Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Ralliantti - 15.08.2015, 19:55:02
-
-Mistä löydän hyvät kattavat piirrokset ja listat?; sähkökaaviot, alipainekaaviot. Sulakkeet ja releet.
Korjausoppaan omistan mutta siinä ei ole juuri mitään. :P .Enkä ole netistä löytänyt..
-Paljonko on alipainejärjestelmän alipaine tyhjäkäynnillä / kierroksilla?
-EGR. Kun ei D5 dieselissä ole kaasuläppää, eli imuputkiston pienin paine on siis = ympäristön ilmanpaine, n.1bar. No pakokaasun tuleminen egr:n kautta imuputkeen vaatii siis paine-eron. Pakokaasun paine pitää olla suurempi kuin sillä hetkellä imuputken. Kysymys; paljonko on pakopaine ennen turboa?
-Paljonko D5 vakiona ahtaa? Ja millä rpm kun on isot kuormat pyynnissä ja lappu lattiassa?
-
En kaikkiin osaa vastata, mutta:
Tyynyjen haarasta mittasin omasta autosta -0,8 absoluuttista painetta. Joku oli mitannut 0,6, joku 0,9.
Viritysosiossa osa väestä on asentanut pakosarjan EGR haaraan pakopainemittarin. Sieltä voisi yrittää kysellä mitä mittarit on näyttäneet. Tai käyttäjiltä suoraan. Olikohan käyttäjällä Julma-Henri sellainen asennettuna, tosin viritetyssä koneessa. Putkistohan tuohon vaikuttanee jonkin verran. Minkä ikäinen auto sinulla eli onko dpffää ynnä muuta kiveä putkessa.
Normaali ahtopaine taitaa olla 1,3 bar. Piikki 1,5.
-
Ei oo DPF.
Pääosin ihan puhtaasti mielenkiinnosta. Itse mittasin etutyynyn letkusta tyhjäkäynnillä n.5kpa, eli alipainemittarin viisari kääntyi vain aavistuksen A.P. puolelle. Ei tietoa että onko se paljon vai vähän. ??? Jos se arvo heittää suuntaan tai toiseen paljonkin, niin monet asiat eivät toimi kunnolla. Esim,turbo. En tiedä muuttuuko alipaine kierroksilla mitenkään, koska ei ollut kukaan avustamassa kaasun painamisessa :P Uskoakseni ei pitäisi muuttua.
Tuo EGR toiminto kiinnostaa että miten se toimii. Koska kuten edell. mietiskelin, on pakko olla paine-ero että pakokaasut pääsee "raitisilman puolelle". Moot.ohjain saa tietysti tiedon paljonko ahtoputkessa on painetta mutta mistä se tietää paljonko pakopuolella? Muuten jos se käskee egr:n avautumaan ja pakopuolella on vähemmän painetta niin ahdot karkaa suoraan pakosarjaan käymättä männän päällä.. :nohnoh
Nuo releet, sulakkeet ja hyvät kytkärit pitäisi olla ihan perustietoa, mutta kun ei löydy. Korjausoppaassa lähinnä kehoitetaan "ota yhteys Volvo jälleenmyyjään"..
-
Lapari; mitä yksikköä tarkoittaa "absoluuttista painetta"?
-
Egr ei ole enää siinä vaiheessa auki, kun ahtopaine on plussalla. Se on auki käytännössä vain tyhjäkäynnillä ja hyvin kevyessä ajossa.
-
Näin se on varmasti oltava, että raja olisi tuo + - 0.
-
Niin. Kirjoitin puutaheinää. Painemittari jossa 0 on ilmanpaineen kohdalla, näytti minulle -0,8 bar. Eli 0,8 bar alle ilmanpaineen. Eli absoluuttista painetta se olisi 0,2 bar.
No hällä väliä, sinulla on nyt mittari näyttänyt ilmeisesti 0,05 bar alipainetta eli ei käytännössä ollenkaan. 1 bar=100 kpa.
Jospa nyt meni lähemmäs ???
-
:o siis -0,8bar. Tarkoittaa siis sitä että mulla on oltava vuoto tai AP.pumppu väljänä.
Kävin juuri tarkistamassa mittarin asteikon imemällä alipainepumpulla käyttämääni alipainemittaria. Kumpikin näytti samaa.
Kokeilin itse imeä mittaria ja totesin että 0,8bar on tosi kova alipaine. Siihen ei pysty varmaan kuin "Pietarin Natalia" ::)
Nyt täytyykin ryhtyä tutkimaan..
-
Niin. Kirjoitin puutaheinää. Painemittari jossa 0 on ilmanpaineen kohdalla, näytti minulle -0,8 bar. Eli 0,8 bar alle ilmanpaineen. Eli absoluuttista painetta se olisi 0,2 bar.
No hällä väliä, sinulla on nyt mittari näyttänyt ilmeisesti 0,05 bar alipainetta eli ei käytännössä ollenkaan. 1 bar=100 kpa.
Jospa nyt meni lähemmäs ???
Mulla näytti biltema ahtopainemittari haarasta -1bar. Tiedä sitten onko kovinkaan tarkka. Sormella kun letkunpäästä tunnustelee niin melko hengettömältä tuntuu se 1bar alipaine. Toisaalta onhan niissä alipainetyynyissä aika iso halkaisija kyllä. Mitään ei kyllä huoma jos letkut on irti. Tämä on harmaakoppainen jossa turboa ei alipaineella ohjattava. Tyynyt uudet volvo tyynyt
-
Imuletku haarautuu tyynyjen ja turbon ohjaussolenoideihin. Otat irti ja imaset siitä. Jos valskaa niin katot kumpi piiri. Jos tyynyt niin tukkoon, jos taas vnt:n ohjauspuoli niin selvität mistä vuotaa.. Luultavasti kellolta tuossa tapauksessa.
-
Kävin tekemässä lisää tutkimuksia. Kun mittasin etutyynyn letkusta oli se alipaine em.5kpa. Kun pistin takatyynyn letkun tukkoon, niin johan pomppas. Alipaineet 95kpa. ;) Siis takatyyny/letku vuotaa. :P
Ja tietysti se vaikuttaa turpon heräämiseenkin kun saa tarvittavan annoksen alipainetta kellolleen, koska nyt vuoti kaikki ulos.
Ei muuta kuin baanalle kokeilemaan. Kyllähän se selvästi herkemmin herää. Nyt vaan täytyy vielä vaihtaa tuo takatyyny / letku.
Tässä ohessa sitten hahmottelin ja piirtelin D5 alipainekaavion. http://www.albumini.fi/Valokuva-JB8O7VJQ-D.jpg
Mutta nuo releet, sulakkeet ja kytkärit. Eikö kellään ole?
-
Jaaha. Tulikin sitten niin pieni kuva ettei saa selvää. Täytyy tehä parempi :-\
-
Alipainekaavio jonkunlainen löytyy tältäkin foorumilta ja Googlesta hakemalla D5 vacuum system. Se tyynyjen linja menee kiinni kun kierrokset nousee yli 1100. Jos ostat tarviketyynyn niin kannattaa siihen liitinkin ostaa samalla.
E: Epämääräisiä vinkkejä, mutta tällä mobiililaitteella isotöinen linkittää kuvia yms..
-
Egr ei ole enää siinä vaiheessa auki, kun ahtopaine on plussalla. Se on auki käytännössä vain tyhjäkäynnillä ja hyvin kevyessä ajossa.
Kyllä se EGR on auki aina, paitsi täyskaasulla. Isommilla ahdoilla osakaasulla vain pienemmällä aukenemisasteella. Tuolle on oma karttansa, jossa tehdas on tiennyt paljonko pakopaine on millaisellakin rasitusasteella juuri sen vuoksi, että pakopaine olisi aina enemmän kuin ahtopaine. Kannattaa testerillä tutkailla miten EGR käyttäytyy kun kaasua painetaan niin huomaa milloin menee täysin kiinni.
-
Hmm. Itse olen tyhjännyt katin putkesta, se varmaan vaikuttaa tuohon pakopaineeseen luulisin. Nyt ei ilmeisesti koskaan kannata tuolla putkella ottaa EGR enää käyttöön juuri tuon paine-eron takia. Teoriassa ahtotilanne voisi olla huonompi alkup verrattuna.
N. 0,2 näyttää tasaisessa 80 vauhdissa olevan ahtopaine tuossa omassa. En muista kierroksia.
-
Hmm. Itse olen tyhjännyt katin putkesta, se varmaan vaikuttaa tuohon pakopaineeseen luulisin. Nyt ei ilmeisesti koskaan kannata tuolla putkella ottaa EGR enää käyttöön juuri tuon paine-eron takia. Teoriassa ahtotilanne voisi olla huonompi alkup verrattuna.
N. 0,2 näyttää tasaisessa 80 vauhdissa olevan ahtopaine tuossa omassa. En muista kierroksia.
Jos katti on tyhjätty niin aika pieni on kierrätyksen osuus, mikä on tietty vain hyvä asia. :)
-
Nyt löytyi hyvä "sähkösivusto"
http://www.manualslib.com/manual/533732/Volvo-V70.html