Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Vtwin - 21.06.2011, 22:37:47
-
Joo, eli kirjotellaas tänne kun alkaa itteltä ajatukset loppua... Eli alko jonkin aikaa sitten moottori nakuttaan. Paikallistettiin vika nostaja ääneks, niin hyvin kun vaan kotikontein voi. Hain siniseltä tiskiltä kaikki uudet nostajat ja vaihdettiin ne, mutta ääni vaan ei lähteny mihkään. Nyt epäilys että vois olla kannessa joku öljykanava tukossa vähän eikä päästäis kunnolla painetta nostajille, josta syntyis välys ja siitä tietysti sitten ääni. Olis kiva kuulla mielipiteitä ennen kun pistän koneen uudestaan atomeiks... Onko kellään ollu vastaavaa vikaa tai onko kuullu että jollain olis ollu? Kiitos vastauksista jo etukäteen.
-
Kuvaile vähän vaikka tilannetta koska nakuttaa, saako nakutuksen lakkaamaan jotenkin, esim. kierroksia nostamalla jne.
Voisi saada paremmin arvailua, joskin kuulematta kyllä paha arvailla oikein mitään..
-
Siis ihan koko ajan nakuttaa ei lakkaa millään. Se on ihan selvä nostaja ääni, mutta mikä helkkari voi olla kun nostajat uusin muutama viikko sitten... sen takia sitä öljykanavan tukosta oon miettiny...
-
Minne tuo nakutus tarkalleen kohdistuu, kumpaan päähän konetta? Kuinkas tuo alkoi, vähitellen vai yht'äkkiä?
-
Kun sitä koitettiin selvitellä niin mun mielestä tulee enemmän jakopään päästä... Tänään taas perehdyin asiaan kahden ammattilaisen kera ja todettiin että varmasti se ääni venttiilikoneistosta tulee... Sitä ei sitten kukaan osaa sanoo että miten siä joku voi ääntää kun kaikki nostajat on vaihdettu... Ääni alko jossain Jämsä-Tampere välissä... Sillai yht äkkiä että ennen ei oireillu mitään. Tuli tässä mieleen että sillon yhdessä ohituksessa ahdot karkas muuten vähän... Voikohan vaikuttaa asiaan mitään....
-
Oletko tarkistanut sylinteristä ne puristuspaineet ettei venttili tapaa siihen mäntään.Sekkaaa ettei suurempaa vahinkoa synny.Ja mitenkä se ahtopainee karkkaa jos systeemi kunnossa.?
-
en taho masentaa, mutta kanki voi olla mutkalla, mikäli ahdot karkaillu.. ilmenee kilkatuksena. kävikö paine kuinka korkealla? onko tätä autoa viritetty kovastikki?
-
en taho masentaa, mutta kanki voi olla mutkalla, mikäli ahdot karkaillu.. ilmenee kilkatuksena. kävikö paine kuinka korkealla? onko tätä autoa viritetty kovastikki?
Kompataan tätä että alakerta ottanu pipiä ahdon karkaamisesta.
-
näissä tinakoneissa ominaisuutena ettei kanki katkea tms vaan taipuu sen verran että ottaa lohkoon kiinni, menee älyttömän läheltä lohkoa vakiona kanki.
-
Ei oo viritetty. Ahdot karkas kun hukkaportin ohjainletku alko vuotaan. Ahdot kävi mun mielestä 1.5:ssä bar ja siinä vaiheessa iski fuelcut. Täytyy mitata puristukset ja kattoo mitä sanovat.
-
suattaa olla kanki mutkalla jos 1.5 bar käyny...
-
Mieki sanoisin, että kanki mutkalla.
Ei ole eka eikä vika tinakone jossai näin käyny ja eka luultu, että nostajat nakuttaa..
-
Vähän tilannepäivitystä. Eli en ehtiny niitä puristuksia mittaan kun perjantaina nakutus paheni siihen luokkaan että auto tuotiin hinaamalla kotiin. Sunnuntaina ehdin keulaa vähän purkaan ja tässä kun aikaa intiltä on niin otan koneen keulalta moottoripukkiin ja alan ihmetteleen lisää. Ääni on nyt sellanen että epäilen kampiakselin laakereita ja sitten sitä kiertokankee... Kun puhuitte että näissä tinakoneissa on ennenkin menny kiertokankia niin onko ollu jonkun tietyn sylinterin kanki aina? Millanenhan ton koneen alakerran rakenne on, kun aattelin eka kurkata alakautta tapahtumia koneen sisällä. Niin näkeekö sieltä mitään, tai pystyykö sieltä tekeen mitään? Mäntiä ei varmaan pysty tiputtaan pois alakautta ettei tarttis kantta nostaa pois?
-
Itellä kalkattaa kanssa, taitaa olla kanki mutkalla...
Mulla teki jonku sytkäkatkon täyskiihdytyksessä kolmosella.
Tuskin siellä yksi kanki olisi muita heikompi, eli mikä kanki vaan voi olla mutkalla, tai vaikka useampi.
Kampuran laakereita näistä vissiin on harvemmin mennyt, ehkä kiertokangen laakeri ennemmin, kankea kyllä eniten veikkaisin...
Öljypohja lähtee irti koneen ollessa paikallaan, sitäkautta nyt luulis jotain näkevän.
Helpoin on varmaan ottaa kansi pois, niin kampuran saa jättää koneeseen paikalleen, JOS siis siellä on kankivika.
-
Nyt on moottori kilon paloissa ja vika selvillä... 1,2 ja 4 kanget muistuttaa ässää. Kakkosen kangen liukulaakerit oli luiskahtaneet päällekkäin ja kolmosen liukulaakeri oli muuten vaan paska.
Kampiakseli kiikutetaan tällä viikolla tammerdieseliin kunnostettavaksi, jos siitä enään kalua saa.
-
Kai meinaat koota koneen vahvemmilla kangilla...?
Mikäs ne laakerit oli päällekkäin saanu? Oliko ne leiponu kiinni vai millaisia jälkiä siellä oli?
-
No siis kakkosessa oli tällästä:
(http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/294479_10150276696359375_574559374_7289882_8104804_n.jpg)
Ja kanget oli tän näköset... Eli vasemmalta 1,2 ja 3 kierossa. 4 ja 5 sellasia että en oo ihan varma:
(http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/294479_10150276696369375_574559374_7289883_28924_n.jpg)