Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Jay Ace - 29.07.2015, 18:56:31
-
Kysytään nyt arvoisalta raadilta mikä mahtaa olla vikana Amazonin jarruissa: Tällä hetkellä poljin on pehmeä ja sen saa painettua ihan lattiaan asti. Lukkojarrutukset voi unohtaa jo sorallakin ja edelläajaviin täytyy pitää reilu etäisyys. Tuntuu että jarruteho on huonontunut kesän mittaan. Joskus aiemmin poljin taas oli kova eikä jalassa poweri riittänyt lukkojarrutuksiin. Etusatulat ovat uudehkot, takajarruja en ole avannut. Tehostinta/pääsylinteriä epäilen vian aiheuttajaksi mutta mitä noille voi/kannattaa tehdä? Uutta tehostinta tuskin maltan ostaa ja vanhat mun tuurilla ovat samalla tavalla rikki.
-
Takajarruissa kengät kaukana rummuista, säätöä ja tarvittaessa uusia osia...
-
Jos poljin menee pohjaan niin luultavasti pääsylinterin tiivisteet on tulleet tienpäähän. Ne on uusittavissa suht helposti/edullisesti. Toki voi koittaa ilmata ensin, josko siellä olisi jostain syystä ilmaa.
-
Joo, luulen että tutkin ensin onko jossain imuvuotoja. Pitää sitten availla rummut ja jos vika ei asetu, täytyy jarruletkujen vaihdon yhteydessä tutkia ja purkaa järjestelmää tarkemmin. Toki lisää vinkkejä saa ilmoitella, tutkin niitä sitten helppousjärjestyksessä, laiska kun olen.
-
Voihan myös takajarrujen sylinteritkin vuotaa ja aiheuttaa polkimen painumisen pohjaan. Jos avaat rummut niin muista mittaa rummun halkaisija, jos se on yli maksimin niin uudet kengät auttavat vain jonkin aikaa kunnes taas etäisyys kasvaa liian suureksi ja tuntuma muuttuu. Kaverille juuri laitettiin uusi setti taakse ja hän oli kuin ällikällä lyöty kuinka suuri ero on kuluneilla ja uusilla. Lukkoon menee helpolla ja käsijarrulla saa vauhdista renkaat lukkoon, jää kaksi mustaa viivaa. Vielä kun tekisi saman kaasulla ;D
-
Mulla oli samaa vikaa aikoinaan ja se oli pääsylinterin kumit, jotka vuosivat.
-
Tässä tapauksessa suurin vika oli tehostajassa. Onneksi romulaarista löytyi toimiva mötikkä jonka vielä kaveri viitsi ruuvata paikalleen kun itse kuluttelin aikaa kustannuspaikalla. Nyt voi jo puhua jarruista mutta pientä puuhaa vielä löytyy. Toinen piiri oli hieman hukannut nestettä, joten kun vaihdan jarruletkut niin pitää tarkastaa kaikki liitokset ja ilmata järjestelmä hyväksi. Jos ei noilla asetu, pitää tutkia pääsylinteriä vielä tarkemmin.
-
Eikai tehostinvika aiheuta polkimen painumista lattiaan? ??? Kovemmaksihan sen pitäisi mennä.
-
Poljin olikin aiemmin (viime kesänä) älyttömän kova. Kun otin auton käyttöön niin jarrut tuntui paremmilta mutta huononivat tämän kesän mittaan. Eli jossain lienee pieni nestevuoto.
-
Mulla oli toisen puolen kenkä kulunut niiteille, ja rumpu laidassaan->jarrusylinterin mäntä pääsi liian pitkälle, meni vinoon jumiin. Aiheutto pirun komean kolinan ja ekan piirin häviämisen. Takapää on nyt ķorjattu, joten on aika alkaa korjaamaan aiempien omistajien sirkkeliksi sorvaamien levyjen vaihtoa... ::)
-
Vika teki comebackin. Nyt vaihdan ainakin jarruletkut, varmaan avaan rummutkin. Pitää tutkia osalaaria löytyykö sieltä pääsylinterin kumeja.