Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Apupoika - 08.08.2015, 14:13:45

Otsikko: Volvo S60 D5, ilmastoinnin kenno ja putket jäätyy
Kirjoitti: Apupoika - 08.08.2015, 14:13:45
Lähdin ajelemaan pidempää matkaa, kaverille autoa ostamaan. Noh, 50km jälkeen aloin miettimään miksei puhallin työnnä ilmaa sisään mistään suulakkeesta. Puhallin täysille ja kuullosti kuin olisi läppä edessä, pientä pihinää vain. Ilma ei kule mihinkään.

Pelti auki ja heti pisti silmään jään määrä putkien päällä. Samanlainen tilanne ku hyvin jäätynyt pakastin seinämistä. Totta siellä menee myös höyrystin jumiin jäästä. Hetken kun seisoo niin ilma taas kulkee.

Havaintoja
-Kompressori pyörii kokoajan, ei katko muualta kuin napista.
-Putket jäässä.  :o
-Kylmäaineen määrästä ei ole tietoa, sillä ostin auton n. 1kk sitten.
-Kylmää tulee aina jäätymiseen asti.

Kylmäainetta liikaa/liian vähän? Pystyykö jonkun anturin kattomaan näin kotikonstein?

Otsikko: Vs: Volvo S60 D5, ilmastoinnin kenno ja putket jäätyy
Kirjoitti: Kuoma - 08.08.2015, 14:53:15
Tulee ihan ensimmäisenä mieleen 2 mahdollista syytä mitkä kennon jäätämisen voisivat aiheuttaa/aiheuttavat:  jumittava höyrystimen paisuntaventtiili tai viallinen höyrystimen kennon pintalämpötila-anturi. Veikkaan jälkimmäistä, se kun ohjaa kompuran käyntiä.
Otsikko: Vs: Volvo S60 D5, ilmastoinnin kenno ja putket jäätyy
Kirjoitti: Apupoika - 08.08.2015, 20:14:27
Ilmeisesti tuo pintalämpötila-anturi on purku hommia jos haluaa vaihtaa. Mistä suunnasta kannattaa lähtiä ettimään?
Otsikko: Vs: Volvo S60 D5, ilmastoinnin kenno ja putket jäätyy
Kirjoitti: paku97 - 09.08.2015, 06:32:25
Ilmeisesti tuo pintalämpötila-anturi on purku hommia jos haluaa vaihtaa. Mistä suunnasta kannattaa lähtiä ettimään?
siniseltä. :idiot2: :hello:
Otsikko: Vs: Volvo S60 D5, ilmastoinnin kenno ja putket jäätyy
Kirjoitti: Apupoika - 11.08.2015, 22:05:26
Ei tarvinut enempäänsä purkaa. Imaisin imurilla keskipaneelin ritilikön takaa pölyt pois. Ainakin hetken seurattua pellin alle näytti että kompressorin käynti ei ollu yhtämittaista.

Jospa se nyt pienellä vaivalla oikeni 8)