Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: sysostar - 25.07.2015, 00:45:08
-
Tyhjäkäynti on alkanut olemaan koko ajan yli 1000rpm, 1100-1200. Sehän ei ole säädettävissä ja pitäisi olla 950rpm. hytkyy ilkeästi vaihdekeppi ja auto tuolla reilulla 1000rpm tyhjäkäynnillä.
Mitä muuta alkaa tarkistaan kuin kaasuläpän asentoanturi? ilmamassaanturin putsasin, tuplat vaihdettu, ruiskujen/imm sähköliitännät putsattu. Vanhat tuplat ei ollut tasaväriset. 1 kuparin ruskea, 2 vaaleempi, 3 lähes valkonen, 4 musta. Voinee tosin johtua vanhasta jakopään hihnasta, vaihdettu äsken. noin 40tkm ajettu, tosin 8-9 vuotta vanha ja öljynen. vaihdon jälkeen tuntu vähän pirteämmältä. tyhjäkäynti ongelma oli jo aikasemmin.
Jakohihnasta pitää jostain vähän kysellä, kun korjaamo alun perin anto hinnaksi töineen noin 440e, (hihna, 2x rulla, kiristin, tasapainohihna, rulla, kiristin, nokkaakselien, kampiakselin tasapainoakselin tiivisteet) ja sitten ilmoittaakin että pitää tilata kalliimpi paketti jossa on oikea kiristin, pelkkä jakopäähihna sarja olikin sit 350e. koko homma sit 685e. hintaa kysyessä mainitsin että on manuaali kiristys. skruvatilla sarja 80e?
ja sitten monesti kysyttyihin, mutta ihan selvää saanut. Tehoja lisää, turbo tieten helpoin, mutta miten ne pykälät menee 1989, vähäpäästösen kanssa? muita keinoja saada tehoja lisää, maaginen 200hp raja vois olla kiva :)
-
Jos vähä päästönen niin sitte vaan ysistä turbokone ja leimaa sen sille, siihen lastut niin tavote saavutettu. Ton ahtaminen muuten on VTT mittauksen tarpeessa.
Tai tuhlaa rahas vapariin ja tee siitä nykysestä, vääntöähän ei tule läheskään sama mitä ahtimella, ja tietenkin ylävireinen kun vaparista kyse.
-
joku joka tuntee pykälä paremmin osaisko selittää miksi moottorille tarvitaan kallis vtt mittaus jos tekee muutoksia, mikä ero siinä on jos moottori muutosten jälkeen menee läpi niistä samoista katsastus mittauksista kuin ennenkin? tämä enempi sellasta ihmettelyä
mut B234F vähäpäästösen turbottaminen on kai mahdollista, mutta lakien/pykälien mukaan aika kallista ? entä jos olisi vuotta nuorempi ei vähäpäästönen?
katin tilalle putki tieten pari heppaa toisi, mutta jaksaako vaihdella aina katsastukseen sen takia ;)
-
Teet muutoksen moottoriin, täytyy sen myös todistaa olevan edelleen vähäpäästönen. Ilman tuota vähäpäästösen vaatimustahan ihan sama mitä teet, kunhan pysyy päästöt leimalla ja tehot rajoissa/tilavuus/paino yms normi muutos katsastuksen vaatimukset..
-
Miten tyhjäkäynti tunnistun/kytkin pitäisi toimia?
Suoraan kahdesta alimmasta nastasta mitattuna ovat yhdessä kun ei kaasu ja katkaisee kun vähänkin painaa kaasua. Pitäskö kolmannen nasta, ylin, tehdä jotain ?
Tai miten sen oikeanlaisen toiminnan voisi testata?
Muita ideoita tyhjäkäynnin isolle jäämiselle? jotenkin tuntuu että lämpimänä kierrokset laskee paljon hitaammin ja helpommin jää tyhjä käynti päälle 1000rpm
-
Se viimeinen nasta kertoo että kaasu on pohjassa.
Ootko kattonut ettei oo imuvuotoja missään?
-
Näistä vähäpäästöisten turbotuksista on tosi paljon kirjotuksia tälläkin foorumilla. Kannattaa lukee ko kirjotukset täältä.
Itse vikaan. Imuvuoto. Rikkinäinen tyhjäkäynti venttiili. Väärin säädetty kaasuläpän asento anturi. Naksahtaako heti kun läppä liikkuu? Kone seis kuuntelu toimii parhaiten.
Jakopäähän. Tasapainoakselin hihnan voi jättää pois. Yks riski vähemmän joka tuhonnut useita 16 valve koneita.
-
Tyhjäkäynnin perussäätö kannattaa tarkistaa jos kerran koko ajan on liian ylhäällä. Voi olla kaasuläppä syystä tai toisesta liikaa raollaan. Ohjeet löytyy kyllä täältäkin etsimällä.
-
Kaasu pohjassa on toinen kytkin kaasuläpän keulapuolella miksi takana oleva tyhjäkäynnin kytkin kertoisi myös kaasun pohjassa olon ?
En tosin kokeillut naksahtaako se myös kaasu pohjassa.
Se perä puolen kytkin selkeästi naksahtaa heti kun vähän kääntää, ja mittarilla mitattuna katkaisee heti.
Tyhjäkäyntihän ei ole säädettävissä B234F koneessa.
Joku on kaiketi vähän löysällä tai vuotaa kun ei ole tasaisesti yli 950rpm. vaihtelee 1000 - 1200 välillä. ja siinä reilussa 1000 hytkyy koko auto just pahimmillaan.
Viikolla kerran teki että tyhjäkäynnillä kierrokset jäi noin 1500. Pysähdyksen ja sammutuksen jälkeen toimi kuten aikasemmin, kierrokset noin 1000-1150.
Oli ikävä valoissa odottaa kun kone kiertää selvästi liikaa :| yleensä sellaiset on pieniä riisikippoja joissa naiskuski...
Imupuolta siis tutkimaan. katsoa kaasuläppä.
mitään muita ehdotuksia tehojan lisäämiseksi kuin moottorinvaihto?-)
Unohdetaan katsastus, ajatus tasolla. Yleensä aina turboa, mutta miten remmiahdin/kompressori? ilmastoinnin kompressorillehan on paikka ja imupuolella, tosin välijäähdytys hankalampi. Katsastukseenhan voisi sitten laittaa hihnan vain ohjaustehostimelle ;)
-
Pistät sinne T5 tai 2.5-3.0 24v tekniikan ja eiku leimalle. "Halpaa"ja "helppoa"
-
Ainakin omassa B204FT:ssä oli ihan samanlainen kaasuläpän säätö kuin 8v vinoissakin. Tiedä sitten tuosta vaparista kun sellaista ei ole ikinä ollut. Kannattaa tarkistaa että kaasuläppä on akselissaan kunnolla kiinni.
-
Hei
Imu vuotoa en löytänyt (suihkuttelin starteria). Kaasuläppä tuntu olevan jämäkästi kiini.
Sen verran on muuttunut, että kylmänä kierrokset on noin 1100rpm ja kun vähän lämpenee niin 1500rpm.
Lämpimänä hyvin pieni ero siinä onko se tyhjäkäyntikytkimen piuha paikallaan vai ei. Kylmänä ilman piuhaa kierrokset lähempänä 1500 ja paikalleen laitettuna laski selvästi, mutta ei sinne 950rpm missä pitäisi olla.
-
Toi kaasu pohjassa-juttu on perus LH-tietoa, voi olla että poikkeuksia löytyy. Mittaamalla selviää.
-
Minulla jäi hyllyyn, kaasuläppä/kotelo, immu ja tyhjäkäyntisolkku 234äffästä, kun myin koneen pois.
Iso tyhjäkäyntihän viittaisi moottorinohjauksen lämpöanturin vikaan, on siinä imusarjan alla keskellä(kolmas anturi keulasta muistaakseni ) Sieltä kun löytyy myös nakutusanturi, vaikka ei ole kytketty mihinkään 16v:ssa
-
Minulla jäi hyllyyn, kaasuläppä/kotelo, immu ja tyhjäkäyntisolkku 234äffästä, kun myin koneen pois.
Iso tyhjäkäyntihän viittaisi moottorinohjauksen lämpöanturin vikaan, on siinä imusarjan alla keskellä(kolmas anturi keulasta muistaakseni ) Sieltä kun löytyy myös nakutusanturi, vaikka ei ole kytketty mihinkään 16v:ssa
Kyllä mun muistaakseni 16v vaparissa on kytketty, 16v turbossa ei.
-
Hei
Moottoriohjauksen lämpötila-anturin kaiketi voi mitata. Jollain jotain arvoja tiedossa?
-
-25*C = 20000 ohm
50*C = 800 ohm
120*C = 110 ohm
-
Vanha anturi näytti toimivan, laitoin kuitenkin uuden. Ei vaikutusta.
Kokeilin toisella tyhjäkäyntimoottorilla, kierrokset pomppas 2000 josta välillä kävi 1500. Polkasi kaasua niin laski alle 1500. pari polkasua niin taas 2000.
Tukin tyhjäkäyntimoottorille menevän ilman putken, tyhjäkäynti (vanha tkm) kierrokset maltilliset 1000 - 1100. Kylmänä pitää vähän pitää kaasua että jaksaa käydä, vähän kun lämpenee niin käy hyvin.
Eli ilman tyhjäkäynti moottoria toimii lähes oikein, toisella tkm:llä käy ihan hassusti.
Mitäs seuraavaksi?
-
Säädä kaasuläppä niin että käy noin 600rpm lisäilmaluistin putki tukittuna. Sen jälkeen säädä kaasuläpän asentotunnistin niin että se naksahtaa heti kun kaasuun koskee.
-
Kaasuläpän asentoa voi jostain ruuvista säätää?
Mielestäni se menee kiini asentoon ettei sitä enään pienemmälle voi säätää. Pitää tutkia tarkemmin.
-
Kaasuvivuston puolelta löytyy kaasuläpästä säätö. Mikäli kaasuläppä on jo aivan kiinni asennossa ja tyhjäkäynti on kuitenkin korkea lisäilmaluistin letku tukittuna niin silloin on jossain imuvuoto.
-
Kaasuläpän asentoa voi jostain ruuvista säätää?
Mielestäni se menee kiini asentoon ettei sitä enään pienemmälle voi säätää. Pitää tutkia tarkemmin.
Se ruuvi oli ainakin turbon imusarjassa aika jemmassa siellä alapuolella. Kuljettajan puolelta katsottuna vasemmalla puolella kaasuläppää.
-
Kaasuvivuston puolelta löytyy kaasuläpästä säätö. Mikäli kaasuläppä on jo aivan kiinni asennossa ja tyhjäkäynti on kuitenkin korkea lisäilmaluistin letku tukittuna niin silloin on jossain imuvuoto.
Imusarjan tiivisteen vaihto auttoi. Olisi voinut auttaa pelkkä imusarjan pulttien kiristyskin, varsinkin alapuolella olevat oli löysemmässä kuin yläpuolella.