Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: ReeVeeRee - 26.11.2010, 21:24:21
-
Pistetäänpä tännekkin jotain. Vaikka jo museossa kyselin. Eipä tule sitä käytettyä enää.
Asiaan. Mistä mahtaa johtua, että valot himmenevät kun auto on tyhjäkäynnillä. Myöskin ilmastointi laskee kierroksia.
Laturia museossa ehdotettiin.
-
Asiantuntevaan huoltoon ja akku/lataustesteriin kiinni. Siitäpä se lähtee liikkeelle.
-
Itselläni auttoi jännitteen säätimen vaihtaminen laturiin.
Maksoi fixus liikkeessä raisiossa 20 €
-
tupakansytyttimeen liitettävä mittari, tai yleismittari
12V nimellis, alle vain starttauksen aikana
12.8V virta pois päältä, akku hyvä
13.6V - 14.4V ajon aikana, lataa akkua
Laturia ohjaa jännitteensäädin joka voi olla viallinen ja itse laturista menee ensimmäisenä hiilet.
Yleensä jännitteensäädin laturin sisällä, jolloin uuden laturin mukana tulee myös säätäjä.
Ois mielenkiintoista kuulla paljonko nykylatureilla ajaa.
-
tupakansytyttimeen liitettävä mittari, tai yleismittari
12V nimellis, alle vain starttauksen aikana
12.8V virta pois päältä, akku hyvä
13.6V - 14.4V ajon aikana, lataa akkua
Laturia ohjaa jännitteensäädin joka voi olla viallinen ja itse laturista menee ensimmäisenä hiilet.
Yleensä jännitteensäädin laturin sisällä, jolloin uuden laturin mukana tulee myös säätäjä.
Ois mielenkiintoista kuulla paljonko nykylatureilla ajaa.
Itsellä alkuperäinen laturi vm. 2005 autossa jolla ajettu 455 000km, eikä mitään oireita vielä, joten kai niillä ajelee.
-
Onko ratkaisua löytynnä :)
-
tupakansytyttimeen liitettävä mittari, tai yleismittari
12V nimellis, alle vain starttauksen aikana
12.8V virta pois päältä, akku hyvä
13.6V - 14.4V ajon aikana, lataa akkua
Laturia ohjaa jännitteensäädin joka voi olla viallinen ja itse laturista menee ensimmäisenä hiilet.
Yleensä jännitteensäädin laturin sisällä, jolloin uuden laturin mukana tulee myös säätäjä.
Ois mielenkiintoista kuulla paljonko nykylatureilla ajaa.
Jännitteitä mittailtu... Kyllä kaikki menee noiden arvojen sisälle. Edelleen vaan valot himmenee ja puhallin hidastuu... Liekö sitten tuo jännitteen säädin?
-
Valojen kirkkaus on suoraan verrannollista niiden saamaan jännitteeseen. Kun laturi ei lataa jännite n.12.7V, kun se lataa jännitteen pitäis olla n.14V +-0,5V. Laturin päästä kans kattelinsin vikaa.
-
Täytyypä mittailla vielä kerran nuo jännitteet...
-
Samaan ongelmaa oli 99 C70:ssä. Tuli kuntoon laturin vaihdolla.
-
Totaali kypsä akku aiheuttaa samantyylisiä oireita. Mutta jommassa kummassa/ molemmissa se vika on.
-
Ehdotan tarkastamaan akun liitoskengät ja akulta lähtevän maadoitusjohdon liitokset koriin ettei ole hapettumaa.
-
Uusi havainto. Valot himmenevät seuraavasti: Polkaisen kaasua, ja annan palautua pyhjäkäynnille. Himmenimen tapahtuu kierrosten laskiessa, ja kirkastuvat sitten taas joutokäynnille palautuessa.
-
Uusi havainto. Valot himmenevät seuraavasti: Polkaisen kaasua, ja annan palautua pyhjäkäynnille. Himmenimen tapahtuu kierrosten laskiessa, ja kirkastuvat sitten taas joutokäynnille palautuessa.
meidän v70 on tehny tota nyt jo 2 vuotta ja 60tkm, ja aina samalla tavalla että taitaa olla ominaisuus eikä vika.
edit, tehny tota siis siitä asti kun me auto ostettiin ja edelleen tekee samaa
-
Uusi havainto. Valot himmenevät seuraavasti: Polkaisen kaasua, ja annan palautua pyhjäkäynnille. Himmenimen tapahtuu kierrosten laskiessa, ja kirkastuvat sitten taas joutokäynnille palautuessa.
Tipahtaako samalla tyhjäkäyntikierrokset tyyliin 500r/min? Eli käyttää moottoria muutaman sekunnin ajan erittäin pienillä kierroksilla, jonka jälkeen nostaa ne normaaliin n. 700-800r/min.
-
Tipahtaako samalla tyhjäkäyntikierrokset tyyliin 500r/min? Eli käyttää moottoria muutaman sekunnin ajan erittäin pienillä kierroksilla, jonka jälkeen nostaa ne normaaliin n. 700-800r/min.
Ei. Ihan normaalisti jää tyhjäkäyntiin. N. 850 kierrosta. Taitaa olla tuo sitten ominaisuus...
-
Ei. Ihan normaalisti jää tyhjäkäyntiin. N. 850 kierrosta. Taitaa olla tuo sitten ominaisuus...
Melkeinpä väittäisin myös noin. Tai sitten on iän myötä tullut ominaisuus :buck2:
-
Mulla 850 10v -95 212tkm heiluttelee myös virtojaan lähes koko ajan, mutta käymään lähtee hyvin,
joten akun luulisin toimivan. Olisiko vika lataus säätimessä vai laturissa vai kenties jossain muualla?
Muutaman kerran varoitusvalot (kaikki) ovat jääneet käynnistyksen jälkeen palamaan himmeästi,
mutta pienellä kaasuttelulla ovat sammuneet. Mitä arvelette missä vika?
Edit: Ajattelin kokeilla jännitteensäädintä ensin, jos ei auta menee laturi vaihtoon.
-
Uusi havainto. Valot himmenevät seuraavasti: Polkaisen kaasua, ja annan palautua pyhjäkäynnille. Himmenimen tapahtuu kierrosten laskiessa, ja kirkastuvat sitten taas joutokäynnille palautuessa.
No, miten vanha akku sulla autossa on ?
Jännitteensäädin voi pelata ok. mutta akku ei ota vastaan sitä mitä laturi antaa.
Itte kokeilisin, jos mahdollista akun vaihtoa, ilman ostopakkoa,,jossain tuokin onnistuu ;)
-
Mulla jännitteensäätimen vaihto korjasi vian. Toinen hiilistä oli kulunut loppuun, ja toista oli vielä sentin verran jäljellä.
Myös liu'ut olivat aika kuluneet. Seuraavaksi vaihtaa koko laturin, jos vika tulee takaisin.
-
Mulla 245 teki tuota himmeetä varotusvalojen palamista ja kerran se sitten teki stopin liikennevaloihin,jännitteensäädin oli kaput.
nyt taas tuo 740 tekee tuota valojen ja puhaltimen hidastumista,himmenemistä kaasupolkimen asennon mukaan..