Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Jupo - 16.08.2015, 19:18:58
-
2.5tdi v70 vm2000.
Kävi niin nolosti että pysäytin auton betoniporsaaseen peruuttamalla.
Puskuriin tuli vain pienoinen jälki johon porsas osui mutta srs valo syttyi,mikään tyynyistä ei kyllä auennut. Eikä kolaus ollu edes suuri. Onko jokin anturi voinut mennä vain vai pitääkö käyttää piuhan nokassa vai onko takapuskurisa jotku tunnistimet kun jysähtää?
-
Jospa piuha nokassa selviää sit mitä se yrittää edes kertoa sinulle.
Näin ennen kuin minua asiasta enemmän tietävämmät saapuvat :).
-
vikakoodien luku ja nollaus,saattaa mennä sillä,nämä ensiksi ja sitten jatketaan siitä.
-
Vikakoodit luettu.
Sips vasen,signaali puuttuu tai virheellinen.
Onko tämä nyt Kuskin sivutyyny minkä anturi pimeänä ja mistä se anturi löytyy? Meneekö penkin alla jotain johtoja mitä tulisi tarkistaa?
-
Jos vikakuittaus ei auta, kuskin penkin alla olevat liittimet? Itse otin liittimet pois ja juotin liitokset. Toimii! Vaatii kuitenkin kuittauksen testerillä.
-
Kuskin penkki sähkökäyttöinen joten liittimiä on usiampia. Onko jokin tietty väri mitkä on niissä oikeissa liittimissä,ei oikeen uskaltas turhaa räpläillä kaikkia eri liittimiä ja systeemeitä,jotenki olen ehkä liian varovainen kun kyseessä on turvatyyny.
-
Sipsille menee kaksi johtoa, helppo löytää.
-
Tuo vikakoodihan tarkoittaa kai sitä, ettei boxi löydä sitä sipsiä, eli hyvinkin voisi olla se liitin.
-
Eikös ainakin vanhemmissa oo airbagin piuhat oranssissa suoja"putkessa", eli jos tulee oranssia putkee pitkin niin se olis sips?
-
Joo, suojaputkihan menee selkeesti sipsiin.
-
Hetken tutkailtuani,oranssi johto menee sipsiin ja toinen pää penkin etuosaan liittimeen josta jatkaa matkaa muiden johtojen kanssa.
Mutta se pää mikä menee sipsille niin painuu tuonne penkin sivuun mutta ei sinne pääse käsiksi aukaisematta penkin verhoilua. Kuskin Sips anturihan sijaitsee siellä penkin sivussa ja koko srs järjestelmän anturi penkkien välissä jossakin.
Kysymys kuuluu nyt onko pimennyt anturi nyt siellä Kuskin penkissä vai jossaki penkkien välissä.
-
Minulla (ja monella muulla) oli vika juuri siinä penkin alla olevassa liittimessä, näyttää ihan hyvältä, mutta ei toimi.
-
Kiitos raslakille. Eli selvyyden vuoksi vielä. Eli siitä oranssista johosta tulee kaksi pientä johtoa siihen liittimelle ja liittimen jälkeen jatkaa matkaa jonnekkin muiden johtojen kanssa. Tarviiko akunkenkää irroittaa tai muuta varotoimenpidettä tehdä ennen kun liitintä rupeaa aukomaan ja johtoja muutenki, meinasin että irroitan johdot liittimestä kokonaan orti ja laitan uudet liittimet ja laitan takaisin liittimeen kiinni.
-
Ja johtojen värit on sininen ja ruskea
-
Tarviiko akunkenkää irroittaa tai muuta varotoimenpidettä tehdä ennen kun liitintä rupeaa aukomaan ja johtoja muutenki, meinasin että irroitan johdot liittimestä kokonaan orti ja laitan uudet liittimet ja laitan takaisin liittimeen kiinni.
Akunkenkä irti ennen toimenpidettä ainakin 15min.
Jos radiossa on koodi, varmista se ensin ettei tule yllätystä sillä taholla.
Kun olet tehnyt homman, laita avaimesta virta päälle ja vasta sitten lyöt akunkengän kiinni. Jos on jotain ongelmaa, tyyny posahtaa kun olet konehuoneen kimpussa. Jos teet toisinpäin, voi tyyny tehdä kipeää.
-
Kerrothan löytyikö vika?
-
Käytin liittimen auki penkin alta,se pieni liitin josta kaksi johtoa lähtee. Päällepäin ei näkynyt mitään heikkoutta liittimessä eikä muutenkaan johdoissa.
Voisiko joku liittimen korjaaja kertoa mitä sille pitää tehdä, käyttää kokonaan piuhat irti liittimestä,vai kärsiikö piuhoja katkoa ollenkaan. Onnistuisko pätkäistä piuhat kokonaan poikki ja liittää ne uudelleen vaikka abiko liittimillä ja vaikka kutistesukka päälle?
-
Käytin liittimen auki penkin alta,se pieni liitin josta kaksi johtoa lähtee. Päällepäin ei näkynyt mitään heikkoutta liittimessä eikä muutenkaan johdoissa.
Voisiko joku liittimen korjaaja kertoa mitä sille pitää tehdä, käyttää kokonaan piuhat irti liittimestä,vai kärsiikö piuhoja katkoa ollenkaan. Onnistuisko pätkäistä piuhat kokonaan poikki ja liittää ne uudelleen vaikka abiko liittimillä ja vaikka kutistesukka päälle?
Audin A4 B5 sama penkin liitin tuottaa eniten vikavaloa/koodia, omassa myös, liitin täysin ehjän näköinen jne. mutta sen kun poisti ja kolvasi johdot (yleisesti neuvottu varmin(?) toimenpiden) yhteen niin siiihen loppui vikavalot nollauksen jälkeen!
Ostin juuri -98 C70 Volvon, srs valo palaa, pitää käydä koodit lukemassa... Jos sivutyyny, niin hoitunee tuolla tempulla -> myyjä tosin puheli siihen malliin että edellinen omistaja olisi lukenut viaksi turvavyön kiristyspanoksen -> täytyy palata aiheeseen kunhan saa koodin selville...
PS. Onko täällä jo aihetta / vinkkiä antaa mitä maksaa / millainen koodin lukija kannattaisi itselle ostaa?
-
Pitääkö se paremmin jos kolvaa vai miksi kolvata? Eikö pelkkä johtojen yhdistäminen liittimellä riitä jos lyö vielä kutistesukan pääle ni eipä kerää kosteuttakaan siihen. Se eniten itsellä vain mietityttää että miksi juuri nyt samalla kun kolahti niin meni se liitin epäkuntoon.
Pitää koittaa,eihän se mitään maksa (ehkä)
-
Pitääkö se paremmin jos kolvaa vai miksi kolvata? Eikö pelkkä johtojen yhdistäminen liittimellä riitä jos lyö vielä kutistesukan pääle ni eipä kerää kosteuttakaan siihen. Se eniten itsellä vain mietityttää että miksi juuri nyt samalla kun kolahti niin meni se liitin epäkuntoon.
Pitää koittaa,eihän se mitään maksa (ehkä)
B5 korin audeissa taitaa olla nykyään jo enemmän sääntö kuin poikkeus että niissä on kolvattu nuo johdot yhteen, omassakin oli jo apukuskin puoli tehty ja itse tein sitten kuskin puolen. Ymmärtääkseni kolvauksen varmuus liittyy siihen että liitokseen saadaan varmemmin oikea resistanssi (eikä se muutu vaikka johdot liikkuvat), vikavalojärjestelmä mittaa sitä johdoissa ja liittimien kanssa voi kait helpommin tulla väärä resistanssi (pysyvästi tai hetkellisesti) siihen liitoskohtaan... Sellainen muistikuva jäänyt jostain keskustelusta että tuossa B5 audissa se järjestelmä vielä antaa vähän turhan vähän varaa siihen resistanssin vaihteluun ja vikavalo syttyy sitten turhankin herkästi...
Eli teoriassa kyseisen johdon resistanssiin on voinut tulla riittävä katkos kolauksessa ja se on sytyttänyt vikavalon... Oletko kuitannut vian pois ja se syttyi silti uudestaan?
-
Huomautuksen sana että autoissakin tärinän ja lämpövaihtelun takia kolvauksia vältetään ammattipiireissä ja se tina ei johda itsessään sähköä..
Siksi puristusliitokset... Noh kuhan mainitsen.. Jatkakaa.. eihän teillä olisi kunnollisia puristustyökalujakaan :)
-
Ei antanut kuitata ollenkaa vikakoodia pois.. Taidan koittaa liittimet laittaa väliin ja sukan päälle. Jos ei sillä hoidu niin koitetaan sitä kolvausta. Kiittäen itse kutakin jo tulleista neuvoista. ☺
-
Huomautuksen sana että autoissakin tärinän ja lämpövaihtelun takia kolvauksia vältetään ammattipiireissä ja se tina ei johda itsessään sähköä..
Siis mitä, tuohan on täyttä puppua.
Tina johtaa kyllä erittäin hyvin sähköä:
Electrical resistivity 115 nΩ·m (at 0 °C)
https://en.wikipedia.org/wiki/Tin
-
Siis mitä, tuohan on täyttä puppua.
Tina johtaa kyllä erittäin hyvin sähköä:
Electrical resistivity 115 nΩ·m (at 0 °C)
https://en.wikipedia.org/wiki/Tin
Nyt jääny päähän jotakin roskaa.. kiitän.
-
Ostin juuri -98 C70 Volvon, srs valo palaa, pitää käydä koodit lukemassa... Jos sivutyyny, niin hoitunee tuolla tempulla -> myyjä tosin puheli siihen malliin että edellinen omistaja olisi lukenut viaksi turvavyön kiristyspanoksen -> täytyy palata aiheeseen kunhan saa koodin selville...
PS. Onko täällä jo aihetta / vinkkiä antaa mitä maksaa / millainen koodin lukija kannattaisi itselle ostaa?
Sain luettua koodit ja viat nollattua (korjausten jälkeen) VOL-FCR ohjelmistolla.
Vikakoodi kuskin airbag -> kun sieltä puuttui koko jousikello (se osa joka palauttaa vilkun ja jossa on johdotus itse bägille).
Btw. -98:ssa ei toimi uudempien (esim. -99) oranssilla liittimellä oleva jousikello (erilainen vastus, tulee vaan yksi vikakoodi lisää) vaan vaatii nimenomaan vihreällä liittimellä olevan jossa liittimen kätisyyskin on sopiva.
-
Noniin. Nyt vasta tuli kolvattua penkin alla olevat johdot. Liitin pois välistä ja johdot juottamalla yhteen.
Vielä se valo möllötti mutta saan vasta perjantaina luettua koodit.
Oliko se näin että vaikka vika olisi liittimessä ja vika olisikin korjaantunut niin vaatii silti kuittauksen.
Itsellä kuitenkin hieman epäilyttää tämä mutta toisaalta pessimisti ei pety
-
Juuri niin.
-
Joo tein tosiaan sillälailla että nappasin sen liittimen pois kokonaan ja kolvasin johdot vain yhteen. Kutistesukka päälle ja kaikki vielä sähköteipillä piiloon.
Lauantaina kattelin Vikakoodit ja kuittasin srs vian pois. Herjas sitä vasenta sipsiä,signaali heikko tai jotai Sinne päin.
Valo hävisi ja nyt toimii. Ajettu sen jälkeen varmaan se 350km eikä ole vielä tullut takas joten vika lienee oli siinä.
Kiitos kaikille auttajille!!!