Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tarzan - 31.07.2015, 18:18:01
-
Netistä ladatusta Volvon ohjekirjasta en löydä vaihdelaatikon öljyistä mitään tietoa, en edes sitä et mistä ne tarkastetaan vai tarkastetaanko ? Pitääkö niitä vaihtaa vaiko eikö?
Auto ilmotti aamusella et pitää tarkastaa jäähdytin nesteet, lisäsin pikkasen vettä paisuntasäiliön kautta.. ei varmaan desiä enempää menny. Mikä oikee neste tohon vehkeeseen ? Ja oikee täyttöpaikka ?
Mä oon NIIN hukassa ton merkin kanssa :)
Mutku se on niin ihana !
-
Siellä on vaihteiston etupuolella alhaalla lyhyt keltainen öljytikku. Auto käynnissä, vaihde P.
Sen pitäisi olla HOT asteikon alarajassa(COLD asteikon ylärajassa) kun auto juuri käynnistetty=moottori+vaihteisto kylmä.
Normaalisti se ei kuulu huolto ohjelmaan, paitsi "raskaassa" käytössä on suositus 60tkm. Ja sitä voi kyllä noudattaa ihan normaalikäyössäkin.
Öljyt vaihdetaan kierrättämällä (haulla löytyy ohjeet)
-
Ja öljyn pitää sitten olla JWS 3309 standardin mukaista. Nykyään onneksi löytyy jo vaihtoehtoja öljyksi, pakko ei ole Volvon omaa käyttää vaikka se lienee se helpoin vaihtoehto.
-
Mikä oikee neste tohon vehkeeseen ?
Sama mikä siellä on ennestäänkin. :) Nimittäin ei näistä vanhoista tiedä (ellet itse ole vaihtanut/vaihdattanut), että mitä joku edellinen omistaja on sinne laittanut, voi olla eri laatuakin kuin mitä siellä "kuuluisi" olla.
Ei välttämättä hullumpi ajatus joskus vaihtaa nesteet kokonaan, sitten ainakin tietää mitä siellä on. Ja paisari on ihan hyvä paikka lisätä pieniä määriä nesteitä. Näin kesällä ihan ok lisätä pieniä määriä vettä, talvea vasten sitten kannattaa tarkistaa mikä on nesteen pakkaskestävyys.
-
Ja öljyn pitää sitten olla JWS 3309 standardin mukaista. Nykyään onneksi löytyy jo vaihtoehtoja öljyksi, pakko ei ole Volvon omaa käyttää vaikka se lienee se helpoin vaihtoehto.
Ebay tarjoaa Saksasta Mannol-merkkistä öljyä vaadittavilla luokituksilla. Onkohan tästä kellään kokemusta. Saisi kunnon pänikän melko huokeasti toimitettuna..
-
Hyvää öljyä on mannol. Omiin laittanu pitkän aikaa ja monelle duunikaverillekkin.
-
Hyvää sekin kun tuolta tilaa ni tulee ovelle kannettuna ;D
-
No perhana. Täytyypä laittaa tiluuseen :)
-
Löysin vanhoista kuiteista: vaihdelaatikonöljyt on vaihdettu 180000 kohdalla ja jäähdytinneste on sininen
Lisään vielä:
2010: 169000km on jakohihna ja pumppu
2012 205000km jakopää+nokka-akselin stefa
Mahtaako toi tarkottaa et 2012 on kans vaihdettu hihna ?
-
Miten laatikon öljyt kuuluu tarkistaa oikein? Suorassa tietenkin ja käynnissä ollessa mitä ilmeisimmin?
5v geartonic: Jos pidemmän ajon jälkeen vaihdan paikallaan N:lle ja sen jälkeen suoraan P:lle niin öljyä on puolisen senttiä yli ylärajan(hot). Jos vaihdan parkissa D->R->P niin öljy on prikulleen ylärajalla.
-
Löysin vanhoista kuiteista: vaihdelaatikonöljyt on vaihdettu 180000 kohdalla ja jäähdytinneste on sininen
Lisään vielä:
2010: 169000km on jakohihna ja pumppu
2012 205000km jakopää+nokka-akselin stefa
Mahtaako toi tarkottaa et 2012 on kans vaihdettu hihna ?
Voisi ajatella että tuolloin 2012 on jakohihna jouduttu vaihtamaan uudelleen jos on saanut osakseen vuotavasta stefasta joka myös näkyy olevan vaihdettu..
-
Miten usein noi hihnat pitää vaihtaa ? Nii ja kun toi huoltokirja on ruotsiks, mikä on huolto-ohjelmassa " BAS" ?
-
Suomessa suositeltava jakohihna vaihtoväli näille on 160 000km tai 4 vuotta.
Eikös tuo BAS tarkoita ihan perus vuosihuoltoa.. Joku voi korjata jos on enemmän tietoa.
-
Miten laatikon öljyt kuuluu tarkistaa oikein? Suorassa tietenkin ja käynnissä ollessa mitä ilmeisimmin?
5v geartonic: Jos pidemmän ajon jälkeen vaihdan paikallaan N:lle ja sen jälkeen suoraan P:lle niin öljyä on puolisen senttiä yli ylärajan(hot). Jos vaihdan parkissa D->R->P niin öljy on prikulleen ylärajalla.
Oon ymmärtänyt että kaikki vaihteet pitäisi käydä paikallaan läpi ennen katsomista eli kuulostaa oikealta. Haulla löytyy varmasti tarkempaa tietoa.
-
***
Mulla on V70 mkII T5 -01. Öljyt automaatin mittatikun asteikon rajan ohitse niinkin korkealla kuin: Do not Overfill. Öljyn raja on kohdassa "Do".
En ole vielä kokeillut autoa käynnissä. Tuollaiselta näyttää kun auto ei ole käynnissä. Onko normaalia?
I
-
Ymmärtääkseni se tikku ei kerro mitään järkevää jos auto ei ole käynnissä. https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4614.msg97172#msg97172 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4614.msg97172#msg97172) noin se about tehdään.
Tai noin https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=23830.msg456589#msg456589 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=23830.msg456589#msg456589)
-
Ymmärtääkseni se tikku ei kerro mitään järkevää jos auto ei ole käynnissä. https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4614.msg97172#msg97172 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4614.msg97172#msg97172) noin se about tehdään.
Tai noin https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=23830.msg456589#msg456589 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=23830.msg456589#msg456589)
Kiitos!
Katoin öljyt moottorin käynnissä ollessa. Juuri startattu, käyty vaihteet lävitse. Öljytikun taso tippui asteikon kohdalla hot maksimiin. Vaikuttaisi olevan hitunen liikaa öljyä.
Onko laatikko miten tarkka tasoista? Toimii hyvin.
-
Tässä aika valaisevaa asiaa.
https://ibb.co/cJWDwv
-
Mannolit on mullakin oman laatikossa, tuli öljynvaihdolle hintaa 27€, kun 10 litraa meni huuhellessa.
-
Terve,
Mahtaakohan S80 vm08 2.5t löytyä automaattivaihteiston öljytikku?
-
Ei löydy.
-
Ei löydy.
Entä saako päältä jostain lisättyä öljyä? Ajattelin RVS heittää jos mahdollista ennen seuraavan huollon öljynvaihtoa.
-
Entä saako päältä jostain lisättyä öljyä? Ajattelin RVS heittää jos mahdollista ennen seuraavan huollon öljynvaihtoa.
Laatikon päällä on torxilla avattava proppu.
-
Laatikon päällä on torxilla avattava proppu.
Taisi olla jopa kokoa 45
-
Taisi olla jopa kokoa 45
Yritin eilen tätä metsästää mutta ei silmään pistänyt, mistä tuota kannattaa etsiä? Eikö se kuitenkin kuskin puolella ole?
-
Se on sielä vähän piilossa. Vaihdevivuston etupuolella.
Vähän hankala paikka tavoittaa, mutta ei tarvitse ottaa ilmanputsaria pois
-
Se on sielä vähän piilossa. Vaihdevivuston etupuolella.
Vähän hankala paikka tavoittaa, mutta ei tarvitse ottaa ilmanputsaria pois
Tarvii yrittää etsiä.. Eikös 07 S80 2.5T ole tämä TF-80SC automaatti, tälläisen löysin.
http://www.volvohowto.com/how-to-change-the-automatic-transmission-oil-on-volvo-s80-2006-v70-2007-xc70-2007/
-
No jos on tf80 niin sitten pitää irroittaa ilmanputsari
-
No jos on tf80 niin sitten pitää irroittaa ilmanputsari
Eipä ole putsaria eli on jokin toinen vaihteisto. Löytyisikö tuosta vaiheistosta mahdollisesti kuvaa josta tuon sijainnin voisi katsoa?
-
Oli tosiaan tuo TF merkkikilven mukaan, ilmanputsaria ei tarvinnut purkaa vaan jonkun pumpun irroitin tieltä.
Layout on sama kuin alla olevassa kuvassa tosin ei ihan samanlaisessa kunnossa :2funny:
https://1.allegroimg.com/original/035eab/a6707ace4131abe610c2ea76d291/skrzynia-biegow-6b-manual-volvo-s80-v70-07-2-5-t (https://1.allegroimg.com/original/035eab/a6707ace4131abe610c2ea76d291/skrzynia-biegow-6b-manual-volvo-s80-v70-07-2-5-t)