Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: akuutti - 27.07.2015, 19:43:31

Otsikko: v70-D5,-05 Öljynpaineenmerkkivalo
Kirjoitti: akuutti - 27.07.2015, 19:43:31
v70-D5,-05 ajettu 260 000. Öljynpaineenmerkkivalo palaa startatessa kun auto seissy yön yli 3- 4 sekunttia. Pari kertaa vilauttanut punaista kolmiota koetauluun.
250 000 km:ssä sylinterit hoonattu ja männät rengastettu, kiertokangen laakerit uusittu eli kone ei ole väljä.Päästöt hyvät ja kone käy nätisti.
Parin tunnin seisomisen jälkeen öljynsuodatinkotelo jo aivan tyhjä.Kuuluuko valuttaa kotelo tyhjäksi?
Millaisia kokemuksia muilla, palaako merkkivalo pidempään kun auto seissyt pidemmän ajan.
Otsikko: Vs: Öljynpaineenmerkkivalo
Kirjoitti: jukkaksa - 27.07.2015, 20:27:33
Mulla sama "ongelma".Auto tosin vanhempi ja enemmän ajettu -02 km 425th.Yön yli seisonnan jälkeen valo palaa sen 3-4sek.Mitään kolmioita ei tosin ilmesty näyttöön.Aina on suodatin kotelo ollut tyhjä öljystä, kun suodatinta irroittelen.Noin tunti sammuttamisen jälkeen olen vaihtotyön tehnyt.En tiedä onko suodatin kotelossa/jalassa mitään takaisku venttiiliä,joka estäisi öljyn tyhjenemisen kotelosta.Se syynä varmaan siihen,et valo palaa noin kauan pidemmän seisonnan jälkeen.On ollut tapana öljyn vaihdossa lorauttaa öljyä suodatinkotelo aina n.puolilleen ja sitten vasta suodatin/kansi ruuvaten kiinni.Sammuu ö-valo melkein samontein kun auto käynnistyy.Onko muilla ollut samoja asioita mielenpäällä?
Otsikko: Vs: Öljynpaineenmerkkivalo
Kirjoitti: akuutti - 28.07.2015, 21:28:54
Voisiko joku 2.4 d omistaja jolla öljynpaineenmerkkivalo sammuu heti, vaikka auto seissyt esim yön yli, onko suodatinkotelo tyhjä ennen starttia ja kommentoida tänne.
Kiitos ennakkoon.
Otsikko: Vs: Öljynpaineenmerkkivalo
Kirjoitti: anssi68 - 28.07.2015, 22:38:41

Parin tunnin seisomisen jälkeen öljynsuodatinkotelo jo aivan tyhjä.Kuuluuko valuttaa kotelo tyhjäksi?


Ainakin mun kokemus öljyn vaihdon yhteydessä on se, että suodattimen kotelon pohjalla ei ole paljoa öljyä ollut..
Otsikko: Vs: Öljynpaineenmerkkivalo
Kirjoitti: Kojontti - 28.07.2015, 23:12:14
Nyt tulee vähän naapuripöydästä mutta mersun koneessa vastaava suodatinjärjestely ja sen pitäisi pysyä aika täynnä. Pohjalla on suodattimen alla venttiili joka valuttaa kotelon tyhjäksi kun kansi pyöritetään auki. Ja noissa on välillä vuotoa/ jumimista ollut.
Otsikko: Vs: Öljynpaineenmerkkivalo
Kirjoitti: Valmet-20 - 29.07.2015, 10:43:59
Öljyt vaihdetaan yleensä kone kuumana, niin minäkin. Ja aina se suodatinkotelo on lähes tyhjä öljystä, vaikka juuri ajosta tultu.
Otsikko: Vs: Öljynpaineenmerkkivalo
Kirjoitti: anssi68 - 29.07.2015, 16:41:47
Öljyt vaihdetaan yleensä kone kuumana, niin minäkin. Ja aina se suodatinkotelo on lähes tyhjä öljystä, vaikka juuri ajosta tultu.

Näin tehty, kotelon pohjalla liraus öljyä..
Otsikko: Vs: Öljynpaineenmerkkivalo
Kirjoitti: akuutti - 29.07.2015, 17:34:31
Onko se volvon ominaisuus että öljynpaineenmerkkivalo palaa pidemmän seisomisen jälkeen 3-4 sekuntia, eihän se voi sammua heti jos suodatinkotelo aina tyhjä.
Otsikko: Vs: Öljynpaineenmerkkivalo
Kirjoitti: Ristus - 29.07.2015, 17:45:29
Onko se volvon ominaisuus että öljynpaineenmerkkivalo palaa pidemmän seisomisen jälkeen 3-4 sekuntia, eihän se voi sammua heti jos suodatinkotelo aina tyhjä.
taitaa olla ominaisuus... voi myös johtua käytetystä öljystäkin.. omassakin palaa startin jälkeen hetken... mutta koska se sammuu en ole jaksanut asiaa miettiä.
Otsikko: Vs: v70-D5,-05 Öljynpaineenmerkkivalo
Kirjoitti: jukkaksa - 29.07.2015, 18:22:10
Talvella kokeilin itse 0w40 öljyä,et sammuisko valo kylmänä startatessa nopsempaan...,eipä juuri vaikutusta...Kyllähän tuo on selvä,et paineet ei heti nouse,jos suodatin kotelo tyhjenee.Edellisissä kotteroissa joissa "normaalit" peltikuoriset suodattimet,öljynpaineen valot on sammuneet usein jo startatessa ,ennen kuin auto edes käynnistyy.Taitaa kuulua tuon moottorin ominaisuuksiin pieni viive valon sammumisessa.Tietääkö kukaan viisaampi,onko suodatinjalassa mitään takaiskuventtiliä tms,joka estää öljyn poistumisen suodatin kotelosta?
Otsikko: Vs: v70-D5,-05 Öljynpaineenmerkkivalo
Kirjoitti: mulugren - 30.07.2015, 11:50:42
harmaakoppaisessa ei öljynpainevaloa edes ole niin ei ole huolia;-)

ketjun aloittajan moottori rengastettu jo 250tkm kohdalla. Mitä tapahtui?
Otsikko: Vs: v70-D5,-05 Öljynpaineenmerkkivalo
Kirjoitti: akuutti - 30.07.2015, 18:58:47
Vei öljyä, sylinterin seinämät lasittuneet ja öljyrenkaat kuluneet, öljynkulutus aiheutti turbon siipien jumittumista.yks turbon vaihto, 40 000 ja ultaäänipesu, 10 000 ja taas reilumassa kiihdytyksessä moottori vikatilaan.Rengastuksen jälkeen ei ole ollut ongelmia.
Otsikko: Vs: v70-D5,-05 Öljynpaineenmerkkivalo
Kirjoitti: mulugren - 31.07.2015, 11:48:04
Vei öljyä, sylinterin seinämät lasittuneet ja öljyrenkaat kuluneet, öljynkulutus aiheutti turbon siipien jumittumista.yks turbon vaihto, 40 000 ja ultaäänipesu, 10 000 ja taas reilumassa kiihdytyksessä moottori vikatilaan.Rengastuksen jälkeen ei ole ollut ongelmia.

Onko tosiaan vain 250tkm ajettu vaiko vain huonolla pidolla? Tuommoiset km määrät kestää pikkubensatkin kevyesti