Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Sakki - 09.08.2015, 10:12:35
-
Terve,
Volvo 850 2,5 bensa (1994) ajovalojen pyyhkijöistä oikean puolinen jäi tököttämään pystyyn. Pyyhkimen moottori on varmaankin jämähtänyt vanhuuttaan. Kuinkas on, voiko tuollainen 850:n kiinni jämähtänyt pyyhkimen moottori aiheuttaa sulakkeen palamisen? Kannattaako moottori kytkeä siksi kokonaan irti?. Onkos jollakulla kokemusta? Moottorin sähköpiuha on vissiin näkösällä siinä ajovalon päällä? Eli siitä vaan irti? Siinä toisessa ruotsalaisessa vastaava jämähtäminen aiheuttaa sulakkeen palamisen ellei moottorin sähköpiuhaa kytke irti.. Ja moottorin korjaaminen ei nyt enää oikein innosta.
Ja toinenkin juttu: Vollen kuljettajan puoleinen tuulilasin pyyhin jättää A-pilarin viereisen alueen pyyhkimättä. Pyyhin kulkee siinä kohdin irti tuulilasista. Nettineuvojen mukaan pyyhkimen varren vääntäminen tai uuden varren hankinta (ei kovin kallis) korjaa ongelman. Kun vääntely ei enää asiaa korjannut, ostin uuden varren vain huomatakseni, että homma ei korjaantunut. Pääseekös 850:ssä pyyhkimen varren moottori ehkä kääntymään niin, että pyyhin ei painu pystyasennossaan lasiin, vai mistä kummasta asia kiikastaa. Uuden varren vetojouset tuntuvat kyllä olevan iskussa.
-
Terve,
Ja toinenkin juttu: Vollen kuljettajan puoleinen tuulilasin pyyhin jättää A-pilarin viereisen alueen pyyhkimättä. Pyyhin kulkee siinä kohdin irti tuulilasista. Nettineuvojen mukaan pyyhkimen varren vääntäminen tai uuden varren hankinta (ei kovin kallis) korjaa ongelman. Kun vääntely ei enää asiaa korjannut, ostin uuden varren vain huomatakseni, että homma ei korjaantunut. Pääseekös 850:ssä pyyhkimen varren moottori ehkä kääntymään niin, että pyyhin ei painu pystyasennossaan lasiin, vai mistä kummasta asia kiikastaa. Uuden varren vetojouset tuntuvat kyllä olevan iskussa.
Sulka?
-
Jos se ajovalon pyyhkijä jää tököttämään ylös eikä toimi kunnolla, voi siitä ottaa piuhan irti...
Olisko se tuulilasinpyyhkijöiden vivusto kulunut niin että se akseli on kääntynyt vinoon.
Tuo koko mekanismi on aika helppo vaihtaakin jostain purkuautosta, jos vanha on jo huonona.
Pyyhkijänvarret irti ja se tuulilasin alamuovi pois, niin koko systeemi on esillä.
-
Johto kannattaa tosiaan ottaa irti, ainakin V70 poltti pissapojan moottorin sulakkeen muuten. Pyyhkimen moottorin jumiutumisen aiheuttaa 99% tapauksista pesinyksikön moottorin huonolaatuiset hiiliharjat, jotka saavat lopulta aikaan oikosulun ja sulakkeen palamisen. Moottoria ei voi korjata, ainoastaan vaihtaa uuteen. Olen itsekin vaihtanut uusia moottoreita vanhaan koteloon sekä I / II koppaisissa V70:ssä. Varsin helppo homma, suurin ongelma moottoripaketin irrottaminen autosta.
Hurm0ksen kanssa samaa mieltä, että todennäköisesti syy on itse pyyhinkoneistossa , jos ei uusi varsi muuttanut tilannetta. Noin 5 vuotta sitten ostin uuden vivuston yhteen 850:seen pakon edessä (kun oli hätätilanne) ja silloin se maksoi 180€ >:( Purkaamoilta saanee vähän ajetusta halvemmalla..
-
OK, kiitoksia vastauksista. Piuha sitten vaan irti ja ajovalon viperi vaateriin. Kurkkaan vielä tuulilasin alamuovin alle ja katson, onko joku paikka löysällä ja kiristettävissä. Hiukan näyttää tuo pyyhkimen varren kiinnitystappi liikkuvan kun vartta kääntelee. Ei pysy yhtä jämäkästi paikoillaan kuin apukuskin puoleinen.