Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: erkkaz - 27.07.2015, 22:14:21

Otsikko: Dumppi ja sen tarpeellisuus 450hv
Kirjoitti: erkkaz - 27.07.2015, 22:14:21
itselläni olis b230et hx40 superilla ja viinaa tankissa, ajankohtainen kysymys itelle että mikä dumppi tai blowoffi, eiköhän mahda noin 2bar paineella aika äkkiä hajota ahdin ku löysää kaasuun jossei ole?    en halua mitään *piff ääntä, mikä vakio suprasta lähtee ;D,  miten bamsen volvossa on tuo toteutettu siinä ei tuhahda mikään, ahtimen sakkaus ainoastaan kuuluu  :idiot2:  laittakaas tähän jotain vaihtoehto dumppia tai jotakin.  ::) :hello:
Otsikko: Vs: Dumppi ja sen tarpeellisuus 450hv
Kirjoitti: lakeshead - 27.07.2015, 23:11:44
Empä ole turbokalsareissa dumppia nähnyt
(http://www1.garaget.org/archive/46/45398/47231/47231-3401579.jpg)
Otsikko: Vs: Dumppi ja sen tarpeellisuus 450hv
Kirjoitti: Lankku - 27.07.2015, 23:47:23
Mitä isompi dumppi, sitä miedompi ja lyhyempi ääni siitä tulee. Näin ainakin on ite tullut huomattua. Ite tullut säädettyä englantilaisessa dumppi aukeamaan 0,7bar jälkeen. Silloin se pysyy joutokäynnilläkin kiinni. Tosin ainakin Holsetin pitäis kestää ilman dumppiakin hyvin.
Otsikko: Vs: Dumppi ja sen tarpeellisuus 450hv
Kirjoitti: 7kanelkeet - 29.07.2015, 01:34:21
itselläni olis b230et hx40 superilla ja viinaa tankissa, ajankohtainen kysymys itelle että mikä dumppi tai blowoffi, eiköhän mahda noin 2bar paineella aika äkkiä hajota ahdin ku löysää kaasuun jossei ole?    en halua mitään *piff ääntä, mikä vakio suprasta lähtee ;D,  miten bamsen volvossa on tuo toteutettu siinä ei tuhahda mikään, ahtimen sakkaus ainoastaan kuuluu  :idiot2:  laittakaas tähän jotain vaihtoehto dumppia tai jotakin.  ::) :hello:
Holsetti kestää pienen ydinsodan eise iha pienestä ota ihteensä :) Sakkauksen äänenvaimennin poisa vaan nii alkaa olla äänimaailma kohdallaan ilman dumppeja  :pomo:
Otsikko: Vs: Dumppi ja sen tarpeellisuus 450hv
Kirjoitti: erkkaz - 29.07.2015, 20:47:51
noni juu en laita sit mitään vaihdetaan sitte turboo ku kilisee :D ärsyttävän tyhmä ääni se *PIFF  :2funny:
Otsikko: Vs: Dumppi ja sen tarpeellisuus 450hv
Kirjoitti: miikel - 29.07.2015, 21:44:33
noni juu en laita sit mitään vaihdetaan sitte turboo ku kilisee :D ärsyttävän tyhmä ääni se *PIFF  :2funny:

Laita iso dumppi tai sitten bypass, niin ei pihise. Eipähän tipu turhaan ne turbon kierrokset pois pelistä vaihtetta vaihdettaessa tai kaasua pumpattaessa. Ainiin ja oleellisin, ei rasita ahdinta.
Otsikko: Vs: Dumppi ja sen tarpeellisuus 450hv
Kirjoitti: 8-pätkä - 30.07.2015, 11:16:50
Laita iso dumppi tai sitten bypass, niin ei pihise. Eipähän tipu turhaan ne turbon kierrokset pois pelistä vaihtetta vaihdettaessa tai kaasua pumpattaessa. Ainiin ja oleellisin, ei rasita ahdinta.

Niin, dumpilla kun tosiaan on muitakin vaikutuksia auton toimintaan kuin ääni, mikä monesti unohtuu. Itse en ainakaan antaisi ahtoilman pelata lentopalloa kaasuläpän ja kompressorisiiven välissä ihan vain sen takia kun se kuulostaa "hienolta." Ei se ahdin siitä hyvää tykkää vaikka sitä leikkiä hetken aikaa kestäisikin, eikä tuo ole suorituskyvynkään kannalta se paras ratkaisu.
Otsikko: Vs: Dumppi ja sen tarpeellisuus 450hv
Kirjoitti: miikel - 30.07.2015, 20:35:43
Niin, dumpilla kun tosiaan on muitakin vaikutuksia auton toimintaan kuin ääni, mikä monesti unohtuu. Itse en ainakaan antaisi ahtoilman pelata lentopalloa kaasuläpän ja kompressorisiiven välissä ihan vain sen takia kun se kuulostaa "hienolta." Ei se ahdin siitä hyvää tykkää vaikka sitä leikkiä hetken aikaa kestäisikin, eikä tuo ole suorituskyvynkään kannalta se paras ratkaisu.

Suorituskyky tosiaan laskee, laakerit kuluu ja olen kuullut huhua jopa vääntyneistä kaasuläpistä, en tiedä onko viimeinen vain urbaanilegenda vai ei.
Otsikko: Vs: Dumppi ja sen tarpeellisuus 450hv
Kirjoitti: Chall - 30.07.2015, 21:04:45
Suoritus kyky tosiaan laskee, laakerit kuluu ja olen kuullut huhua jopa vääntyneistä kaasuläpistä, en tiedä onko viimeinen vain urbaanilegenda vai ei.

??? pehmeästä tehty läppä ja millin vahvuus  :D ei suinkaan... voisi se kai kovemmilla paineilla jopa olla mahdollista ???
Otsikko: Vs: Dumppi ja sen tarpeellisuus 450hv
Kirjoitti: erkkaz - 30.07.2015, 21:24:05
jepjep kyllä sen tiesin että vaikuttaa vaihteen vaihdon jälkeen myös ahtimen "uudelleen heräämiseen" negatiivisesti jossei ole porttia, tarvii joku bybass laittaa sit varmaan ::)
Otsikko: Vs: Dumppi ja sen tarpeellisuus 450hv
Kirjoitti: Veksi - 30.07.2015, 22:03:01
jepjep kyllä sen tiesin että vaikuttaa vaihteen vaihdon jälkeen myös ahtimen "uudelleen heräämiseen" negatiivisesti jossei ole porttia, tarvii joku bybass laittaa sit varmaan ::)

Nykyään euroopassakin vaihdetta vaihdetaan kaasua löysäämättä
PIFF kuulostaa hyvältä ainoastaan grillatessa
Otsikko: Vs: Dumppi ja sen tarpeellisuus 450hv
Kirjoitti: Juusoo - 30.07.2015, 22:05:40
Joo, jos ei ahtimen puolesta pelkää niin flatshiftillähän sen ahtimen pystyy pitämään täysillä mukana sillon kun halutaan saada vehkeistä kaikki irti.
Otsikko: Vs: Dumppi ja sen tarpeellisuus 450hv
Kirjoitti: Masa71 - 31.07.2015, 19:26:32
Nykyään euroopassakin vaihdetta vaihdetaan kaasua löysäämättä

Saattaa  tuo ajotyyli normiliikenteen seassa aiheuttaa erinäisiä katseita/tilanteita.
Otsikko: Vs: Dumppi ja sen tarpeellisuus 450hv
Kirjoitti: miikel - 31.07.2015, 20:58:34
Saattaa  tuo ajotyyli normiliikenteen seassa aiheuttaa erinäisiä katseita/tilanteita.

Plus hajotetun vaihdelaatikon. Aika kovaa rääkkiä taitaa olla hakatuttaa konetta paukkua vasten koko ajan kun vaihtaa, toki käy myös venttiilien ja turbon päälle tuo paukuttelu. Mutta juu jos kysyjä ei halua dumppia niin antaa olla laittamatta, suodaan se hänelle.
Otsikko: Vs: Dumppi ja sen tarpeellisuus 450hv
Kirjoitti: 144 - 01.08.2015, 10:45:51
Plus hajotetun vaihdelaatikon. Aika kovaa rääkkiä taitaa olla hakatuttaa konetta paukkua vasten koko ajan kun vaihtaa, toki käy myös venttiilien ja turbon päälle tuo paukuttelu. Mutta juu jos kysyjä ei halua dumppia niin antaa olla laittamatta, suodaan se hänelle.
Kyllä niitä vaihteistoja on jotka on tarkoitettu noin käytettäväksi. Itsellä viimeiset kesät mitä oon ajanu vaihdot tapahtu kaasua nostamatta, ilman flat shiftiä, kytkintä käyttäen. Koskaan ei vaihdossa kerinnyt kierrokset nousta edes rajoittajaan, jos se edes sattui olemaan käytössä ja ahdoissa ei pientä piikkiä lukuunottamatta juuri notkahdusta vaihdon aikana tule. Niin ja loppuvaiheessa ei sitä dumppiakaan ollut mahdollisena vikaantumiskohteena. Tosin eipä tuo kadulla toimivaksi ole rakennettukkaan.
Otsikko: Vs: Dumppi ja sen tarpeellisuus 450hv
Kirjoitti: tanskude - 02.08.2015, 23:52:01
... huhua jopa vääntyneistä kaasuläpistä, en tiedä onko viimeinen vain urbaanilegenda vai ei.
Ahdetuissa moottoripyörissä ollut ongelmana jos ei ole ollut riittävän kokoista dumppia. Myös ajotapa on edesauttanut läppien vääntymistä, jos on vedellyt tarpeetonta rajotinrallia tai kovilla ahdoilla vetänyt kaasun nopeasti kiinni.
Otsikko: Vs: Dumppi ja sen tarpeellisuus 450hv
Kirjoitti: Juke-Maza - 05.08.2015, 08:25:22
Holsetti kestää pienen ydinsodan eise iha pienestä ota ihteensä :) Sakkauksen äänenvaimennin poisa vaan nii alkaa olla äänimaailma kohdallaan ilman dumppeja  :pomo:
Ja itse kuitenkin laitoit bypassin autoosi. Kerro nyt siitä tarpeellisuudesta.
Otsikko: Vs: Dumppi ja sen tarpeellisuus 450hv
Kirjoitti: 7kanelkeet - 07.08.2015, 09:52:30
(http://i1341.photobucket.com/albums/o760/janihakkila123/Mobile%20Uploads/20150613_161717_zpswxokgydj.jpg) (http://s1341.photobucket.com/user/janihakkila123/media/Mobile%20Uploads/20150613_161717_zpswxokgydj.jpg.html)

Sain tuolla 42mm bypassilla eliminoitua kaikki immu häröilyt vaikka ihan ok toimi ilmankin. Mutta täydellisyyttä hain lähinnä. Ulos kierrosta ei ilmaa suhautella. Himpun verran pässin kautta imusiipeä vasten josta se palaa immulle.

Kyllä siellä on äänimaailma kohdallaan ku 1.65bar painetta ja osa lyö takas siiville :P