Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: IcyAero - 17.08.2015, 18:25:04
-
Olisi tarkoitus kytkeä AUX-tarvikkeet S40:een ja sitä varten tarvitsisi virtalukon mukaan menevän 12V-linjan. Peräluukustahan löytyy tupakansytyttimen 12V, mutta se on aina päällä vrt. etusytyttimiin. Ei kellään olisi tietoa, mistä alkaa etsiskelemään? Viime kädessä sitten yleismittarilla vaan arvuuttelemaan, mutta jos tietoa löytyy niin pääsisi helpommalla.
-
Millainen aux homma on siis tulossa, kun virrat tarvii, joku alkuperäinen yksiköineen tms? Jos joku sellainen, niin eikö Volvolta löydy asennusohjeet niille lisävarusteet sivuilta.
Auxin saa myös tehtyä alkuperäiseen vahvistimeen/soittimeenkin, muttei silloi virtoja sille tarvitse.
-
Millainen aux homma on siis tulossa, kun virrat tarvii, joku alkuperäinen yksiköineen tms? Jos joku sellainen, niin eikö Volvolta löydy asennusohjeet niille lisävarusteet sivuilta.
Auxin saa myös tehtyä alkuperäiseen vahvistimeen/soittimeenkin, muttei silloi virtoja sille tarvitse.
Ei ole alkuperäinen (eikä edes saa, koska vanhempi kuin 2007 mallit?). FM-modulaattorilla teen, jonka johdosta tarvitsee sähköt FM-muuntimen läheisyydestä eli tavaratilan läheisyydestä.
Suoraan vahvistimeen en halunnut lähteä mitään kolvailemaan. Jos ei perästä löydy niin toinen vaihtoehto on virittää takapenkkiläisten tupakansytyttimestä johdot erikseen.
-
Ei ole alkuperäinen (eikä edes saa, koska vanhempi kuin 2007 mallit?). FM-modulaattorilla teen, jonka johdosta tarvitsee sähköt FM-muuntimen läheisyydestä eli tavaratilan läheisyydestä.
Suoraan vahvistimeen en halunnut lähteä mitään kolvailemaan. Jos ei perästä löydy niin toinen vaihtoehto on virittää takapenkkiläisten tupakansytyttimestä johdot erikseen.
Aa okei, eli sama mitä itselläkin entisessä oli. Ja ei taida saada tosiaan vahempiin, alkuperäistä ainakaan, paitsi parhaasee audio tasoon saattoi olla, en kyllä mene varmaksi sanomaan. Tarvikkeenaha nuihinkin on most-verkkoon laitteita, mutta hinta nousee.
Laitat siis ilmeisesti sinne taakse sen modulaattorin, kun se antennikihan on takaikkunassa. Tais suoraan niihin liittimiin mennä tuo 9-voltin pariston johdot:
(http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8872650506270.jpg)
Tai itse tein nuilla sen sillon, on siinä antennissa tuo toinen liitin.
Vinkkejä: http://volvo.philipfotos.com/English_install_ver_6_5.pdf (http://volvo.philipfotos.com/English_install_ver_6_5.pdf)
Itsellä tuli kokonaan virtapiuha akulta taakse, mutta jos löytyy AUD moduli sieltä kontista, niin eikö siltä saisi nätisti rosvoliittimellä varastettua virrat?
-
Aa okei, eli sama mitä itselläkin entisessä oli. Ja ei taida saada tosiaan vahempiin, alkuperäistä ainakaan, paitsi parhaasee audio tasoon saattoi olla, en kyllä mene varmaksi sanomaan. Tarvikkeenaha nuihinkin on most-verkkoon laitteita, mutta hinta nousee.
Laitat siis ilmeisesti sinne taakse sen modulaattorin, kun se antennikihan on takaikkunassa. Tais suoraan niihin liittimiin mennä tuo 9-voltin pariston johdot:
(http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8872650506270.jpg)
Tai itse tein nuilla sen sillon, on siinä antennissa tuo toinen liitin.
Vinkkejä: http://volvo.philipfotos.com/English_install_ver_6_5.pdf (http://volvo.philipfotos.com/English_install_ver_6_5.pdf)
Itsellä tuli kokonaan virtapiuha akulta taakse, mutta jos löytyy AUD moduli sieltä kontista, niin eikö siltä saisi nätisti rosvoliittimellä varastettua virrat?
Juurikin näin, eikä tosiaan ole Premium Audiota joten ei onnistu siihenkään alkuperäisosien sovitus jälkeenpäin. :)
Taakse modulaattori kyllä, tuota kyseistä ohjetta olenkin lukenut.
http://www.matthewsvolvosite.com/downloads/2004.5__S40_V40.pdf
Tuolta löysinkin, että AUD:lle (osa 16/105) tosiaan tulee switched 12V sulakkeelta F65 (mikäli tulkitsin oikein, s.88), johto GN-BU (vihreä-sininen?).
Kaippa se pitää yleismittarin kanssa käydä varmistelemassa, kunhan pääsen autoon käsiksi huomenna iltasella.
-
Juurikin näin, eikä tosiaan ole Premium Audiota joten ei onnistu siihenkään alkuperäisosien sovitus jälkeenpäin. :)
Taakse modulaattori kyllä, tuota kyseistä ohjetta olenkin lukenut.
http://www.matthewsvolvosite.com/downloads/2004.5__S40_V40.pdf
Tuolta löysinkin, että AUD:lle (osa 16/105) tosiaan tulee switched 12V sulakkeelta F65 (mikäli tulkitsin oikein, s.88), johto GN-BU (vihreä-sininen?).
Kaippa se pitää yleismittarin kanssa käydä varmistelemassa, kunhan pääsen autoon käsiksi huomenna iltasella.
Joo pikaisesti näyttäisi niin olevan. Luultavasti se on myös paksumpi kuin ne muut, tai muistaakseni siinä nipussa oli, eli juurikin se päävirta. Mittaamalla varmaksi tietää. Esimerkiksi CEM:llä on samoilla väreillä johtoja, niin ei kannata suoraan uskoa nuihin väreihin, tai uskominen on, mutta voi olla useammat samalla värillä.
-
Mahtaakohan 06 vuosinallin s40 jossa high performance audio saada tuota auxia lisävarusteena, vai pitääkö alkaa virittelemään samanlaista systeemiä?
-
Mahtaakohan 06 vuosinallin s40 jossa high performance audio saada tuota auxia lisävarusteena, vai pitääkö alkaa virittelemään samanlaista systeemiä?
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/S40(04-)/Accessories/Sections/audio/2006 (http://accessories.volvocars.com/fi-fi/S40(04-)/Accessories/Sections/audio/2006)
Huonosti näyttää ainakin virallista olevan tuossa sivulla, mutta soittoa Volvolle, niin varmaan tietävät. Voi myös olla järkyttävän hintanen. Siihen most-verkkoonkin on sit saatanava usb,aux hommeleita. Dension Gatewayta, Grommia jne. Esimerkiksi: http://gromaudio.com/store/most_adapters/grom-mst3-vols.html (http://gromaudio.com/store/most_adapters/grom-mst3-vols.html) Tuossakin tais just vaatimuksia olla, että ei ole useamman cd:n vaihtajaa ja tuo tulee sen tilalle.
-
Tuosta gromista olen jo pidempään haaveillut, on vaan aika suolasen hintanen...
-
Tuosta gromista olen jo pidempään haaveillut, on vaan aika suolasen hintanen...
Joo tuleehan tuolle hintaa kyllä ja verot vielä päälle. Silloin kun itselle rakentelin, niin ei tainnut tuotakaan vielä olla. Itse maksoin silloin tuosta fm-modulaattorista 249€ + 79€ näyttö. Kaikki halvat ja vähän kalliimmat normaali fm-lähettimet tuli kans kokeiltua, mutta eihän niistä mihinkää ollu. Tuolla sai paremman äänen kuin radiossa, mutta ei tietenkää cd:n tasoista.
Itsellä oli vielä tuohon aux:iin kytketty Avantree bluetooth sovitin, niin sai Spotifyn langattomasti puhelimesta autoon kuulumaan. http://www.ebay.com/itm/Avantree-Saturn-Wireless-Bluetooth-Audio-Receiver-and-Transmitter-2-in-1-/231550376089?hash=item35e97a5899 (http://www.ebay.com/itm/Avantree-Saturn-Wireless-Bluetooth-Audio-Receiver-and-Transmitter-2-in-1-/231550376089?hash=item35e97a5899)
Eli jos nuihin vertaa, niin Gromille ei paljoa jääkkää ja kaikki kivasti samassa paketissa. :D
-
Nyt on vehkeet kytketty ja kelpaa soitella musiikkia 8) Virrat tosiaan rosvoliittimellä tuosta aikaisemmin mainitusta vahvistimen sähköistä (ja juurikin siitä green-blue, joka on switched 12V), liittimet hattuhyllyn alla olevan FM-muuntajan ja antennipiuhojen väliin. Boksin ja Bluetooth-palikan asennus peräkontin puolelle ja mahdollisesti vielä piilottaa takavaloluukun taakse. Jos sitä vaikka laittaisi muutamat kuvat myöhemmin..
-
Onko millanen äänen laatu ja mistä hommasit tuon muuntimen?
-
Onko millanen äänen laatu ja mistä hommasit tuon muuntimen?
http://www.incarconnections.co.uk/in-car-aux-adapter-aux-cable-accessories/connects2-wired-fm-modulator-with-usb-charging-auxbox12v.html
http://www.incarconnections.co.uk/volvo-aerial-adapters/volvo-aerial-adapters-to-din-connector-for-wired-fm-modulator-ct27aa35-ct27aa58.html
Tuollaisen tilasin sekä siihen Volvon adapterikaapelit (löytyy Suomesta 39e sama kapistus).
Äänenlaatu vallan mainio, ei kohinaa tai rätinää. Taajuusvalintoja vain 2kpl, mutta eipä ole vielä ainakaan tullut häiriöitä vaikka viereisillä taajuuksilla olisi muitakin radiolähetyksiä.
Jostain syystä suoralla AUX:lla kytkettäessä on vaimennus paljon suurempi kuin erillisen BT-palikan kanssa, tosin johtunee puhelimesta - käytännössä samalla äänenvoimakkuudella tulee musiikki kuin muissakin radiolähetyksissä. :)
Valitsin kyseisen mallin myös tuon USB-paikan johdosta, johon sain suoraan BT-palikan kiinni.
Edit: Linkki myös adapterikaapeleihin lisätty yläpuolelle.
-
Millaset adapterikaapelit vaatii? Voitko laittaa kuvia asennuksesta? Taijan laittaa itesekkin tilaukseen...
-
Tässä hieman kuvia ja tekstiä asennuksesta. Kaiken perustana oli siis yläpuolellakin mainittu ohje, linkki tässä uudestaan: http://volvo.philipfotos.com/English_install_ver_6_5.pdf
http://www.incarconnections.co.uk/in-car-aux-adapter-aux-cable-accessories/connects2-wired-fm-modulator-with-usb-charging-auxbox12v.html
http://www.incarconnections.co.uk/volvo-aerial-adapters/volvo-aerial-adapters-to-din-connector-for-wired-fm-modulator-ct27aa35-ct27aa58.html
FM-modulaattorina toimii Connects2:n AUXBOX12V, jota on saatavilla InCarConnectionsin kotisivuilta ja eBaystä. Samaa modulaattoria saa myös Suomesta tilattua, mutta antenniadaptereita en Suomen puolelta löytänyt, josta johtuen tilaus lähti UK:n liikkeelle. Adaptereita löytyy myös muilta toimitsijoilta esim. eBaystä, kun hakee tuotekoodeilla CT27AA35 ja CT27AA58. Hintaa koko setille tuli 80 euroa, poislukien jo ennestä itsellä ollut Bluetooth-to-AUX -palikka (kuvassa alapuolella), jonka hintaluokka oli noin 6 puntaa.
http://i01.i.aliimg.com/img/pb/938/247/614/614247938_227.jpg
Uhrilampaana toimii tosiaan vuoden 04 S40, jolla mittarissa maltilliset 240tkm...
(http://i671.photobucket.com/albums/vv74/IcyAero/IMG_20150728_171019232_zpseapnxjws.jpg)
Tämä projekti vaatii pääsyn auton AM/FM-moduulille (numero 6), johon antenniadapterit kytketään sekä vahvistimelle (numero 1), jonka johtonipusta ryövätään virrat FM-modulaattorille. Poiketen yllä olevaan ohjeeseen, käyttäessä antenniadaptereita ei ole tarvetta päästä C-pilarin sisäpuolelle, vaan adapterit liitetään suoraan AM/FM-moduuliin. Tämä helpottaa projektia huomattavasti, sillä pääsy C-pilarin sisälle ja suoraan ikkunassa oleviin antenniliittimiin on työlästä.
(http://i212.photobucket.com/albums/cc5/mattdocs40/afm.png)
Molempiin pääsy on suhteellisen helppoa, kunhan varoo rikkomasta paneeleita. Vahvistimelle pääsyyn pitää ensin poistaa peräluukun lattia ja vararenkaan styrokseista vasemman puolen poiston (helpottaa sivuseinän poistamista ja muutenkin työskentelyä). Styroksipalat ovat kierreruuveilla kiinni, jotka saa talttapäällä ruuvattua pois. Kun tämä on poistettu, on vasemman sivuseinän vuoro. Sivuseinä on peräluukun vierestä kiinni kahdella puristusliittimellä (purista yhteen ja vedä ulos), takapenkin takaa yhdellä samanlaisella (kaada penkit edestä pois) sekä ujutettu yhden metallikorvan läpi peräluukun vieressä olevien kiinnikkeiden yläpuolelta.
Hattuhyllyn poisto seuraavaksi. Kannattaa kaataa molemmat takapenkit alas, helpottaa työskentelyä hattuhyllyn ja muutenkin projektin kanssa. Hattuhyllyn "alareuna" kääntyy alas ja kiinnittyy tavaratilan puolella kahdella kiinnikkeellä, nämä saa helposti kädellä puristettua pois. Tämän jälkeen hattuhyllyn "lippa" nousee ylöpäin ja tästä välistä pääsee ujuttamaan kätensä hattuhyllyn sisälle. Hattuhylly on kiinni kahdella kiinnikkeellä ja takareunassa sitä pitää paikallaan kolme koukkua, jotka on ujutettu omiin koloihinsa. Molemmilla käsillä nostaen kiinnikkeiden ympäriltä saa hattuhyllyn irti, tosin tässä kannattaa olla varovainen vaikka voimaa saakin käyttää ihan mukavasti. Nimimerkillä toisen kiinnikkeen valkoisen osan rikoin nostaessa pois paikaltaan. Alapuolella kuva, jossa näkyy hattuhyllyn kiinnikkeet.
(http://i671.photobucket.com/albums/vv74/IcyAero/IMG_20150821_185627387_zpsrdzh5gw8.jpg)
http://i671.photobucket.com/albums/vv74/IcyAero/IMG_20150821_185627387_zpsrdzh5gw8.jpg
Ja itse AM/FM-moduuli, johon jo kytkettynä antenniadapterit ja AUXBOX12V siihen väliin.
(http://s671.photobucket.com/user/IcyAero/media/IMG_20150821_185641949_zpsstin7xht.jpg.html)
http://s671.photobucket.com/user/IcyAero/media/IMG_20150821_185641949_zpsstin7xht.jpg.html
(http://s671.photobucket.com/user/IcyAero/media/IMG_20150821_185636435_zpshsmtdsyb.jpg.html)
http://s671.photobucket.com/user/IcyAero/media/IMG_20150821_185636435_zpshsmtdsyb.jpg.html
Sitten sähköjen pariin... alla olevasta linkistä löytyy S40 04.5 vuoden sähkökaaviot ja sivun 88 perusteella vahvistimelle (AUD, 16/105) menevä GREEN-BLUE -johto olisi switched 12V, eli jännitteinen aina kun auto on käynnissä tai avain on käännetty vähintään I -asentoon.
http://www.matthewsvolvosite.com/downloads/2004.5__S40_V40.pdf
Vahvistimesta siis vain johtonippu irti, oikean johdon paikallistaminen ja asian varmistaninen. Avain I -asennossa mitattaessa johtonipun 3. pinni eli kyseinen GREEN-BLUE johto antaa 12.3V. Kun avain käännetään 0-asentoon, kestää noin kaksi minuuttia kunnes vahvistimen virrat sammuvat. Tämä sopii siis hyvin tarkoitukseemme ottaa AUXBOX:lle sähköt samaisesta johdosta. Auxboxin virrankulutus pitäisi olla kuitenkin suhteellisen maltillinen, toki huomasin yksikön lämpiävän jonkin verran käytössä muttei hälyyttävästi.
(http://i671.photobucket.com/albums/vv74/IcyAero/IMG_20150821_185603784_zpshuvpkatq.jpg) (http://i671.photobucket.com/albums/vv74/IcyAero/IMG_20150821_185726536_zpshexangma.jpg) (http://i671.photobucket.com/albums/vv74/IcyAero/IMG_20150821_185527402_zpsly26elz0.jpg)
http://i671.photobucket.com/albums/vv74/IcyAero/IMG_20150821_185603784_zpshuvpkatq.jpg
http://i671.photobucket.com/albums/vv74/IcyAero/IMG_20150821_185726536_zpshexangma.jpg
http://i671.photobucket.com/albums/vv74/IcyAero/IMG_20150821_185527402_zpsly26elz0.jpg
Nyt kun oikea johtokin on paikallistettu, niin ei muuta kuin rosvoliittimellä kiinni ja testaamaan... maapisteenä vahvistimen vieressä oleva maapiste.
Hyvin kuuluu! 8) Taajuusvalintoja vain 87.9 tai 88.3MHz, mutta koska signaali moduloidaan suoraan analogiseen antennipiuhaan ennen FM-moduulia, ei muiden radiolähetysten pitäisi (eikä ole ainakaan vielä) aiheuttaa häiriötä, ellei kyseessä ole jokin oikeasti tehokas radiolähetys. Todennäköisesti johtuu omasta puhelimesta, mutta suoralla AUX:lla liitettynä musiikin vaimennus oli paljon suurempi, kuin käyttäessä omaa erillistä BT-palikkaa. Voi toki olla, että BT-palikassa on oma vahvistus signaalille, varmaksi en osaa sanoa.
(http://i671.photobucket.com/albums/vv74/IcyAero/IMG_20150821_195837120_zpslraqq53u.jpg) (http://i671.photobucket.com/albums/vv74/IcyAero/IMG_20150821_195822205_zpsggqnad22.jpg) (http://i671.photobucket.com/albums/vv74/IcyAero/IMG_20150821_203909355_HDR_zpsu1wfifg2.jpg)
http://i671.photobucket.com/albums/vv74/IcyAero/IMG_20150821_195837120_zpslraqq53u.jpg
http://i671.photobucket.com/albums/vv74/IcyAero/IMG_20150821_195822205_zpsggqnad22.jpg
http://i671.photobucket.com/albums/vv74/IcyAero/IMG_20150821_203909355_HDR_zpsu1wfifg2.jpg
Tämän jälkeen vain asennus mielekkääseen paikkaan, itselläni tällä hetkellä romut roikkuvat vielä perätilassa rumasti, mikäli jotain sattuu tapahtumaan/rikkoutumaan. Itse kierrätin johdot AM/FM-moduulin oikealla puolella olevasta isosta reiästä ja sivuverhoilun takaa ja ulos takavalon vaihtoluukusta. Viimeinen asennuspaikka todennäköisesti tämän luukun takana sivuverhoiluun liimattuna tai nippusiteillä kiinnitettyinä. Näyttää mukavalta kiitos väliaikaisen teippi- ja nippusidevirityksen :D Auxboxissa tulee mukana erillinen ON/OFF nappi, jonka voi vetää tarvittaessa näkyvälle paikalle. Johto on kuitenkin sen verran lyhyt, ettei sitä saa jatkamatta vedettyä mihinkään kuskin ylettyville järkevästi.
(http://i671.photobucket.com/albums/vv74/IcyAero/IMG_20150822_090524075_zpsxkep8r6u.jpg)
http://i671.photobucket.com/albums/vv74/IcyAero/IMG_20150822_090524075_zpsxkep8r6u.jpg
-
Loistavat ohjeet, kiitos! Jäin vaan miettimään, olisikohan mahdollista haarottaa anteninjohtoa modulaattorille tuolta soittimen päästä ja ryöstää virta tupakinsytyttimen johdoista? Olis huomattavasti lyhempi matka viritellä nuo aux ja usb piuhat keskikonsoliin.
-
Noniin hatun nostot. Täydelliset ohjeet kuvineen! Varmasti helpotusta muillekkin tulevaisuudessa. :)
Loistavat ohjeet, kiitos! Jäin vaan miettimään, olisikohan mahdollista haarottaa anteninjohtoa modulaattorille tuolta soittimen päästä ja ryöstää virta tupakinsytyttimen johdoista? Olis huomattavasti lyhempi matka viritellä nuo aux ja usb piuhat keskikonsoliin.
Yksiköt sijaitsee tuolla takana, niin edessä sitä ei voi tehdä. Itsellä boksi tuli ratin taakse alas, vedin pidemmillä antennipiuhoilla, tosin siinä tuli sitten turhaa kiertoa, mutta sai tosiaan eteen sen boksin. Oli aivan toimiva ratkaisu niinkin. Katossa/pilareissa toin vielä sen antennipiuhan, niin ei päässy virtajohtojen kanssa samaan.
Usb johtohan saa kyllä myös jatkoa. Auxilla tietenkin pitkillä vedoilla voi olla se häiriö taas, mutta laita joku tuollainen bluetooth palikka. Sen kans kun oppinu olemaan, niin hirveää hommaa johtojen kanssa pelleily. ;)
-
Antennijohdon haaroitus tuskin onnistuu, koska tuosta AM/FM-moduulissa analoginen signaali muutetaan digitaaliseen muotoon ja siirretään valokuitua (Volvo MOST, https://en.wikipedia.org/wiki/MOST_Bus) pitkin eteen radioyksikölle. Ainoa mahdollisuus tosiaan on moduloida se analoginen signaali ennen AM/FM-moduulia ja helpoiten se onnistuu kyseisillä antenniadaptereilla. Bluetooth -palikka ei kuitenkaan laske äänenlaatua (kunhan ostaa hyväksi todetun, halvimmat eBay palikat aivan kuraa) ja siihen liittämisen helppous on iso plussa käytettävyydelle.
Modulaattorin voi varmaan kyllä tuoda eteenkinpäin jatkamalla, mutta silloin lienee helpompaa olla käyttämättä noita antenniadaptereita vaan tehdä itse omat, koska siinä joutuisi kuitenkin soveltamaan miten jatkaa olemassaolevaa koaksiaalikaapelia. Ja tämä tietenkin vaatisi sitten liittymispisteeksi ikkunan antenniliittimiä C-pilarin takana, jota ei välttämättä saa 4cm enempää irti koska turvallisuussyistä paneeli on kiinnitetty runkoon kumihihnalla.
-
Nuilla tavaroilla itse sen silloin tein. Eli tuosta otti molemmista liittimen ja kolvasi tuohon antennijohtoon. Ikkunalta -> Eteen modulaattorille -> takas taakse.
(http://i57.tinypic.com/qn7194.jpg)
Toki jos nuo valmiitkin ostaa, niin tuollaisella jatkollahan se helposti eteenki onnistuu?