Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Heikki75 - 14.08.2015, 21:12:43
-
Mistä johtuu auton nostamisen jälkeinen ravistus?
Huomasin vajaa vuosi sitten, kun vaihdoin puslat, iskarit jne. että muutaman kilometrin jälkeen alkoi kuulua raju hurina keulasta, jonka jälkeen pysähdyin ja oletin että jäi vetoakselin napapultit kirimättä. Kaivoin vanteista keskikupit irti ja totesin niiden olevan kiinni, eikä mitään selitystä näkynyt. Lähdin ajamaan eikä mitään ongelmaa, eikä sen jälkeen 10000km aikana.
Keväällä vaihdoin renkaat, lähdin ajamaan ja sama täristys alkoi parin kilometrin jälkeen. Pysähdyin ja kokeilin pyöränpultit. Ei mitään löysällä ja lähdin ajamaan, tärinää ei ilmennyt taaskaan 10000km aikana. Nyt vaihdoin jarrunesteet ja sama kuvio. Parin kilometrin ajon jälkeen alkaa sellainen hurina että on pakko pysähtyä. Kokemuksesta en tehnyt nyt mitään ja tärinäkin on taas tiessään.
Sehän on selvää että vetoakseleiden sisempiin niveliin tuon täytyy liittyä, mutta kun olen autoa nostellut useinkin em. kertojen välissä, eikä tuo tärinä tule joka kerran kun tolpat käyvät suorana, tuntuu oudolta.
-
Olisiko että siellä sisäpäässä on jo kulumaa tai kuivuutta jonka takia takertelee välillä?
Paljonko kilsoja on jo takana vetareilla?
Tallissa on yksi vetari jossa tuntuu yhdessäkohden sisäpäässä selkeä jumitus. Täristämisen takia vaihdettu.
Jos puhtia on niin sinuna avaisin sisäpään tarkastukseksi ja rasvan lisäystä varten.