Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: rti - 21.06.2011, 21:16:40
-
Kesken mukavasti alkanutta kesäloma reissua alkoi XC 60 08- D5 piiputtamaan, veto loppui kesken ajon moottoritiellä, auto kulki vaihtelevasti 60-80 km/t vääntöä ei ollut ensinkään. Perässä vedin matkailuvaunua, päästiin nippa nappa Rastilaan. Aamulla auto toimi taasen ihan normaalisti soitin Herrtoniemen huoltoon ja jätin soitto pyynnön työnjoihtajalle, olisin kysynyt viasta/ käytänyt vikaluvussa mutta eipä olee kuulunut soittoa pariin päivään. Mikähän mahtoi olla vikana kun hävisi itsestään, voiko laatikoin öljyt kuumeta tai jokin muu vika. Onko kellään tietoa tai arvauksia vian suhteen.
-
Kuullostaan tutulta vialta. Edellisellä autollani xc60 2.4D tuli samoja oireita eli veto loppui ja ei pystynyt ajamaan kovaa kun ei vaan kulkenut vaikka lämä oli pohjassa.
Välillä vika hävis ihan itsestään, ja palasi taas jossakin vaiheessa takas.
Sinisellä selvis että moottorista oli mennyt joku lämpötilaanturi joka antoi välillä väärää dataa. En tiedä pitääkö anturin olla "seko" tilassa että löytävät syyllisen. Oli vastaavan työnjohtajan mukaan aika vaikeassa paikassa, tais tunti mennä vaihdossa. Anturin vaihdon jälkeen vikaa ei enää esiintynyt.
-
Eiköhän se vikakoodien luvulla ala selkiämään... :)
-
Osaatko sanoa mikä anturi oli vialla ja näkyikö vikamuistilla?
-
Jos tuollaiset oireet ja arvataan, että joku anturi olisi rikki, niin veikkaan, että kyseessä on joko hiukkassuodattimen tai katalysaattorin lämpötila-anturi, siis jompikumpi tai molemmat :)
-
Sopisi ehkä kuvaan, eli kun alkaa regeneroira DPF:ää niin menee sekaisin.
-
Sopisi ehkä kuvaan, eli kun alkaa regeneroira DPF:ää niin menee sekaisin.
Noiden anturien takia voi mennä vikatilaan muutoinkin kuin regeneroinnin aikaan.
-
Osaatko sanoa mikä anturi oli vialla ja näkyikö vikamuistilla?
Muistelen että kyseessä oli itse moottorista löytyvä anturi. Ja luultavasti ei näkynyt vikamuistissa koska sanoivat että kahdesta anturista jompikumpi olis rikki. Mutta tuntui työnjohtaja olevan sen verta perillä noista oireista kerrottuani että vika paikallistui nopeasti anturi viaksi.
-
Vaihdoin eilen omaan D5:een katalysaattorin lämpötilan anturin, sijaitsee pakoputkessa ennen kattia, ensi tuntumalta löylyä tuli koneeseen ihan eri tavalla. Viikon loppuna Hesasta tullessa tehot oli kateessa lähes koko matkan. onko jpllakin tietoa millaiset vastusarvot tulisi anturilla olla. Voisin mittailla vanhasta ja vertailla uuteen.
-
onko jpllakin tietoa millaiset vastusarvot tulisi anturilla olla. Voisin mittailla vanhasta ja vertailla uuteen.
Tuola
http://www.bosch-motorsport.de/en-US/literature/en-US/TemperatureSens_DataSheet_enUS_T8029711627.pdf
-
Kiitos nopeasta vastauksesta. Pitääpä mittailla usean otteeseen joskohan tulisi vikatila päälle.