Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: HulluJaYlpee - 01.08.2015, 15:40:06
-
Ugh!
Elikkä kysseessä on V70 vuodelta 2013
Kun vaihtaa P:ltä D:lle niin joskus kuuluu sellainen kolahdus sisäpuolelle ja auto nytkähtää iiiihan minimaalisesti. Muuten laatikko toimii ja vaihtaa hianosti... Mitä nyt vaihekepissä ei Ledit pala :-\
Onko kyseessä normaali toimenpide vai alkaako joku paikka lahoamaan?
(Auto omistettu 6kk niin vaimon kanssa ollaan pohdittu että onko tuo meijän auto POMMI!)
-
Ugh!
Elikkä kysseessä on V70 vuodelta 2013
Kun vaihtaa P:ltä D:lle niin joskus kuuluu sellainen kolahdus sisäpuolelle ja auto nytkähtää iiiihan minimaalisesti. Muuten laatikko toimii ja vaihtaa hianosti... Mitä nyt vaihekepissä ei Ledit pala :-\
Onko kyseessä normaali toimenpide vai alkaako joku paikka lahoamaan?
(Auto omistettu 6kk niin vaimon kanssa ollaan pohdittu että onko tuo meijän auto POMMI!)
Kyllä se normaalilta kuulostaa ja varsinkin jos auto on hiemankin viettävässä tilassa ja P:tä "vasten" kun laittaa D:lle.
-
Varmaankin normaalia, oma s80 260tkm ajettu nytkähtää myös D.lle laitettaessa. Ylämäessä lähtiessä vähän hirvittää lyödä R.ää silmään... Peruuttaessa en koskaan lyö D.tä suoraan päälle vaan varmistun aina että auto on pysähtynyt. Kyllä sen pari sekuntia joutaa odottaa.
-
Itse olen aina laittanut käsijarrun päälle P laittessa, jolloin kuorma ei ole laatikossa. Lähtiessä ensin D ja sitten käsijarrun pois. Muuten paukahtaa.
-
Harmitonta. Välillä kolahtaa, välillä ei. Riippuu tuulen suunnasta ja auringon asennosta. Joku softahäiriö kuulema.
Mulla kolahteli niin voimalla, että olin jo matkalla Biliaan (takuuauto, n. 200 tkm ajettu) mutta oireilu loppui matkalla, joten käännyin takaisin. Kolahtelu loppui siis itestään ja auto toimi ok 50 tkm sen jälkeen. Softan päivitystä voi kokeilla lääkkeeksi.
-
Vanhempikoppasissa on kolahtelun takia myös tarkistettu vaihdelaatikon ja moottorin tuennan kunto ja kiristelty napapultteja.
-
Vika se on, eli ei kannata hyväksyä kolahtelua vaan laittaa korjaukseen. Softapäivitys + uudelleen opetus auttanee asiaan.
Itselläni kolahtelu tapahtui vain välilämpöisillä automaatti öljyillä, eli kevätkeleillä ajettuna 8-23km välillä. Kylmänä (alle 8km) ei ongelmaa ja sitten taas öljyt lämpöisenä ei ongelmaa. Eli kolahtelu tapahtui vain välilämpöisillä öljyillä joten tätä vikaa oli vaikea todistella kun tapahtuma väli aika suppea. Tarvittiin aika paljon omia koeajoja kunnes hiffasin miten saan vian systemaattisesti esiintymään.
Omasta työmatka rytmistä johtuen kolahtelu oli päivittäinen joko ruokakaupan pihassa tai postilaatikolla...