Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: ovela - 30.07.2015, 16:02:32

Otsikko: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: ovela - 30.07.2015, 16:02:32
Moro. Tommonen kone tuli aikanaan ostettua ja nyt hyötykäyttöön menossa 24kakkoseen. Sähköjä tutkailin ja huomasin että sytkä ecu puuttuu, taustatyötä tehneenä luulen tietäväni että tuohon kuuluis ez116k 0 227 400 117 pömpeli. Tolla numerolla koitin netistä hakea mut ei löytyny ensimmäistäkään, kysymys kuuluukin että sopisiko tuohon joku toinen boksi.
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: mauser240 - 30.07.2015, 16:30:01
Jos LH2.4 niin lastuttamalla sopii käsittääkseni mikä boksi vaan.
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: mikan - 30.07.2015, 16:35:35
kysymys kuuluukin että sopisiko tuohon joku toinen boksi.

Kaikki EZ116K purkit ovat raudasta samoja. Sinun tarvitsee ainoastaan löytää lastutettava EZK ja laittaa oikea lastu ja se on siinä.

Minulla ei valitettavasti ole B200FT pannun sytty-biniä, joten tämän pidemmälle en pysty auttamaan. B230FT/FK yms. kyllä löytyy useampiakin versioita.
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: ovela - 30.07.2015, 22:13:14
Sinun tarvitsee ainoastaan löytää lastutettava EZK
Siis mikä vaan EZ116K laatikko ja siihen 200ft lastu?  :-\
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: mikan - 30.07.2015, 22:14:51
Siis mikä vaan EZ116K laatikko ja siihen 200ft lastu?  :-\

Kyllä, mikä tahansa lastutettava EZ116K ja siihen 200FT:n lastu ja Voi'la sinulla on oikea syttypurkki.
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: ovela - 30.07.2015, 22:28:34
Myykö joku näitä lastuja? En pikaisella haulla löytänyt muita kuin 230 lastuja.  :'(
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: mikan - 30.07.2015, 22:36:29
Myykö joku näitä lastuja? En pikaisella haulla löytänyt muita kuin 230 lastuja.  :'(

Jos joku pystyy kaivamaan tuon lastun jostain, niin minä kyllä saan sen poltettua sinullekkin.

Mietin vain, toimisikohan ihan perus B230FT lastukin, sillä konehan taitaa olla sama, mutta vain pienempi kuin B230FT?

Onko auto viritetty vai vakio?
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: ovela - 30.07.2015, 22:45:05
Vakio tuo toistaiseksi on ;)
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: mauser240 - 30.07.2015, 23:53:35
Psst, ootko kysynyt Tonilta?

LISÄYS: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21556.0
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: mikan - 31.07.2015, 00:15:16
Psst, ootko kysynyt Tonilta?

Kelpaa vain ja ainoastaan silloin, kun lastu on täydellisen vakio.  >:(
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: sekokupu - 31.07.2015, 11:18:54
Kelpaa vain ja ainoastaan silloin, kun lastu on täydellisen vakio.  >:(

Ja miksiköhän? Voiskohan tämän lastuveivaamisen jo lopettaa.
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: puliukk0 - 31.07.2015, 17:50:55
Ja miksiköhän? Voiskohan tämän lastuveivaamisen jo lopettaa.
Varoituksena vain, ettei 16v vakio sytkäkartta toimi virityslastuna 8v koneissa. (ts. 16v sytkälastu ei tue nakutusrikastusta nakutusanturin avulla vain EGT, jota 8v:ssä ei ole.)
Sama se kenen lastu kunhan ei ole näin, ketään mustamaalaamatta.  :)
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: ovela - 01.08.2015, 11:39:36
Kiitoksia hyvistä vinkeistä ja vastauksista. onko muuten turbon ja vaparin sytkäkartoissa eroja esim. b230f - b230ft
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: mikan - 01.08.2015, 15:29:32
Kiitoksia hyvistä vinkeistä ja vastauksista. onko muuten turbon ja vaparin sytkäkartoissa eroja esim. b230f - b230ft

On ja paljon.

Niitä yhdistää ainoastaan se, että molemmat ovat sytytys-karttoja.
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: mauser240 - 01.08.2015, 18:06:51
Kelpaa vain ja ainoastaan silloin, kun lastu on täydellisen vakio.  >:(

No kyllä mulle kelpaa virilastutkin...
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: sekokupu - 02.08.2015, 00:02:05
Varoituksena vain, ettei 16v vakio sytkäkartta toimi virityslastuna 8v koneissa. (ts. 16v sytkälastu ei tue nakutusrikastusta nakutusanturin avulla vain EGT, jota 8v:ssä ei ole.)
Sama se kenen lastu kunhan ei ole näin, ketään mustamaalaamatta.  :)

Juu, kyllähän tämä asia on ollut tiedossa isommallakin yleisöllä jo varmaan kymmenen vuotta, volvolandiallahan tätä asiaa on puitukkin aikoinaan. Mutta kuka on puhunut 16v:n softasta täällä?
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: ovela - 02.08.2015, 20:25:11
Virilastua en pahakseni pistä oli tuota muutenkin tarkotus pistää puhkumaan ja puhaltamaan ;)
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: puliukk0 - 02.08.2015, 22:35:08
Juu, kyllähän tämä asia on ollut tiedossa isommallakin yleisöllä jo varmaan kymmenen vuotta, volvolandiallahan tätä asiaa on puitukkin aikoinaan. Mutta kuka on puhunut 16v:n softasta täällä?

Ehkä tätä pitäisi jatkaa yksitysviestein, mutta täällä on luettu X:n lastut ja sytkä on 16v lastu ja LH lastu on joku vikingpohjainen(ts. lähes 1:1 vakio) joka muokattu väärin, mikä oikeen toiminut mitenkäänpäin (mm. kylmäkäynnistys rikastuksia vähennetty polttoaineensäästön vuoksi?!). Onneksi huomasin tämän nakuttavan, mutta voi niitä parkoja ketkä ei sitä tajua.

Kuten sanoin, helpompi jatkaa yksityisviestein, ettei tule paskan makua kenekään suuhun.
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: mauser240 - 03.08.2015, 03:36:19
Ei minun mielestäni tarvii siirtyä privan puolelle.

Jos se nyt on niin että minä mainostan jotain aikapommeja niin sen voi kertoa ihan suoraan. Varsinkin kun kerran menin "suosittelemaan" jo.

Vai oliko nyt puhe jostain muuasta?
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: puliukk0 - 03.08.2015, 07:24:55
Ei minun mielestäni tarvii siirtyä privan puolelle.

Jos se nyt on niin että minä mainostan jotain aikapommeja niin sen voi kertoa ihan suoraan. Varsinkin kun kerran menin "suosittelemaan" jo.

Vai oliko nyt puhe jostain muuasta?

No nuo minun viestit lukemalla ymmärtää mikä niissä ongelma. Eikä niitä oltu muuteltu vaikka suoratkin ohjeet saatu.

Jos lastut on muuttuneet erilaisiin nykyään niin todella hyvä.
Saataisiin stoppi tähänkin ainaiseen jankkaamiseen.

Edelleenkään ketään vastaan mitään... Oli kaverin suprakin säädetty penkissä ammattilaiselta, lambda säätö 12.5afr päälle ja sytkäkarttaan oltu koskettu juurikaan... Kuitenkin vakio twinien tilalla hx50  :D
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: janne81 - 07.08.2015, 07:30:01
Onko ammattilainen sellainen joka muuttaa mahdollisimman paljon asioita?
Entäs jos vehkeet toimii, pitääkö silti tehdä muutoksia?
Tuntuu että teillä tärkein asia on se että säätää mahdollisimman paljon välittämättä siitä vaikka samaan lopputulokseen pääsisi vähemmälläkin työllä.

En tunne kyseistä Supraa.
Tonilta saa ihan varmana toimivan lastun tuohon aloittajan purkkiin, sanokoon jessus opetuslapsineen mitä lystää.
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: mikan - 07.08.2015, 10:32:06
Onko ammattilainen sellainen joka muuttaa mahdollisimman paljon asioita?
Entäs jos vehkeet toimii, pitääkö silti tehdä muutoksia?
Tietty määrä muutoksia pitää tehdä välttämättä, että vehkeet saa ylipäätään toimimaan millään tavalla.  :nuhtelu

Paljoista muutoksista voi laittaa esimerkin erään kuuluisan lastu-tehtaan osalta, jossa muutoksia on tehty helvetillinen määrä puhtaiden muutoksien/tietämättömyyden vuoksi. Toimivuus....   No, toimiihan ne jotenkin.

Oikea ammattilainen tekee tarpeelliset muutokset, eikä mitään turhaa, sillä "time is money".

Tuntuu että teillä tärkein asia on se että säätää mahdollisimman paljon välittämättä siitä vaikka samaan lopputulokseen pääsisi vähemmälläkin työllä.

Musta tuntuu....   Annan Mustan tuntua, jos tarvetta on!  ??? ::)

LH/EZK-säätämisestä täytyy rumasti sanoa, että sinä et ole siitä lopultakaan edes kevyesti hajulla, joten kovin varovaisesti kommentoisin asiaa sinuna.

Se valtava työn määrä mitä olen itse tehnyt säätö-ryhmän kanssa, johtuu siitä, ettei mitään varmistettua tietoa ole olemassa, vaan kaikki on täytynyt testata itse kaksois-sokkotestein.

Vai osasitko sinä kertoa suoraan mitä tehdä, että kaiken saa toimimaan wiinalla ja bensalla?  ???

En tunne kyseistä Supraa.

Minä tunnen tuon +500hv "lelun" ja sen säädöt!   :pomo:

Tonilta saa ihan varmana toimivan lastun tuohon aloittajan purkkiin, sanokoon jessus opetuslapsineen mitä lystää.

Hm...  Ai B200FT sytkä-lastun saa "lastulta", vai oliko se B234FT:n sytkä-lastu sittenkin?  :o

No, rumasti sanon tämän faktan.  >:(

Eilen kipaisin viemään vakion yleislastun tyypille, jolla korotettujen ahtojen kanssa kulutus pyöri +18L/100km noilla mr. lastun tekeleillä. Tämä kaava on toistunut "kerran" jos toisenkin, vaikka minä en lastuja myykkään!

Miksiköhän noita lastu-keskusteluja on privaviestilaatikossani 600kpl, jotka olen katsonut tarpeelliseksi säästää?

Sinä puhut uskon voimalla, minä taas en!  :juhau:

Ps. säätämisestä tms. aiheesta kaiken oksentamisen voi tehdä projekti-topicciini, jossa siitä huolehditaan asianmukaisella tavalla.
Ei pilata tätä topiccia "ymmärrys" oksennuksilla!
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: puliukk0 - 07.08.2015, 17:33:38
Onko ammattilainen sellainen joka muuttaa mahdollisimman paljon asioita?
Entäs jos vehkeet toimii, pitääkö silti tehdä muutoksia?
Tuntuu että teillä tärkein asia on se että säätää mahdollisimman paljon välittämättä siitä vaikka samaan lopputulokseen pääsisi vähemmälläkin työllä.

En tunne kyseistä Supraa.
Tonilta saa ihan varmana toimivan lastun tuohon aloittajan purkkiin, sanokoon jessus opetuslapsineen mitä lystää.

Jos mietit ihan ajatuksella mitä olen kirjoittanut ja mitä esim sinä olet kirjoittanut niin löytyy vastaukset teksteistä.

No jos offina kerron tämän "toimivan" "750hp" Supran. Jokainen voi päätellä oliko se toimiva vai "toimiva".

-Ei lähtenyt oikeen millään käyntiin kylmänä, lämpimänä tai siltä välitä. (kartat puuttui)
-Seos säädöt lukittu 12.5afr kaikilla alueilla (myös tyhjäkäynnillä)
-Vaikka seokset lukittu 12.5afr silti esim motarilla kartan ja lambdan väli oli yli 30% (asetuksissa muistaakseni jotain alle 10% max) jolloin ei säätänyt haluttuun.
Ja kävi tosi laihalla, ja välillä tosi paksulla
-Auto sammuili tyhjäkäynnillä
-Puuttui ns. kiihdytysrikastus kartat, jos painoi nopeasti kaasua kävi todella laihalla hetken ja röpöttikin välillä
-Sytkäkartta vakio (no ei ainakaan päässyt nakuttamaan, oli 2 astetta myöhäsellä sytkä huipputehon kohdalla)
-Ahdin heräsi todella myöhään (johtuen karttojen puutteesta ja vakio sytkäkartasta)
-Nakutushallinta oli pois päältä
-Fuel cut oli pois päältä
-Tyhjäkäynti lähempänä 2000rpm

Ja tämä oli maksetun työn tulos ammattisäätäjältä. Ja ison kasan rahaa. ::)

Silti autossa tehoa lapun (kaverilla muistitikulla videoita myös vedoista ed. omistajalta) mukaan n. 670hp pienemmällä ahtimella ja SAMOILLA säädöillä.

Nykyään
-Lähtee käyntiin ihan mistä vain (paitsi pakkasesta kun ei oo päässy säätää pakkasella, eikä auto niitä nää)
-Osakaasulla ja tyhjäkäynnillä seos 14.7 (vie about 10litraa vähemmän cruisaillessa kuin ennen)
-Ahdin alkaa vetämään (HX50) siinä n.3500-4000rpm kohdalla, n. 1500rpm edellistä nopeammin.
-Vetää aivan helvetisti enemmän. Liekkö sitten ees muutama heppa enemmän. (Persdynolla vielä, ei dynotettu kun säädöt vielä kesken.)
-Myös alipaineella auto toimii ja tuntuu vääntävän kuten tollasen koneen kuuluu.
-Fuel cut asetettu Ahdot + 0.5bar varmuuden vuoksi
-Nakutushallinta laitettu päälle, ja hienosäädetty rajoja matalemmaksi isoilla paineilla
-Tyhjää käy niin nätisti kun noilla nokilla voi n.900rpm.

Auto siis tavallaan toimi, ei hajonnut ja siitä saatu tehoa... Mutta ei se kyllä toiminut hetkeäkään oikeasti.
Ts. jos ei olisi tiennyt että kaikki päin helvettiä, olisi vaan luullut että autossa super race nokat, entinen kilpa-auto tai vastaavaa  :D

Jokainen voi valita eri lastujen väliltä, mutta molemmat puolet nähneenä, ero on kuin yöllä ja päivällä.

ps. Ei tarkoitus vittuilla.  :)
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: puppet - 07.08.2015, 17:55:42
Ihan noin mitään tietämättä ja niin edelleen, oisko tarkotettu alkujaan että Tonilta vois kysyä, sattusko olemaan vaikka b200ft:n boksia/niitä karttoja tallessa, oli ne virilastut kuinka hyviä tahansa
Psst, ootko kysynyt Tonilta?

LISÄYS: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21556.0
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: mauser240 - 07.08.2015, 20:17:48
Nimenomaan näin.
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: puliukk0 - 07.08.2015, 21:36:50
Paitsi, että tuli mieleen onko b200ft saanut purkilla missä irrotettava lastu? Jos ei niin välttämättä kukaan ei ole lukenut/kopioinut sitä.
En kuollaksenikaan muista miten se lastu on noissa ei vaihdettavissa piirilevyllä...  :-[
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: mauser240 - 07.08.2015, 22:10:27
No kyllä Toni varmaan tietää onko hänellä kopio vai ei.

Eikö se ole tommonen pintaan juotettu piiri...?
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: mikan - 08.08.2015, 01:40:02
No kyllä Toni varmaan tietää onko hänellä kopio vai ei.
Eikö se ole tommonen pintaan juotettu piiri...?

Kaikki näkemäni EZK purkit ovat joko prossun muistiin poltettuja tai sitten niissä on ihan tavallinen 27C256 piiri, joka on irroitettava (jalassa) ja myös luettava.
Irroitettavat voi lukea helposti, Prossun sisäisiä ei sitten lueta kotitarveharrastajan välineillä/taidoilla.

LH:ssa piiri on aina irtonainen 27C256, jonka voi lukea.
Otsikko: Vs: b200ft sytkäboksi ongelma
Kirjoitti: skaaba - 28.01.2016, 11:50:12
Nostellaampas vanhaa. Onko kukaan onnistunut saamaan b200ft sytkäpuolelle toimivaa lastua? Vakio löytyy ja virityslastu siis hakusessa.