Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: caulaote - 04.08.2015, 19:56:35

Otsikko: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: caulaote - 04.08.2015, 19:56:35
Vissii alkamassa jonkinsortin tukikumisouvvi, kun on alkanut ravistelemaan liikkeelle lähtiessä? Tuntuis siltä, että perä tutisee?  Kovemmilla kierroksilla ja luistattamalla kytkintä ei tutise. Mittee on porukka mieltä?
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: L4NDe - 04.08.2015, 20:15:34
Kuulostaa puslajumpalta. Tutinat tulee alatukivarren puslista ja jos akseli vääntyy itsensä ympäri niin tankojen puslat on huonot. Kaikki vaihtoon vaa. Ite sain just omaan vaihettua tankojen puslat. Samalla kanttaa vaihtaa kans ne takajousten ylätuet/niiden kumit.
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: caulaote - 04.08.2015, 22:51:45
Siltähän tuo ikävä kyllä vaikuttaa. Olit tilannut puslat skandixilta ja otitko pultit mistä? Hyvä että laitoit osanumerot ja pulttien mitat ylös!   :hello:  Täytynee alkaa pikkuhiljaa voitelee kriittisiä paikkoja irrotusöljyllä !  ;D
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: mauser240 - 04.08.2015, 23:46:58
Kannatta myös tarkistaa kardaanin ristikot.
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: L4NDe - 05.08.2015, 09:32:33
Siltähän tuo ikävä kyllä vaikuttaa. Olit tilannut puslat skandixilta ja otitko pultit mistä? Hyvä että laitoit osanumerot ja pulttien mitat ylös!   :hello:  Täytynee alkaa pikkuhiljaa voitelee kriittisiä paikkoja irrotusöljyllä !  ;D

Pultit hain paikallisesta pulttien/työkaluen erikoisliikkeestä Botnia Boltista. Puutarhatavaraa tuonne tuskin kannattaa laittaa, että ois hyvä olla 10.9 pultit. Jos ei muualta niin sitten Volvolta.

Täällä oli kans aika hyvät ohjeet mistä lähtiä liikkeelle: http://www.volvohowto.com/how-to-inspect-and-replace-rear-bushes-on-volvo-240-and-260/

Tuo ristikko on helppo tarkistaa. Kardaanista kiinni ja koitat pyörittää. Ristikko todennäköseti väljä jos pääsee pyörähtään ilman, että renkaat pyörii.
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: Kaziganth - 05.08.2015, 10:05:58
Pultit hain paikallisesta pulttien/työkaluen erikoisliikkeestä Botnia Boltista. Puutarhatavaraa tuonne tuskin kannattaa laittaa, että ois hyvä olla 10.9 pultit. Jos ei muualta niin sitten Volvolta.

Täällä oli kans aika hyvät ohjeet mistä lähtiä liikkeelle: http://www.volvohowto.com/how-to-inspect-and-replace-rear-bushes-on-volvo-240-and-260/

Tuo ristikko on helppo tarkistaa. Kardaanista kiinni ja koitat pyörittää. Ristikko todennäköseti väljä jos pääsee pyörähtään ilman, että renkaat pyörii.
muistaa vaan että laatikossa ja perän välityksessä on hieman väljää, eli ristikon kummaltakin puolelta kiinni niin tarkempi tuntea.
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: lassii - 05.08.2015, 13:10:03
Kannattaa tosiaan ryömiä auton alle ja helistellä kaikkia palikoita sielä. Jos ristikot on lopussa niin kuuluu vaan ääni kun lähtee liikkelle mut ei se ravista. Voisin veikata puslia tai sit kardaanin tukikumia. Ei oo muuten hääviä ajella kun se tukikumilaakerisysteemi on romuna.
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: jen - 05.08.2015, 21:37:01
mä veikkaisin kytkintä,onko eroa onko kostea vai kuivakeli?
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: caulaote - 05.08.2015, 22:39:20
mä veikkaisin kytkintä,onko eroa onko kostea vai kuivakeli?
Uaaah! :o  Enpäs oo tuota pannu merkille. Eikö märällä kelillä pitäis ravistaa?  Ajattelin huomenna nostaa takaliston ilmaan ja kurkkia ja tutustua tuotteeseen/ ruikkia irrotusöljyä pultteihin. Jos yrittää lähteä pienellä kaasulla rauhallisesti liikkeelle, alkaa takapää tärisemään. Tai ainakin se tuntuu siltä. Kovemmilla kierroksilla ei tärise. Sitten reippaissa kiihdytyksissä kun kytkimen painaa alas vaihteenvaihdossa, niin ohjaus "lieppaa" oikeelle.
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: jen - 05.08.2015, 23:14:59
mulla alko ravistaa uusi kytkin kostealla ilmalla noin 5tkm vaihdon jälkeen ja on jo 10 vuotta ravistanut kylmänä ja kosteella ilmalla mutta loppuu kun lämpeää,nyt siihen jo tottunut ja oppinut miten sillä mennään,mutta kostealla ilmalla kylmänä jos lähtee normaalisti niin paukuttaa persettä kyllä rajusti. :D
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: Elk - 06.08.2015, 00:25:42
Uaaah! :o  Enpäs oo tuota pannu merkille. Eikö märällä kelillä pitäis ravistaa?  Ajattelin huomenna nostaa takaliston ilmaan ja kurkkia ja tutustua tuotteeseen/ ruikkia irrotusöljyä pultteihin. Jos yrittää lähteä pienellä kaasulla rauhallisesti liikkeelle, alkaa takapää tärisemään. Tai ainakin se tuntuu siltä. Kovemmilla kierroksilla ei tärise. Sitten reippaissa kiihdytyksissä kun kytkimen painaa alas vaihteenvaihdossa, niin ohjaus "lieppaa" oikeelle.
Taka-akselin ylätukivarren (eli reaktiotangon) puslat entiset. BTDT.
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: L4NDe - 06.08.2015, 10:45:44
Taka-akselin ylätukivarren (eli reaktiotangon) puslat entiset. BTDT.

Jep ja nämä tuntuu varsinkin pakittaessa. Nyt on ilo vetää pakilla parkkiin kun on uudet puslat.  ::) Lisäksi auto haki kiihdytyksissä vasemmalle (keula vasempaan perä oikeaan) kun löi lappu lattiassa kolmoselta neloselle.

e. Itellä oli kans panhard tangon akselinpään puslasta enään muisto jälellä. Kumista ei tietoakaan, että oli pelkkä holkki ja pultti jälellä.  :D
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: lassii - 06.08.2015, 11:18:03
Vois viitata myös panhard tangon pusliin jos menee kylki edellä. Joskus oli ajossa volle jossa oli panhardi vääntyny ja taka-akseli oli noin 5cm väärässä kohtaa niin ei ollu kiva ajaa.
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: caulaote - 06.08.2015, 12:42:30
Vanha mies ryömi tänään nöyrästi Volvon mahan alle. Kardaanin ristikoissa on rasvanipat ja ne ei taida ihan äkkiä mennä rikki, kunhan muistaa vaikka pari kertaa vuoteen rasvata. Meidän kylillä on sellainen korjaamo, jonka omistaja on melkee 80v ja aina töissä. Vaihdatin siellä joskus laatikon ja perän stefan ja kun oli gardaani pöydällä, niin se oli laittanu ristikkoihin nipat. Oli kuulemma nipoille reijät valmiina? Tuumas vaan, että omassa Isuzussa on alkuperäiset ristikot nipoilla ja on ajettu yli 500 tkm.  Kardaania pyörittelin ja kääntelin, enkä osaa sen perusteella sanoo siitä muuta kuin että tukikumi näyttää siistiltä ja ehjältä.

Ylätukivarret tuntuu molemminpuolin ja molemmista päistään heiluvan herkästi ja voisin kuvitella, ettei niiden noin helposti pitäis liikkua? :o
Voisin veikata että ne on lopussa. Edellinen omistaja sanoi että "ne takapään isot puslat, jotka on vittumaiset vaihtaa, on vaihdettu." Eli ne tuskin on vielä sököt. Vaihdosta aikaa pari vuotta. Olisko ne sitten ne alatukivarren ja taka-akselin väliset puslat?
Samoin panhardi tuntuis olevan jämäkästi kiinni, eikä se tunnu hirveesti heiluvan käsivoimin.
 :juhau:
Oon ajellu pääasiassa kuivalla kelillä ja tuntuis siltä, että mitä enemmän aurinko porottaa (ai tänä kesänä,,joo joo!!! :idiot2:) niin sen enemmän alkaa tutinat kun pyörittelee kaupungissa.
Vien auton tonne kyläsepälle jonakinpäivänä NOSTURILLE ja vaidetaan siellä nuo reaktiotangon puslat ja kokeillaan,,, aika on tainnut ajaa mun ohi, kun tuntu niin vaikeelta ryömii tuolla kylmällä betonilattialla :(  vanhuus ei tuu yksin :hg:
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: L4NDe - 06.08.2015, 13:10:52
Vien auton tonne kyläsepälle jonakinpäivänä NOSTURILLE ja vaidetaan siellä nuo reaktiotangon puslat ja kokeillaan,,, aika on tainnut ajaa mun ohi, kun tuntu niin vaikeelta ryömii tuolla kylmällä betonilattialla :(  vanhuus ei tuu yksin :hg:

Vaiha ihmeessä samalla siihen panhardiin ne puslat. Ei se itelläkään inahtanutkaan ennen vaihtoa kun tankoja vääntelin mutta kappas kun otti kupin pois päältä niin totuus oli aivan toinen.  ::)
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: caulaote - 06.08.2015, 17:18:04
Vaiha ihmeessä samalla siihen panhardiin ne puslat. Ei se itelläkään inahtanutkaan ennen vaihtoa kun tankoja vääntelin mutta kappas kun otti kupin pois päältä niin totuus oli aivan toinen.  ::)

Oikeessa oot ja näin teenkin. Kiitti vinkeistä!!! ;)
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: wolf - 06.08.2015, 22:28:49
Mulla kans kytkin alkaa vähän ravistamaan kun hetken kaupungissa ajelee. Tulee ja menee, mutta kytkinongelma se on.
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: jen - 07.08.2015, 17:29:25
Mulla kans kytkin alkaa vähän ravistamaan kun hetken kaupungissa ajelee. Tulee ja menee, mutta kytkinongelma se on.
samaa mieltä,mutta tämäkin selviää joskus. ;)
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: jen - 13.08.2015, 20:50:19
joko ravistukset on poistettu?
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: caulaote - 13.08.2015, 23:20:47
joko ravistukset on poistettu?
Puslat on ehjät, aika tuoreen näköisetkin vielä. Ei tarvetta vaihtaa. Kallistuu vaiva kyllä tuonne kytkimeen. Sekun ravistaa, niin takapää ravistaa hännänhuippuna. Vähän niinku märkä koira ravistaa kuivaksi ihtensä. Alkaa keulasta ja loppuu häntään   :buck2:  mulla tuntuu olevan niin, että lämpimällä alkaa tärinät.
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: jen - 14.08.2015, 08:18:35
Puslat on ehjät, aika tuoreen näköisetkin vielä. Ei tarvetta vaihtaa. Kallistuu vaiva kyllä tuonne kytkimeen. Sekun ravistaa, niin takapää ravistaa hännänhuippuna. Vähän niinku märkä koira ravistaa kuivaksi ihtensä. Alkaa keulasta ja loppuu häntään   :buck2:  mulla tuntuu olevan niin, että lämpimällä alkaa tärinät.
just näin!se on se toinen vaihtoehto,kun asbesti jätettiin pois niin tuli myös kylkiäisenä kaikkea muuta kivaa,ravistukset,vingahdukset ym...,mutta uusi sacsh sinne niin on ravistukset pois. ;)
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: L4NDe - 14.08.2015, 09:17:19
Kannatti siis käydä ryömimässä auton alla niin saatiin tällekkin oikea diagnoosi.  :2funny:
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: caulaote - 17.08.2015, 21:31:57
just näin!se on se toinen vaihtoehto,kun asbesti jätettiin pois niin tuli myös kylkiäisenä kaikkea muuta kivaa,ravistukset,vingahdukset ym...,mutta uusi sacsh sinne niin on ravistukset pois. ;)

Siltä vaikuttaa. Kattelin auton papereista, että on kytkin vaihdettu 20tkm sitten. Onks tuo sacsh vielä asbesti tavaraa vai muutenvaan toimivampi kuin muut?
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: s73 - 17.08.2015, 21:45:22
Siltä vaikuttaa. Kattelin auton papereista, että on kytkin vaihdettu 20tkm sitten. Onks tuo sacsh vielä asbesti tavaraa vai muutenvaan toimivampi kuin muut?


Asbestia ei ole aikoihin käytetty.
Sachsin kytkimiä on ollut volvon paketeissa, en tiedä tilannetta tänä päivänä.
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: jen - 17.08.2015, 22:04:36
Siltä vaikuttaa. Kattelin auton papereista, että on kytkin vaihdettu 20tkm sitten. Onks tuo sacsh vielä asbesti tavaraa vai muutenvaan toimivampi kuin muut?
joskus laittanut jollekkin muitakin,mutta sach on ollut aina hyvä,ihmeen pienillä kilometreillä on sulla kytkimet menneet,eihän sun autolla oo ajettu juuri mitään,faijan 89 mallin autoon tein kytkimen vuosi sitten ja sillä oli menty 395tkm samalla kytkimellä,oli vikaa jo viimiset 3vuotta mutta siirsin homman aina tuonnenmaksi,sitten se oli pakko tehdä kun ei enää mennyt pykälät kun väkisin. :D
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: caulaote - 18.08.2015, 20:58:17
On aika nopeesti menny joo :ristus
Olisko vanha herra sitte luistattanu loppuun. 135tkm oli merkitty kytkimen vaihtoon. Tiedä näistä,,,?
Ton tärinän kanssa kyllä pärjää kun oppii vaan ajaa sen mukaan ettei tärise. Vaihtoon sitten joskus?? ,,,ja sacshiin. ;D
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: jen - 19.08.2015, 08:00:14
On aika nopeesti menny joo :ristus
Olisko vanha herra sitte luistattanu loppuun. 135tkm oli merkitty kytkimen vaihtoon. Tiedä näistä,,,?
Ton tärinän kanssa kyllä pärjää kun oppii vaan ajaa sen mukaan ettei tärise. Vaihtoon sitten joskus?? ,,,ja sacshiin. ;D
just näin! ;)
Otsikko: Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
Kirjoitti: Dmies - 19.08.2015, 13:00:38
On aika nopeesti menny joo :ristus
Olisko vanha herra sitte luistattanu loppuun. 135tkm oli merkitty kytkimen vaihtoon. Tiedä näistä,,,?
Ton tärinän kanssa kyllä pärjää kun oppii vaan ajaa sen mukaan ettei tärise. Vaihtoon sitten joskus?? ,,,ja sacshiin. ;D
Mun pappa oli luistattanut 240 kytkimen loppuun 186tkm kohdalla :D Asetelman puolelta oli pinta ihan kokonaan loppu :D