Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: PelastajaPupu - 08.08.2015, 23:13:13
-
Moi
Meni oikeasti nyt hermot ton auton kanssa. Vaihdoin tankkivarusteen, koska vanha ihan ruosteessa ja bensamittarin johto katkennut ym. Niin vaihdoin ehjän varusteen johtoineen, pumppu mukana ja hyväkuntoinen kuten Volvoksista sanottiin. Siirsin auton tallin eteen ja vaihdoin niin sen jälkeen ei käynnisty ollenkaan vaikka lupailee koko ajan!!! Bensaa tulee kyl letkusta, kipinöitä on. En mä vaa tajua mitään.
Apua? Kiitos :)
-
Letkut oikeissa paikoissa ja johdot tankkipumpussa oikein päin?
Onko auton alla pääpumppu vai oliko yksipumppuinen järjestelmä? Jos vaihdoitkin painepumpun tilalle siirtopumpun niin paine ei riitä.
-
Letkut oikeissa paikoissa ja johdot tankkipumpussa oikein päin?
Onko auton alla pääpumppu vai oliko yksipumppuinen järjestelmä? Jos vaihdoitkin painepumpun tilalle siirtopumpun niin paine ei riitä.
On yksipumppuinen, niin koitin vanhan pumpun tilalle ni tuloksetta? Kipinää tulppiin ja bensa tulee. Vaan pyörii, vaihdoin suutinreleen samoin ykk anturin. :(
-
On yksipumppuinen, niin koitin vanhan pumpun tilalle ni tuloksetta? Kipinää tulppiin ja bensa tulee. Vaan pyörii, vaihdoin suutinreleen samoin ykk anturin. :(
Bendix regina? ???
-
Bendix regina? ???
Joo ikävä kyllä on bendix regina tekniikka :( mittasin bensapainetta moottorihuoneesta olevasta letkusta ainakin 5-7baria mutta se painesäätimen jälkeen railiin ei saa bensaa. Irrotin ailiin suuttimineen niin ei suihkua mitää vaikka suuttimien töpseleistä tulee virtaa ainakin. Hmm :/
Peter
-
Vikakoodia?
Heiluuko kiekkamittari startatessa?
-
Joo ikävä kyllä on bendix regina tekniikka :( mittasin bensapainetta moottorihuoneesta olevasta letkusta ainakin 5-7baria mutta se painesäätimen jälkeen railiin ei saa bensaa. Irrotin ailiin suuttimineen niin ei suihkua mitää vaikka suuttimien töpseleistä tulee virtaa ainakin. Hmm :/
Peter
Boksihan ohjaa suuttimia maadoittamalla, eli virta kuuluukin tulla suuttimen pistokkeeseen aina.
-
Virtaa ei ole avoimessa piirissä.
WIKIPEDIA SANOO:
"Avoin piiri tarkoittaa sähköistä kytkentää, jossa sähkövirta ei pääse kulkemaan. Esimerkiksi lampun sammuttaminen kytkimestä tai virtajohdon katkaiseminen aiheuttavat avoimen piirin. Jos virtapiiri on avoin, sähkövirtaa ei kulje.[1]"
Mutta, ei pitäisi olla mitään 5 - 7 bar missään polltoainejärjestemässä.
LISÄYS: Taidat pumpata paluuletkuun...
-
Virtaa ei ole avoimessa piirissä.
WIKIPEDIA SANOO:
"Avoin piiri tarkoittaa sähköistä kytkentää, jossa sähkövirta ei pääse kulkemaan. Esimerkiksi lampun sammuttaminen kytkimestä tai virtajohdon katkaiseminen aiheuttavat avoimen piirin. Jos virtapiiri on avoin, sähkövirtaa ei kulje.[1]"
Mutta, ei pitäisi olla mitään 5 - 7 bar missään polltoainejärjestemässä.
LISÄYS: Taidat pumpata paluuletkuun...
No jopas meni saivarteluksi. Samaan hengenvetoon vois todeta että näistäkin automalleista löytyy polttoainejärjestelmiä missä pa-paine menee tuohon haarukkaan. Eikä se tässäkään tapauksessa todellista järjestelmän painetta näyttänyt jos vaikka suoraan painelinjan päästä on mitattu, niin että säädin ei ollut pelissä.
Mutta ketjun aloittajalle heräsi kysymys vielä, kun kirjoitit aiemmin että lupailee ja että bensaa tulee, niin nytkö ei enää suuttimet aukea ollenkaan? Voit tarkistaa asian myös lasikantapolttimolla mistä taivuttelet ne langat sopimaan niihin suuttimen (irroitetun)pistokkeen pinneihin.
-
No jopas meni saivarteluksi. Samaan hengenvetoon vois todeta että näistäkin automalleista löytyy polttoainejärjestelmiä missä pa-paine menee tuohon haarukkaan. Eikä se tässäkään tapauksessa todellista järjestelmän painetta näyttänyt jos vaikka suoraan painelinjan päästä on mitattu, niin että säädin ei ollut pelissä.
Mutta ketjun aloittajalle heräsi kysymys vielä, kun kirjoitit aiemmin että lupailee ja että bensaa tulee, niin nytkö ei enää suuttimet aukea ollenkaan? Voit tarkistaa asian myös lasikantapolttimolla mistä taivuttelet ne langat sopimaan niihin suuttimen (irroitetun)pistokkeen pinneihin.
Joo tarkistin lasikantapolttimolla, välkkyy tasaisesti eli tulee kyllä virtaa. Mittasin bensapainetta sitä letkusta mistä tulee bensaa railiin ennen painesäädintä. Irrotin railiin suuttimineen niin ei bensasuihkua mitää suuttimista. Jotain häikkää siinä railissa/suuttimissa?
-
eikös tuo ny sit viittaa paineensäädin vikaan? jos bensaa ja painetta tulee ennen säädintä mutta ei sen jälkeen ja suuttimille tulee kuitenkin virrat...
-
No jopas meni saivarteluksi. Samaan hengenvetoon vois todeta että näistäkin automalleista löytyy polttoainejärjestelmiä missä pa-paine menee tuohon haarukkaan. Eikä se tässäkään tapauksessa todellista järjestelmän painetta näyttänyt jos vaikka suoraan painelinjan päästä on mitattu, niin että säädin ei ollut pelissä.
Mutta ketjun aloittajalle heräsi kysymys vielä, kun kirjoitit aiemmin että lupailee ja että bensaa tulee, niin nytkö ei enää suuttimet aukea ollenkaan? Voit tarkistaa asian myös lasikantapolttimolla mistä taivuttelet ne langat sopimaan niihin suuttimen (irroitetun)pistokkeen pinneihin.
Tarkoitin että tässä järjestelmässä ei missään kohtaa tulee olla kuin se 3 bar.
Oletin että paneet on mitattu T-haaralla syöttöputkesta niin kuin kuuluukin. Jos syöttöputken päähään ruuvataan mittari bensatukin tilalle niin hajoo pumppu hyvin äkkiä.
Ja edelleen, jos on vaikka suuttimen kela poikki niin ei tule virtaa vaikka kuinka syötätte jännitettä sille.
-
eikös tuo ny sit viittaa paineensäädin vikaan? jos bensaa ja painetta tulee ennen säädintä mutta ei sen jälkeen ja suuttimille tulee kuitenkin virrat...
Vaihdoin toisen paineensäätimen niin sama juttu...
-
Tarkoitin että tässä järjestelmässä ei missään kohtaa tulee olla kuin se 3 bar.
Oletin että paneet on mitattu T-haaralla syöttöputkesta niin kuin kuuluukin. Jos syöttöputken päähään ruuvataan mittari bensatukin tilalle niin hajoo pumppu hyvin äkkiä.
Ja edelleen, jos on vaikka suuttimen kela poikki niin ei tule virtaa vaikka kuinka syötätte jännitettä sille.
Eli mikä on suuttimen kela? Voisin kattoo sit :)
-
Eli mikä on suuttimen kela? Voisin kattoo sit :)
Suuttimessa on magnetointikela joka avaa neulaventtiilin joka päästää bensaa virtaamaan.
Lähinnä tarkoitin sitä että tässä keskustelussa käytetään sana "virta" väärin "jännitteen" tilalla...
-
Suuttimessa on magnetointikela joka avaa neulaventtiilin joka päästää bensaa virtaamaan.
Lähinnä tarkoitin sitä että tässä keskustelussa käytetään sana "virta" väärin "jännitteen" tilalla...
Aa tajusin, pitäs kattoo toimiiko. Toiminut kuin unelma lievistä nykimistä huolimatta ennen pumpun vaihto. Ärsh >:(
-
Jos kerran toimi ennen tankkipumpun vaihtoa, niin tarkasta vielä viidennenkymmenennen kerran, että kaikki on oikein. Ei tarvii paljoa ilmaa pa-letkuihin ettei käynnisty. Suodatin?
-
Jos kerran toimi ennen tankkipumpun vaihtoa, niin tarkasta vielä viidennenkymmenennen kerran, että kaikki on oikein. Ei tarvii paljoa ilmaa pa-letkuihin ettei käynnisty. Suodatin?
Olen mä viettänyt ton kirotun auton kanssa varmaan Abaut 20h tuloksetta :D joo suodatin vaihdettu 1,5kk sit. Ennen pumpun vaihtoa auton käytös oli outo, siis meinas hyytyä niin pumppasin kaasua ja heräs eloon kiihtyi normaalisti, vähä nykimistä huolimatta toiminut. Epäilytti että pumppu on seniori ikäinen jo niin vaihdon jälkeen se on siinä.
-
Jees toimii!!! Vika oli se "uusi" pumppu ja letku väärinpäin :D otin opikseni. Kiitoksia teille oikeasti avusta! <3
-
Mutta yksi ongelma vielä. Siis melkein joka krt jos starttaa sitten vähä matkaa päässä auto rupee hyytyy ja tukehtua jos kaasua painaa pohjaan tai reipasta kiihdytystä. Joudun aina pumppaa kaasua niin käyttäytyy normaalisti. Osaisiko joku sanoa?
Peter
-
Aina vai pelkästään kylmänä?
-
Aina vai pelkästään kylmänä?
Joo kylmänä tai ajon jälkeen 1-2h parkkiksella sen jlk sama ongelma sitten toimii normaalisti. Hmm
-
Osaisiko kukaan kertoa mikä vika olis? :(
-
Mutta yksi ongelma vielä. Siis melkein joka krt jos starttaa sitten vähä matkaa päässä auto rupee hyytyy ja tukehtua jos kaasua painaa pohjaan tai reipasta kiihdytystä. Joudun aina pumppaa kaasua niin käyttäytyy normaalisti. Osaisiko joku sanoa?
Peter
Vikakoodit?
Siellä voi olla koodia vaikka lambdavalo ei pala. :(
-
Joo vikakoodeis lukee 2-2-1 ja 2-3-2 tai 2-3-3 muistakseeni. Vikavalo palaa kyllä jos annan vaan käynnissä kauan tai maantieajon aikana tasaisella kaasulla. :(
-
Puhdista tyhjäkäynnin venttiilin ja immu tilalla olevan anturin liitin sekä pistoke, älä hukkaa tiivistettä.
Mittaa lambda, iat- anturi ja lämpöanturi, löytyy faq-osiosta bendix-regina tietoa tjn.
-
Puhdista tyhjäkäynnin venttiilin ja immu tilalla olevan anturin liitin sekä pistoke, älä hukkaa tiivistettä.
Mittaa lambda, iat- anturi ja lämpöanturi, löytyy faq-osiosta bendix-regina tietoa tjn.
Selvä, katson ja mittaan sitten :)
-
Terve taas.
Tarkistin mm. Iat anturin ym ym kaikki pelittää. Epäilen vahvasti sitä lambda anturia? Pitääkö olla titaanilambda vai?
Regina vaatii sellasen titaanilambdan eikö? Tietäjät saavat kertoa ja jelppiä :P
Kiitoksia :)
-
Terve taas.
Tarkistin mm. Iat anturin ym ym kaikki pelittää. Epäilen vahvasti sitä lambda anturia? Pitääkö olla titaanilambda vai?
Regina vaatii sellasen titaanilambdan eikö? Tietäjät saavat kertoa ja jelppiä :P
Kiitoksia :)
Joo.
-
Oon taas pelle tässä asiassa. Ostan lähiaikoina lambda-anturin, saako biltemasta sellasen titaanilambdan? Miten vois erottaa jos on ziroch- tai titaanilambdan?
Kiitoksia :)
Peter
-
Osta mieluummin käytetty alkuperäinen. Bilteman lambda kesti 5000km.
-
Osta mieluummin käytetty alkuperäinen. Bilteman lambda kesti 5000km.
Ok selvä, kiitos tiedosta :)
-
Tai katti mennyt? Mist voi tietää että katti on historiaa? :) koska 740 tyyppivika kuulemma.
Peter
-
Jos se kilisee tai pitää ihmeellistä pihinää. Sen selvittää viimeistään ottamalla katin laipan löysälle.
-
Anteeksi vaivaudun taas. B230f kaikissa samat anturit? Esim bosch tekniikka ja bendix? Vai ainoastaan bendix vaatii titaanilambdan?
Peter
-
Bosch ja bendix eri anturit.
-
Tai katti mennyt? Mist voi tietää että katti on historiaa? :) koska 740 tyyppivika kuulemma.
Peter
Tyyppivika, joopa joo... 520tkm alkuperäinen kissa putkessa.