Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Petsku73 - 12.08.2015, 15:08:58
-
Mikäs nyt olikaan taatusti toimiva ölppä tuollaisessa laatikossa. Hieman jäi sekava fiilis, kun katselin vanhoja ketjuja, ja KVG:llä tutkailin nettiä.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590202/Valvoline-ATF-MaxLife-synteettinen-1l
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590231/Mobil-ATF-3309-1l
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590232/Teboil-ATF-Fluid-S-4l-Dexron-IIIH-Tayssynt
Käykö mikään, vaiko kaikki. :)
-
Kaikkihan noista täyttää luokituksen JWS3309.
Vinkkinä että jos ebay on tuttu niin sitä kautta saa myös tuon luokituksen täyttävää öljyä 20l astian n60€ sisältäen toimituksen kotiovelle. Jos siis öljynvaihto mielessä..
-
Öljynvaihtohan se on mielessä. Tuo 20 litraa on ehkä turhan paljon, mutta hintahan on niin järkyttävän halpa että....
Lähtisikö joku kimppaan tuollaiseen 20L astiaan, jos sellainen noin halvalla ebaysta löytyy. Jos on sopivaa kysyä täällä tälläistä?
10L taitaa riittää yleensä vaihdossa kuitenkin.
-
Öljyille taitaa olla oma topikki. :idiot2: :hello:
-
Öljynvaihtohan se on mielessä. Tuo 20 litraa on ehkä turhan paljon, mutta hintahan on niin järkyttävän halpa että....
Lähtisikö joku kimppaan tuollaiseen 20L astiaan, jos sellainen noin halvalla ebaysta löytyy. Jos on sopivaa kysyä täällä tälläistä?
10L taitaa riittää yleensä vaihdossa kuitenkin.
Omalle kohdalle ajattelin niin että tilaan tuollaisen pöntön ja teen siitä kaksi vaihtoa tyyliin nyt ekan kerran juoksuttaa kymppi läpi ja vaikka ensi kesänä toiset kymmenen.
-
Olisiko sulla Juhizz heittää suoraa linkkiä tuollaiseen kanisteriin ebayssa. Aika vähän olen käyttänyt sitä, ja sieltä hakeminen on aika arpomista...
-
20 litraa olen aina vaihtanut, sillon alkaa vasta kunnolla olla puhdasta ja vaihdan 60tkm välein. Ebayn hakuun kirjottaa mannol 3309 ni löytyy halvat ja hyvät ölpät.
-
Olisiko sulla Juhizz heittää suoraa linkkiä tuollaiseen kanisteriin ebayssa. Aika vähän olen käyttänyt sitä, ja sieltä hakeminen on aika arpomista...
http://m.ebay.de/itm/20-1x20-Liter-Mannol-Multivehicle-Automatik-Getriebeoel-ATF-Ol-fuer-Toyota-usw-/221694155211?nav=SEARCH
-
Vaihdatko Duke tähän tapaan:
http://www.vrcf.fi/arkisto/aw50-42/ATF-flush.html (http://www.vrcf.fi/arkisto/aw50-42/ATF-flush.html)
Kiitokset tuosta ebay linkistä. :)
-
http://youtu.be/7WfY8MQc1B8
-
Noniin. Öljyt saapuivat kotiin toimitettuina vajaassa viikossa tilaamisesta. Hippasen saattaisi olla suomalaisilla yrityksillä aihetta ottaa oppia. Bilialta en ole saanut varaosien tiedustelusähköpostiini vajaassa kahdessa viikossa edes vastausta, ja tuskin sitä koskaan tulen saamaankaan. Täytynee siis soittaa tai mennä paikan päälle.
Ehkä tyhmiä kyselyitä liittyen vielä tuohon vaihtoon.
Aloitetaanko vaikka tuosta tyhjentämisestä. Kaksi eri videota, ja kaksi vähän erillaista tyyliä. Toisessa tyhjätään ensin alhaalta tyhjennyspropun kautta, ja sen jälkeen ilmeisesti lauhduttimen letkun kautta. Toisessa koko homma tehdään lauhduttimen letkun kautta, jos en väärin käsittänyt. Kumpi tapa parempi. Onko merkitystä?
Jos tyhjää alakautta, niin näköjään tyhjäämisen jälkeen noin 3L öljyä takas sisään, ja sitten loput 2L ulos, 2L sisään systeemillä?
Öljyä on nyt 10L tähän hommaan varattu.
Jos tyhjää ensin alakautta, niin tarvitaanko uusi proppu, tai/ja tiiviste.
-
Noniin. Öljyt saapuivat kotiin toimitettuina vajaassa viikossa tilaamisesta. Hippasen saattaisi olla suomalaisilla yrityksillä aihetta ottaa oppia. Bilialta en ole saanut varaosien tiedustelusähköpostiini vajaassa kahdessa viikossa edes vastausta, ja tuskin sitä koskaan tulen saamaankaan. Täytynee siis soittaa tai mennä paikan päälle.
Ehkä tyhmiä kyselyitä liittyen vielä tuohon vaihtoon.
Aloitetaanko vaikka tuosta tyhjentämisestä. Kaksi eri videota, ja kaksi vähän erillaista tyyliä. Toisessa tyhjätään ensin alhaalta tyhjennyspropun kautta, ja sen jälkeen ilmeisesti lauhduttimen letkun kautta. Toisessa koko homma tehdään lauhduttimen letkun kautta, jos en väärin käsittänyt. Kumpi tapa parempi. Onko merkitystä?
Jos tyhjää alakautta, niin näköjään tyhjäämisen jälkeen noin 3L öljyä takas sisään, ja sitten loput 2L ulos, 2L sisään systeemillä?
Öljyä on nyt 10L tähän hommaan varattu.
Jos tyhjää ensin alakautta, niin tarvitaanko uusi proppu, tai/ja tiiviste.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=40722.0
Tuossa itse riipustelemani ohjeet tuohon öljynvaihtoon.
-
Jokos Petsku73 on öljyt vaihtanut?
Minkälaista kamaa mahtaa tuo mannol öljy olla? Hinta ei ainakaan päätä huimaa...
-
Mannol on hyvää ainakin omasta mielestä. Itse ajanu jo noilla öljyillä 100tkm ja hienosti pelaa. Samoin on duuni kavereillakin toiminu kelle vaihtanu.
-
Öljynvaihto on hieman pitkittynyt muiden kiireiden takia. Itseasiassa tänään menen ne vaihtamaan. Katsotaan miten käy. :)
-
Toivottavasti käy hyvin.
Itse olen piakkoin tilaamassa tuota täällä niin kovin kehuttua Mannolia.
On ainakin mistä huuhdellen voi vaihtaa. Ja vaikka huuhtelisikin, niin jää tuota öljyä vaikka seuraavaan kertaan.
-
20 litran pöntöstä tekee esim. kunnon huuhtelun 12 litralla ja sitten muutaman kerran "välivaihdon", eli valuttaa pois mitä propusta tulee ja kaataa saman verran tilalle uutta. Näin jotkut toimivat, aina auton moottoriöljynvaihdon yhteydessä.
-
Vaihto suoritettu. 10L huuhtelemalla.
Itseasiassa otetiin alempi jäähdyttimen letku irti, ja sieltä laskettiin ulos. Johtuen siitä, että ei ollut sopivan kokoista muoviletkua siihen yläpään ulostuloon. Eipä tuolla taida olla merkitystä, kumpaa kautta ne huljuttaa. Helppo homma. Parisen litraa pihalle. Pari litraa sisään. Muutaman kerran käyttää kaikki vaihteet läpi, ja pitää noin 5sek per vaihde.
Pari litraa kun on jäljellä ölppää, Pistetään letkut kiinni, ja aletaan hakemaan oikeaa tasoa öljyyn.
Aika punaista oli jo ekan parin litran jälkeen ölpät, eli näiltä osin näytti hyvältä.
Tuossa lyhyen ajon jälkeen, niin kyllä tuo vaihteidenvaihto hieman nopeutui ja pehmentyi entisestään. Missään vaiheessa nuo ei ole olleet ongelmana. Lähinnä ongelma on ajoittain ollut esim valoissa seisomisen jälkeen, kun lähtee liikkeelle. Hitaahko vaihteen uudelleenkytkeytyminen, joka nyt parani, mutta ei ole edelleenkää sellainen, että saman tien kun otat jalan pois jarrulta, olisi vaihde päällä. Tosin onkohan se yleisestikkään ottaen toiminta automaageissa sellaista koskaan? Pohdin että pitäisikö käyttää Bilialla ajattamassa uutta softaa sisään, jos se parantaisi vielä tuota puolta?
Toisessa ketjussa kyselin kierrosten "humppaamisesta" kun D on päällä. Yksi mikä toki vähän vaikuttaa, on ilmastoinnin päällelähtö. Mutta jotenkin ajoittain tuntuu siltä, että kun tarpeeksi pitkään seisot, niin loota käy vapaalla, ja palaa takaisin vaihteelle, ja taas ehkä vapaalle. Voiko näin käydä. Mistää isosta heitosta ei ole kyse.
-
Neutral controllin käy vaan koodauttamassa pois. Vanhemmiten alkaa kytkeä vaihdetta päälle paikallaankin.
Tuli niin paljon parempi ton koodauksen jälkeen omastakin.
-
Mitä miinuspuolia tuo pois koodauttaminen tuo tullessaan, vai tuoko mitään.
Onko miten kallis toimenpide teetättää Bilialla. Voiko mahdollisesti itse tehdä muutoksen jollain softalla. OBD kalikoita löytyy parikin erillaista.
-
Mitä miinuspuolia tuo pois koodauttaminen tuo tullessaan, vai tuoko mitään.
Onko miten kallis toimenpide teetättää Bilialla. Voiko mahdollisesti itse tehdä muutoksen jollain softalla. OBD kalikoita löytyy parikin erillaista.
Kun minulle tuo operaatio tehtiin, asentaja kertoi että kyseessä ei ole vain yhden parametrin muutos vaan laatikon softa vaihdetaan toiseen. Vaatii siis Volvon servereiltä uuden softan lataamista.
Varmaan joku autoja muutenkin softaileva pystyy jotain näpertelemään, mutta mitään valmiskikkaretta ei tietääkseni ole olemassa.
Korjatkaa joku jos olen ymmärtänyt väärin tai tilanne on muuttunut.
-
Laittelin eilen kyselyä Bilialle, ja parille muulle firmalle, että mitä kustantaisi.
Onko Helsingissä mitä muita kuin Bilia, joka pystyy tuon tekemään.
Jos Bilia täräyttää jonkun sikahinnan pelkälle päivitykselle, niin sitten täytynee viedä vaikka Essential huoltoon (159), jossa päivitetään softat, ja samalla saisi uudet ölpät. :)
-
Laittelin eilen kyselyä Bilialle, ja parille muulle firmalle, että mitä kustantaisi.
Onko Helsingissä mitä muita kuin Bilia, joka pystyy tuon tekemään.
Jos Bilia täräyttää jonkun sikahinnan pelkälle päivitykselle, niin sitten täytynee viedä vaikka Essential huoltoon (159), jossa päivitetään softat, ja samalla saisi uudet ölpät. :)
No ainakin http://www.debil.fi/ EDIT: Debil taitaa tosin olla Espoon puolella, mutta...
Minulle aikanaan tuo tehtiin myös huollon yhteydessä, hieman samanlaisella motiivilla olin liikkeellä. :D Jos en ihan väärin muista, sen softan hinta ei ollut kuin jotain kymppejä, mutta työ olisi erikseen teetettynä maksanut. Minä sain tuolloin neuvoteltua NC:n poiston työn siihen samaan. Tuohan ei ole sitten normaali päivitys joka automaattisesti kuuluisi essential huoltoon, mutta varmaan on neuvoteltavissa oleva asia.
-
Eli siis uusi softa ei vakiona kytke sitä pois, vaan se vaatii jonkun toisen softan, tai parametrien editointia tjms?
Pistin tuonne mainitsemaasi liikkeeseen myös hintakyselyä. Kiitos vinkistä. :)
-
Mä otin joskus ihan perus volvon määräaikaishuollon biliassa, ja neutral control lähti kysymättä(ja hyvä niin) kun päivittivät softat samalla.
-
Kyllähän tuo sen verta tuntuu kustantavan, että otan siihen Essential huollon, johon kuuluu softanpäivitykset, ja samalla saanee sen kytkettyä pois. :)
-
Eli siis uusi softa ei vakiona kytke sitä pois, vaan se vaatii jonkun toisen softan
Näin tämä meni silloin joskus 4-5 vuotta sitten, paha sanoa miten nykyään....
-
Mä otin joskus ihan perus volvon määräaikaishuollon biliassa, ja neutral control lähti kysymättä(ja hyvä niin) kun päivittivät softat samalla.
Tiedustelin tätä Biliasta, ja vastasivat ettei se lähde tuolla päivityksellä.
"Service 2.0 päivityspaketti ei pidä sisällään mitään auton alkuperäisten
asetusten/sovellusten poistoa.
Ainoa asia mitä se voi poistaa/resetoida on mahdolliset tehoa lisäävät
piraattisovellukset jos sellaisia on autoon asennettu.
Se on ainoastaan ylläpitopäivitys jonka sisältöön ei pysty vaikuttamaan
huollossa.
Eli vastaus kysymykseenne on että ei katoa."
Meneepä tää nyt hankalaks. Eli taidan sitten skipata Bilian huollon, ja otan vaan tuon poiston mistä halvimmalla sen saan.
Ja tuo virisoftaviittaus. Mitä järkeä olisi softata jotain vapari nuhapumppua. 140 heppaisesta saisi käsittääkseni 170 softalla, mutta tässä on jo 170 heppaa. Turbon softauksen ymmärtäisin, mutta tälläisessä vakio vaparikoneessa softaus ei tuo kummoisia hyötyjä. :)
-
En voi tuohon vastaukseen sanoa kuin että mullapa lähti biliassa tuolla peruspäivityksellä Neutral Control pois huolimatta siitä mitä nuo sanoo, syytä en tiedä miksi, jollei sitten autosta poistunut piraattisofta sisältänyt ko. ominaisuutta ja uusi virallinen softa ei :D
Piraattisofta on vähän rumasti sanottu. Jos itse muuttaisin bitin siellä ohjausyksikössä niin sekin olisi varmasti Volvon lisenssiehtojen vastaista vaikka minun(vaimon) autohan se on.
-
Hienoa. Bilia heittää tuon softan Essential huollon yhteydessä sisään. Pisteet kotiin meni tästä heille. :)
Tarkensivat vielä, että ne ovat omat softansa.
-
Hienoa. Bilia heittää tuon softan Essential huollon yhteydessä sisään. Pisteet kotiin meni tästä heille. :)
Tarkensivat vielä, että ne ovat omat softansa.
Siis juuri näin sen pitikin mennä. Hyvä juttu. :tykkää:
EDIT: sen verran toki vielä lisään, että välttämättä tuo NC:n poisto ei tee mitään kovin radikaalia muutosta laatikkoon. Plus että vikoja se ei tietenkään korjaa. Omasta ajotyylistä ja laatikon kunnosta muuten riippuu paljon, kuinka suuri vaikutus tuolla on.
-
Ei se tietenkään korjaa. Mutta isoin ongelma tuossa kotterossa on se, että valoista lähdettäessä kestää, ennenkuin vaihde kytkeytyy, ja D asennossa laitos myös humppaa eestaas, aivan kuin vaihde kytkeytyisi vapaalle ja takaisin ajoittain. Vaihdot on todella siistejä, ja voisi sanoa, että jos kiihdyttää ihan normaalisti, ei tuossa niitä välttämättä huomaa. Vaihdot on nopeita ja pehmeitä. Eli mitään isompaa vikaa siellä ei vielä ehkä toivottavasti ole. :)
-
Kysytääs täällä kun liittyy aihetta hipoen. Kyseessä 2.5t -07 5v geartonic johonka siis öljyt vaihdettu hiljattain. Vaihto ei vaikuttanut laatikon toimintaan mitenkään joka sinänsä on hyvä asia.
Kysymys kuuluu voiko tuota 5v geartronicia sopeuttaa/uudelleenohjelmoida tms jotta sen saisi vaihtamaan pehmeämmin?
Välillä vaihdot on pehmeitä, mutta välillä vaihto tapahtuu nopeasti töksähtäen. Sateisilla keleillä tuntuisi toimivan paremmin :idiot2: Täyskaasulla tai lähellä sitä vaihdot on aina pehmeät, nopeat muttei luistavat. Ikään kuin laatikko vaihtaisi kevyelläkin kuormalla niinkuin ajettaisiin täyskaasulla. Voiko tuon aiheuttaa joku anturi jos moottori saa esim. väärää tietoa kuormituksesta? MAF? Lambat? joku muu anturi? Vikakoodit luettu, ei löytynyt. Laatikko resetoitu Volvolla, ei vaikutusta. Eivät tienneet sopeutuksesta mitään.
-
Olis taas pitänyt jättää tämäkin ketju lukematta, nyt saa taas arpoa tukisiko paikallisia yrittäjiä ja metsästäisi 20l atf320:iä tai fluid e:tä (koska aw50-42) ja maksaisi tuplasti vai laittaisko kotisohvalta tilauksen menemään ulkomaille ja säästäis vaivan lisäks vielä vähän rahaakin...
Kysytääs täällä kun liittyy aihetta hipoen. Kyseessä 2.5t -07 5v geartonic johonka siis öljyt vaihdettu hiljattain. Vaihto ei vaikuttanut laatikon toimintaan mitenkään joka sinänsä on hyvä asia.
Kysymys kuuluu voiko tuota 5v geartronicia sopeuttaa/uudelleenohjelmoida tms jotta sen saisi vaihtamaan pehmeämmin?
Välillä vaihdot on pehmeitä, mutta välillä vaihto tapahtuu nopeasti töksähtäen. Sateisilla keleillä tuntuisi toimivan paremmin :idiot2: Täyskaasulla tai lähellä sitä vaihdot on aina pehmeät, nopeat muttei luistavat. Ikään kuin laatikko vaihtaisi kevyelläkin kuormalla niinkuin ajettaisiin täyskaasulla. Voiko tuon aiheuttaa joku anturi jos moottori saa esim. väärää tietoa kuormituksesta? MAF? Lambat? joku muu anturi? Vikakoodit luettu, ei löytynyt. Laatikko resetoitu Volvolla, ei vaikutusta. Eivät tienneet sopeutuksesta mitään.
Oliko tuo "resetointi" vain vikailmoituksia koskeva, vai tyhjennettiinkö laatikon muistista opittu vaihtamiskaava?
-
Oliko tuo "resetointi" vain vikailmoituksia koskeva, vai tyhjennettiinkö laatikon muistista opittu vaihtamiskaava?
Tämä onkin hyvä kysymys. En tiedä. Olisi pitänyt haastatella ihan sitä asentajaa, kun nyt vain pyysin tarkistamaan viat ja nollaamaan laatikon siinä tiskillä. Testasihan tuo asentaja sen kuulemma pienellä lenkillä resetoinnin jälkeen ja "normaalisti" toimi silloin. Ei se laatikko kuitenkaan muuttunut mitenkään joten tuskin sieltä mitään vaihtamiskaavaa nollattiin.
-
Tämä onkin hyvä kysymys. En tiedä. Olisi pitänyt haastatella ihan sitä asentajaa, kun nyt vain pyysin tarkistamaan viat ja nollaamaan laatikon siinä tiskillä. Testasihan tuo asentaja sen kuulemma pienellä lenkillä resetoinnin jälkeen ja "normaalisti" toimi silloin. Ei se laatikko kuitenkaan muuttunut mitenkään joten tuskin sieltä mitään vaihtamiskaavaa nollattiin.
Ei kannata liikoja odotella siltä adaptaatiolta. Itse säästäisin sen rahan ja ajelisin menemään. Kannattaa muuten tarkistaa moottorintukien kunto. Itse vaihdoin kaikki tuet hiljattain ja ens alkuun en huomannut mitään vaikutusta mutta nyt kun kilsoja on jo takana niin on myönnettävä että vaihdot sujuvat hieman nätimmin. Tuet eivät ole ihan halpoja, alkuperäiset tuet ulkomailta reilu 500eur..
-
Vulva kävi eilen huollossa ja samalla tehtiin NC poisto. Nopealla testillä, laatikon toiminta parani entisestään. Valoissa ennen ollut humppaus kierroksissa D vaihteella katosi.
Vaihdot ylöspäin lähes huomaamattomia normaalikiihdytyksellä.
Alaspäin ajoittain tuo on hieman liian hidas mielestäni vaihtamaan, mutta ehkäpä sekin paranee kun kottero sopeutuu ajotyyliin. Eli jos esim lähestyn mutkaa, ja jarrutan. Siitä kun siirtyy kaasulle, niin laatikko vaihtaa pienemmälle vasta siinä kohtaa. Loogisesti mietittynä, tai oman ajatusmaailmani mukaan, sen pitäisi tapahtua paljon aiemmin.....
Ainiin. Sain hyvää palvelua Hertsikan Bilialla. Pisteet vetivät kotiin. Autokin oli pesty kaupan päälle. :)