Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jleino - 24.07.2015, 07:14:34
-
Terve,
Tänään alan purkaa ahtoputkia ja puhdistan Volvostani egr:n koska heittää väliinsä sitä "päästöjä liikaa, huolla pian" -herjaa.
Olisiko jollakin antaa täsmäohjetta tai -kuvaa mikä on se laippa jonka tiiviste kannattaa vaihtaa metallilevyyn jos tämän tulppauksen samalla tekee mitä niin moni tuntuu suosittelevan?
-
tuolla löytyy kuva
http://www.ebay.com/itm/69-B-EGR-valve-blanking-plate-VOLVO-D5-2-4D-S60-S80-V70-II-XC70-XC90-1st-series-/181242586003?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item2a32e66393&vxp=mtr
-
(http://i.ebayimg.com/00/s/MTAwMFgxMDAw/z/6rIAAOSwzrxUxVls/$_1.JPG)
Turhaa hifistelyä tuollaisen pellinpalan tilaaminen. Saman asian ajaa teräksinen pakkelilasta jonka saa tuohon imuputken ja egr:n lämmönvaihtimen väliin. Saa sitten muutaman minuutin vaivalla testattua tuleeko vikakoodeja vai ei. Niitä kolmea pulttia ei tarvitse kuin hiukan löysätä, niin pakkelilasta mahtuu väliin :).
Vaikka täällä annetaan neuvoja egr:n tulppaamisesta yleislääkkeeksi moneen vaivaan, niin itse en egr:aa tulppaisi. Miksi ihmeessä haluaisin esimerkiksi kylmentää jo ennestään kylmää autoa? Samoin moottorilämmöt nousevat hitaammin tulppaamisen jälkeen. Vahva ei.
-
No niin, kiitoksia teille taas hyvistä vinkeistä! :) Purin autoa sen verran, että sain tosiaan tuon egr:n irti, avasin sen ja puhdistin sen mitä kohtuudella sai liuotettua ja paineilmalla tehtyä. Homma oli melko iisi tehdä ja jokunen tunti siinä meni. Egr oli sisältä melko tukossa ja heti imuputki irrottaeesa huomasi että se aukko oli siitä laipan kohdalta puoliksi tukossa. Öljyä ei imuputkistoissa juurikaan ollut jota ihmettelin suuresti! Toki ne tuli myös huolella puhdisteltua.
Herjaa päästöistä ei ole vielä toistaiseksi tullut. Aika näyttää. Jotenkin auto tuntuu hengittävän paremmin ja tuntuu että kiihtyminen on tasaisempaa eikä niin että nykäisee oikein reippaasti jossakin parin tuhannen kierroksen kohdalla. En tiedä kuvittelenko, mutta tämä tällainen vahva perstuntuma. Savua myös pukkaa reippaammin jos kunnolla antaa kenkää tai lähtee kolmosella risteyksestä vedättämään lähes tyhjäkäynti kierroksilta. Tästä imuputkiston siisteydestä ja täältä saamieni mielipiteiden vuoksi en siis tulpannut tätä mikä oli alunperäinen ajatus.
Tässä hyvä linkki joka miettii millainen homma tuo on tehdä.
https://www.youtube.com/watch?v=Pd3_zvDNq9Y
https://www.youtube.com/watch?v=B5uHyGiojV0
-
Ajakaapa vastaavan vuosimallin volkkarilla niin tiedätte mitä on kylmä :D Ja itsellä on vielä - ah niin laadukas - Ardic mykkänä.
-
Käytin laippaa tässä välissä, eli tukin koemielessä egr:n. Tuli ihan muutaman ensimmäisen kilometrin jälkeen päästöherja. Eli jos joku miettii, kannattaako tämä tulpata -02 vuotisesta D5:sta niin ei kannata, ellei halua katsoa ajaessaan päästöherjaa ja nollata sitä joka kerta viiksestä.
-
Käytin laippaa tässä välissä, eli tukin koemielessä egr:n. Tuli ihan muutaman ensimmäisen kilometrin jälkeen päästöherja. Eli jos joku miettii, kannattaako tämä tulpata -02 vuotisesta D5:sta niin ei kannata, ellei halua katsoa ajaessaan päästöherjaa ja nollata sitä joka kerta viiksestä.
Minulla ei tule herjaa näytölle vaikka on vm 2002 V70 D5. EGR ollut pari vuotta ummessa.
-
Riippuu ohjelmistoversiosta, että kärsiikö kylmästi vaan tulpata vai ei.
-
Ok, hyvä tieto tämäkin että on auto- ja ohjemistokohtainen.
-
Minulla ei tule herjaa näytölle vaikka on vm 2002 V70 D5. EGR ollut pari vuotta ummessa.
Mullakaan ei tullut näyttöön mitään ilmoitusta mutta koodit luettaessa löytyi herja muistista. Auto on siis toi -04.
-
Esim. optimoi autosi.fi ohjelmoi autosta jos monestakin EGRn pois pelistä. Ei tartte ite ees konepelliä avata. Ja toimii.
-
Tähän voisin laittaa että jos ottaa sen egr magneettiventtiilin irti ja sahaa sen akselin poikki niin ei pääse pakokaasut enään eteenpäin imusarjalle. 8)
Lämpenemisen puolesta voisin sanoa ettei vaikuta ollenkaan vaikka onkin tulpattu.
-
Kun näkee noita imuputkia ennen imusarjaa, jotka EGR on sotkenut, niin ainakin voisi arvailla, ettei se moska mikä koneeseen menee, ainakaan paranna koneen kestävyyttä. Auton moottoreissa on ilmanpuhdistimet mutta EGR työntää kerran poltetut palamattomat hiukkaset moottoriin uudestaan.
Oma D5 ('02 - 424 tkm) EGR on ollut tukittuna viimeiset 300 tkm. Tämä on omasta mielestäni pitänyt moottoria kunnossa eikä esim. 20 tkm huoltovälillä öljynpinta mittatikussa liiku mihinkään. Katsastaja sanoi viime kesänä, että päästöjen puolesta läpäisisi uuden auton raja-arvot. Jos tästä seuraa, että lämpiää muita vastaavia malleja hitaammin, täytyy kärsiä 8)