Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: jann3 - 26.07.2015, 19:25:49
-
Missä mahtaa olla vika, kun 19mm hylsy passaa kaikkiin muihin paitsi kuskinpuolen eturenkaaseen?
Jouduin lomien aikaan irroittelemaan kyseisen renkaan etsiessäni kiveä jarrusysteemistä. Ihan nätisti se irtosi ja meni takaisin paikalleen.
Nyt ei hylsy mene kuin yhteen mutteriin ja sekin hitusen voimaa käyttäen.
Sanokaa että jotakin vitun kallista on rikki niin vaihan takasin Saabiin...
-
Soviterengas puuttuu vanteesta?
-
Ja ei kai tuo nyt oikein napaa kalliimpi vika voi olla vaikka jotain rikki oliskin? Mutta ääni soviterenkaalle, tai sitten vanteen ja navan välissä on jotain.
-
Mitenköhän tätä nyt lähtis setvimään. Kun ei siellä mitään soviterengasta näkynyt kun renkaan irroitin.
Vanteetkin on ihan auton mukana tehtaalta tulleet. Eikä rengas tunnu liikkuvan ei lonksuvan, eikö sen pitäisi jotakin palautetta antaa jos sovite puuttuu?
-
Voiko olla vaan että jarrulevy on pyörähtänyt reiistä sivuun, jolloin pultit ei mene paikoilleen. En tiedä miten näissä tuo levy pääsee liikkumaan.
-
Voiko olla vaan että jarrulevy on pyörähtänyt reiistä sivuun, jolloin pultit ei mene paikoilleen. En tiedä miten näissä tuo levy pääsee liikkumaan.
Tässä pultit kai ovat pyörännavassa ja pyörä tulee kiinni muttereilla.
... mutta itse asiaan. Ei kyllä tule mieleen muuta kuin tarvikevanteen soviterengas on jotenkin väärin. Mutterit menevät helposti väärille jengoille joten ne kannattaa alussa laittaa sormin muutaman kierroksen.
-
Voisiko nyt olla kyse niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin:
Alkuperäisten pyöränmuttereiden rosterinen peitekuppi hakkautunut muodottomaksi koska käytetty hieman väljää hylsyä ja pulttipyssyä. Kun näin tapahtuu niin 19mm hylsy ei mene mutterin päälle muuten kuin väkivallalla sekä usein kuppi/mutteri jää hylsyyn kiinni ja se täytyy hakata siitä irti esim. tuurnalla.
Jos pelkkä kuppi irtoaa, niin mutterin saa senjälkeen irti/kiinni 18mm hylsyllä.
Mikäli hylsyä asetettaessa mutterille näyttää että se ei ota kiinni vanteeseen niin kyse on todennäköisesti tästä.
Luultavasti tästä selviää 5kappaleella uusia muttereita.
Tavallaan offtopic mutta:
S40, ajettu 150tkm ja vasen etu pyöränlaakeri meni vaihtoon. Huoltokirjassa ei merkintöjä muista vaihdoista, täytyy tsekata kuittipinkka läpi..
Vaihdettu KlonksWagen liikkeessä, uskoisin että oikeilla työkaluilla. ::) Hinta 100e, liike maksoi loput.
edit. Katselin alkuperäisen kyselijän viestihistoriaa ja sieltä oli havaittavissa että vas. etupyöränlaakeri olisi vaihdettu hiljattain jossakin volkswagen liikkeessä? Löytyisikö sieltä maksajaa uusille muttereille? jos vaihdettu kiviepisodin jälkeen.
-
Ostat vain uudet mutterit, nekin kun voivat me rikki.
-
Otin tänään töissä tunkilla auton ylös ja pulttipyssyllä irroittelin renkaan.
Pyöränpultit ym. näytti taviksen silmään ihan ehjiltä, laittelin pyörän takaisin paikalleen. Ensin kirrataan mutterit käsipelillä ja sen jälkeen pyssyllä ristiin. Pyssyllä kirraamisen jälkeen enää 2 mutteria ahistaa, muihin menee kivasti.
Irroitusvaiheessa useampaa mutteria sai avittaa hylsystä pois isolla talttaruuvarilla.
Eli oisko nuo mutterit vaan niin moido kunnossa? Pyöränlaakerivaihdon kuitissa ei mainintaa muttereista.
Meikäläisestä tullut näissä autohommissa niin pessimisti että odotan aina pahinta mahdollista. :-\
-
Olisko nyt vaan pultin kannat kesiny? Mullakin muutama ahistaa mutta ei niin paljoo että aiheuttas vaihdon tarvetta.
-
Vai olisko se sun hylsy kulunu niin mutterit pääsee hieman elämään siinä kun kiristät ja siksi juuttuvat kiinni...?
-
Otappa kuva vanteesta ja liitä se viestiin.
Olisko tarve käyttää k.o vanteessa ns. Tuner muttereita sisäkanta kiinnityksellä. Sillä osassa tarvikevanteissa on liian pienet "pesät" orkkis mutterien kannoille.
-
Ensin kirrataan mutterit käsipelillä ja sen jälkeen pyssyllä ristiin.
Pulttipyssy rikkoo helposti jotain, esim. vääntää ne mutterien suojakupit solmuun mitkä tässäkin tapauksessa ovat luultavasti syypää.
Ja alumiinivanteitahan ei saisi edes pulttipyssyillä ampua kiinni (joo, tiedän että "kaikki" tekee niin).
-
Tuo että irrotusvaiheessa saa avittaa isolla talttaruuvarilla useampaa mutteria irti hylsystä viittaa kyllä siihen että niiden muttereiden päällä olevat peltiset "koristehärpättimet" on menny pashaksi kun on aikojen saatossa jutuutettu mutterimyllyllä.
19mm hylsy käy näihin muttereihin mutta vain jos ne koristehärpättimet on paikoillaan ja ehjät. Ilman koristehärpättimiä menee 18mm hylsy. Tai no, kyllä siihen käy se 19mm:kin mutta väljä ku mikä. Jos tuo koristehärpätin on on "uudelleenmuotoutunut" niin sitte siihen ei mee hyvin varmaan mikään hylsy.
Jos mutteri ahdistaa niin sitten kierteissä on jotain moskaa joka kierteisiin ei kuulu, tarkistapa noi kierteet. Jos sulla ei ole noita koristehärpättimiä, mutterissa on läpireikä. Se koristehärpätin peittää sen pultin reijän.
Ite heitin kuuseen ne koristehärpättimet, ne kun ei ole tehty sitä silmälläpitäen että joskus mutteri voi olla jumissakin.
-
Uutta mutteria vaan, mutta ei semmoista alkuperäisen kaltaista jossa on pelti päällä ja joka sitten turpoaa sisältä. Onko kellään vinkkiä mistä ja minkälaista kannattaisi hankkia? Ainakin bilteman mutterit, jotka muuten ovat ihan jees, ruostuvat pinnastaan liian äkkiä.