Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Maurice - 07.08.2015, 22:34:11

Otsikko: V70 2.4D 2008 DSTC- vaatii huollon ja Vaihteisto vaatii huollon vikavalot syttyi
Kirjoitti: Maurice - 07.08.2015, 22:34:11
Tervehdys volvolaiset! Pahoitteluni jos kirjoitan asiasta josta on jo aihe. Suutin vioista muutamia keskusteluja täällä onkin ja olen ne lukenut, mutta yhtään vastaavaa en löytänyt.

Kyseessä siis automaatti Volvo ja kilometrejä takana 345000km. Otsikon mukaiset valot syttyivät noin viikko sitten kesken ajon muutaman nykäisyn jälkeen. Keltainen kolmio syttyi ja matka jatkui yhdellä vaihteella n. 50km/h linkuttaen kotiin. Aamulla lähdin viemään autoa korjaamolle ja kas kummaa, auto toimi täysin normaalisti. 
No korjaamolla vikakoodit lukuun ja oli listassa jos jonkinmoista koodia. Alla aktiiviseksi havaitut koodit:

BCMUO4O168 Kelpaamatonta dataa vastaanotettu moottorinohjausyksiköltä - Algoritmiperustaiset viat - Tapahtumatiedot
CCM-B102E09 Ilmanlaatutunnistin - Komponenttiviat
CPM-BID2411 Hehkutulppa - Yleiset sähköviat - Piiri oikosulussa maahan
ECM-P070000 Vaihteiston ohjausjärjestelmä (MIL-pyyntö)
ECM-P020500 Sylinterin 5 suihkutusventtiilin piiri / avoin
ECM-P030500 Sylinterin 5 sytytyshäiriö havaittu
TCM-P171900 Moottorin monenttisignaali
TCM-U040100 Kelpaamatonta dataa vastaanotettu moottorinohjausyksiköstä.

Ensin tutkittiin mahdolliset sähköviat ja sieltähän löytyi muutamasta kohdasta puhki hinkkautuneita johtoja. Niiden korjaamisen jälkeen muut vikakoodit poistui, paitsi 5 sylinterin suuttimen kohdistuvat. Päätettiin kokeilla toisella (käytetyllä) suuttimella alkaisiko sillä toimimaan. Homma onnistui ja vikakoodit poistui. Koeajon jälkeen kaikki toimi normaalisti. Lisäksi vaihdettiin vielä polttoainesuodatin ja laitettiin fortet tankkiin. Soitto korjaamolta, että rahat kouraan ja auto ajoon.

Hain auton tänään ja ajoin sillä päivän aikana n. 20km. Kaikki toimi normaalisti ja hienosti, kunnes lähdin illalla ajamaan töihin. Noin 3 kilometrin ajon jälkeen sama muutama nykäisy kesken ajon ja vikavalot tauluun. Metrin mittanen k*rpä otsassa takaisin kotiin ja tyttökaverin auto ajoon. Saan auton vasta maanantaina takaisin korjaamoon ja vikakoodien lukuun, koska eivät ole viikonloppuisin auki.

Ensimmäinen diesel auto minulle, joten kysynkin täytyisikö suuttimet vaihtaa kaikki kerralla jos yksi menee, vai riittääkö pelkästään rikkinäisen vaihto?
Arvailua vain, mutta olisikohan vika sittenkin jossain muualla kuin suuttimessa itsessään? Vai menikö samantien joku muukin suutin nyt rikki kun yksi vaihdettiin?
Olisin kiitollinen jos joku osaisi asiassa hieman neuvoa tai jos on omakohtaista kokemusta ko. vioista niin vielä parempi. Hiukan jäi itseä ihmetyttämään myös tuo auton vienti korjaamolle, kun yön parkissa olon jälkeen toimikin ihan normaalisti. Suutin ei kai noin voi vain yön aikana korjaantua?  :o

Ja linkatkaa toki jos en osannut etsiä ja vastaavasta aiheesta on jo topikki. Kiitos!

Toni
 
Otsikko: Vs: V70 2.4D 2008 DSTC- vaatii huollon ja Vaihteisto vaatii huollon vikavalot syttyi
Kirjoitti: Kiisseli - 10.08.2015, 21:47:14
Eihän vaan ole mikään obd-lukija kiinni ajossa?
Itsellä teki ELM327 Mini myös useamman koodin ja poistuivat oikealla ohjelmalla nollaamalla. Enää en kiinni sitä laita.
Ainakin vaihteisto, moottorinohjaus ja DSTC oli listalla.
Otsikko: Vs: V70 2.4D 2008 DSTC- vaatii huollon ja Vaihteisto vaatii huollon vikavalot syttyi
Kirjoitti: Taikaratsu - 10.08.2015, 23:44:47
Jos samat vikakoodit uusiutuu ja sitä 5.syl suutinta herjaa, niin kannattaa sen johtosarja mitata/tutkia kunnolla ja kuormittaa johdot. Nämähän on jo varmaan tehty ennen suuttimen vaihtoa..?  ;)
Otsikko: Vs: V70 2.4D 2008 DSTC- vaatii huollon ja Vaihteisto vaatii huollon vikavalot syttyi
Kirjoitti: Maurice - 15.08.2015, 19:44:27
Kiitoksia vastauksista! Kerkesin tutkiskella konepellin alle ennen auton vientiä korjaamolle ja selvisi että suuttimen vaihdon yhteydessä asentajalla oli mennyt liittimen lukitus rikki. Liitin irtosi tärinästä ja sytytti 5.suuttimen vikakoodin. Kun työnsin liittimen takaisin alkoi auto toimia normaalisti. Nyt vaihdettiin uusi liitin korjaamon piikkiin ja nyt on auto pelannut.
Otsikko: Vs: V70 2.4D 2008 DSTC- vaatii huollon ja Vaihteisto vaatii huollon vikavalot syttyi
Kirjoitti: Maurice - 16.08.2015, 14:04:55
No nyt ei tarvi enään sähkövioista eikä suuttimista huolehtia kun eilen illalla työmatkalla hyppäsi peura keulaan ja auto paaliin  :'(