Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Valmet-20 - 07.08.2015, 14:22:33
-
Osaisiko joku kertoa pääpiirteissään, miten vaihdetaan tuo kumi tuohon iskaritolpan nokkaan? Tarviiko välttämättä erikoistyökaluja vai riittääkö pulttipyssy? Voiko itse tehdä jonkin työkalun? Mitä tarttee minimissään irrottaa?
-
Periaatteesa ei tarvi välttämättä mitään erikoistyökaluja. Normaalit työkalut, torx avaimet ja jousipuristimet. Iskarin yläpäässä on sellainen sakarakantainen mutteri, mutta siirtoleukapihdeillä ne on auenneet ainakin omassa. Jos työkalun joutuisi tekemään sille niin ehkä jostakin hylsystä leikkomalla ja varteen jitsaamalla sen tekisin.
Lisäksi on itsellä nykyään ollut jopa koiranluu varalla jos koiranluin nivelen torx kanta muljautuu ja jotuu rälläkällä koiranluun irrottaan :) niinkin on käynyt.
-
Otetaanko siitä yläpäästä myös ne kolme mutteria auki sen ison lisäksi?
-
Otetaanko siitä yläpäästä myös ne kolme mutteria auki sen ison lisäksi?
Pitää ottaa. Tuossa vielä kuva iskarista.
https://www.dropbox.com/s/x8en7tur8rfwt8s/etuiskari.jpg?dl=0
-
Ok, tämä onkin selvä! Kiitti!
-
Ota sitten vasta iskarin ollessa pöydällä ja jousi puristettuna se sarkamutteri auki, muuten sulla on kaikki hilut pitkin tannerta.
-
Tuostakin voi olla hyötyä
Volvo Strut Replacement (850 Front Struts, Mounts…: https://youtu.be/9uXFqVmxXXg
-
Biltemassa on tuohon sarkamutterriin oma avain, olikohan n.11e, numeroa en nyt muista, hyvä hylsy. :hello:
-
olipas hyvä toi fcp:n video, minäkin ehkä uskaltaisin tehdä
-
Pitää ottaa. Tuossa vielä kuva iskarista.
https://www.dropbox.com/s/x8en7tur8rfwt8s/etuiskari.jpg?dl=0
Onko tuossa sakaramutteri korvattu tavallisella?
-
Otetaanko siitä yläpäästä myös ne kolme mutteria auki sen ison lisäksi?
Pitää ottaa.
Ei ole ihan välttämätöntä. Iskarin voi irroittaa myös siitä keskimutterista, kun jäähän sinne vielä se sakaramutteri.
-
Onko tuossa sakaramutteri korvattu tavallisella?
On siellä se sakara. Ku tilasin jotaki osaa skandixilta nii samalla ostin uudet sakaramutterit. Itellä ne vanhat lähti ihan vaan taltalla ja vasaralla jonka jälkee sormin pyörittämällä. Uus paikalleen sormin ja lopuks vielä kiristys taltalla ja vasaralla.
-
Jotenkin tuntuu että nuissa videoissa asia on harjoiteltu ainakin kerran. Tuossakin pultit niin hyvin aukesi. Ei tarvinnut taisteli yhtään :D
Ja jos ei aio heti mennä nelipyöräsuuntaukseen niin kannattaa mitata olkavarren ja jousijalan keskinäinen etäisyys ylimmän pultin kohdalta. Sitä ei videossa tehty. Pultin reikä on väljä ja asento vaikuttaa camberiin.
Itse mittasin ja asensin uuden iskunvaimennin-jousi paketin samaan mittaan ja ohjaustuntuma ainakin säilyi hyvänä. Uskaltaa hetken ajaa ennen kuin pääsee suuntaukseen..
-
Jotenkin tuntuu että nuissa videoissa asia on harjoiteltu ainakin kerran. Tuossakin pultit niin hyvin aukesi. Ei tarvinnut taisteli yhtään :D
Ja jos ei aio heti mennä nelipyöräsuuntaukseen niin kannattaa mitata olkavarren ja jousijalan keskinäinen etäisyys ylimmän pultin kohdalta. Sitä ei videossa tehty. Pultin reikä on väljä ja asento vaikuttaa camberiin.
Itse mittasin ja asensin uuden iskunvaimennin-jousi paketin samaan mittaan ja ohjaustuntuma ainakin säilyi hyvänä. Uskaltaa hetken ajaa ennen kuin pääsee suuntaukseen..
Tuosta ei itellä tietoa oliko osat tiukassa kun uusin kaikki yläpään hilppeet :pomo: Eli vanha kokonaisena pakettina pois ja iskari/jousi setin kasasin valmiiksi ja eiku vaan heittämällä paikalleen jonka jälkeen suuntaukseen.
-
Ei ole ihan välttämätöntä. Iskarin voi irroittaa myös siitä keskimutterista, kun jäähän sinne vielä se sakaramutteri.
Mutta jos noita kolmea mutteria ei ota pois mitkä on siis kiinni tukilaakerissa niin mitenkä sen kumin saa vaihdettua? :o
Jos on siis kyse etupään iskarista.
-
Otetaanko siitä yläpäästä myös ne kolme mutteria auki sen ison lisäksi?
Ei todellakaan ole välttämätöntä jos ei vaihda kääntölaakeria. Mutteri pois vaan pyssyllä ja muut hilppeet. Kaks mutteria auki tolpan alapäästä ja pultit pois reiistä. Koiranluun mutteri kannattaa toki ekaks aukasta ja ottaa tappi pois tolpasta. Helpottaa jos nostaa koko keulan kerralla ylös koska vakaaja pannaa vastaan.
Jarruletkua pikkasen varoen nyppää tolpan pois.
Ja toi Bilteman hylsy on hyvä apu, tosin monasti lähtee jopa isommilla lukkopihdeillä.
Puristimilla jousta kasaan ka sit vasta tähtimutteri.
Tupakkatauon kans meniskö puolituntia per puoli. Toki jos ei koiranluun mutteri ala temppuileen.
Ja kannattaa laittaa sit heti XC90:sen kumit, ei mitään halpis malleja motonetista. Maksaa yks sen verran kuin motonetin kaks, mutta kestääkin sit madallusjousien ja muutenkin jäykemmän alustan kans.
-
Nopiaa toimintaa tuntuu oleva. Itellä meni vähän kauemmin pelkillä käsityökaluilla pölkyn päällä ::) Tunkilla nostin napaa niin sai koiranluun helposti pois jousijalasta, muuten vakaaja vänkää liikaa.
-
Mutta jos noita kolmea mutteria ei ota pois mitkä on siis kiinni tukilaakerissa niin mitenkä sen kumin saa vaihdettua? :o
Jos on siis kyse etupään iskarista.
Nimenomaan jos sen iskarin irroittaa siitä keskimutterista ja jättää sen laakerin autoon, niin se vaihtoa kaipaava kumi on siinä ensimmäisenä ihan tarjottimella. Joka tapauksessa se laakeri pitää siitä iskarin päästä irrottaa, niin sama se sitten on jättää sinne autoon kiinni, jos se ei ole vaihdettavien osien listalla.
-
Nimenomaan jos sen iskarin irroittaa siitä keskimutterista ja jättää sen laakerin autoon, niin se vaihtoa kaipaava kumi on siinä ensimmäisenä ihan tarjottimella. Joka tapauksessa se laakeri pitää siitä iskarin päästä irrottaa, niin sama se sitten on jättää sinne autoon kiinni, jos se ei ole vaihdettavien osien listalla.
Näinpä näin. Eipä sitä osaa aina ajatella...jos koskaan
-
Moi.
Jatkoin tähän ikivanhaan kun en enempää kerinnyt selailemaan. Eli voiko tuon sakaramutterin korvata tavallisella vai onko sillä jokin suurempi tarkoitus ?
-
Miksi pitää korvata?
-
Toinen muttereista viemärissä,eikä löydy!