Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: teukka___ - 06.08.2015, 23:49:12
-
eli 2005vm siitinkymppiin yllätys yllätys ehkä kesän kuumimpana päivänä ,alkoi motarilla pikku hiljaa hikeä pukkaamaan kuskin ohimolle. Pakko oli vetää parkkiin ja katsomaan pyöriikö kompura ei pyörinyt. Tökkäsin kompuraa heinikosta löytyneellää kepin pätkällä vähän ja kompura rupesi pyörimään. mutta eipä se ollut kuin 5 min apu. Ensin se tekee sellaisen 'trooppisen tuulahduksen' ja kylmän tulo hiipuu.
Mutta matka jatkui painelin ac päälle ja pois ,kun ajattelin että voisiko kompura jumittaa ,joskus nääs 850 alkoi ilmastointi toimia, kun kerran tökkäsin kompuralle "apuja" pyörimään lähdössä ja sen jälkeen pelasi hyvin.
Seuraavaksi koitin niin että pidin AC:een pari minuuttia pois päältä ja kun sen laittoin takaisin päälle n.10s ja kylmää tuli taas minuutin verran tuolleen pelasin loppu matkan.
Eli voiko tuo kumpura esim, likaantua niin että ei jaksa ruveta pyörmimään?
Kylmäaine vähissä???????,mutta se taas ihmetyttää että kaupunki ajossa meni 10 min ihan hyvin. luulisi tuon olevan ihan mykkä jos aine lopussa tai antava koko ajan heikkoa viileää ilmaa. näin ainakin rupeaa metsäkoneiden ilmastoinnit antamaan merkkejä että syytä lisätä kylmä ainetta,kun heikkenee pikkuhiljaa eikä tee tälläistä on-off temppuilua
mistähän kannattaisi aloittaa,nyt en pääse auton alle mutta liitokset tietenkin katsottava ym..
ONko muilla ollut näillä oireilla ilmastoinnissa häikkää??
liitokset ja sitten kai vietävä testauttamaan paineet ja kylmä aineen paljous, mutta kun se toimii kuitenkin välillä ja pitää toimiessaan ihan normaalit naksahdukset/kierrosten tiputukset tyhjäkännillä.
-
Onko tietoa kylmästöinnin litkujen vaihdosta ?
Jos ei, niin kylmästöinnin huoltoon ensin sitten uutta arvausta kehiin..
-
Oisko mg- kytkin kulunut. Ainakin itsellä se silloin helteellä heitti toimimasta, mutta kylmemmällä ilmalla toimi kun kytkin välys oli päässyt liian suureksi.
Mittaa välys. Tuossa omassani taisi 1,1 mm olla välystä kun rupesi takkuilenaan.
-
Minulla aiheutti aikoinaan tuon ilmastoinnin satunnaisen toiminnan finaalissa oleva kompressorin laakeri(joka olis voinut aiheuttaa isompiakin murheita lopullisesti lauetessaan). Kuuluuko tyhjäkäynnillä kompressorin käydessä ylimääräisiä ääniä?
-
Kytkimen rako varmaankin kasvanut liian suureksi. Ei jaksa magneettikytkin vetää kiinni enää. Voi toki olla myös likaa välissä..
-
Käytin auton AC huollossa 750g tuli ulos.1 kilo on kuulemma oikea määrä eli minun mielestäni vika ei ollut siinä.(vika siis edelleen päällä)Minun mielestäni tuolla määrällä pitäisi toimia ehkä hiemen huonommin mutta ei kokonaan loppua kylmän tulo. eli kompurassa se vika taitaa olla?? onko paha homma vaihtaa mg-kytkin ja kannattaako ostaa uusi vai saako noita purkaamoilta vai myykö vain koko kompuran?
Huollossa kaveri heitti minuutin lenkin uusilla aineilla, mutta kyllähän se sen aikaa toimi (taas se minuutti) ja vikakoodeja ei tullut mistään niin huollossa oltiin tietysti sitä mieltä että toimii.
Tuon kun joku selittäisi tyhmemmälle että mikä siinä on juju, kun pitää sen minuutin AC OFF ja laittaa päälle niin kylmää rupeaa puskemaan saman tien mutta ei tietysti pitkään mutta kuitenkin kytkeytyy päälle ihan normaalisti.
Ja parkissa ollessa AC kytkintä , voi naputella mielin määrin ja aina kytkeytyy äänestä päätellen pois ja päälle.Mutta,kun lähtee ajamaan kylmän tulo loppuu taas noin minuutin päästä *tumppuun->
Kun pääsen reissusta kotia koitan vielä puhdistaa kompuraa ,tiedä sitten onko hyötyä,kun niin häiritsee tuo toiminta kuitenkin parkissa ym.. kikkailut
-
750g pitäisi toimia täysin. Omassa kun ei kunnolla antanut kylmää, vein täyttöön. Muttei onnistuneetkaan uudelleen täyttämään kun oli reikä järjestelmässä, ja tämän jälkeen oli autossa kuuma kun järjestelmä oli täysin tyhjä. Piti uusia kenno.
Magneetti kytkimen välyksen pystyy säätämään itse jos on jonkin verran asentajan vikaa.
tuossa on asiaa käsitelty http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=163.0
-
unohtui mainita tuosta välyksestä , Ei kyllä kukaan mitannut sitä, lampun vilkaisu riitti..........sopiva
Vielä että onko normaalia että ajaessa(vielä kun ac toimi normaalisti) tuntui "nykäyksiä" ja nyt miettinyt että voisiko johtua kompuran kytkeytymisestä päälle ??
-
Yksi ohut prikka pois sieltä kompurasta ni alkaa toimimaan. Nyt omassa -05 v70 sama juttu tuli tehtyä ja taas toimii.
-
unohtui mainita tuosta välyksestä , Ei kyllä kukaan mitannut sitä, lampun vilkaisu riitti..........sopiva
Vielä että onko normaalia että ajaessa(vielä kun ac toimi normaalisti) tuntui "nykäyksiä" ja nyt miettinyt että voisiko johtua kompuran kytkeytymisestä päälle ??
Oireet kyllä viittaa kytkimen välykseen, mittaa ja SÄÄDÄ, jo rupee toimimaan. Kokemusta on. just pojankin autoon säädettiin, toimii. :hello:
-
Mullaki oli samat oireet, kovimmilla helteillä ei pelannut kuin hetken. Pari rikkaa otin pois kompurasta ja sen jälkeen pelannut.
-
Kyllä se säätö hommiin lähdettävä...
Vielä kiinnostaa miksi se tekee tuon isolla välyksellä? Kun kuitenkin päälle menee?
eikö mg-kytkin jaksa pitää päällä ja tuo parin minuutin tauko siihen tarvitaan jos sillä haluaa kikkailla.
eli jos on toiminut sen 2 minuuttia, kompuralle annettava AINA se pari minuuttia "lepoa"
Uskon että tuo säätö auttaa,on vaan mukava tietää aina MIKSI ;)
Jos ei rupea pelittämään oliko jossain joku listaus mikä ongelma/vika sammutta kompuran pyörimisen?
-
Magneettikytkimen välys on liian suuri, ei epäilystäkään. Sama homma omassa -02 D5:ssa edessä. Katsoin silmämääräisesti, että hyvältä näyttää, mutta rakotulkilla mitattuna välys 0,9mm, kun 0,3-0,4 olisi hyvä.
Antaa juuri sellaisen lehmän henkäyksen jossain vaiheessa ja lakkaa puhaltamasta kylmää. Hetken odotelulla toimii taas vähän aikaa ja mitä viileämpi keli, sitä pidempään.
Ilmeisesti magneetti ei vaan jaksa pitää kompuraa kytkettynä, kun paikat kuumenee ja välys on juuri siinä hilkulla, että viilennyttyään hetken taas toimii. Jos siellä esim. lämpölaajenemisen takia välys kasvaa entisestään vaikkapa sen ratkaisevan kymmenyksen, tai vähemmänkin?
Tuli tehtyä sama homma myös siskon S70:iin ja on sen jälkeen pelannut toista vuotta.
-
unohtui mainita tuosta välyksestä , Ei kyllä kukaan mitannut sitä, lampun vilkaisu riitti..........sopiva
Vielä että onko normaalia että ajaessa(vielä kun ac toimi normaalisti) tuntui "nykäyksiä" ja nyt miettinyt että voisiko johtua kompuran kytkeytymisestä päälle ??
Tämä oli kyllä hölmö kysymys,mutta ei uskoisi tai ainakaan edellisissä eikä muitten autoja ajaessa ole näin selvästi tuntunut.
Mutta huomenna säätämään,jos onni kävisi ja tämäkin yksilö korjaantuu säätämällä
-
Dieselissä ei kyllä normaalisti huomaa kabiinista kun kompressori käynnistyy, bensassa olen joskus sen havainnut kierroksista ja ehkä jopa pienenä nykäisynä.
-
...joko toimii?? :hello:
-
Harjan varrella saa helposti testattua tuon kytkimen välys ongelman. Käynnissä ollessa kun ilmastointo on lakannut toimimasta avittaa vähän varrella, jos ei edelleenkään nappaa niin vikaa muualla. Mutta varovasti sitte, ettei ole jakohihnatki poikki.. ::)
-
Joo tuo oksan pätkä tuli tosiaan testattua ;D En ryhtynyt hommaan, kun kelit viileni siihen 20 asteen kieppeille ja ilmastointi pelaa ihan moitteitta, kylmää tulee niin, että mustaa miestä palelis 8)
-
Moi!
Löysin viestiketjun vähän samantyyppiseen ongelmaan, kun mikä meikän V70:iä vaivaa.
Ilmastointi siis temppuilee juurikin niin, että kompura pyörii hetken ja kylmää tulee. Flektikin huutaa täysillä, mutta sitten kompura lakkaa pyörimästä, loppuu myös kylmän ilman tulo. Siihen tehtiin ilmastointihuolto (kaasut vaihdettiin) ja öljytkin tarkistettiin. Siltikään ei kylmää tule yhtään enempää. Tehtiin lisäksi painekoe, jossa huomattiin, että järjestelmän paine karkaa liiallisuuksiin (20-30 bar), jolloin kompuran toiminta katkeaa. Kävin Volvollakin kysymässä asiaa, mutta ei ollut vastaavaa osunut asentajalla kohdalle.
Mistä tämä paineen karkailu vois johtua? Joku paineventtiili vai onko järjestelmä tukossa? Auttaisko kuivaimen vaihto? En tiedä, milloin lie vaihdettu. '05 2,5T eli bensaturbo kyseessä.
-
Epäilen magneettikytkimen välys liian iso. :-[