Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: ari1956 - 10.08.2015, 10:59:49
-
Eräs Volvon korjaamo (ei Bilia) Helsingissä neuvoi, että Volvo 945, vm. 1993, koneeseen B230FD ei olisi saanut laittaa "R"-sytystulppia eli tässä tapauksessa NGK BPR6ES. He laittoivat ilman vastusta olevat NGK BP6ES:t sen tilalle.
Autossa oli ollut selittämättömiä käyntiongelmia sen jälkeen kun olin vaihtanut pakosarjasta taaksepäin kaiken putkiston uusiin osiin mukaanlukien katalysaattorin. Ajoin normaalisti n. 60 km remontin jälkeen ja sitten syttyi moottorin virhevalo. Pääsin kuitenkin normaalisti kotiin loput 60 km. Seuraavana päivänä sain auton vaivoin käyntiin ja se kävi vain kahdella pytyllä ja kovin vaivaisesti, ei ottanut kierroksia juuri mitään.
Kaveri hinasi auton korjaamoon. Muuta vikaa ei kuulemma löytynyt kuin väärät sytytystulpat. Jotenkin en oikein sulattanut selitystä. Miksi korjaamo kusettaisi? Tapahtumasta on aikaa jo n. 4 vuotta. Sen jälkeen auto on käynyt hyvin (ellei lasketa laturin hiilien loppuunkulumista n. 2 viikkoa sitten).
Mielestäni autooni tarjotaan aina "R"-sytytystulppia kun kysyy auton mallin perusteella sytytystulppia.
Mikä onkaan sellainen tilanne, jossa ei saisi käyttää R-tulppia, eikö niiden tarkoitus ole vain poistaa häiriöitä esim. radiolle ja moottorinohjaukselle yms?
Google haku: resistor spark plug
-
R-tulppia, eli vastuksellisia tulppia olen käyttänyt aina ja kaikki katiskat ovat toimineet niillä hienosti. Niiden tarkoitus on vähentää kipinävirtaa, eli tuottaa kipunaa pidempään ja vähentää radio-häiriöitä.
Joten korjaamon selitys on sontaa. >:(
Jos putkiston vaihdon jälkeen ilmenee käyntiongelmia syy on ilmavuodossa ennen lambda-anturia. Joko vuodosta joko paikattiin tai vuodosta joka ilmestyi remontin aikana.
Nollasitko LH:n? Luitko vikakoodeja ongelman ilmetessä?
-
Jos on F-sarjan moottori niin aina R-tulpat.
-
Näissä on kyllä vastukselliset pyörijät ja johdot aina alkujaan, joten sinällään R-tulppa ei ole mitenkään välttämätön radiohäiriöiden takia, ei tunnu tekevän ärrättömilläkään tulpilla mitään kipua. Ihan volvonkin vihreäkantinen kertoo tulpaksi kyllä ärrälliset tulpat.
-
Muistelisin lukeneeni jostakin että moottorinohjaus voisi saada jotenkin väärää tietoa tjsp jos käyttää vastuksettomia tulppia F-sarjassa.
En tiedä...
-
R-tulppia, eli vastuksellisia tulppia olen käyttänyt aina ja kaikki katiskat ovat toimineet niillä hienosti. Niiden tarkoitus on vähentää kipinävirtaa, eli tuottaa kipunaa pidempään ja vähentää radio-häiriöitä.
Joten korjaamon selitys on sontaa. >:(
Jos putkiston vaihdon jälkeen ilmenee käyntiongelmia syy on ilmavuodossa ennen lambda-anturia. Joko vuodosta joko paikattiin tai vuodosta joka ilmestyi remontin aikana.
Nollasitko LH:n? Luitko vikakoodeja ongelman ilmetessä?
Vaihdoin akun uuteen ja se ei auttanut. Vikakoodit nollautuivat jos niitä oli ollut. Silloin siis n. 4 v sitten vein Volvon korjaamolle, kaveri hinasi sinne. Tämä on Volvoon erikoistunut korjaamo ... !!! (ei Bilia, Keskusautohalli eikä mikään muukaan Volvon vanha ainoa virallinen korjaamo ja jälleenmyyjä).
Korjaamo ei havainnut vikakoodeja ja ei löytänyt muka mitään vikaa. Vaihtoivat vain ilman R olevat sytytystulpat ja kehottivat olemaan käyttämättä R-tulppia, jotka olin vaihtanut ainakin 1 vuosi aiemmin autooni.
Minusta tuntuu että he salasivat jotain, mutta miksi noin tekisivät? Jotta en oppisi mitään. Vika jäi ikuiseksi mysteeriksi. Taisin sitä kysellä mielipidettä muilta jo Landian aikoihin.
- Ari -
-
Näissä on kyllä vastukselliset pyörijät ja johdot aina alkujaan, joten sinällään R-tulppa ei ole mitenkään välttämätön radiohäiriöiden takia, ei tunnu tekevän ärrättömilläkään tulpilla mitään kipua. Ihan volvonkin vihreäkantinen kertoo tulpaksi kyllä ärrälliset tulpat.
Jotenkin minulle jäi tämä käsitys, onko tarua: Jos on vastuksia jo ennen tulppia (erikoispuola?) niin ei saisi enää laittaa vastuksellisia tulppia. Korjaamon selitys oli jotenkin vähän epäuskottava, koska auto oli toiminut ainakin yhden vuoden R-tulpilla. Olisiko minulla jäänyt sitten lambda-anturin kiristys löysäksi (esitti MikaN), koska vaihdoin KAT:in. Nyt minulla on varastossa sekä R-tulpat että ilman R:ää, muuten samat kierrepituudet ja lämpöarvot, tieto löytyy aloituksestani.
Kohta voisi vaihtaa sytytystulpat ja uuden lambda-anturin. Se jäi vaihtamatta jostain syystä uuteen silloin n. 4 v sitten, kun vaihdoin lähes koko pakoputkiston (kaikki paitsi pakosarja). Lambdan l(alkuperäinen uusi Bosch-osa) liiitin tai johtojen kiinnikkeet olivat ongelmalisia avata, piti lähteä mökiltä viikonloppuna takaisin kauaksi (ylii 100 km) Helsinkiin.
Aina mökillä jännittää tehdä remontteja autoon viikonloppuisin, koska jotain särkiessä ei ole kahta autoa, joten poispääsy mökiltä tulee isoksi murheeksi jostain syrjäisestä korvesta.
- Ari -
-
Jotenkin minulle jäi tämä käsitys, onko tarua: Jos on vastuksia jo ennen tulppia (erikoispuola?) niin ei saisi enää laittaa vastuksellisia tulppia. Korjaamon selitys oli jotenkin vähän epäuskottava, koska auto oli toiminut ainakin yhden vuoden R-tulpilla. Olisiko minulla jäänyt sitten lambda-anturin kiristys löysäksi (esitti MikaN), koska vaihdoin KAT:in. Nyt minulla on varastossa sekä R-tulpat että ilman R:ää, muuten samat kierrepituudet ja lämpöarvot, tieto löytyy aloituksestani.
Kohta voisi vaihtaa sytytystulpat ja uuden lambda-anturin. Se jäi vaihtamatta jostain syystä uuteen silloin n. 4 v sitten, kun vaihdoin lähes koko pakoputkiston (kaikki paitsi pakosarja). Lambdan l(alkuperäinen uusi Bosch-osa) liiitin tai johtojen kiinnikkeet olivat ongelmalisia avata, piti lähteä mökiltä viikonloppuna takaisin kauaksi (ylii 100 km) Helsinkiin.
Aina mökillä jännittää tehdä remontteja autoon viikonloppuisin, koska jotain särkiessä ei ole kahta autoa, joten poispääsy mökiltä tulee isoksi murheeksi jostain syrjäisestä korvesta.
- Ari -
Koska alkuperäisessä järjestelmässä on vastukset puolanjohdossa, pyörijässä ja vielä tulpanjohdossa, ei siitä aiheudu mitään suoranaista haittaa millekään laitteelle vaikka autoon asentaisi ilman Resistoria olevat tulpat, joskaan ei kyllä mitään hyötyäkään. Ilman R:ää aiheutuu mahdollisuus herkemmin "kohinalle" sähkölaitteisiin, mutta kyllä ärrättömilläkin tulpilla on ajeltu jos semmosia on sattunut autossa kiinni olemaan.