Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: jompsa - 12.08.2015, 20:15:33
-
Vaihoinpa tossa raidetangon ulommat päät sekä vakaajan tukitankot, Niiden vaihdon jälkeen ratti meni vinoon eli aurauskulmat meni ketuiksi.(oli kai jo ennestäänki). Noh mää sitte virittelin ne ohjauskulmat mututuntumalla sellasiksi ettei ainakaa mutkissa enää renkaat vinkunu ja eikä vedelly urissakaan. Onkelmaksi jäi toi että vasemmalta oikealle ei enää ohjaus palauta, oikealta vasemalle palauttaa oikein hienosti. Paikallaan käänneltäessa ohjaus yhtä raskasa (kevyt) molempiin suuntiin että tuskin on nyt tehostajassa vikaa.
-
Minulla myös 240:ssa ratti pikkuisen vinossa ja tuntuu että vänkää ajossa pikkuisen vasemmalle. Pitäisi keksiä saisiko sen korjattua riittävän tarkasti jotenkin kotikonstein, luotilangalla ja mittanauhan avulla. Auraus pitäisi olla manuualin mukaan 4,5mm+-1,5mm tehostamattomassa ja 3mm+-1,5mm tehostetussa ohjauksessa renkaan ulkopinnalta mitattuna. Raideleveys takana on tietääkseni 70mm etureinkaita vähemmän joten periaatteessa nuo pystyy mittaamaan asettamalla ratin suoraan ja mittaamalla luotilangan ja mittanauhan avulla aurauksen oikeaksi (sopivien lisätallojen avulla).
-
Eikös kannattaisi viedä ihan pajalle säädettäväksi, väärät pyöräkulmat syö renkaat todella nopeasti ja siihen se "tein itse ja säästin" menetelmän hyöty sulaa ::)
-
Maanantaiksi aika varattu vianorille kulmien säätöön, campperit tossa säädetty niitten etulokareiden säätösysteemien mukaan ihan keskelle säätöaluetta. Mutta joka tapauksessa autosta tuli ihan hitoksen hyvä ajaa siihen verratuna mitä se oli väljillä raidetangon päillä ja ihan lahonneilla taka-ylätukivarsien puslilla 8)
-
Joissain korjaamoissa pitää erikseen pyytää niinkin selvää asiaa, kuin ohjauspyörän suoraan säätämistä. Eli säätävät ekaksi ratin keskelle ja siihen sitten räpeltävät kulmat säätöihin.
Lahden Kärkkäisellä ei säätäminen onnistunut edes vanhoilla renkailla, kun ei ollut tarpeeksi kulutuspintaa :idiot2:
( Sicas tjsp. laitteet, jotka ei tarvitse kyllä mitään kulutuspintaa siihen säätämiseen )
-
Vaihdoin katsastusta varten eri renkaat alle ja toi onkelma poistu lähes kokonaan vaikkei vanhat renkaatkaan mitenkää epätasaseti ollu kuluneet, noh aion kuitenki viedä varmuudeksi kulmien säätöön, vaikka toi menee suorempaan nyt mitä toi 945 josta kulmat säädetty vasta.
-
Nyt on kulmat säädetty vianorilla ja ei tunnu enään yhtään hyvältä ajaa, sivutuuli 100km/h vauhdissa vie autoa ja kokoajan tarvii ohjata lisäksi tuntuu että puoltaa vasemmalle. Voikohan olla mahollista että noi Volvo säätöarvot ei päde jos autoa madallettu?
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=127.0
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=127.0
säätelin tota tehostajaa pari vuotta sitte kun puolsi oikealle , sillon kyllä ohjaus oli paikaltaanki käännellessä toiseen suuntaa paljo keveämpi, nyt ei oo. Keulaan on kaikki osat vaihdettu koiranluista raidetanko sisäpäihin niin voihan se olla vanhoilla osilla toi keskitys oli hyvä mutta uusilla ei.
-
Jos ohjauskulmat ovat olleet väärät hetken aikaa, voi olla, että säädettynäkään ei ajettavuus parane. Renkaat ovat kuluneet kartiolle.
240:n taka-akseli on suora, ja renkaat säilyvät lieriöinä. Etu- ja takarenkaat kannattaa vaihtaa keskenään kulmien säädön jälkeen. Ja hankkia uudet takarenkaat, jos entiset eturenkaat ovat kovin huonot.
-
Jos ohjauskulmat ovat olleet väärät hetken aikaa, voi olla, että säädettynäkään ei ajettavuus parane. Renkaat ovat kuluneet kartiolle.
240:n taka-akseli on suora, ja renkaat säilyvät lieriöinä. Etu- ja takarenkaat kannattaa vaihtaa keskenään kulmien säädön jälkeen. Ja hankkia uudet takarenkaat, jos entiset eturenkaat ovat kovin huonot.
Tossa on nyt sellaset renkaat alla jotka on ollu toisen auton alla (945) ja tasasesti ovat kuluneet. Ketuttaa vaan ku ei näimmä saa kulkemaan enään suoraa :'( Sillon joskus aikoinaan kun ton ostin meni ku juna raiteilla eikä sivutuulet ja uraset tiet paljo haitannu kulkua.