Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: T_oni - 16.08.2015, 10:07:32
-
Moi!
Onkos jollain kokemusta että mikä on vialla kun tuntuu että jarruissa olis ilmaa kun poljin menee melko syvälle vaikka juuri vaihdoin pääsylinterin ja ilmattiin varmaan tunnin verran?! Ja vuotoja ei ole missään. :o
-
Ilmaa.
Onko abseilla vai ilman? ???
-
Ilmaa.
Onko abseilla vai ilman? ???
On abseilla
-
Itsellä oli samaa vikaa ja korjaantui vaihtamalla taakse satulat, toisen satulan mäntä oli niin jumissa. Tosin oli ilman abseja en tiedä onko sillä merkitystä.
-
Joskus jarruletku kuroutuu vanhuuttaan miltei umpeen sisäpuolelta. Tällöin oireena on polkimen hidas painuminen alaspäin koskapa neste kulkee niin hitaasti.
Itselle sattui tällainen kerran, no tulipa vaihdettua lähes kaikki jarruosat ennen letkunvaihtoa..
-
Tänään taas painin jarrujen kanssa ja ostin sellasen ilmausvehkeen mikä työntää painetta jarrunestesäiliöön ja ilmaruuveja sitten vaan järjestyksessä availlaan ja odotellaan ilmaa, mistään muusta pyörästä en ilmaa saanut kuin vasemmasta etupyörästä ja sitäkin vain vähän mutta jarrut edelleen koeajolla samanlaiset, vasta liikeradan puolenvälin jälkeen alkaa ottamaan kiinni... Ja vieläkin se poljin tekee tosiaan niin että kun saapuu esim. Risteykseen niin painaa jarrua, menee liikeradan puoleenväliin, nostaa polkimen ja painaa heti uudelleen niin ottaa ylhäällä kiinni melko normaalin tuntuisesti?!?!? Ja tosiaan en tiedä mitä seuraavaks tekis :(
-
No ne letkut ehkä kannattaisi tsekata tai siis vaihtaa, ei ole kallista.
Mene vaikka dynamometriin ja katso jos joku jarru ottaa hitaammin niin todennäköisesti sen pyörän letkussa vikaa, ehkä puristettu joskus lyttyyn asiaankuulumattomilla työkaluilla?
Olen näitä hommia jo kotvasen aikaa tehnyt niin en nyt ihan huvikseni näitä juttuja tänne laita.
-
No ne letkut ehkä kannattaisi tsekata tai siis vaihtaa, ei ole kallista.
Mene vaikka dynamometriin ja katso jos joku jarru ottaa hitaammin niin todennäköisesti sen pyörän letkussa vikaa, ehkä puristettu joskus lyttyyn asiaankuulumattomilla työkaluilla?
Olen näitä hommia jo kotvasen aikaa tehnyt niin en nyt ihan huvikseni näitä juttuja tänne laita.
Joo pakko se on seuraavaksi johonkin sellaiseen iskeä kiinni, tuntuu vaan merkilliseltä hommalta mut kyllä siitä vois aloittaa että letkut vaihtaa nyt sitten! Ja entäs voiko itse jarrutehostin olla sökönä että se päästäisi ilmaa, mutta jos tehostin olisi sökönä niin eikös se vaikuttaisi moottorin käyntiinkin, joskus huollossa muistelisin sellaisen ongelman olleen työnalla !
-
Täällä oli sama vaiva pari vuotta, kunnes vaihdoin kaikki jarruletkut. Muuttui tunnokkaaksi jarrut.
-
Täällä oli sama vaiva pari vuotta, kunnes vaihdoin kaikki jarruletkut. Muuttui tunnokkaaksi jarrut.
Huomenna marssin varaosaliikkeeseen :)
-
Kysyn nyt vielä sen että onko tuossa jossakin jarrupaineensäädintä linjastossa, tuli mieleen että volkkareissa ainakin se teki tuota lähes samaa?! :o
-
Onko tämän mallin jarruissa vielä jotakin erikoista ilmaamistapaa? Eli absilliset jarrut on!
-
Minulla ei ole säädintä (abs).
Itse vaihdoin nesteet (ilmasin) seuraavasti (kaveri pumppas).
Oikea taka nippa auki ja 8-10 kertaa poljin täysin ylhäältä lattiaan. Sitten nippa kiinni, pumppaa paine ja nippa auki. Paineilmaus toistetaan kolmesti.
Tämä sitten joka pyörään, seuraava vasen taka, oikea etu ja vasen etu.
-
Minulla ei ole säädintä (abs).
Onkohan sitten mullakaan. No pitänee taas tarkistaa.
Itse vaihdoin nesteet (ilmasin) seuraavasti (kaveri pumppas).
Oikea taka nippa auki ja 8-10 kertaa poljin täysin ylhäältä lattiaan. Sitten nippa kiinni, pumppaa paine ja nippa auki. Paineilmaus toistetaan kolmesti.
Eli laitetaanko letku pulloon ja pullossa oltava nestettä niin , että kun poljin palautuu vetää sisäänsä nestettä eikä ilmaa? Mä nyt kyselen pirusti ja osaksi tyhmiä, mutta haluisin oikeasti nuo jarrut toimimaan kunnolla :-[
-
Ja onko mahdollista että abs- yksikössä olisi ilmatasku tai jokin mikä ei sieltä pois suostu tulemaan? Ja pitää vissiin satulat tarkistaa myös että ne asennus peltiklipsit? On kunnolla kun haulla löysin saman tyylisen ongelman, joka johtui niistä.
Kyllä nämä välillä tuntuu niin merkkikohtasilta ongelmilta ja kun ei ole autoa omistanut kun kuukauden niin tuntuu ettei tiedä mitä siellä on tapahtunut.
-
Olen itsekkin miettinyt tuota absin ilmataskua...
En minä mitään letkuja käyttänyt. Pääasiana oli saada koko piirin neste vaihtumaan, että pitkällä olevat kuplat tulivat pois.
Tämän jälkeen sitten 2-5krt se "pumppaa paine, avaa, kiinni, pumppaa paine...".
-
Onkos tähän tullut mitään uutta tietoa. Jos on niin olisi kiva tietää täälläkin.
-
On ollut aika paljon kaikkea muuta että en ole kerennyt saamaan vielä rojektia loppuun ja olen nyt rempannu asian vierestäkin kun olen puutteita löytänyt :) ja tulen kyllä tänne sen kertomaan tuliko kuntoon vai ei ::)
-
Letkut on vaihdettu nyt ja oikealle eteen uusi putki kun oli niin huonossa kunnossa ettei letkusta auki saanut ja ilmattu on taas ja letkussa ei ilmaa näy. Mitäs sitte seuraavaksi kuuluis tehdä, poljin on edelleen samanlainen?? Voiko jarrutehostajassa olla vikaa? Tai mistä muualta sitä kuuluu lähteä etsimään? Pääsylinterin tosiaan vaihdoin toiseen käytettyyn kun ostin kun uuteen en nyt lähtenyt koska tiskillä sanottiin sen maksavan melkein 800euroa?? :o alkaa ymmärrys loppua. :(
-
Oliko moottori käynnissä kun yritit ilmata?
Voit kokeilla ilmata myös toisessa järjestyksessä, vasen etu, oikea etu, vasen taka, oikea taka.
-
Ei ollut käynnissä. Kai sitten pitäisi vielä niinkin tehdä, jotenkin nyt tuntuu vaan jo siltä että kyse ei olisikaan ilmasta mutta kai se sitten pakko on olla.
-
Onko pääsylinterin kupeen ruuveista myös ilmattu, sinne jää johonkin ilma jumiin ja se tarvii ilmata niistä pääsylinterin nipoista jos sylinteri on käynyt tyhjänä.
-
Onko pääsylinterin kupeen ruuveista myös ilmattu, sinne jää johonkin ilma jumiin ja se tarvii ilmata niistä pääsylinterin nipoista jos sylinteri on käynyt tyhjänä.
Joissakin malleissa ei edes ole niitä p-sylinterin nippoja niin pitää ilmata putkilähtöjä löysäämällä... :P
-
Onko pääsylinterin kupeen ruuveista myös ilmattu, sinne jää johonkin ilma jumiin ja se tarvii ilmata niistä pääsylinterin nipoista jos sylinteri on käynyt tyhjänä.
Eli niistä kahdesta ilmaruuvista jotka ovat siinä pääsylinterissä? Ilmasin niistä sillon kun vaihdon pääsylinterin joo :)
-
ABS-yksikköön jää helposti ilmaa kun siellä monta magneettiventtiiliä jotka eivät ole auki normitilanteessa joten ei sieltä voi ilma poiskaan tulla. Tuonikäiseen en osaa neuvoa ilmaamiseen antaa kun siinä ei ole vielä OBD-pistoketta.
Työpaikalla olen lukemattomia kertoja uudemmista ilmausta tehnyt ja niissä laitetaan testeri OBD-pistokkeeseen kiinni ja siitä valikosta ilmaus päälle jolloin testeri kertoo mistä pyörästä kulloinkin päästetään nestettä kun venttiilit ovat silloin avoimia ja ABS-pumppu pyörii tarvitessa.
Täytyyhän tähän vanhempaankin systeemiin olla tieto jos ilmaus vaatii erikoisempaa mutta löytyykö sitä vain siniseltä, en osaa sanoa.
-
ABS-yksikköön jää helposti ilmaa kun siellä monta magneettiventtiiliä jotka eivät ole auki normitilanteessa joten ei sieltä voi ilma poiskaan tulla. Tuonikäiseen en osaa neuvoa ilmaamiseen antaa kun siinä ei ole vielä OBD-pistoketta.
Työpaikalla olen lukemattomia kertoja uudemmista ilmausta tehnyt ja niissä laitetaan testeri OBD-pistokkeeseen kiinni ja siitä valikosta ilmaus päälle jolloin testeri kertoo mistä pyörästä kulloinkin päästetään nestettä kun venttiilit ovat silloin avoimia ja ABS-pumppu pyörii tarvitessa.
Täytyyhän tähän vanhempaankin systeemiin olla tieto jos ilmaus vaatii erikoisempaa mutta löytyykö sitä vain siniseltä, en osaa sanoa.
Kyllä kerkesin jo sitä tosiaan miettimään että vienkö volvolle raumalle niin saavat katsoa että mitä ihmettä siellä vaivaa :o