Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Chili - 02.08.2015, 22:17:18
-
Pihassa seisoo S60 vm 2004 305 mm etulevyillä. Ja vieressä seisoo V70 vm. 2000.
V70:n jarrupoljin käyttäytyy normaalista, ihan kuin vaimon 850:ssäkin käyttäytyy. Mutta S60:n jarrupoljin painuu syvään ennenkuin alkaa ottamaan kunnolla.
Jarrut on ilmattu hyvin ja niissä olevat anti-spring -rautalangat ovat kohdallaan ja oikein asennettu. Uudet palat ja uudet jarrusatulatkin on.
Tänään yritettiin taas ilmata takajarruja - yhään ilmaa ei tule. Mutta poljin painuu melkoisen syvään, ennenkuin jarrut ottavat tossissaan.
Kokeilin muutaman kerran jarrutella soralla. ABS toimii ja kaikista renkaista jää jarrutusjälkeä tasaisesti.
Kun jarrupoljinta painaa auton käydessä, niin painamisen aikana kuuluu "huokaus" sieltä alhaalta.Jarrut pitävät hyvin ja tehostus toimii. Muissa Volvoissa ei kuulu mitään poljinta painettaessa.
Ja tämä on ollut tällainen - sanoisinko että siitä lähden kun se tuli taloon 110 tkm ajettuna. Nyt on 150 tkm mittarissa.
Missä vika, vai onko luonnollista S60:ssä? Taidan mennä huomenna koeajamaan samanlaisen.
-
Hitto; en saa tuota poljinta kuntoon! Painuu liian syvälle. Ilmeisestikin ilma a systeemissä, mutta enpä saa sitä pois.
Ilmaysjärjestys on oikea, mutta onko ilmaustavassa vikaa? Kaveri painaa poljinta ja avaan nipan. Suljen nipan, kun poljin on melko alhaalla, minkä jälkeen kaveri nostaa polkimen.
Tänään kokeilen vielä pumppausta; useampi painallus auton käydessä, ennenkuin avaan nipan.
-
Anopin v70:ssä jarrut myös ottaa hyvin mutta syvempää kuin omassa johon herkistelen jarrumäntöjä vuosittain. Anopin auto on käynyt merkkihuollossa jarrunesteenvaihdossa ja jarrujen herkistelyssä, mutta poljintuntuma on yhä alempaa. Jousetkin pitäis olla oikein.
-
Mulla on ihan sama V70R kanssa..
Poljin painuu välillä vähän turhankin paljon ja tuntuu, kun olisi ilmaa järjestelmässä.
Jarrutuntuma ei muutenkaan vastaa ihan sitä mitä pitäisi olla.
On koitettu kanssa ilmaa, mutta ei vaikutusta. Vaihdoin palat ja jarrunesteetkin.
-
Onko tehostajalle erikseen oma sähköinen alipainepumppu? Jos on, sijaitsee vasemman etuaisan kyljessä, suunnilleen ilmanputsarin alla.
Alipainetta tehdään siis joko sillä tai otetaan imusarjasta, ilmanputsarikotelon etupuolella on sellainen T-haara venttiili, jolla tuota ilmeisesti ohjataan.
Itselle ei ainakaan ole ihan selvää, että koska tuota sähköistä pumppua käytetään, muutenkin bensakoneessa outo varuste.
Huomasin, että jos tuo venttiili on rikki, on poljin ihan pehmeä. Ilmeisesti siis tehostaa liikaa...
Kannattaa siis tutkia...
-
Joo...on sähköinen alipainepumppukin. Kiitos vinkistä; pitää tutkailla!
-
Tarvii kanssa kokeilla tuota t-haaraa.
Tilasin kyllä jo uuden tehostajankin, mutta ei ole tullut viellä.
-
Paljon ovat vaihtaneet tehostajia ja jarrupääsylintereitä ilman mitään muutosta.
Hyvin yleiseksi "viaksi" on osoittautunut jarrusatuloiden jousen virheellinen asennus kasattaessa.
-
Vaihtelinpa tuon jarrutehostajan tänään ja nyt autosta löytyy jo jarrutkin.
Jarrupoljin kuitenkin painuu samaan vanhaan malliin vähän liikaa. Testerillä kattoo niin +20 saa brake pedal traveliin ennen, kun oikeestaan alkaa kunnolla jarruttamaan..
Huomenna vaihdan tuon t-haaran missä on se takaisku.
-
Vaihtelinpa tuon jarrutehostajan tänään ja nyt autosta löytyy jo jarrutkin.
Jarrupoljin kuitenkin painuu samaan vanhaan malliin vähän liikaa. Testerillä kattoo niin +20 saa brake pedal traveliin ennen, kun oikeestaan alkaa kunnolla jarruttamaan..
Huomenna vaihdan tuon t-haaran missä on se takaisku.
Mikä Volvo sulla on?
-
Mikä Volvo sulla on?
v70r -04
-
V70-06 ja painuu poljin minusta turhan alas. Kokeilkaapa paikallaan ollessa pitää jarrua kovalla voimalla pohjassa. Minulla hiljalleen vajoaa poljin ja tuon kun muutaman kerran tekee (antaa mennä niin alas kuin menee) niin sen jälkeen jonkun aikaa ikäänkuin ottaa ylempää ja jarrut ovat herkemmät. Ainakin herkemmät on, en tiedä ottaako oikeasti juuri sen ylempää. Volvo jarrupalat edessä, satulat puhdistettu ja herkitetty ja nesteitä on vaihdeltu säännöllisesti ja työsylinterit ilmattu.
Vag peleissä oli minusta ehkä turhankin "pintaherkät" jarrut minusta. Tätä v70 kun kävin koeajamassa ja totesin että jarrut taitaa vaatia kunnostusta niin myyjä oli aidosti äimistynyt. Meinasi että tässähän on hyvät jarrut. Pakko sanoa että hätätilanteessa tämä kyllä pysähtyy hiton hyvin. Lyö sen mikälie hätäjarrutehostimen päälle niin kyllä ottaa jarrut ja rajusti
-
V70-06 ja painuu poljin minusta turhan alas. Kokeilkaapa paikallaan ollessa pitää jarrua kovalla voimalla pohjassa. Minulla hiljalleen vajoaa poljin ja tuon kun muutaman kerran tekee (antaa mennä niin alas kuin menee) niin sen jälkeen jonkun aikaa ikäänkuin ottaa ylempää ja jarrut ovat herkemmät. Ainakin herkemmät on, en tiedä ottaako oikeasti juuri sen ylempää. Volvo jarrupalat edessä, satulat puhdistettu ja herkitetty ja nesteitä on vaihdeltu säännöllisesti ja työsylinterit ilmattu.
Vag peleissä oli minusta ehkä turhankin "pintaherkät" jarrut minusta. Tätä v70 kun kävin koeajamassa ja totesin että jarrut taitaa vaatia kunnostusta niin myyjä oli aidosti äimistynyt. Meinasi että tässähän on hyvät jarrut. Pakko sanoa että hätätilanteessa tämä kyllä pysähtyy hiton hyvin. Lyö sen mikälie hätäjarrutehostimen päälle niin kyllä ottaa jarrut ja rajusti
Oisko pääsylinterissä jo ohivuotoa...
Paljonko ajettu auto?
-
Oisko pääsylinterissä jo ohivuotoa...
Paljonko ajettu auto?
265tkm mutta eipä se ole noin 90tkm aikana muuttunu mikskään. Tuo polkimen vajoaminen ei liene liity mihinkään varsinaiseen vikaan/kulumiseen kun parissa uudessa vag dieselissäkin ollut sama ja tästähän ollut paljon juttua. Pitää polkea kunnolla niin lähtee menemään. Harvaa polkee paikallaan niin lujaa
Edit: moottori sammuksissa poljin ei tietenkään vajoa vaan on kova