Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Harju - 12.08.2015, 12:27:40
-
Monen Mersullisen (w124 ja W202) vuoden jälkeen oli aika palata Volvoon, lähinnä sen takia ettei p*rse ois kestäny sellaista Mersua joka ei olisi oikeen paha ruostumaan. Koeajettua tuli 407 pösöä, joka olisi ollut muuten mieluisa, mutta takapenkillä vähemmän tilaa mitä c-sarjan Mersussa. Ford Mondeo ja Superb Skoda olivat myös vaihtoehtoina vaan Volvoon päädyttiin.
Volvo on siis S80 D5 vuodelta 2004 ja manuaalilaatikolla. Nokkaa tästä on joskus niistetty ilmeisesti vetokoukulla ja puskuri ei aivan istu paikallensa, ilmeisesti puskurin runko taittunut (saa tarjota jos halapa löytyy hyllystä.) Kuskin puolen lokasuojaa on myös korjailtu ja se pitänee maalata tai jos löytys valmiiksi oikeassa värissä oleva niin semmonen tilalle.
Jakoremmin vaihtoon on vielä 45tkm matkaa, eli kun mittariin tulee 480tkm pitänee ruveta toimenpiteisiin. Vauhtipyörä kolisee joskus kylmänä. mutta niin harvoin ettei vielä ruveta sen kans hättäilemään.
Talvirenkaat on orkkisaluilla, mutta kokoa 195/65-15 eli eikös ne oo pahon pienet?
Ohituskiihtyvyydessä on selainen ero 200d mersuun että tällä Volvolla meinaa ajaa ohitettavan perään kun ei kerkiä kaistaa vaihtaa :D
(http://s2.postimg.org/s67ozymk5/s80.jpg) (http://postimg.org/image/s67ozymk5/)
(http://s11.postimg.org/m3iuw66sv/s80.jpg) (http://postimg.org/image/m3iuw66sv/)
-
Talvirenkaat on orkkisaluilla, mutta kokoa 195/65-15 eli eikös ne oo pahon pienet?
205/65r15 on alkuperäinen koko, mutta renkaat on monesti tuossa koossa paljon arvokkaammat. 195/65 toimii, mittarivirhe vaan kasvaa n. 2km/h.
-
Olihan tuo jo aikakin. Moneskos Volvo se nyt olikaan tämä s80. Onhan sulla kokemusta muistakin.
Tästä saa vielä oikein soivan kamppeen, jolla ajaa mutkasta tietä näkymättömiin.
-
440, 740 tdic, 850 glt, 850 gle, 850 tdi, 850 glt, 740 tdic muistaakseni nuin.
Osto hetkellä mykkänä ollut takaluukun mikrokytkin on toiminut tämän päivää oikein hyvin ja lukko on jopa lopettanut itsekseen aukeilun :o
-
440, 740 tdic, 850 glt, 850 gle, 850 tdi, 850 glt, 740 tdic muistaakseni nuin.
Osto hetkellä mykkänä ollut takaluukun mikrokytkin on toiminut tämän päivää oikein hyvin ja lukko on jopa lopettanut itsekseen aukeilun :o
Jos toiminta on vaihtelevaa voi syynä olla johtosarja, menee helposti poikki läpivientien välistä. Ei paha tarkistaa, tosin suojakuori täytyy uudistaa tuon jälkeen.
-
Siihen minäkin kohdistin epäilyjä, odotellaan jos rupiaa renaa uudelleen ja tutkitaan sitten
"Älä korjaa toimivaa"
-
Vajaassa parissa viikossa on nyt tullut ajeltua n.3500km ja ei voi olla kuin tyytyväinen, kulutus, kulku ja kuljetus kapasiteetti ovat hyvin tasapainossa 8)
Yksi asia häiritsee jonnin verran, liekkö johtuu renkaista (Hankook Ventus Prime 2 215/55-17) vai mistä :-\ Toki voi olla sekin että kun muut äänet ovat sen verran vaimeita niin rengas äänet erottuvat.
-
Pimeys alkaa hiipiä ja näkyvyys omilla valoilla on kohtalainen, mutta ainahan asiat voisi olla paremmin :)
Isot ämpärit ei tällä kertaa tule kysymykseen, vaikka ne minun mielestä olisi se paras ja komein vaihtoehto.
Xenonejahan tässä ei ole vakiona, umpiot on hyvä kuntoiset (lie vaihdettu joskus)
Mitä vaihtoehtoja, lähinnä pitkien ja miksei lyhyiden parantamiseen?
Pitkät
-http://www.ebay.com/itm/30-inch-180W-LED-Light-Bar-Combo-Beam-Curved-Work-Offroad-Truck-Boat-SUV-cree-32-/271862449354?hash=item3f4c43c4ca&vxp=mtr
Sen mittaisena että mahtuisi upottamaan puskurin alaosaan? (huono paikka lisäpitkille etualasta tulee herkästi liika kirkas?)
-Onko led-polttimoista omiin valoihin jotain hyötyä?
-Vai xenonit omiin valoihin ja unohdetaan lisävalot?
Lyhyet
-Ledit?
-Xenonit, mutta tavan umpiolla on vastaantulija näkee vain palloja seuraavan kilometrin?
-130w polttimot?
-
Lyhyisiin laittaisin H7R xenon sarjan. LED polttimoiden suhteen olen vähän skeptinen. 130w halogeenit voi käydä vähän lämpimänä umpioita ajatellen. Törkkää pitkiinkin xenon sarjan niin ei tarvi lisäpitkiä miettiä :)
-
Xenonit on varmaan se paras vaihtoehto, itsekin olen haaveillut lyhyisiin laittavani. Mielestäni rihlaamattomissa umpioissa oikein säädetyt xenonit ei kauheasti häiritse vastaantulijaa. Toki sitten jos on kärry perässä tai muusta syystä perä alhaalla, mutta sama ongelma sisältynee myös niin ledeihin kuin tehokkaisiin halogeeneihin. Xenoneita voi olla helpompi saada laadukkaina kuin ledejä (pidempi tuotekehitys) ja halogeenit keittävät varmaan heijastimet irti...
Kuinkahan nuo can-väylään tarkoitetut xenonit toimivat näissä, vieläkö on tarvetta shuntin poraamisella?
-
Näin sitä minäkin ajattelin jotta xenonit lie se helpoin ja varmin vaihtoehto.
Pitänee ruveta tutkimaan ehtovaihtoja 35w lyhkäsiin ja 55w pitkiin 8)
-
Ite laitoin pitkiin halvimmat 55w kiinaxenonit, ja kyllä näkyy :D Tosin lyhyissä alkuperäiset xenonit. Mutta sun tapauksessa laittaisin ainakin itse lyhyisiin 35w xenonit, ja pitkiin 55w. Tai jos oikein valoisaa haluaa niin 75w :D Ja värilämmöltään joku 4300-5000k niin vastaa tehtaan alkuperäisiä väriltään ;)
-
Omassa on 55w xenonit lyhyissä ja pitkissä. Hyvin näkee. Älä osta digitaalisia ballasteja lyhkäsiin, vilkkuu vaan ku vie auton mielestä liian vähän virtaa.
-
Eilettäin säädeltiin pyörän kulmat niin että toisen eturenkaan osoittaessa eteenpäin myös toinen eturengas osoittaa eteenpäin, aikaisemmin näin ei ollut = 2 kpl ulkosyrjiltään sileätä rengasta.
7 viikon aikana kilometrejä on tullut vasta n.8000, no onneksi pershedelmillä alkaa ens viikonloppuna salibandyn piirisarjat joka tarkoittaa että liki joka viikonloppu kevääseen asti ollaan jossain päin eteläpohojanmaata menossa ;D
Kuinkas tuo lisälämmitin, nythän se lähtee automatik päälle eikä asiaan voi vaikuttaa. Eikös nämä saa niin että tuon automaatti käynnistyksen saa estettyä? Entä suapiko niin jotta sais napattua piälle ilman auton käynnissä oloa?
Ajastin itsessään ilmeisesti kustantaa liki 300€ ja mielestäni se on liika iso sijoitus vanhaan artikkiin :D
-
Mä en sitä automaattikäynnistystä poistais, itsellä kun oli Ardic telakalla ja ilmat pakkasella niin eihän tuo lämmennyt mihinkään. Ardikin ajastussofta ajotietokoneeseen oli muistaakseni Debilissä joku 160e (?). Kannattaa sijoittaa, on aivan helevetin kätevä omasta mielestä.
Eli siitä löytyy suorakäynnistys (ei tarvitse olla auto käynnissä) ja 2kpl eri ajastimia.
-
Meidän ajolla se suorakäynnistys ei tee muuta kuin karstottaa lämmittimen, päivän aikana tulee 5-10 alle kymmennen kilometrin ajoa.
Suorakäynnistys ja automaatin poisto wetterillä 50€, sillä mennään tai ehkä jonkinlainen kaukosäätöjärjestemä.
-
Taksimalleihin on usein laitettu volvolla erillinen tappokytkin juuri tuon automaattikäynnistyksen takia. Iteltä löytyy sellanen keskikonsolista :D
-
Nyt on Wetterillä laitettu ajastin artikille, hintaa 60€. Samalla tarttui mukaan lasinnostimiin ne pikkusen muovijutut, jospa pauke vähenisi ja akkunoita tohtisi jopa käyttää sen perästä.
Vaan on tässä isompiakin murheita, eilettäin lakkasi enstä vakkari toimimasta, sen jälkeen syttyi jarrujen viasta kertova valo. Eikä tässä kaikki pari kilometriä tästä tipahti kaikki mittarit pois pelistä ja mittarivalot sammui, lasinpyyhkijät toppasi mihin sattuu peräluukkun lukitus myös herkesi toimimasta.
Ajelin kumminkin kotia, kun ajovalot sentään toimivat. Pihalla mittasin että lataus pelaa ja sulakkeet näyttivät ehditä. Sammutin auton ja pistin uudestaan käyntiin ja kaikki pelaa taas ainoastaan kehottaa painelemaan heti huoltoon tutkimaan turvatyynyä.
-
Ettei olisi mittaristo / ohjainyksikkö vika? Noissa pattikylkisissä mittaristovika oireilee monella eri tavalla.
-
Mittaristo ei ole oireillut toista kertaa, joten odotellaan...
Omiin pitkiin laitoin nyt ne 55w xenonit ja rata aukeaa ihan hyvin, lisukkeeksi on tulossa hella 3003 compaktit xenoneilla 8)
(http://i151.photobucket.com/albums/s124/Kvikant/DSC_0124_1.jpg) (http://s151.photobucket.com/user/Kvikant/media/DSC_0124_1.jpg.html)
(http://i151.photobucket.com/albums/s124/Kvikant/DSC_0116.jpg) (http://s151.photobucket.com/user/Kvikant/media/DSC_0116.jpg.html)
Bilteman äänieriste mattoa liimailin vänkärin oveen samalla kun niitä ikkunan nostimia korjailin, vaikutus oli mielestäni korvin kuultava :) pitänee avata muutkin ovet ja tavaratilan puolelle myös eristeitä lisää :)
-
Katsastus setähän vaihatutti tähän alanupin vänkärin puolelle ja kehotti xenonit ottamaan pois keulilta.
Viikon verran kesti ajella leiman jälkeen ja taas kolajaa vänkärin puolella (myös silloin kun ketään ei ole sillä paikkaa istumassa).
Kolaus kuuluu kaasua höllätessä/painettaessa, alatukivarren taaempaa puslaa mielessäni ajattelin, mutta kännykän valossa 5 sekunissa tehdyn tarkastelun perusteella vika voinee olla muuallakin. Pitänee pyhien aikaan tutkia tarkemmin.
Pitkissä paikallaan olleet halvat 55w xenonit olisivat lentäneet lepikkoon ilman katsastusmiehen kehotustakin, nyt tilasin elekmalta xenonit sekä pitkiin että lyhkäsiin.
-
Laita xenonin lasit ni löytyy merkintä xenoneille ja ne käy myös suoraan paikalleem
-
Kiitokset vinkistä.
Kolinaan löytyi syy, vetonivelen pultti oli löysällä. Alanuppia vaihdettaessa siihen ei koskettu.
Edellinen ruuvaaja on varmistanut ettei nivelen kiinnittävä pultti ruostu kiinni....nivelen reikä oli täynnä vaseliinia eikä pultti mennyt pohjaan asti.
-
Sekopään kuminauhan vaihto aika on justiinsa joten soitin Wetterille ja utelin homman hintaa vesimyllyineen, oikeen tingattu hinta 600€ :o Hirmunen hinta hommasta jota ei autossa pitäisi olla edes olemassa. (entisenä mersun omistajana ole tottunu tämmösiin)
Joten osat tilaten mister autolta ja pajalta tarjous työstä, koko homma 250€ :)
http://www.mister-auto.fi/fi/hammashihnasarja-vesipumppu/contitech-ct1010wp1_g3096_a031CT1010WP1.html
-
Tässä kotvan aikaa miettinyt että onko kulku laiskistunut vai onko siihen tottunut :)
Mittailin äsken ohituskiihtyvyyttä 80km/h vauhdista kaasu pohjaan vitosella:
120km/h 11,2s
140km/h 17,7s
liekkö nuo suurin piirtein normaaleja arvoja 163 heppaselle manuaali vaihteiselle?
Kesärenkaat meni alle 4.4 ja nyt pitäs vaihdella edestä taakse jotta piisais pinta koko kesän, kilometrejä tullut n.12tkm
-
Eipä ole tämäkään koristeena ollut.
Ajoonhan nämä on tehty.
-
Kohtuuvellahan tuo on mennyt, kolinoiden säestämänä ;D Pitäs taas vilkuilla mitä on keulassa väljänä, pitänee hakia motonetistä niitä meylen hd palikoita jos menis kotvan aikaa.
Radio kuuluu välillä hyvinkin heikosti, 8-tietä alaspäin mennessä ei kuulu kuin ruottin kieliset kanavat >:(
Onko kellekkään jäänyt Volvon alkuperäistä s80 sopevaa rariota jossa olsi aux:lle reikä? Tai mikä malli olisi sellainen niin voisi etsiä.
-
Helpoimmalla ja halvimmalla pääsee kun laittaa cd-vaihtajan liittimeen kiinni yatourin tai muun usb/aux muuntimen, hinta saksasta tilaten n. 90e ja täältäkin voi joltain löytyä.
-
Kai kaikkein helpoimmalla saa aux-liitännän, jos hankkii tällaisen (http://www.motonet.fi/fi/tuote/478820/Kasettiadapteri)?
-
Huomena selvinnee miten tämän kans jatketaan, toivotaan että leivotaan kuntoon sen verran mielunen ollut.
(http://i151.photobucket.com/albums/s124/Kvikant/ruttu.jpg) (http://s151.photobucket.com/user/Kvikant/media/ruttu.jpg.html)
-
Puskurihan on muovia, tuota jos vähän oikoo niin hyvää tulee ja ehjää maskia paikalleen. Konepelti on sit oma hommansa, varmaan nopein ja helpoin on tietty uus ostaa tilalle, mut saa kait tuostakin taiottua työllä kuntoon.
-
Saattaa tulla myyntiin tuommoisenaan, katsotaan nyt mitä pohjolan mies meinaa.
-
Huomena selvinnee miten tämän kans jatketaan, toivotaan että leivotaan kuntoon sen verran mielunen ollut.
(http://i151.photobucket.com/albums/s124/Kvikant/ruttu.jpg) (http://s151.photobucket.com/user/Kvikant/media/ruttu.jpg.html)
Kustannusarvio ilmann että konepeltiä on avattu 3700€, nettiautoon vienee tie.
Mikäli joku on myymässä tai tietää hyvän yksilön jossain myytävänä saa laittaa viestiä.
Hakusessa samanlainen eli facelitti, mieluusti d5, manuaali. Hinta alle 6000€
-
Lunastukseen meni, kustannusarvio 5500€.
Tilalle löytyi S80 vm-06 D5 mutta automaatti. Tämähän on hieman kovia kokenut yksilö sillä vaihdelaatikko on uusittu (biliassa) 300tkm kohdilla (ilmeisesti ollut taksina uutena). Moottori on vaihdettu n.vuosi sitten 240tkm ajettuun, edellinen oli hajonnut ilmeisesti korjaamon virheen takia.
Eli nyt on 220tkm ajettu loota, 260tkm ajettu moottori ja 520tkm ajettu koppa :)
Jotain pikku juttuja pitää laitella, mutta muuten ihan ok kampe tuntus olevan
(https://s18.postimg.org/kehjhw7v9/image.jpg) (https://postimg.org/image/kehjhw7v9/)
(https://s18.postimg.org/8dw3h60gl/image.jpg) (https://postimg.org/image/8dw3h60gl/)
(https://s18.postimg.org/pfoxj9fbp/image.jpg) (https://postimg.org/image/pfoxj9fbp/)
(https://s18.postimg.org/mmvpz8ez9/image.jpg) (https://postimg.org/image/mmvpz8ez9/)
(https://s18.postimg.org/zfjtz5ql1/image.jpg) (https://postimg.org/image/zfjtz5ql1/)
Hyvin on huollettu ja dokumentit niistä on olemassa, äänieristystä on parannettu jonkin verran ja soittimelle vahvistin oli valmiina. Minkäs kokoiset kaiutin paikat näissä on edessä? Entä hattuhyllyllä?
-
Onnee uutukaiselle. Miten on elo lähtenyt käyntiin? Mitä mieltä oot automaatista manuaalin jälkeen?