Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Oll1 - 12.08.2015, 21:27:45

Otsikko: D5, Ajoitus ja merkit & kiristin
Kirjoitti: Oll1 - 12.08.2015, 21:27:45
Moro!

Autostani oli nokat irti, ja sitämyöten imunokan "hammaspyörä". Laittelin hihnan ja pyörän takaisin volvon ohjeen mukaan, käyttäen volvon ajoitustappeja.

Laitoin 3000km ajetun ehjan ja siistin hihnan takaisin, samoin samanikäisen kiristimien. Näyttääkö ajoitus kuvissa oikealta? Omastamielestä kyllä.  ::)

Kampiakselinpään kuva saattaa olla melkoisen huono..

(http://s24.postimg.org/w8ltwi2gx/P1010003.jpg) (http://postimg.org/image/w8ltwi2gx/)

(http://s13.postimg.org/oh6rsttpv/ajoitus_DSC_0229.jpg) (http://postimg.org/image/oh6rsttpv/)
Otsikko: Vs: D5, Ajoitus ja merkit
Kirjoitti: anssi68 - 12.08.2015, 21:42:51

En ole kyseistä hommaa tehnyt, mutta onko tuosta apua:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17526.0
Otsikko: Vs: D5, Ajoitus ja merkit
Kirjoitti: jen - 12.08.2015, 21:46:22
äkkiseltään näyttäs että ok ;)
Otsikko: Vs: D5, Ajoitus ja merkit
Kirjoitti: Hurm0s - 13.08.2015, 23:17:30
Hihnapyörien ajoitus näyttää hyvältä, kunhan vaan nokkapyörä on suhteessa nokka-akseliin kohdallaan...
Otsikko: Vs: D5, Ajoitus ja merkit
Kirjoitti: Oll1 - 14.08.2015, 17:34:10
Nokkien sisäpuoliset pisteet ovat vastaikkain kohdallaan.
Otsikko: Vs: D5, Ajoitus ja merkit
Kirjoitti: Hurm0s - 14.08.2015, 20:06:05
Nokkien sisäpuoliset pisteet ovat vastaikkain kohdallaan.
Joo, mutta onko nokat siis lukittu erikoistyökalulla oikeaan asentoon kun nokkapyörä on asennettu...?
Otsikko: Vs: D5, Ajoitus ja merkit
Kirjoitti: Oll1 - 14.08.2015, 20:29:29
Juu, mulla on ne volvon omat tapit. 
Rupes toi "vanha" hihna jännään, ja ostin uuden remmin, laitan sen varmuuden vuoksi ettei nostajaremontti mene heti hukille.  :-\
Otsikko: Vs: D5, Ajoitus ja merkit
Kirjoitti: virkpe - 14.08.2015, 22:44:55
Itse hihnan asennuksen jälkeen olen varmuuden vuoksi pyöräyttänyt konetta pari kierrosta kääntämällä hihnapyörän pultista ja sen jälkeen tarkistanut vielä ajoitus merkit.
Otsikko: Vs: D5, Ajoitus ja merkit
Kirjoitti: Oll1 - 15.08.2015, 19:20:10
 >:( >:( >:(
Se kiristin ei ole ihmisen keksintö.
Päätin vaihtaa uuden hihnan, ja nyt en saa kiristimen osoitinta millään kohdalleen.
Aloitan klo 2200, kääntäen vastapäivään, kiristimen osoitin kääntyy oikean merkin yli, käännän myötäpäivään keskelle ja pidän kiinni. Kiristän keskimutterin 27nm ja käännän konenetta 2 kierrosta. Kaikki muut on ihan fine, mutta se prkl osoitin jököttää taas reilusti oikealle, mutta ei kuitenkaan keskireunojen yli.

6mm kuusiokoloreikä on tässävaiheessa jossakin klo 15 tietämillä.

Palaa käämit, mitä teen? Ostanko uuden kiristimen? Koitanko jälleen kerran uudelleen kiristimen asetusta? Teenkö jotain väärin?
Katsoin ohjeet vidasta, haynesista ja autodatasta...

 >:( >:( >:(


Ps. tyhmä ei kysy ja tekemällä oppii... jne :)
Otsikko: Vs: D5, Ajoitus ja merkit
Kirjoitti: Hurm0s - 15.08.2015, 22:49:44
Aloitan klo 2200, kääntäen vastapäivään, kiristimen osoitin kääntyy oikean merkin yli, käännän myötäpäivään keskelle ja pidän kiinni.
Siis mihin suuntiin kääntelet sitä?

Kuusiokolosta käännät vastapäivään kunnes viisari on merkkien välissä, sitten vedät pultin kiinni.
Viisari saa olla karvan enemmän oikealla, kunhan ei paljoa yli merkkien, sulla kuitenkin oletettavasti on kylmä kone.
Otsikko: Vs: D5, Ajoitus ja merkit & kiristin
Kirjoitti: Oll1 - 15.08.2015, 22:57:15
Vastapäivään, yli sen oikean merkin ja sitten hitaasti takasin myötäpäivään, keskelle ja sitten pultti kiinni. Se osoitin on nyt melkolailla sen oikeanpuoleisen merkin kohdalla.
Otsikko: Vs: D5, Ajoitus ja merkit & kiristin
Kirjoitti: Hurm0s - 15.08.2015, 23:05:09
Vastapäivään, yli sen oikean merkin ja sitten hitaasti takasin myötäpäivään, keskelle ja sitten pultti kiinni. Se osoitin on nyt melkolailla sen oikeanpuoleisen merkin kohdalla.
Anna olla siinä, sitte tarkastat sen asennon kun käytät ekaa kertaa lämpimäksi, jos on paljon liikaa oikealla, niin ota vähän löysemmälle.
Lämpimällä koneella siis ei kuulukaan olla keskellä, mutta tuo muistaakseni on hyvin Vidan ohjeissa esitetty.