Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tubbe86 - 23.06.2011, 03:48:11
-
Auto on S80 T6 vuosimallia 1999 kilometrejä takana 310 tkm. Jakopäänhihnanvaihto olisi edessä ja olen jo ostanut Volvon alkuperäisen jakopäänhihnasarjan. Tuli mieleeni kysyä kun kerran merkki on minulle vielä vieras, että tarvitseeko tässä samalla vaihtaa joku muukin hihna, vesipumppu jne? Aikaisempi auto oli Alfa ja siinä piti vaihtaa vesipumppu joka hihnanvaihdossa vaikka vaihtoväli oli ainoastaan 60tkm/3v! :o Eli kysyn itseäni viisaammilta: Mitä kannattaa huoltaa/vaihtaa/fixata aina hihnanvaihdon yhteydessä??? Mitään varsinaista vikaa autossa ei ole, mutta onko jotain "ennaltaehkäisevää" huoltoa joka tässä yhteydessä pitäisi tehdä?
Kiitos vinkeistä jo etukäteen!
-
Eipä tuohon tarvitse muuta kuin nuo uudet osat hihna,kiristinrulla,vesipumppu
-
Samanlaiseen autoon vaihatin just kiristimen,ohjaimen,jakohihnan,moniurahihnan ja vesipumpun. töineen noin 600e.
-
Kiitos tiedosta! Tarviiko tuon vesipumpun olla alkuperäinen vai kestääkö tarvikepumppu? Mistä olette ostaneet omanne? Ai niin ja sama kysymys myös siitä moniurahihnasta. Tekeekö tarvikkeella mitään?
-
Itse ostin Jyväskylän Autovaraosasta, siellä on Gatesin jakohihnasarja(tietääkseni laatuosa), moniurahihna on Contitech(siitä en tiedä onko hyvä), vesipumppu on myös tuolta, merkkiä en tiedä.
-
OK eli eiköhän tarvikeosat ole ihan jees. Täytyypi käydä ostamassa nuo loput osat...
-
Olen tilailemassa osia motonetistä, vesipumppu löytyi jo, mutta monirahihnan kanssa tuli vähän ongelmia eli:
Listalta löytyy ensin moniurahihna, bensa vm 1998-2006 tämä on selvästi oikea hihna, hyvä. Mutta sitten löytyy hihnan kiristin "sileä malli" ja jokin ohjainrulla, joka ei kait ole se minun autooni kuuluva? Epäilen näin koska perässä lukee "ei ilmastoidut". Lisäksi löytyy vielä joku laturin hihnapyörä bensa- ja dieselmoottoreihin jos kokonaisleveys on 38mm. APUA! En osannut aavistaakaan, että tämä olisi näin vaikeaa! Mitä noistä nyt sitten pitäisi tilata??? Moniurahihna selvästi, mutta myös tuo kiristinkö? Pitikö tuo laturin hihnahärveli myös uusia. Kertokaa joku!
Todella paljon kiitoksia jo etukäteen!
-
No mullakin oli ongelmia, ensin sain vääriä osia jotka piti vaihtaa, vaihdon teki autokorjaamo niin mulla ei nyt ole paljoo tietoa, jakohihnasarjaan kuulu kiristinrulla, ohjainrulla, olikohan joku tiiviste, öööö olikohan itse jakohihna ja moniurahihna sit erikseen, jotain puhetta oli varaosaliikkeessä että onko autossa mekaaninen (jakopää systeemi) vai ei, no empä tienny, nyt en osaa sua paljoo auttaa mutta tässä on minun osien Tuotekoodit: Kiristin 46-56521, Ohjain 46-56522, Jakohihna G5553XS, Moniurahihna 060-6DPK1841, en tiedä minkä kirjan mukaan nuo on.
-
Ai niin ja sama kysymys myös siitä moniurahihnasta. Tekeekö tarvikkeella mitään?
viimeksi ostin moniurahihnan Volvolta, ja mielestäni se on laadukkaamman oloinen kuin tarvike hihnat. hinnaltaan jonkin verran kalliimpi kuin tarvike.
omassa tarvike hihnan rispaantumisen takia jouduin tekemään täydellisen kone remontin(D5), kun siivu meni jakopää hihnan puolelle.
ehkä hihnan rikkoontumista edisti laturinvapaa kytkimen jumiutuminen.
laturinvapaa kytkimen vaihdoin viikkoa ennen hihnan hajoamista.
siltikin olen sitä mieltä Volvon hihna on laadukkaampi kuin tarvike.
-
Kiitoksia noista numeroista volvo T6! Eiköhän tästä vielä jotenkin selvitä! Täytyy käydä kyselemässä tuota alkuperäistä moniurahihnaa ja tarvittavia osia siniseltä. Jakopäänosat laitan aina ehdottomasti alkuperäisosina, tulee liian kalliiksi niissä säästäminen jos käy huono tuuri.
-
Kun vaihdatan moniurahihnan niin mitä muuta siellä menee uusiksi kuin se hihna? Onko siinä jotain kiristimiä/rullia ym???
-
Ei kai mitään jos ei ääntele laturi tai joku muu, mulla rupes eilen äänteleen,oisko laturi vai mikä?,pitää semmosta (griiprohinaa :2funny:) ääntä on vaikea kuvailla,ei se oikeestaan rohise,hankaus ääni ehkä lähempänä totuutta mutta jakopäänsuoja se ei tunnu olevan,ainakin tyhjäkäynnillä ääntelee, tietäskö joku mikä se vois olla?, viikko sit tehty jakopään remppa.
-
Ei kai mitään jos ei ääntele laturi tai joku muu, mulla rupes eilen äänteleen,oisko laturi vai mikä?,pitää semmosta (griiprohinaa :2funny:) ääntä on vaikea kuvailla,ei se oikeestaan rohise,hankaus ääni ehkä lähempänä totuutta mutta jakopäänsuoja se ei tunnu olevan,ainakin tyhjäkäynnillä ääntelee, tietäskö joku mikä se vois olla?, viikko sit tehty jakopään remppa.
Moi
Itselläni alkoi kuulumaan rohinaa hihnojen suunnalta ja totesin laturin vapaapyörän olevan valmis.Vaihdoin koko laturin ja tuli hiljaista.Minun auto on 2.4d -04 v70 8)
-
Kävin kuuntelemassa(rohinaa), tuntuis se tulevan jakopään kotelon sisältä kun sitä vähän raotin niin ääni voimistu, oisko hihna tullu liian kireälle?, hieman se hihna antaa periks kun sitä painaa, no käyn huomenna korjaamolla kyseleen.
-
Mulla ei ääntele vielä mikään, mutta tuosta vaihdosta on kulunut sen verran aikaa, että uusin tuon hihnan ja sen kiristimen.
-
Korjaamolla käyty, hihnaa löysäsivät (enempää ei uskaltaneet) rohina hieman hiljeni mutta kuuluu edelleen,onko muilla jakopäänremontin jälkeen hihna rohissut??? >:(.
Tiiä tässä mitä sitä...
-
Sanot ja alleviivaat, että jos jotain särkyy niin maksavat kaikki kulut! Eiköhän ala tulla äänen etsimiseen uutta puhtia. Saako udella käytitkö sinisellä vai nyrkkipajalla???
-
Juu takuuhan on työssä ja osissa,puhetta oli,kyllä ne rassas useamman kerran sitä hihnaa mutta hiljasemmaks ei tullu :(,ad oli paja.
Tiiä tässä mitä sitä...
-
Toivottavasti itelläni sujuu kommelluksitta tuo hihnan vaihto! Menee tutulle mekaanikolle vaihtoon huomenna. Vaihtoon menee siis: jakohihna ja sen kiristin, moniurahihna ja sen kiristin sekä vesipumppu. Vainoharhainen kun olen niin kaikki osat alkuperäisiä Volvo-varaosia. Hinnaksi tuli 470 osille Auts! Tosin tuttu mekaanikko tekee lähes ilmaiseksi joten kyllä se siitä. Ja ainakin on varmasti hyvät osat!
-
Hinnaksi tuli 470 osille Auts! Tosin tuttu mekaanikko tekee lähes ilmaiseksi joten kyllä se siitä. Ja ainakin on varmasti hyvät osat!
Tästähän voisi vääntää kättä vaikka maailman sivu, alkuperäinen vai tarvike.
Mutta edelliseen laitatin jakopään alkupräisosilla. Eipähän ole sitten sitä jossittelua.
-
tarvike osissa varmasti on hyviä , mutta pitää olla perillä mitä ostaa.
viimeksi ostin jakopään osat motonetista, vaadin että valmistajana on Gates.
laturin hihnan ostin Volvolta, syyn olen aiemmin maininnut.
-
Oma näkemykseni on, että tarvike voi parhaimmillaankin olla vain yhtä hyvä kuin alkuperäinen usein taas huonompi... Onhan noita testejä nähty missä on vertailtu alkuperäisiä tarvikkeeseen ja esim öljyn- ja ilmansuodattimet olivat suodatustulokseltaan aivan omaa luokkaansa tarvikesuodattimeen verrattuna. En ota riskejä joten ostan alkuperäisosia.
-
tubbe86, Oisko hyvä vaihtaa myös ohjainrulla jakopäähän?, eikös esim Gatesin hihna ole samanlaatusta, ostaa sen sit siniseltä tai tarvikeliikkeestä???. Eilen helteellä kuuntelin jakopään hihnaa niin rohina ei ollut enää kova, mutta kuului kyllä, saa nähä miten kylmällä ilmalla.
Tiiä tässä mitä sitä...
-
Tokihan Gatesin hihna hyvä varmasti on. Tarkoitinkin vain etten koskaan ole nähnyt alkuperäisosaa parempia tarvikeosia, enkä usko näkevänikään. Yhtä hyviä voivat toki olla. Alkuperäisosa on vain "varma valinta" tällaiselle tekniikasta tietämättömälle ihmiselle joka ei tunne hyviä ja huonoja tarvikevalmistajia. Tilasin siniseltä jakopäänhihnasarjan ja paketissa oli hihna, joku painava rautamötikkä (kiristin???) ja joku rulla. Onkohan se sitten tuo ohjainrulla??? Mää ei tietää...Toivottavasti kaikki menee hyvin tuon hihnahommasi kanssa!
-
Joo ymmärsin mitä tarkoitit, en viitannu tubbe86 sun kirjoitukseen vaan ihan oma tyhmä kysymys oli tuo Gates hihna juttu :-[. Kyllä se on se ohjairulla varmaankin.
Tiiä tässä mitä sitä...
-
Ahaa... ok... hidas as usual :-[
-
Eilen helteellä kuuntelin jakopään hihnaa niin rohina ei ollut enää kova, mutta kuului kyllä, saa nähä miten kylmällä ilmalla.
minä en uskaltaisi ajaa jos jakopään puolelta kuuluisi ylimääräisiä ääniä.
olisi heti alettava tutkia mistä ääni johtuu, tulee kalliiksi jos on kyseessä laakeri mikä on leikkaamassa kiinni.
autossani entinen hihna oli Gates(tarvikeena ostettu) josta ei näkynyt merkkejä väsymisestä.
totta on turvallisinta on hakea osat Volvolta ei tarvi miettiä laatua. kun vaihdoin kytkimen, ostin suosituksen takia kampiakselin takapään stefan Volvolta, kun kuulemma tarvike stefojen ongelmana on tiiviys.
-
Jakopää remontin jälkeen tuli tuo ääni, niin en oikein usko että se olisi mikään esim.laakeri, olisi se sitten rahissu aikasemminkin, tuskin just samana päivänä rupee laakeri rohiseen, no ehkä mun mäihällä :2funny:, yksi autoja ikänsä rassaillu tuttu sanoi ettei tuo paha ääni ole, ääni hiljeni kun sitä viimeksi säätivät löysemmälle.
-
tosiaan kirjoitit aiemmin että jakopää remontti tehty autoosi. en tiedä millainen kiristin S80 T6 on, D5 kiristimen osoitin säädetään oikeaan kohtaan jolloin kiristin on oikein säädetty. mielestäni sitä ei voi yli kiristää.
-
Taitaa ollakin astetta kovempi homma tuo T6:sen jakopäänremppa. Mekaanikko oli tutkinut vaihtoohjeita ja niiden mukaan vaihtoon menee 7-8 tuntia ja tähän ei edes sisälly vielä moniurahihnan ja sen kiristimen saatikka vesipumpun vaihto! :o Vesipumppu on kuulemma harvinaisen v-mäisessä paikassa... Onneksi tutun tuntiveloitus on hyvin kohtuullinen.
-
Kyllä mulle tehtiin jakopääremppa, vaihettiin vesipumppu ja moniurahihna noin 3-4 tunnissa ad:llä. Meinaakohan ne pissiä okulääriin? >:(. Niin autossa on kuulema automaattinen kiristin mutta on siellä se (nuoli) joka pitää laittaa tiettyyn kohtaan, kone pitäisi olla noin 20 astetta lämmin kun remppa tehdään. Onkohan se mekaanikko laskenu ton koneen viilenemisajan siihen remonttiaikaan :2funny:.
-
En mä usko, että se mua huijaa. Tuttuni on nimittäin ns kotimekaanikko, joka tekee auton huoltoja sivubisneksenä oman työnsä ohella. Alfamerin korjausoppaassa on kuulemma mainittu toi aika. Toki ammattikorjaamolla tekevät varmasti nopeammin. Ollaan sovittu hommalle kiinteä hinta joten ei se hairraa vaikka menis 24h. Tärkeintä että tekee huolella ja ajan kanssa! Tuttuni on kyllä tehnyt paljon jakopäämremppoja, muttei koskaan T6:seen joten senkin vuoksi menee varmaan pidempään...
-
Joo tuskin se pissii ;), aika ahdas paikka on tehä tohon T6:een jakopään remppa.
-
Jep! Sano tänään ku hain auton pois ettei muuten tee sitä enää uudestaan :D
-
Jep! Sano tänään ku hain auton pois ettei muuten tee sitä enää uudestaan :D
Eihän tuo paljoa kummosempi homma oo verrattuna vaikka 5-pyttyseen, jossa monen monta kertaa tehneenä remmin vaihtaa vajaa puolessa tunnissa, kun rauhassa tekee :)
Onhan se hieman ahtaampi väli ja aikaa menee kauemmin, mutta eikai se niin paha voinut kaverisi mielestä olla, ettei enää ikinä tee sitä :D
Ehkäpä sitten 4 vuoden kuluttua aika on kullannut muistot ja suostuu tekemään saman uudelleen :D
-
Voipi olla. Tosin korjausopaskin sanoo, että aikaa menee 7-8 tuntia. Siis kotimekaanikolta. Ammatikseen ja ammattivälineillä tekevät erikseen. Ja tähänhän vaihdettiin myös moniurahihna ja vesipumppu. Näistä tuo vesipumppu on kuulemma poikkeuksellisen v-mäisessä paikassa.