Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Hiltsu - 22.06.2011, 18:05:23
-
Eli tossa kun tein tarkastusta autoon, niin huomasin jotta siinä ilmansuodattimen kotelon kulmassa jossa on kiinni sellainen pikkuinen ''venttiili'' on hieman vuotanut öljyä. Mistä moinen kielii? Koitin tutkailla onko muualla vuotoja, mutta kuivalta kaikki näyttää ja auto pelanut ilman vikavoloja tai rykimisiä.
Auto V70 Tdi 1997
-
Tietääkö kukaan mikä tuossa vuotaa? Ei se solkenaan vuoda, mutta on kuitenkin öljyinen.
Niin ja tiedättekö mitä tarkoitan sillä ''venttiilillä''?
Se on samanmallinen kuin vanhan mopon tai ruohonleikkurin bensan suodatin...
Auto toimii kuitenkin normaalisti. Mutta ei sen tartteis vuotaa.
-
se on käsittääkseni öljyn kerääjä, menee ahtopaineen ohjausletku sen kautta. katso onko se mötikkä täynnä öljyä ja puhista se.
-
Tattista tiedosta. Pitääpä huomenna puhdistaa se.
Miksi se muuten kerää öljyä? Ja mistä se öljy on peräisin?
Ei ole aiemmin moinen täyttyminen tullu vastaan, onko siis yleistä? Tai pitäiskö ennakoida jotenkin?
-
Kukonlaulun aikaan pelti auki. Irroitin sen kerääjän ja se levis käsiis, tai se kansi aukes iteksiään... No sisällä oli sellainen öljy kalvo / kauttaaltaan märkä, muttei täynnä.
Aukasin samalla mielenkiinnosta sen ranteen paksusen putken joka menee kopan alle ja tulee jostain syylärin tiennoilta. Sisus oli sellainen kuin tuo kerääjä, ja yläpäästä valui sellainen ~20mm öljyä. Mikä on kyseisen putkiston tehtävä? Kyseisen putkiston kyljestä lähtee tämä haara tuonne kerääjälle. Tuskin siellä öljyn pitäs kulkea?
Mietityttää kun oljyä ei kulu, mutta olevinaan vuotas. Onkohan tuo yhteydessä pöllähtelyyn?
Ainiin miten saan kerääjän pysymään kiinni? Se korkki aukea pienestäkin nykäyksestä, niin ajaessa varmaan levahtaa osiks... Ei jesarillakaan kehtois pyöräyttää :)
Neuvoaja kiitos.
-
Joissain määrin öljy on ihan normaalia, eihän siellä muuten öljynkerääjääkään tarvisi :)
Jos se öljynkerääjä aukesi, on se rikki, eli hommaa uusi tai liimaa kasaan.
-
juu se paksu putki on ahtopaine putki, turbosta kulkeutuu putkistoon öljyä aina jonkinverran, itellä oli S70 2.5 tdi ajettu 500tkm ja siinä oli aika reilustikki ahtoputkistossa öljyä..
-
Pitää käydä jossain vaiheessa liimaamassa. Jos se ajaessa aukeaa, niin onko mitä seurauksia? Vissiin öljynnyt kun jostain ehkä rakoillut...
Hyvä tietää, jottei siinä suurempia ole.
-
mulla meni rikki se mötikkä kun yritin irroitella letkuja siitä, ohitin sen pois käytöstä. eihän se muuta jos irtoaa kansi niin karkaa paine..
-
Hepskukkuu... Kerääjä liimattu kasaan ja laitettu takas. Nyt löyty autosta uusi olemus! Vetoja löytyy alle 2000rpm/min ja kaasun herkkyys on mukava.
Pitävälle pääsin, niin kolmosella vedätin vanhaan tapaan niin huomas eron kiihtyvyydessä. Vissin se keräin vuotanut aiemmin...
Mutta vedon yhteydessä kevyttä savua työnti kunnes pöllähti oikein musta pilvi, ja sen jälkeen tuntuu tasakaasulla noin 1300-1500rpm/min sellainen kuin aine loppuis, olis ilmakupla tai kone tukehtuisi. Kestää jonkun sekunnin murto osan se ''vedottomuus'' Ja kuin kiihtyminen olis sellainen wroo...wroo... Tai sitten vaan kuvittelen, kun ei eukko huomannu kun sen että ei tarvihe pykältää mäkeen.
Soralla huomaa kun kolmosella ja nelosella repii kun menee 2000rpm/min yli...
Outo auto!
Mielessä kävi pumpun remmi, ilmakupla polttoaineputkessa, tukkonen suodatin tai jotain...?