Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: hdkimmo - 31.07.2015, 12:27:59

Otsikko: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: hdkimmo - 31.07.2015, 12:27:59
740 1989 turbo farkun lataus kiukuttelee. Ilman valoja ym muuta kuormaa auton volttimittari näyttää OK ja laturistakin tulee ulos 14,2 V. Kun kytken parkit ja ajovalot niin latausjännite laskee jo autonkin mittarin mukaan lähelle vasenta punaista aluetta  >:(. Jännite akulla on tuolloin 13.6.

Olen puhdistanut akulle tulevat johdot, laturista lähtevät johdot sekä vaihtanut jännitteen säätimen. Kyseessä on toisen polven Biltema laturi, joka ollut käytössä noin 3-4 vuotta.

Korjaantuukos vain laturia vaihtamalla  :o

Kiitokset tietäjille,

Kimmo
Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: Orlov - 31.07.2015, 12:51:56
Jos jännite akulla on kuormituksessa tuon, niin se on ihan ok. Tyhjäkäynnillä lienee mitattu?

Omassa samaa luokkaa, tosin liukurenkaat on jo aika kuluneet. Pitäiskin ostaa uusi liuku, laturin kunnostaminen ei ole rakettitiedettä, pikemminkin suoritus :)
Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: Lentäjä - 31.07.2015, 14:12:36
Tere.
Mittaappa se jännite suoraan laturin päästä kun kuormat on päällä.
Jos laturilta tulee ulos edelleen tuo mainitsemasi 14,2 volttia on vika todennäköisesti johdotuksessa.
Johtojen vastukset tuppaa nousemaan vanhemmiten,muutenkin se päälatauslinja on melko ohut karva.
Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: 240-gl - 03.08.2015, 01:06:41
omassa oli hihna sen verran huonossa kunnossa että kuorma päällä luisti sen verran ettei lopettanut lataamista, mutta jännite putosi, siltikään hihna ei kiljunut niinku yleensä.

vaihdoin sitten uudet hihnat ja samalla vähän tehokkaamman laturin, ja kävin samalla kaikki johtojen liitokset läpi kun oli aika hapettuneet.
Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: mauser240 - 03.08.2015, 03:38:14
Olisiko diodi rikki?
Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: hdkimmo - 03.08.2015, 10:44:05
Kiitokset vastanneille.
Tyhjäkäynnillä on mitattu, ja tänään mittaan sitten vielä tuon laturista lähtevän jännitteen kuorman kera.

Tarkoitatko Orlov, että tuo 13,6 jännitettä riittää akun hyvinvoinnille ? Mikä oikeastaan pitää tuon jännitteen olla akulla kun kaikki kuormat on päällä?

Katson vielä tuon hihnan - jännite putoaa myös ajossa, kierroksilla ei ole jännitettä nostavaa vaikutusta.

Kimmo
Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: mauser240 - 03.08.2015, 11:34:50
Jos laturin päässä 14,2 niin se ajaa kyllä asiansa. Puolen tunnin lenkin jälkeen ja kone edelleen käynnissä voisi oletta että akun päässä olisi jo enemmän kuin mainitsemasi 13,6, jos johdotukset kunnossa.

Lisäys: Kokeile laturin +navan ja akun +navan välillä sekä laturin kuoren ja akun -navan välillä. Näet suoraan jännitehäviöt sekä plussa- että miinuspuolella.
Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: Orlov - 03.08.2015, 13:29:20
Latauksensäätimistä, bosch 1197311 022 on 14V säädin ja bosch 1197311 028 on 14,5V tuuppaava kylmän ilmanalan säädin.

Omasta oli hiilet loppu, enkä viitsinyt siihen hiiliä vaihtaa, vaan päivitin tuohon "tehokkaampaan"

Vaihdan  kyllä nuo hiilet, ihan harjoituksen vuoksi, tuohon vanhaan :)


Edit: ettei jää epäselväksi, niin nyt tyhjäkäynnillä (valot, puhallin päällä) akun jännite 14,4V
Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: ari1956 - 04.08.2015, 12:19:34
Latauksensäätimistä, bosch 1197311 022 on 14V säädin ja bosch 1197311 028 on 14,5V tuuppaava kylmän ilmanalan säädin.

Omasta oli hiilet loppu, enkä viitsinyt siihen hiiliä vaihtaa, vaan päivitin tuohon "tehokkaampaan"

Vaihdan  kyllä nuo hiilet, ihan harjoituksen vuoksi, tuohon vanhaan :)

Edit: ettei jää epäselväksi, niin nyt tyhjäkäynnillä (valot, puhallin päällä) akun jännite 14,4V

Säädin/hiilipaketin vaihto (osa maksoi Motonetissä lauantaina 1.8. vajaan 10 €).
Virta loppui, mutta onneksi sain tutun kaverin hinaamaan auton maalla turvalliseen paikkaan, matkaa 20 km.

Itse jouduin vaihtamaan viikonloppuna hiilet laturiini 945:een, B230FD kone.
Ajokilometrejä on nyt 361000. Muistan aikaisemmin vaihtaneeni hiilet joskus yli 5 v sitten. Ilmeisesti kestävät noin 150000 km tai ylikin. 
Säädin/hiilipaketti on kahdella lyhyellä (vajaa 20 mm) 4 mm ristipääpultilla kiinni laturissa. Helppo päästä käsiksi ja irrottaa, vaikka laturi on paikallaan.
Takaisinlaitossa oli vähän mietittävää. Miten lukita fiksummin hiilet sisäänpuristettuna?

Itse käytin ohutta rautalankaa, jonka katkaisin yhdestä kohdasta kun hiilet olivat paikallaan ja ruuvattu löysästi takaisin kaksi kiinnityspulttia. Tässä pieni pelon aihe oli, ettei rautalangasta vain jäisi mitään pätkää laturin sisään. Nippusidettä ei ollut käytettävissä. 
Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: HammerDown - 04.08.2015, 13:48:47
Itse jouduin vaihtamaan viikonloppuna hiilet laturiini 945:een, B230FD kone.
Ajokilometrejä on nyt 361000. Muistan aikaisemmin vaihtaneeni hiilet joskus yli 5 v sitten. Ilmeisesti kestävät noin 150000 km tai ylikin.
Hiilien käyttöikään vaikuttaa paljon liukurenkaiden kunto. Itellä söi reilussa vuodessa saman hiilen loppuun, vaikka silmämääräisesti liuku oli vain tasaisesti keskeltä kulunut.
Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: s73 - 04.08.2015, 17:37:21
Säädin/hiilipaketin vaihto (osa maksoi Motonetissä lauantaina 1.8. vajaan 10 €).
Virta loppui, mutta onneksi sain tutun kaverin hinaamaan auton maalla turvalliseen paikkaan, matkaa 20 km.

Itse jouduin vaihtamaan viikonloppuna hiilet laturiini 945:een, B230FD kone.
Ajokilometrejä on nyt 361000. Muistan aikaisemmin vaihtaneeni hiilet joskus yli 5 v sitten. Ilmeisesti kestävät noin 150000 km tai ylikin. 
Säädin/hiilipaketti on kahdella lyhyellä (vajaa 20 mm) 4 mm ristipääpultilla kiinni laturissa. Helppo päästä käsiksi ja irrottaa, vaikka laturi on paikallaan.
Takaisinlaitossa oli vähän mietittävää. Miten lukita fiksummin hiilet sisäänpuristettuna?

Itse käytin ohutta rautalankaa, jonka katkaisin yhdestä kohdasta kun hiilet olivat paikallaan ja ruuvattu löysästi takaisin kaksi kiinnityspulttia. Tässä pieni pelon aihe oli, ettei rautalangasta vain jäisi mitään pätkää laturin sisään. Nippusidettä ei ollut käytettävissä.
Hiilisilta menee paikalleen ilman lankaa, työntää sillan vinossa sisään ja painaa sen oikeaan asentoon.
Halvat säätimet ei saata kestää, yksi meni parissa vuodessa 15tkm. / vuodessa.
Huomasin valojen vilkkuvan syksyllä ajellessa, onneksi ei mennyt akku.
Boschin tekemä kestää 200tkm. hintaa n35e.
 ::)
Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: hdkimmo - 05.08.2015, 09:57:26
No eilen illalla ähräsin yleismittarin kanssa ja tässä tulos siis eiliseltä:

Ei kuormaa/tyhjäkäynti/laturista 14,34; kuorman kanssa (valot, sumuvalot, tuuletin) 14,26
Ei kuormaa/tyhjäkäynti/akulta 14,24 ; kuorman kanssa (valot, sumuvalot, tuuletin) 14.11

Sitten mitattuna siten että laturista (-) ja akusta (+) ilman kuormaa 14,28 ja kuorman kanssa 14,18
Sitten mitattuna siten että laturista (+) ja akusta (-) ilman kuormaa 14,28 ja kuorman kanssa 14,18

Tunteeko kukaan tuota Volvon omaa alkuperäistä jännitemittaria - kuinka pieneen jännitteen alenemaan se reagoi ja missä siinä alkaa ns punainen alue?

Joku asia on muuttunut - volttimittari on aina tähän asti tököttänyt keskellä eikä ole reagoinut kuormaan, nyt niin tekee.
Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: hdkimmo - 05.08.2015, 10:02:47
Edit edelliseen: jännite näyttää muuttuneen parempaan edellisestä kerrasta  ::)

Liekö kesän lämpö auttanut - täytyy katsastaa tuo hihnan kunto  ;)
Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: HammerDown - 05.08.2015, 10:13:01
Kuulostaa ihan terveiltä lukemilta.

Tosiaan huonot kosketukset/johtimet vaikka maattopuolella riittää alentamaan jännitettä jopa volttiloilla.
Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: ari1956 - 05.08.2015, 12:46:48
Hiilisilta menee paikalleen ilman lankaa, työntää sillan vinossa sisään ja painaa sen oikeaan asentoon.
Halvat säätimet ei saata kestää, yksi meni parissa vuodessa 15tkm. / vuodessa.
Huomasin valojen vilkkuvan syksyllä ajellessa, onneksi ei mennyt akku.
Boschin tekemä kestää 200tkm. hintaa n35e.
 ::)

Netistä googlaamalla en ole löytänyt Volvon tuotenumerolla oikeaa BOSCH:n säädintä.

Omaan laturiini sopivan jännitesäätimen Volvon tuotenumero on 3523710.  En ole varma, kuuluuko siihen edes hiiliä!
Hyvä olisi löytää jostain säätimen Bosch osanumero.

http://verkkokauppa.bilia.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectID=154614&ViewAction=ViewProduct
Hinta on n. 83 €, kallis!  Motonetin halpaversio n. 9,90 €. 

Bosch laturi, Bosch-nro  0120488262    K1 -> 14V  23/65A
Volvon osanumero 3544624 (nämä tiedot ovat laturin kyljessä). 

Tiedätkö kuka Suomessa myisi Bosch:n jännitteesäätimiä? Ei saa netistä tällaista tietoa.
USA:sta löytyy, mutta ne ovat 100 A laturiin (eikä sieltä kannata tilata), minulla on 65 A laturi, ja nettitietojen mukaan säätimet ovat erilaisia näissä.
Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: Orlov - 05.08.2015, 13:20:46
Näyttää käyvän samat säätimet, numerot on ylempänä viestissäni. Saa jokaisesta varaosaliikkeestä, esim motonetistä
Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: ari1956 - 05.08.2015, 23:28:36
Näyttää käyvän samat säätimet, numerot on ylempänä viestissäni. Saa jokaisesta varaosaliikkeestä, esim.  motonetistä

Motonetin listoilla ei ole 65 A laturiin sopivaa Bosch säädintä (vai käyvätkö nuo listan Bosch:t todella myös minun laturiini)?
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/658/1015969/autot/volvo/940-960-s90-v90-1991-1998?vuosimalli=1993
Kaikissa Motonetin kuvissa ei näy  Bosch-koodit. Motonet 11-3218 eli Bosch 1197311028 taitaisi olla ns. lämpökompensoitu malli, kunhan se vain sopii 65 A laturiin.   
Alkaako 14,5 V latausjännite vaikuttamaan heikentävästi  jo esim. H4 lamppujen kestoikään (minulla on jotain +60% valoteholisäys OSRAM ollut aiemmin käytössä, nyt taitaa olla peräti +130% Philips)?
Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: sfrhkki - 06.08.2015, 11:38:03
Kaikella on hintansa.  ;)
Aavistuksen tiheämmin menee noita ari1956:n mainitsemia polttimoita. Jos lujat haluaa, kannattaa ostaa "longlifet".  Niissä valotehon on sitten heikompi. 

Itse käytän myös noita + 1xx-polttimoita pimeänajan. Joka kaudelle ostan suosiolla uudet.

Lapin kesässä käytän Osramin longlife-polttimoita. 

Satasella kun syksyllä hakee, on perheen jokaiseen reletettyyn uudet H4n +1xx-polttimot pimeänajaksi. Porojen seassa kun joutuu hurjastelemaan, tulee halvemmaksi,kuin auton peltityöt (tai lunastus).

_sfr-
Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: Orlov - 06.08.2015, 12:49:32
Juu, se Ohmin laki :D Toisaalta jännite voi nousta juuri sopivasti, harvemmin polttimolta mitattuna on jännitteen määrä yläkanttiin, paremminkin toisinpäin ;)
Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: sfrhkki - 06.08.2015, 15:10:02
Polttimoille saa helposti yli 14 volttia auton käydessä :)
Pikkasen puuhastelemalla.  Olen puuhastellut.

_sfr-
Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: s73 - 06.08.2015, 18:15:56
Motonetin listoilla ei ole 65 A laturiin sopivaa Bosch säädintä (vai käyvätkö nuo listan Bosch:t todella myös minun laturiini)?
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/658/1015969/autot/volvo/940-960-s90-v90-1991-1998?vuosimalli=1993
Kaikissa Motonetin kuvissa ei näy  Bosch-koodit. Motonet 11-3218 eli Bosch 1197311028 taitaisi olla ns. lämpökompensoitu malli, kunhan se vain sopii 65 A laturiin.   
Alkaako 14,5 V latausjännite vaikuttamaan heikentävästi  jo esim. H4 lamppujen kestoikään (minulla on jotain +60% valoteholisäys OSRAM ollut aiemmin käytössä, nyt taitaa olla peräti +130% Philips)?

Osramin +60% ei ole rikkotuneet, ongelma taitaa koskea H7 polttimoita.
Olen joskus vaihtanut boschin hiilisillan 55A laturiin joka oli erillisellä säätimellä.
Vanha malliksi mukaan jos boschilaisen haluaa.
Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: sfrhkki - 07.08.2015, 09:25:51
Siihen säätimeen on helppo vaihtaa hiilet. Nehän niissä yleensä kuluu. Liukurengas kestää yleensä kahdet hiilet loppuun ajaa. Toki ne toiset kuluu jo nopeammin.
Ulkotuuletettuun käy vain yksi malli: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/110204/787795?ajoneuvo=658
Väittäisin, että jos siinä FD:ssä on alkuperäinen ulkotuuletettu laturi niin tuosta motonetin listalta siihen käy Boschlaisena
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/113218/445365?ajoneuvo=658

Ongelma näissä on se, etteivät ota niitä sähköosia palautuksena, vaikka olisi väärä myyty. Sovi siis tiskillä asia. Kaipa ne voi myös pikahuollossaan tuon osan vaihtaa. Kahdella ruuvilla kiinni siinä laturissa.

;)

_sfr-
Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: ari1956 - 07.08.2015, 11:33:03
Siihen säätimeen on helppo vaihtaa hiilet. Nehän niissä yleensä kuluu. Liukurengas kestää yleensä kahdet hiilet loppuun ajaa. Toki ne toiset kuluu jo nopeammin.
Ulkotuuletettuun käy vain yksi malli: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/110204/787795?ajoneuvo=658
Väittäisin, että jos siinä FD:ssä on alkuperäinen ulkotuuletettu laturi niin tuosta motonetin listalta siihen käy Boschlaisena
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/113218/445365?ajoneuvo=658

Ongelma näissä on se, etteivät ota niitä sähköosia palautuksena, vaikka olisi väärä myyty. Sovi siis tiskillä asia. Kaipa ne voi myös pikahuollossaan tuon osan vaihtaa. Kahdella ruuvilla kiinni siinä laturissa.

;)

_sfr-

Minulla on kyllä asennettuna uusi sopiva Motonetin vajaan 10 € (ei-Bosch) säädin+hiilet yhdistelmä. Se sopi ihan hyvin paikalleen. Harkitsin vielä Bosch:n laittamista, koska tulijyrä epäili että halvat säätimet eivät kestä. Minulla on siis jos kahdet hiilet kuluneet loppuun: Alkuperäiset, sitten Bilteman säädin+hiilet joka kesti yli 100000 km varmasti (tästä en ollut laittanut huoltokirjaani merkintää) ja nyt siis Motonetin joku halpa jännitteensäädin+hiili paketti, jonka asensin viikko sitten lauantaina.
Autossani on Bosch laturi, Bosch-nro  0120488262    K1 -> 14V  23/65A   ja Volvon osanumero 3544624 (nämä tiedot ovat laturin kyljessä). 

Uutta 35 e Bosch säädin+hiilipakettia en siis ole vielä hommannut. En vielä ostanut mitään sopimatonta.
Motonetin luettelossa oli vain sanamuodot sellaiset, että Bosch tuotteet olisivat kaikki olleet tehokkaampiin latureihin kuin mikä minulla on.

Voi olla, että laturikin kannattaisi pian vaihtaa, jos se ei kestä kolmien hiilien normaalia käyttöikaa. Kolmannet hiilen siis asensin itse viime lauantaina. En ole sen jälkeen ajanut kuin n. 200 km ja ihan hyvin lataa (varmistin sen myös volttimittarilla). Minulla ei ole kuin yksi auto  käytössä eikä muilla perheessä ole ajokortteja. Siksi voisi olla ideaa hommata toinen, mielellään samanlainen Bosch laturi käytettynä ja tehdä siihen kunnostus. Liukurenkaat, onkohan muuta? Vaihtolatureina ei käsittääkseni saa alkuperäisiä Boscheja Motonetistä.   
Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: s73 - 07.08.2015, 18:22:46
En suosittele hiilien vaihtoa, laturin kipinöinti on voinut rikkoa säätimen.

Tiedän pari motonetin hajonnutta säädintä, toinen oli unipoint.

Boschin leimalla (mikäli löytyy) uuden laturin hintalappu on hieman toisessa luokassa kun
Kunnostetun halpiksen.

Ad:tä ostamani kunnostettu laturi mukana tulleella säätimellä on ihme kyllä kestänyt.
 ::)


Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: HammerDown - 07.08.2015, 21:29:33
Jotenkin tuo liukurenkaiden kunto tuntuu aika hyvälle indikaattorille laturin kunnosta/käyttöiästä. Tähän asti niissä tulee ongelmia ennen laakereita, käämityksiä jne.

Ja kun tähän pisteeseen päästään, kannattaa vertailla hintoja varaosien ja tehdaskorjatun välillä.
Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: TVS - 07.08.2015, 22:51:19
Jotenkin tuo liukurenkaiden kunto tuntuu aika hyvälle indikaattorille laturin kunnosta/käyttöiästä. Tähän asti niissä tulee ongelmia ennen laakereita, käämityksiä jne.

Ja kun tähän pisteeseen päästään, kannattaa vertailla hintoja varaosien ja tehdaskorjatun välillä.
Joo, liu-ut ylensä loppuu ekana. Vertailuna harvaa sikahalpaakaan (=vinokoneen) laturia saa korjattuna satasen hintaa halvemmalla, ja korjausosat maksaa hiilet+liu-ut joku 10e, laakerit ehkä kympin pääty jotenka kolmenkympin nurkissa ollaan. Ja kun korjaa sen vanhan boschilaisen säätimen niin pelaa luultavasti pitempään kun us mitälie, pari semmosta menny aika tuoreeltaan, boscheja eio menny muuten kun hiilet loppuun.
Otsikko: Vs: 740 lataa laiskasti
Kirjoitti: ari1956 - 10.08.2015, 10:44:53
En suosittele hiilien vaihtoa, laturin kipinöinti on voinut rikkoa säätimen.

Tiedän pari motonetin hajonnutta säädintä, toinen oli unipoint.

Boschin leimalla (mikäli löytyy) uuden laturin hintalappu on hieman toisessa luokassa kun
Kunnostetun halpiksen.

Ad:tä ostamani kunnostettu laturi mukana tulleella säätimellä on ihme kyllä kestänyt.
 ::)
Mulla taitaa nyt olla se Unipointin säädin. Hiilet olivat Vanhassa Bilteman säädin+hiilet paketissa kuluneet aika lyhyeksi, toinen oli vielä lyhyempi kuin toinen. Vanha säädin toimi luultavasti oikein, mutta vika oli varmasti liian lyhyissä hiilissä.