Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: neippi - 16.08.2015, 15:46:39
-
Mikä tuoreempi moottori kävis helpoiten b19 tilalle? Vanha matkailuauto kyseessä. Alapuolella ei oo tilaa nytkään edes puolta senttiä eli sinne ei oo varaa laajentaa.
-
B23(0). On ulkoisesti täysin sama pata (jos sulla on joku erikoinen öljypohja niin voit käyttää sen nykyisestä).
-
eli esim. 200E/F:ssä samat kiinnikkeet?
-
eli esim. 200E/F:ssä samat kiinnikkeet?
Samat kymppi ja sata sarjassa.
-
Kiitoksia
-
Kysytääs vielä, että käykö vaihteistot, kytkin ja kardaani suoraan b19:sta noihin uudempiin moottoreihin (200x)?
-
Käy, voit joutua vaihtamaan vauhtipyörän vanhasta.
-
B23(0). On ulkoisesti täysin sama pata (jos sulla on joku erikoinen öljypohja niin voit käyttää sen nykyisestä).
B23 on vesimarkat molemmin puolin joten sikäli eroo ulkoisesti.
-
Muistelisin että vanhoissa kymppisarjalaisissa on harvempi pooritus kytkinlevyssä johtuen vaihteiston pääakselista mutta sehän ei tuossa vaihto-operaatiossa ole mikään kynnys..
-
Eihän täs oo kerenny viel mitää tekniikalle tekee. Nyt kiinnostais turbodiesel kone laittaa. Minkäköhän sinne helpoiten sais? Ja mitä kaikkia muutoksia tarvii?
-
Jos pituussuunnassa on tilaa niin takavetoisesta Volvosta 6 sylinterinen D24, uudempi 5 sylinterinen 2,5TDi (esim. 850, S/V70 jne ja vw transporter), tai vw:n nelisylinterinen TDi. Kytkinkopan (tai koko vaihteiston) joutuu hankkimaan takavetoisesta diesel volvosta ja koneen korvakot tekemään, ja luovuttajasta riippuen öljypohjaa/öljympun imuputkea muokattava. TDi moottoreihin moottorinohjauksen vuoksi ohjausboksi ja johtosarja luovuttajasta sekä sähkötöitä. TDi-muutoksia ovat foorumilaisetkin tehneet useita.
-
Eihän täs oo kerenny viel mitää tekniikalle tekee. Nyt kiinnostais turbodiesel kone laittaa. Minkäköhän sinne helpoiten sais? Ja mitä kaikkia muutoksia tarvii?
Jos TD koneen meinaat laittaa niin, edulisemmaks tulee kun hankit 7-900 sarjan vollen pihaan ja siirrät tekniikan siitä. Yleisesti 2-satkussa on diiselin perässä M47 loota. Kardaanin etupätkän joudut hommaan. Kytkinkoppa on erilainen bensavehkees ja diiselis luonnollisesti. Jos suoraan laittaa paikalleen koneen ja lootan niin jäljelle jää kardaanin etupätkä ja pikkusen sähköhommia.
-
Pitää alkaa luovuttajaa etsimää. Kiitoksia vinkeistä.