Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: iisu - 21.06.2011, 23:29:04
-
Huomasin eilen kovalla vesisateella vettä noppasevan vänkärin jalkatilaan, V 70 vm-06. Vesi tuli hansikaslokeron alta.
Lattiaverhoilu oli kastunut jonkin verran. Tavella havaitsin hansikaslokeron olevan huomattavan kylmä pakkasella.
Uskon kylmyydellä ja veden tulolla sisään olevan saman syyn ? Autossa ei ole sisätilanlämmitimelle johtoa.
Huomenna olis tarkoitus tutkia asiaa. Onko helpoin jäljittää vikaa irrottamalla hansikaslokero ?
Mitään erityistä huomiotava hansikaslokeron irroituksessa ?
-
Huomasin eilen kovalla vesisateella vettä noppasevan vänkärin jalkatilaan, V 70 vm-06. Vesi tuli hansikaslokeron alta.
Lattiaverhoilu oli kastunut jonkin verran. Tavella havaitsin hansikaslokeron olevan huomattavan kylmä pakkasella.
Uskon kylmyydellä ja veden tulolla sisään olevan saman syyn ? Autossa ei ole sisätilanlämmitimelle johtoa.
Huomenna olis tarkoitus tutkia asiaa. Onko helpoin jäljittää vikaa irrottamalla hansikaslokero ?
Mitään erityistä huomiotava hansikaslokeron irroituksessa ?
Onkos jossain vaiheessa vaihdettu tuulilasia ?
-
On vaihdettu mutta ei minun omistuksen aikana. Sama tuli mieleen tänään kun tutkin asiaa että voisko vuotaa lasin välistä.
Laskin letkulla vettä auton päälle mutta ei tullut vettä sisälle. Varmaan tarvii kovemman paineen ?
Jatkan huomenna koetta.
-
On vaihdettu mutta ei minun omistuksen aikana. Sama tuli mieleen tänään kun tutkin asiaa että voisko vuotaa lasin välistä.
Laskin letkulla vettä auton päälle mutta ei tullut vettä sisälle. Varmaan tarvii kovemman paineen ?
Jatkan huomenna koetta.
Jep jep, jos ei ole vaihdettu nk. kunnon liikkeessä, niin voin melkoisella varmuudella sanoa että lasin liimaukset on nk. p...eestä 8)
Tiivisteitä ei ole vaihdettu, liimaukset tehty noin sinne päin, ja vanhat listat paikoilleen,,,näin se vaan on.
-
Ikkunassa tarra jossa lukee liikkeen nimi ja "valtuutettu" lasiliike. Niitäkin on näköjään vaikka ja minkälaisia >:(
Tarrassa lukee myös että ongelma tilanteessa ottaa yhteyttä asennus liikkeeseen. Tosin pitää ensin varmistaa tuleeko vesi tiivisteen välistä.
Onko liimatut lasit ns. kertakäyttö tavaraa vai voiko tiivisteet pelkästään vaihtaa ?
-
Ei se tuulilasi sisällä muuta tiivistettä, kuin liiman. Uuden lasin liimaaminen tiiviiksi onnistuu melkolailla todennäköisesti. Virheitä toki sattuu. liimasauman voi halutessaan paikata vaikkapa sisäpuolelta irroittamalla pilarinlistat ja raottamalla kattoverhoilua hiukan. Alareuna on kaukana kojelaudan piilottamana.
Mielestäni vuotopaikkaa voisi etsiä vaikka puhallinmoottorin alla olevasta letkusta joka voi olla tukossa. Samoin yläpuolella tuulilasin alapuolen muovin alla saattaa vesi lainehtia ja voi vesi valua hyttiin, esimerkiksi lämppärin puhaltimen läpi.
Myös joku läpivientikumi on saattanut irrota.
-
Näissä 850 ne vesivaluma reiät pitää olla puhtaat eli 4 kappaletta,,olethan sekannut ne autostasi. Ilmaottoaukkon tutkit kanssa että kaikki on kunnossa.Kun noita hommia ei tehdä huollossa eli itse nekin tekee niin silloin auto on ajettavassa kunnossa jopa vesisateella.Ja ilmastoinin vesivaluma putki on kanssa auki ja vesi valuu vapaasti.
-
Näissä 850
Kyseessä vissiin V70 -06..
-
Kiitos neuvoista !
Mielestäni vuotopaikkaa voisi etsiä vaikka puhallinmoottorin alla olevasta letkusta joka voi olla tukossa. Samoin yläpuolella tuulilasin alapuolen muovin alla saattaa vesi lainehtia ja voi vesi valua hyttiin, esimerkiksi lämppärin puhaltimen läpi.
Myös joku läpivientikumi on saattanut irrota.
Puhallinmoottorin alla olevan poistoletkun olen puhaltanut ja auki tuntui olevan. Myös tuulilasin alla olevan muovin käytin irti josta ei löytynyt
veden jättämiä valuma jälkiä puhallinmoottoriin ja muuallekkaan.
Läpivientikumit on tarkastamatta, mistä päin löytyy?
Puhallinmoottorin kotelossa, ulkopuolella näkyi "ehkä" vesi valumaa josta vois päätellä veden tulevan ylempää ?
Tänään laskin vettä tuulilasiin ja listoille mutta ei pisaraakaan tullut sisälle. Voisko liima kutistua kylmällä sateella niin paljon että tulis rako?
-
Puhallinmoottorin kotelossa, ulkopuolella näkyi "ehkä" vesi valumaa josta vois päätellä veden tulevan ylempää ?
Tänään laskin vettä tuulilasiin ja listoille mutta ei pisaraakaan tullut sisälle. Voisko liima kutistua kylmällä sateella niin paljon että tulis rako?
Puutarhaletkulla veden valuttaminen tuulilasille ei ole samaa, kun ajo sateessa ;)
No, en enempää kommentoi tätä asiaa enää.
-
Jokos vika selvisi ja mikä oli diaknoosi.
-
Jokos vika selvisi ja mikä oli diaknoosi.
Mahdollisesti ylänurkassa pieni rako, lisättiin tiivisteliimaa. Ei ole sattunut vielä kovaa vesisadetta kohdalle, odotellaan...
-
960:ssä on samaa vikaa. Tuulilasi on vaihdettu ja liimaus ei onnistunut täydellisesti. Sateella valui vettä kuskin ja hanttarin jalkatilaan (Hox. sama ei toistunut vesijohtovedellä, koska sen pintajännitys on suurempi). Toimin paikallisen korikorjaajan ohjeiden mukaan, eli otin ikkunalistat irti ja valutin korin ja lasin reunaan saippuavettä. Sitten puhalsin paineilmaa sisäpuolelta lasin reunoihin. Vuotopaikat (niitä oli monta) kuplivat iloisesti saippuakuplia. Merkkasin vuotopaikat ja lisäsin niihin koripajalta saamaani ikkunaliimaa. Sen jälkeen pienen taistelun jälkeen listat paikalleen ja veden tulo loppui...kunnes taas vuoden päästä sama ongelma toistui. Tänä aamuna oli taas lattiamatto märkänä ja kuskin puolen a-pilarin verhous kosteana.
Ilmeisesti kori liikkuu sen verran, että liima irtoaa pikku hiljaa korista. Olisikohan madalletulla alustalla osuutta asiaan??
Taidan pyytää asiantuntijalta korjaustarjouksen lasin irroituksesta ja uudelleen liimauksesta. Kai sille työlle saa jonkinlaisen takuun.
-
Tänään oli lattiamatto hanttimiehen puolella aivan märkä :'(
Irrotin maton kuivumaan ja yritin katsoa vuotoa kaatamalla ämpäristä vettä, mutta en saanut vuotamaan.
Letkut jalkatilassa olivat auki, kun puhalsin. Hanskalokeron alimmaisen muovin päällä oli vettä (jonka alla on raitisilmasuodattimen kotelo)
Pitäisikö tuo puhallinmoottori aukaista?
-
Vanha topic mutta mitä sitä uutta aloittamaan.
Eli eilen ajelin turun motaria ja vettä tuli kun esterin per%¤#&tä. Eukko huomasi että repsikan jalkatilaan tulee vettä. Tänään sain kauhealla taistelulla sulkien varret irti että sai sen muovin pois. Kauheasti siellä ei gagaa ollut mutta imuroin kaikki pois ja puhalsin kanavat.
Kysymys kuuluu että mikä tätä kuvan läppää oikein ohjaa? Kokeilin lämppärillä eri asentoja ja aina vain oli auki. Vai kuuluuko tossa olla vielä joku luukku päällä? Luulisi nyt että todella kovalla satella tonne vettä menisi.
(http://i485.photobucket.com/albums/rr216/Nip-4/20150712_175548.jpg)
-
Aiheeseen vähän onko ongelma laitteissa kattoluukut? niiden viemäröinnit kun menee just tuolta a-pilarista ja jos se ränni menee tukkoon se tulee lattialle se vesi...
-
Kysymys kuuluu että mikä tätä kuvan läppää oikein ohjaa? Kokeilin lämppärillä eri asentoja ja aina vain oli auki. Vai kuuluuko tossa olla vielä joku luukku päällä? Luulisi nyt että todella kovalla satella tonne vettä menisi.
(http://i485.photobucket.com/albums/rr216/Nip-4/20150712_175548.jpg)
Eikös toi ole ilmanlaatujärjestelmän läppä?
-
Eikös toi ole ilmanlaatujärjestelmän läppä?
On..
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33928.0
-
Aiheeseen vähän onko ongelma laitteissa kattoluukut? niiden viemäröinnit kun menee just tuolta a-pilarista ja jos se ränni menee tukkoon se tulee lattialle se vesi...
Omassa juurikin kattoluukku löytyy. Täytyypi huomenna avata luukku ja katsoa miten saisi kanavat putsattua josko ne olisi tukossa.
-
Omassa juurikin kattoluukku löytyy. Täytyypi huomenna avata luukku ja katsoa miten saisi kanavat putsattua josko ne olisi tukossa.
siellä apilarin verhoilun alla aivan kojelaudan tasalla tai sisässä on semmoinen väli kappale joka menee tukkoon ei se letku itsessään mene tukkoon eli turhaan luukun tienoilta kuikuilla... siitä välistä puhdistat ja voit letkut puhistaa puhaltamalla jos eppäilyttää...
tuossa yks esimerkki video aiheesta https://www.youtube.com/watch?v=pYwumRSGI1Q
tässä ohje videota tosin xc90 mutta idea on kaikissa sama. https://www.youtube.com/watch?v=WQpQRAd7uLU
-
Mulla ei ole kattoluukkua, ja siltä hanttimiehen puoli on rankkasateen jälkeen märkä. Kai se muovi tuulilasin alta pitää irrottaa ja katsoa mitä siellä on.
Saikos ne pyyhkijän varret irti ilman ulosvetäjää ::)
-
Vanha topic mutta mitä sitä uutta aloittamaan.
Eli eilen ajelin turun motaria ja vettä tuli kun esterin per%¤#&tä. Eukko huomasi että repsikan jalkatilaan tulee vettä. Tänään sain kauhealla taistelulla sulkien varret irti että sai sen muovin pois. Kauheasti siellä ei gagaa ollut mutta imuroin kaikki pois ja puhalsin kanavat.
Kysymys kuuluu että mikä tätä kuvan läppää oikein ohjaa? Kokeilin lämppärillä eri asentoja ja aina vain oli auki. Vai kuuluuko tossa olla vielä joku luukku päällä? Luulisi nyt että todella kovalla satella tonne vettä menisi.
(http://i485.photobucket.com/albums/rr216/Nip-4/20150712_175548.jpg)
Yhden tapauksen tiedän jossa oli tuulilasinvaihdon yhteydessä jäänyt toi lasin alareunassa kulkeva muovilista liikaa toiseen reunaan ja vesi pääsi valumaan/tippumaan listan ja kumitiivisteen välistä suoraan ilmanottoaukkoon. Korjaantui siirtämällä listaa niin että rako siirtyi kauemmas ilmanotosta.
Vaati aikapaljon kastelua ja aiheuttaja selvisi kun purki sisäpuhaltimen moottorin pois ja seisoi päällään apukuskin jalkatilassa tarkkaillen ilmanottoaukkoa sillävälin kun kaveri kasteli autoa vesiletkulla.
-
Saikos ne pyyhkijän varret irti ilman ulosvetäjää ::)
Omat ei lähtenyt kun ulosvetäjällä
-
siellä apilarin verhoilun alla aivan kojelaudan tasalla tai sisässä on semmoinen väli kappale joka menee tukkoon ei se letku itsessään mene tukkoon eli turhaan luukun tienoilta kuikuilla... siitä välistä puhdistat ja voit letkut puhistaa puhaltamalla jos eppäilyttää...
Otin just oikeelta pilarin verhoilun irti ja puhalsin putket "puhtaaks" ainut ongelma tietysti oli että mun takalasinpesurissa ei mitään vikaa ole ;D Eli ainut letku mikä mulla siellä meni oli takalasinpesurin letku :2funny:
-
Otin just oikeelta pilarin verhoilun irti ja puhalsin putket "puhtaaks" ainut ongelma tietysti oli että mun takalasinpesurissa ei mitään vikaa ole ;D Eli ainut letku mikä mulla siellä meni oli takalasinpesurin letku :2funny:
sit se on vasemmalla... mutta hyvä että ei oo turhan vakavaa :2funny:
-
Kyllä mä niihin kattoluukun vedenpoistoreikiin paineilmalla puhaltelin ja etusiipien kohdilta kuului suhinaa. Jopa oikealta. En kyllä ymmärrä miksi kun sinne ei letkua mene. Oma veikkaus on että kun sitä vettä tuli oikeasti niin paljon niin pyyhkijät heitti sitä vettä sinne pyyhkijöiden muovin reijistä sisään ja siitä tuulettajan moottorin kautta kabiiniin. Tänään tuli taas paljon vettä mutta vauhtia ei ollut kuten moottoritiellä ja nyt ei vettä sisään tullut.
-
mulle teki samaa otin muistaakseni ikkunan alareunasta tiivisteen ja muovit irti, putsasin ne kunnolla ja paikoilleen niin loppu. en muista liimasinko paikoilleen kun on montavuotta ja kyseinen volvo on jo myyty..
-
Kertokaapa kun tänään ukonilmalla työnti vettä enemmän ku laki sallii ja appari alko ilimottaa jalkotilan kosteudesta. No sehä iha lainehti. Tiputtaa/valuu sieltä hanskalokeron takaa. No minä purin autoa sen verran että sain hanskalokeron poies sekä raitisilmasuodattimen näkösälle. Siellä näky vesipisaroita kuten ympäröivissä muovipaneeleissa. Kuitenkin se oli ainut paikka mistä löysin vettä. Mistään muualta ylempää bägin takaa/hanskalokeron seutuvilta ei löytynyt vettä. Myöskin raitisilmasuodattimen sisällä oli runsaasti kosteutta. Tunnostelin ja katselin ihan antaumuksella van en löytäny vettä mistään muualta kun raitisilmasuodattimen kotelon kyljestä ja yhdestä muovipaneelista. Sielläkin vain muutama hullu pisara. Mistä se sitä vettä voi työntää sillätavalla? Onko mulla tuulilasin alalaita niin horo että päästää huomaamatta läpi? En osaa ite enää muuta tähän hätään tehä tuolle muuta ku kuivata ja vaihtaa suodattimen. Apuja kiitos :)
-
Mulla tiputti taannoin kovalla sateella juurikin sieltä raitisilmasuodattimen kotelon pohjasta, mistä se suodatinkin vaihdetaan. Oli huonosti paikallaan.