Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: juho82 - 15.08.2015, 00:17:07
-
Huomasin kun pitkästä aikaa ajoin volvolla että nykäisee aika tosi kovasti kun laittaa vaihteiston P...D lle. D3 ja 6 vaihteinen loota. Öljyt vaihdettu 143tkm ja nyt lasissa 210tkm. Muuten vaihtaa siististi. Mikähän vialla ja kannattaako tehä mitään?
-
Onkos auto parkkeerattu esim mäkeen silloin kun sitä tekee ilman käsijarrua? Oma edellinen auto (ei volvo) teki sitä aika herkästi että nykäisi jos jäi parkkilukkoa vasten lepäämään.
-
Ei ole siitä nykäisystä nyt kyse. Jätetään aina käsijarrulle.
-
Onkohan tähän kellään mitään tietoa? Nyt ei ole taas rusahellut kun laittaa d:lle.. Ens viikolla merkkiliikkeeseen öljyn vaihtoon ja nollaavat jonkun mukautuksen. Katsotaan kuinka käy..
-
Auttaako jos pitää N asennossa pari sekuntia ja siirtää sitte vasta D ?
-
Kyllä auttaa. Silloin kun enemmän rusahteli niin N asennossa kun piti hetken niin ei nykäissyt..
-
Olen viisaampien puheista ymmärtänyt että nämä nykäykset johtuisivat kuluneesta venttiilipöydästä ja/tai öljynpaineesta. Uudet paksut öljyt varmasti lievittää.
-
"Olen viisaampien puheista ymmärtänyt että nämä nykäykset johtuisivat kuluneesta venttiilipöydästä ja/tai öljynpaineesta"
Ja minä vielä vähemmän viisas :D
Venttiilipöytä. Vaihteiston venttiilipöytä? Öljynpaine viitannee vaihteiston hydrauliikkaan.
Olen aikeissa ostaa 150 tkm ajetun Volvo V60 2013 automaatin, jossa juuri tämä ongelma eli alkoi D asentoon laitettaessa nytkähtää. Mietin kustannuksia, jos ostan sen ja haluan laittaa heti ensimmäiseksi kuntoon.
-
Juu, vaihteiston venttiilipöytää tuolla tarkoitetaan. Ottaen huomioon autosi vuosimallin, niin toi nytkähtäminen voi johtua myös vaihteiston sisäisten tiivisteiden pettämisestä.
-
Jos autolla on ajettu esim kaupunkiajoa 150tkm ilman vaihteiston öljyn vaihtoa niin kulunut se laatikko on ja nykii. Taksissa vaihtoväli 60 tkm, eli öljyt olisi ollut hyvä vaihtaa jo kahteen kertaan, ilmeisesti laiminlyöty. Jos tuollaista on ostamassa lienee parasta varautua uuden vaihteiston vaihtoon, halpa remontti olisi jo tehty. Purkulaatikon vaihtaminen on myös oma juttunsa, se voi olla samanlainen kun vanha.
-
Minulle kertoi hämiksen asentaja tämän töksäytyksen kun pysähdytään ja kytketään vaihde uudelleen olevan näissä TF-alkuisissa vaihteistoissa enemmänkin ominaisuus kuin vika. Omakin -12 geartronic jysäyttää välillä kuumana ja juuri tähän tiedustelin ohjelmistopäivitysten olemassaoloa kun täällä niistä on puhetta ollut. Kehui mun autossa olevan uusimmat softat viime käynnin jäljiltä ja kertoi että tuo vaihteen päälle jysähtäminen riippuu täysin siitä että mihin asentoon eri osat vaihteiston sisällä jäävät pysähdyttäessä. Tämä selittäisi ainakin minulle sen että miksi sitä ei tapahdu läheskään joka kerta, vaan sitten kun joskus sattuu osumaan kaikki asiat oikeaan (tai tässä tapauksessa väärään) asentoon toisiinsa nähden niin lopputulos on tuo melko karkea vaihteen kytkeytyminen.
Ei kai kukaan näissä kuitenkaan enää vaihtele vaihdetta kepistä vapaalle liikennevaloissa tms. seisoessa? Sitä vartenhan vaihteistossa on tuo neutral control-ominaisuus...
-
Itsellä V50 vanhemmalla geartronicilla sekin nytkähtelee/metallinen napsu varsinkin kun vaihtaa P->R. Öljyt vaihdettu ajallaan ja ajossa ei mitään ongelmia. Vetareita vaihdettu yms, vikoja ei löydy. Olen jo lakannut miettimästä sitä kai se on joku ”ominaisuus”