Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Autohullu - 03.08.2015, 21:14:48
-
Jarruremppa tekee tuloaan V70:seen. Mitenkäs on noiden etulevyjen kanssa, kannattaako sijoittaa Brembojen tms laatulevyjen lisäraha vai onko esim Motonetin peruslevyt toimineet hyvin? Palat ajattelin laittaa sitten "merkkiä". Oma ajotyyli on hyvin rauhallinen, jarrut ei joudu kovinkaan lujille, tosin auto on automaatti että pakostakin joutuu isoa pedaalia pumppailemaan välillä.
Toinen remontin kohde on tuo SC-805 soitin, 2/3 paneelin valoista pimeänä. Youtubesta löytyi asiallinen pätkä jossa hemmo vaihtaa polttimot, kysymykseni onkin toimivatko tuossa ok Motonetista saatavat T1-polttimot vai pitääkö lähteä selittelemään asiaa Elektoriin tai vastaavaan putiikkiin. Voiko polttimoiden langat kiertää sopivan mittaisiksi ja katkoa vai tarviiko kolvin kanssa askarrella juotokset?
-
Omat kokemukset Motonetin halpislevyjen kanssa on huonot mutta Bilteman sporttilevyistä on hyviä kokemuksia automaatissa.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jarrujarjestelma/Jarrutuskitka/Jarrulevy/JARRULEVYSARJASPORT-VOLVO-2000024709/
Ei paha hinta ja ovat hyvin toimineet. Tosin saahan niitä kalliimpiakin ostella.
Soittimesta en tiiä mithän..
Jos laitat nuo levyt, katso että laitat oikeille puolille ne.
-
Omaan soittimeeni tilasin pussillisen polttimoita aikoinaan yrityksestä partco Oy. Pussissa tarra jossa lukee PL12VX 3mm 12v 60mA juotoslangat. Polttimot vaihdetaan vanhoihin kantoihin juurikin pyörittelemällä langat kantaan ja ylimääräiset katkaistaan pois.
-
Sijoittaisin kyl sen muutaman kympin enempi ns. parempiin etulevyihin.
Ei noi Brembot nyt maksa kuin reilun 50€/kpl. Tiedä sitten onko ne nyt mitenkään ihmeelliset, mut on ne itelläni C:ssä edessä toimineet.
Takana on ollu moponetin peruskuraa viimeisen 10 vuotta ja alkaa ne oleen jo vaihtokunnossa, vaikka just katsastuksessa vielä hyvät arvot tulikin, kierot ne ovat hieman kuitenkin.
Tohon V- malliin just vaihdoin taakse uudet moponetin halvimmat levyt ja palat, niin perstuntumalla siinä kuitenkin pitää jarrut vielä paremmin, kuin C:ssä.
Joskus takavuosina ostin 200 sarjalaiseen bilteman levyt ja ne veti kieroon hyvinkin äkkiä, tyhmänä en heti uskonut ja ostin vielä toisenkin kierroksen ja sama homma. Lopulta ostin siihen kaikki brembot, niin sitten alkoi pysyä suorana.
-
Motonetin halpislevyt on Brembot jos käy tuuri... Tai ainakin itse ostin toisen merkkiseen takalevyt Motonetista, ja brembot ne sieltä tiskiltä antoi. Huonolla tuurilla sitten tulee joku muu.
-
Motonetin halpislevyt on Brembot jos käy tuuri... Tai ainakin itse ostin toisen merkkiseen takalevyt Motonetista, ja brembot ne sieltä tiskiltä antoi. Huonolla tuurilla sitten tulee joku muu.
Joo ei käyny mulla semmosta tuuria, kyl toi verkkokauppa ainakin tarjoo ihan omaa hintaa Bremboille. Olisko ollut sit halpis loppu siinä kohtaa.
Aiemmin ostin 960:iin moponetin halpikset ja ne oli Delphin valmistetta, ihan hyvät kyllä sinänsä.
Näissä mitkä aiemmin tuli C-malliin oli logottomassa harmaassa laatikossa, eikä mitään valmistajan stanssejakaan ollu.
-
Itse ostin joskus takavetoon motonetista ja olivat molemmat kierot jo uutena. Heittoa oli noin 0.2mm kun saisi olla noin 0.02mm.
Vein takaisin ja sanoivat että lähetetään takaisin ilmajoelle...
Liekö jonkun intialaisen lapsityöläisen sorvin pakassa ollut vähän heittoa?
Bilteman nykyiset on jotain ulkolaisia tekeleitä, ennen niiden jarrulevyt olivat kotimaista tekoa ja siksi ihan kelpo osia mutta tuo loppui varmaan joskus 2000 vuoden paikkeilla.
En tiedä mistä noi sporttilevyt sinne tulee mutta ovat edelleenkin suorat ja toimii hyvin alkuperäispalojen kanssa ja onhan niissä niitä reikiä ja uria niin näyttää ainakin sporttiselta kun on avonainen vanne. Itse auto eli T-5 ei mitenkään erikoisen sporttinen ainakaan vakiona ole :facepalm:
-
Eikös noi lamput tarvi olla T3 runkoisia?
http://www.matthewsvolvosite.com/volvo-radio-light-bulb-replacement.html
Siis noihan voi tehdä ihan tavan radiolampuistakin joita saa mm. Partcosta PL14VX
http://home.comcast.net/~kentshaw/bulbsout.pdf
http://www.volvo-forums.com/t4182-1998-v70-xc-radio-lights-do-not-work.htm
Samat lamput käy myös X70 MK1 katkaisijoihin.
-
Juuri, kuten Justus sanoi. Tilailin siskon s70 varten joskus 100 kappaleen pussin sellaisia "riisinjyväpolttimoita", joita voi vaihdella orkkis kantoihin johtimia pyörittelemällä. Maksoi muistaakseni 1,40€ koko kasa kun volvo pyytää yhdestä polttimosta varmaan 3-5€.
Radion näytön polttimoksi menee yksi samanlainen ilman kantaa ja tarvii kolvata paikalleen. Kunhan etupaneelia on purettu sen verran että muut polttimot vaihtuu, niin täytyy näytön ympäriltä poistaa metallinen kehys. Se on kolvattu 2-4:stä kulmasta piirilevylle ja sen alta sitten pääsee käsiksi näytön polttimoon.
Nyt näkyi muuten motonettiin tulleen, tai ainakin olevan tulossa Brembon levyjä ja paloja kohtuu edullisesti. Vilkaisepa netistä saatavuutta.
-
Eiks ton T3 lampun kantaan voi pyöräyttää sen uuden lampun johtimet ilman tinaustakin?
-
Juuri niin, mutta radion näytön polttimo on ainoana juotettu suoraan piirilevylle ja vaatii kolvausta.
Samalla, kun soitin on irti, kannattaa avata pohjalevy ja varmistaa juotokset piirilevyltä soittimen kuoreen. Välttää maadoitusongelmista johtuvat kaiutinten vinkumisongelmat jatkossakin siltä osin.
-
Perus Brmbotoli viimeks 54€ eli halvat...
-
Täytyy viikolla ottaa soitin iltapuhteeksi, jos noilla Motonetin polttimoilla sitten saisi kirkastumaan. Näytön taustapolttimo on onneksi ehjä. Hyvävinkki tuo pohjan tinausten tarkistus.
Kun jarruremppaa aloitan niin taidan samaan vahinkoon vaihtaa koiranluut molemmin puolin, motonetissä näyttää olevan HD-laatuinen 6 euroa halvempi kuin orkkistasoinen.. semmoiset sitten. Edestä oikealta kuuluu narinaa paikallaan/ hitaasti ajaettaessa käännettäessä - liekö iskarin yläpään kääntölaakeri myös kypsä. Näyttää kustantavan 80 eur, pidän vähän tyyriinä. Vai selviäisikö pelkällä ylätukikumilla? Kokemuksia asiasta? Audi A3 quattroon maksoi laakeri vain 30 ekua ja työ rengassarjan oston yhteydessä liki ilmaiseksi. Narinat loppui.
Varmaan kannattaa palautteen perusteella satsata Bremboihin tai TRW:hen jarrulevyissä.
-
Kun jarruremppaa aloitan niin taidan samaan vahinkoon vaihtaa koiranluut molemmin puolin, motonetissä näyttää olevan HD-laatuinen 6 euroa halvempi kuin orkkistasoinen.. semmoiset sitten.
Ei ole omaa kokemusta noista heavy duty koiranluista muutakuin moponetin tiskillä kysyttynä että mitä eroa niissä on normaaliin?
Vastaus oli että se tanko on paksumpi..
Enpä ole kuullut että se tanko niistä hajoaa, eiköhän ne nivelet sen ennemmin tee. Tokihan kovassa ajossa tuo paksumpi yhdystanko voi vääntyä vähemmän ja näin tietunto on parempi. :o
-
Tilasin ebaystä SKF:n yläpään laakeri/kumisarjan molemmille puolille. Maksoi about 135€ koko setti. En kyl lähtis tekeen tota hommaa niin et vaihtaisin vaan osan osista peläten et konkun ajan päästä tuo on avattava uudelleen. Omastani se holkki oli revennyt kumista irti. Olis kai ne laakerit vielä menny,, ajettu silloin n.350tkm, mutta hieman niisskin tuntui takeltelua, joten hyvä oli että tuli koko sarja ostettua kerralla. Suosittelen investoimaan koko sarjan, ei todellakaan oo niin mukava homma, et huvittais ihan hetkeen uusiks sitä tehdä.
-
Kysäisin tänään Tampereen Ritari-Autosta iskarin tukilaakerin vaihtoa; osa 150 + tunti työtä eli yht 220. Aika kallis varaosa jos sait SKF:t 135:teen. Täytyy tiedustella mitä palikka maksaa Euromasterin kautta, yleensä sieltä saa osat edullisesti kun ostaa työtä kanssa.
On muuten aika säätäminen noissa uusissa valoumpioissa että saa kuvion kohdalleen - seinää vasten tuntuu hyvältä mutta kun löytää pimeän parkkiksen tai rauhallisella pimeällä tiellä tutkii tarkemmin valokuvion niin kyllähän tuota pikkusäätöä vaan riittää. Nyt työkalu kulkee kuskin ovitaskussa mukana että saa ruuvailla hienosäädöt kohdalleen. Muuten voin suositella TYC:in umpiota. Siisti työnjälki ja valoa riittää. Alvadista kaksi umpiot+etuvilkut 200,- rahteineen. Nyt vanhat Hellat pyörii varastossa, joten jos joku on kiinnostunut vaikka vaihtamaan johonkin osiin niin yv:tä tai mailia tännepäin. Umpioissa lasit ehjät, muutenkin ok mutta peilien kromipinnat ovat entiset. Jos osaa lyöntimetallilla tehdä niin noista saa jotain vielä tehtyä.
-
Tos taitaa olla halvin SKF sarja euroopassa tällä hetkellä:
http://www.ebay.de/itm/Federbeinstutzlager-Domlager-SKF-VKDC-35627-T-/261533651923?hash=item3ce49ed3d3
Maksaa helposti muualla yli 200€
Ton satsin ainakin uskaltaa huoletta laittaa, jostain muista harakireistä en sit menis vannomaan.
-
Niin toshan onkin hyvä video tohon grammarihommaan
https://www.youtube.com/watch?v=l5ulxK9HtNs
-
Radio laitettu - kaikki polttimot uusittu. Profix Tampereelta näpräsi uudet polttimot vanhoihin kantoihin, itselle jäi radio irrota/radio asenna osuus ja polttimoiden purku. Tuossa 2000-mallin soittimessa oli vain viisi polttimoa. Yhdestä tietenkin onnistuin hukkaamaan sen sinisen hatun. Siihen hätään en moista saanut mistään joten tyytyminen oli Elektorista löydyttyihin vihreisiin hattuihin. Varisävyero on häviävän pieni, enemmän häiritsee nyt himmeämmät ilmastoinnin säädinten taustavalot. Siitä seuraava projekti naksumaan alkaneen ovistopparin kaveriksi.
Jarruroippeet on tilattu. Levyt ja palat a la Brembo. Katsotaan nyt tarvitseeko paloja teloa vai riittääkö jarrukenkien puhdistus ja liukupintojen voitelu sujuvaan toimintaan.
Iskarin tukilaakeri ja koiranluut jäävät tehtävälistalle vähäksi aikaa. Tulis sadekelit niin ei natise tuo iskarin yläpää :)