Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Kenonit - 17.08.2015, 21:55:17
-
Eli ärrässä selaista ongelmaa, että syö jäähdytinnestettä ihan tolkuttomasti, ja tekee painetta paisariin. Kansi oikastu ja käyty läpi, eikä siitä koneistamolla löytynyt mitään. Kansipahvi uusi. Kaikki tiivisteet uusittu koneeseen. Ei sekoitu öljyyn, kaverin mukaan ei savuta kun perässä ajoi, eikä merkkaa reviiriään. Kuskin jalkatila kostea, mutta ei noi kaikki nesteet ole sinnekkään voinut mennä. Voiko mulla olla niin paska tuuri, että olisi lohko haljennut? En kyllä ikinä ole kuullut että näissä pienemmällä porauksella olevissa olisi niin käynyt. Teki tätä jo ennen täyttä koneremonttia, mutta nyt mielestäni jopa pahentunut. Vai voiko olla, että lohko olisi kieroutunut niin, että nyt kun kansi suoristettiin, niin lohkon pinta olisi niin kierossa että sitä kautta pääsisi nesteet karkuun? Lisätään vielä että öljytaso ei nouse eikä laske, ja pysyy puhtaan värisenä. Paisarin korkki uusittu myös. Sen kun avaa, niin sylkee kaiken pihalle.
Jonnekkinhan sen nesteen on mentävä, mutta minne? Ei jaksa enää käsittää
-
Laita paineilmaa tulpan reiästä yksi kerrallaan. Jos alkaa paisarissa kuplimaan, tietää mistä se katoaa....lämppärin kennoja näistä menee, mutta se ei aiheuta painetta. Kastelee vain matot jne
-
Turbon pakopesä halki. Näissähän on vesijäähdytetty ahdin.
-
Turbon Pakopesä ja toi lämppärin kenno. Itsellä kusi lämppärin kennosta vaan kierrättäessä. Nestettä katos polkiessa 2dl n. 30km lenkillä. Matto tuntui vain vähän kostealta mutta superloni alla oli aivan täynnä. Vuotanut jo kauan.
Vaiga vaikka eka kenno tai sen tiivisteet niin siitä se alkaa selviämään.
-
Jos se painetta tekee järjestelmään liikaa niin silloinhan siellä tosiaan on yhteys sylinteriin. Jos kansi on ehjä niin sitten se lohkon taso on kiero tai murtuma jossakin sylinterissä.
Neste menee sylinterin kautta polttoon.
Ota tulpat irti ja katso onko jou selvästi puhtaampi toisia, jos on niin siinä sylinterissä vuoto.
Voihan sinne painetestinkin tehdä niin näkee häipyykö paine. Ei se tosin mitään lohduta jos ei tiedä minne se menee.
-
Turbon pakopesä halki. Näissähän on vesijäähdytetty ahdin.
Pakopesän halkeama ei vaikuta nestekiertoon mitenkään, se neste kiertää siinä keskiössä.
Enkä muista ikinä kuulleeni, että tällaisen ahtimesta olisi se keskiö haljennut.
Kantta tai lohkoa itsekin epäilisin.
Tuntuuko neste kiertävän normaalisti kun termari aukeaa?
Ja tosiaan, vuotava lämppärin kenno ei tee painetta paisariin, päinvastoin, sieltä vain katoaa aineet.
-
Pakopesän halkeama ei vaikuta nestekiertoon mitenkään, se neste kiertää siinä keskiössä.
Enkä muista ikinä kuulleeni, että tällaisen ahtimesta olisi se keskiö haljennut.
Kantta tai lohkoa itsekin epäilisin.
Tuntuuko neste kiertävän normaalisti kun termari aukeaa?
Ja tosiaan, vuotava lämppärin kenno ei tee painetta paisariin, päinvastoin, sieltä vain katoaa aineet.
Mulla ainakin näin oli. :)
-
Mulla ainakin näin oli. :)
Siis miten? Selvennätkö?
-
Ahdin on uusi joten pakopesä tuskin on haljennut :D Jalkatila on märkä muttei kuitenkaan lillu mitenkää, ja nestekkään ei maistu makealta niin tuskin se kennosta silloin on tullut. Täytyypi ottaa ne tulpat ekana irti ja katsella mitä näkyy :buck2:
-
Nonii, tulpat otin irti ja jokainen mäntä oli suht puhdas. Mahtaakos tuo johtua siitä että kone oli auki n.5tkm sitten ??? Samalla kun otin tulpat irti, niin yks katkesi ja toinen mureni :buck2: Mielestäni en niitä mitenkään ylikovaa kiinni laittanut. Täytyy kait nypätä se kansi irti, ei tässä muukaan auta :-[
-
Samalla kun otin tulpat irti, niin yks katkesi ja toinen mureni :buck2: Mielestäni en niitä mitenkään ylikovaa kiinni laittanut.
Asiaa sivuten mä oon onnistunu ostamaan viis Boschin tulppaa joista yks nitkui keskeltä ihan katkeamaisillaan ja toisesta eriste halki pituussuunnassa. Eli voi olla ollu jo uutena vikaa, en mäkään huomannu noita kun asentelin. Uusia kun olivat niin eihän niissä mitään voi olla vikaa ::) Veikkaan että alukannesta menee ensin kierteet ennen ku sytytystulpan saa kiristämällä rikki.
Mutta joo, sympatiat rempan suhteen, turhan paljo sattunu tuota koneen avaamista sulle, mennee jo rutiinilla.. ELK
PS. Sun sigun autojen linkit vie molemmat kasikymppiin.
-
Täytyypi mennä töihin tulppien kera ja kysyy onko näissä takuuta :D Ja joo, kyllähän se pikkuhiljaa alkaa rutiinilla menemään :buck2: Ja kiitos infosta, täytyypi heti korjaa toi linkki :-[
Tuli tällänen mieleen, että voisko toi ahdin kumminkin jollain ihmeellä työntää nesteet painepuolelle ja sitä kautta imusarjaan? Selittäisi sen että joka mäntä on kirkas ja paisarissa painetta. Aika kaukaa haettuahan toi on mutta kumminkin :D
-
mulla ainakin vuosi männän päälle ja teki painetta järjestelmään, pikkuhiljaa se vuoto laajenee.
Edit. ei tullu luettua kysymystä ajatuksella, joten tästähän ei ollu mitn. hyötyä.
-
Mulla on alkanut kanssa syömään nesteitä toi mun T5 '96. Samalla lailla ei merkkaa reviiriään, ei ole öljyjen seassa eikä haise tms missään. Johonkin sitä vaan menee, sanoisko että apaut litra per 300 km.
Pitäs kattoa että tekeekö painetta. Kansiremppa on tehty pari-kolme vuotta sitten, että en kyllä oikein usko että sylinteriin vuotaa.
Ehkäpä joku letku on vanhuuttaan niin hauras, että vuotaa nesteitä vain silloin kun on moottori lämmin = systeemissä painetta. Ja siksi ei haise eikä tee lätäköitä?
-
Ehkäpä joku letku on vanhuuttaan niin hauras, että vuotaa nesteitä vain silloin kun on moottori lämmin = systeemissä painetta. Ja siksi ei haise eikä tee lätäköitä?
Niin piti siis kysyä, että jos joku gummiletku tolleen vanhuuttaan vuotaa "salaa" nesteitä, niin miten moisen löytää? Vinkkejä kellään?
-
Ottaisin itse ne kumiletkut joka tapauksessa pois ja vaihtaisin silikoniletkut tilalle. Do88 ja SamcoSport myy mallikohtaisia letkuja.
Ei välttämättä huono peliliike noin muutenkan. Silikoniletkujen kanssa ei pitäisi tulla vastaavia ongelmia heti.
-
Niin piti siis kysyä, että jos joku gummiletku tolleen vanhuuttaan vuotaa "salaa" nesteitä, niin miten moisen löytää? Vinkkejä kellään?
Jos on letkulämmitin lämppärinletkussa niin vaihtaisin suosiolla kaikki siihen liittyvät letkut heti jos ovat vanhoja.
Omasta vastaavasta olen 3x vaihtanut tienpäällä niitä letkunpätkiä, parhaimmillaan -20 lämpötilassa ja kovassa tuulessa pientareella, ei houkuttele toistamaan operaatiota.
Eivät ole yläkautta niin kovin näppärässä paikassa...
Sieltä ne sitten ensimmäisinä pettävät kovilla kierroksilla. Ehkä lämmitysvastus luo vastusta kiertoon ja lämmitettäessä lähellä olevat letkut saavat tosi hyvin kuumaa?
Toinen suosikkipaikka on ne pikkuletkut moottorin takana lähellä turboa, ovat kuin kiveä vanhemmiten.
-
Itsellä oli pikkuinen vuoto siinä n. 5cm letkussa, joka yhdistää turbon vesiputken ja koneen vesiputken.
Se sijaitsee juuri pakosarjan lämpösuojan päällä ja ei sen takia tiputtanut alleen mitään koskaan.
Tosin hävikki oli pienempää.
Siellä on myös yks lyhyt kumiletku turbon alla/vieressä, mutta se on jo pakosarjan alapuolella ja pitäisi tiputtaa maahan nestettä.
Tuli mieleen tosta paineiden teosta: tekeekö se oikeasti painetta, vai onko kyse järjestelmään muodostuvasta ilmasta, mikä johtuu vuodosta.
Silloin ne ilmataskut työntävät nesteet pihalle kun avaat korkin.
Kun käynnistät auton tekeekö se kuplaa paisariin kun korkki auki ?
-
Pääsin vähän katsomaan tota mun nesteiden häviämistä. Työputki päällä niin ei oikein ehdi kunnolla paneutumaan.
Laitoin auton alle ison pahvin että varmasti näkee pienimmätkin tiputtelut. Sitten kone käyntiin ja antaa hyrskyttää itsensä lämpimäksi.
Ei tee kuplaa paisariin, ei kylmällä eikä lämpimällä koneella.
Ei näytä tiputtavan alleen. Antaa nyt ton pahvin olla jos vaikka koneen viiletessä tiputtaisi.
Olisi ihan jees jos vuotopaikka löytyisi, parissa päivässä on menny n litra nesteitä enkä ole ajanu kuin noin 40 km sinä aikana...
Mitens tuon pakosarjan päällä olleen vuodon paljastit?
-
Noniin, uudet tulpat töistä ja volvo taas käynissä. Kylmänä ei tee painetta korkki kiinni, eikä kupli eikä pinta nouse korkki auki. Mutta kun kone lämpenee, niin alkaa työntämään nestettä ulos paisarin korkin välistä. Tässä vaiheessa paisari ääriään myöten täynnä. Kun flekti lähtee päälle, kupliminen vähenee ja nesteet laskeutuvat takaisin ylärajalle. Korkin kun aukaisee, niin kuuluu vain se pieni "tsuh" mikä pitääkin kuulua. Kun flekti sammuu, niin nesteet alkavat välittömästi nousta ja tulvivat yli. Eli ilmeisesti ne nesteet katoavat aina tuolta korkin välistä. Vesiletkut eivät kovetu missään välissä. Kysymys kuuluukin, voiko mulla olla termari paskana? Sitä en vaihtanut konerempan yhteydessä, ja tosiaan teki tuota jo ennen sitä. :buck2:
-
Kysymys kuuluukin, voiko mulla olla termari paskana? Sitä en vaihtanut konerempan yhteydessä, ja tosiaan teki tuota jo ennen sitä. :buck2:
Halpa kokeilu, vaihda se.
Joskus omassa teki vähän samanlaista ja oli joku sitkeä ilmalukko järjestelmässä jossakin. Meni sitten hermo ja vedin pedaali pohjassa rajoittimeen 1 ja 2 vaihteen, sen jälkeen katsoin nesteet, oli paisari melkein tyhjä.
Täytin systeemin ja sen jälkeen toimi ok. En tiedä olisiko sitten ollut se ilmakupla jossakin joka lähti kovilla kierroksilla pois?
-
Vaihda ainakin se termari. Näyttääkös lämpömittari korkeita lukemia?
-
Lämpömittari on ja pysyy puolivälissä, tai ehkä millin yli vaikka miten ajais. Täytyypi vaihtaa se termari alkuviikosta, jos vaikka sillä korjaantuis. Tuotakaan tuskin ikinä vaihdettu :D
-
Paisarinkorkki rikki? Ei päästä ylimääräsiä paineita pois.
-
Ainiin, unohtu mainita että korkki on uusi :D Ja tosiaan ilman korkkia alkaa nestepinta nousemaan ja tulvii yli jos flekti ei käy
-
Voisko syyläri olla niin tukossa tms. ettei neste kierrä kunnolla...?
Tai vesipumppu, onko se varmasti kunnossa?
-
Vesipumppu on uusittu n. 5tkm sitten, laatua volvo oem. Jäähdytin vois tietty olla tukossa, tarvii tutkia jos toi termarin vaihto ei auta
-
Haiseeko jäähdytinneste kuuman auton moottoritilassa?
-
Eipä se oikeen tunnut haisevan :D
-
Termari vaihettu, ei vaikutusta :-\
-
Ja jos avaa korkin, niin nesteet tulee ulos koneen lämmetessä paikoillaan? Ja lämpömittari ei nouse juurikaan.
Mites ajossa, jos korkki on kiinni ja lämmityslaitteen hana kuumalla (pikkuisen puhallusta päällä)? Loppuuko lämmön tulo ja lämpömittari nousee - ja nesteet puhaltaa ulos? Silloin on kannentiivistevian merkit.
-
Juurikin näin, nesteet tulee ulos mutta lämmöt ei nouse.
Lämpömittari ei ole kertaakaan alkanut nousemaan, ja lämmintä tulee aina kun kääntää lämpimälle. Lisätään vielä, että huomasin että jos ilmastointi on päällä, eli flekti pyörii kokoajan, ei tätä ongelmaa ole. Ainakaan paikallaan, ajamaan ei voi lähteä kun auto on seisonnassa.
Voisko vedenlämpöanturi olla rikki, ja sen takia pääsis keittämään hieman ennen kun flekti lähtee päälle?
-
Näissähän sitten neste kiertää aina lämmityslaitteen kennolla, sille ei ole hanaa. Lämmitystä ohjataan ilmaläppiä kääntämällä.
-
Pääsin vähän katsomaan tota mun nesteiden häviämistä. Työputki päällä niin ei oikein ehdi kunnolla paneutumaan.
Laitoin auton alle ison pahvin että varmasti näkee pienimmätkin tiputtelut. Sitten kone käyntiin ja antaa hyrskyttää itsensä lämpimäksi.
Ei tee kuplaa paisariin, ei kylmällä eikä lämpimällä koneella.
Ei näytä tiputtavan alleen. Antaa nyt ton pahvin olla jos vaikka koneen viiletessä tiputtaisi.
Olisi ihan jees jos vuotopaikka löytyisi, parissa päivässä on menny n litra nesteitä enkä ole ajanu kuin noin 40 km sinä aikana...
Mitens tuon pakosarjan päällä olleen vuodon paljastit?
Huomasin kun valkoista möhnää lämpösuojan päällä. Mulla katosi desejä viikossa, pieni vuoto siis.
-
Eipä auttanut se lämpöanturinkaan vaihto. Huomasin myös että paisari pn halki siitä pienemmän letkulähdön juuresta, mutta se tuskin vaikuttaa. Ja tosiaan, nesteet tulee ulos korkin ja paisarin välistä. Ja näyttäisi korkkikin menevän vinoon paisariin :idiot2: Täytyypi tuokin vaihtaa kumminkin.
-
Pääsin vähän katsomaan tota mun nesteiden häviämistä. Työputki päällä niin ei oikein ehdi kunnolla paneutumaan.
Laitoin auton alle ison pahvin että varmasti näkee pienimmätkin tiputtelut. Sitten kone käyntiin ja antaa hyrskyttää itsensä lämpimäksi.
Ei tee kuplaa paisariin, ei kylmällä eikä lämpimällä koneella.
Ei näytä tiputtavan alleen. Antaa nyt ton pahvin olla jos vaikka koneen viiletessä tiputtaisi.
Olisi ihan jees jos vuotopaikka löytyisi, parissa päivässä on menny n litra nesteitä enkä ole ajanu kuin noin 40 km sinä aikana...
Itse itseäni lainaten. Menty kuin heikkopäinen joten olen vaan tarvittaessa lisännyt jäähdytysnestettä ja välillä yrittänyt kuikkia että mistä vuotaa.
Nimittäin nyt on alkanut tekemään lätäkköä alleen. Moottoritilan puolelta tulee, apaut siitä kuskin jalkojen tietämiltä. Vaan on niin outo vuoto, että kun moottori käynnissä yrittää katsoa että mistä ruikkii, niin ei näy mitään, ei nouse höyryä mistään - vain vähän haiskahtaa se jäähdytysnesteen makea haju.
Vaan lätäkköä tulee jossain vaiheessa.
Omituista sinänsä, että tuossa kun kävin heittämässä parin sadan kilometrin lenkin, niin ei juurikaan vienyt nesteitä. Että ikäänkuin vuotaisi vain pysähdyksissä, ja silloinkin vain silloin kun kone on jäähtynyt puolilämpimäksi. Tai jotain.
Että hä?
-
Itse itseäni lainaten. Menty kuin heikkopäinen joten olen vaan tarvittaessa lisännyt jäähdytysnestettä ja välillä yrittänyt kuikkia että mistä vuotaa.
Nimittäin nyt on alkanut tekemään lätäkköä alleen. Moottoritilan puolelta tulee, apaut siitä kuskin jalkojen tietämiltä. Vaan on niin outo vuoto, että kun moottori käynnissä yrittää katsoa että mistä ruikkii, niin ei näy mitään, ei nouse höyryä mistään - vain vähän haiskahtaa se jäähdytysnesteen makea haju.
Vaan lätäkköä tulee jossain vaiheessa.
Omituista sinänsä, että tuossa kun kävin heittämässä parin sadan kilometrin lenkin, niin ei juurikaan vienyt nesteitä. Että ikäänkuin vuotaisi vain pysähdyksissä, ja silloinkin vain silloin kun kone on jäähtynyt puolilämpimäksi. Tai jotain.
Että hä?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=65982.0
Tuossa linkki omaan topicciini missä viimeisimmässä viestissä samankaltaisista ongelmista. Meitähän on siten kolme lähes saman ongelman kourissa. Pieniä variaatioita ongelmissa :hello: täähän menee mielenkiintoiseksi. :D
-
Kuskin jalkatilan kohdan vuoto sopisi turbon vesiletkun oireisiin. Itsellä vuosi siitä. Pitkään sain metsästää kunnes halkesi. Sittenkin uusi fuskasi kun oli karvan löysässä.
Vuosi oikeastaan vain kun antoi reippaasti kenkää. Lopulta letkun liitos oli vain kostea.
-
Joo oh, paisarin vaihoin ja tutkein taas lisää. Eli siis paine tulee vissiin sen takia, kun mulla ei ilmeisesti neste kumminkaan kierrä. Paisari täyttyy siitä pikkuletkusta mikä lähtee termarilta. Ja kun auton sammuttaa ja venaa hetken, niin alkaa paisarista kuulua ääntä. Korkki auki ja järjestelmässä pieni alipaine. Täytyy kai alkaa huuhtelee tota syyläri josko se oiskin tukossa. Kaikki pienetkin vaihtoehdot käyn läpi ennen kun nyppään taas hatun irti :2funny: No onneks tällä ei oo hätä, käyttis löytyy nii seisokoon vaikka vuoden mun puolesta.
-
Kuskin jalkatilan kohdan vuoto sopisi turbon vesiletkun oireisiin. Itsellä vuosi siitä. Pitkään sain metsästää kunnes halkesi. Sittenkin uusi fuskasi kun oli karvan löysässä.
Vuosi oikeastaan vain kun antoi reippaasti kenkää. Lopulta letkun liitos oli vain kostea.
Thx, täytyykin katsella tuota kohtaa.
-
Joo oh, paisarin vaihoin ja tutkein taas lisää. Eli siis paine tulee vissiin sen takia, kun mulla ei ilmeisesti neste kumminkaan kierrä. .
Muovisiipinen tarvikevesipumppu ja siivet irti?
Tämä nyt vain yksi mahdollinen kauhuskenaario...
Jos termostaatti kuitenkin toimii.
-
Vesipumppu vaihettu n.5tkm sitten, laatua volvo original. Sama myös termari, tosin ei ajettu metriäkään vaihdon jälkeen
-
Kuskin jalkatilan kohdan vuoto sopisi turbon vesiletkun oireisiin. Itsellä vuosi siitä. Pitkään sain metsästää kunnes halkesi. Sittenkin uusi fuskasi kun oli karvan löysässä.
Vuosi oikeastaan vain kun antoi reippaasti kenkää. Lopulta letkun liitos oli vain kostea.
Googlasin ja Lontoon murteella ehdotetaan tuota turbon vesiletkua. Kuvat ja kaikki:
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=40514
-
Niin ja piti vielä kysyä, että jos pikkuvuodon sijasta kone päättää yskäistä kaikki vedet vaikkapa moottoritielle, nuin näkyykö se muuten kuin varoitusvalon palamisena? Esim että lämpömittari pamahtaa nolliin tms?
-
Niin ja piti vielä kysyä, että jos pikkuvuodon sijasta kone päättää yskäistä kaikki vedet vaikkapa moottoritielle, nuin näkyykö se muuten kuin varoitusvalon palamisena? Esim että lämpömittari pamahtaa nolliin tms?
Eipä välttämättä näy. Lämpöanturilla ei ole nestettä mutta se on kuumassa höyryssä jonkin aikaa joten mittari voi näyttää jopa normaalia.
Talvella tuon huomaisi kun lakkaa lämmityslaitteesta tulemasta lämmintä.
-
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/torin-j%C3%A4%C3%A4hdytysj%C3%A4rjestelm%C3%A4n-testaus-sarja
ja ei tarvi arpoa. Taas tietenkin lisäyksenä, et jos tykkää värkätä ja on aikaa, ni sitte voi tutkia itekki joka paikan läpi.
Meinaan, että jos auton/autoja aikoo omistaa, oli se sitten mikä tahansa, ni hyödyllinen työkalu siihen tarkoitukseen ja hintansa ja hermojen väärti, ku viatonta autoa ei olekkaan.
Tohon vuotokohtaan sopisi myös läpiviennin kohta ja tosiaan turbon letku/kuskin puolen muut letkut/putket, tarvii vaan vähän purkaa tavaraa eestä, että näkee sinne paremmin.
-
No nyt löytyi mistä vuotaa!
Se vesiletku, joka menee moottorista sisätiloihin, se tulipellin läpivienneistä ylimmäinen, vuotaa sieltä moottorin päästä. Komean suihkun kera. Mutta vain silloin kun kone on lämmin ja antaa kierroksia.
Mimmonen toi on vaihtaa? Moottorin päässä näyttäis olevan perinteinen klemmari, mutta tulipellin luona joku rutistus-puristusliitos?
-
No nyt löytyi mistä vuotaa!
Se vesiletku, joka menee moottorista sisätiloihin, se tulipellin läpivienneistä ylimmäinen, vuotaa sieltä moottorin päästä. Komean suihkun kera. Mutta vain silloin kun kone on lämmin ja antaa kierroksia.
Mimmonen toi on vaihtaa? Moottorin päässä näyttäis olevan perinteinen klemmari, mutta tulipellin luona joku rutistus-puristusliitos?
(http://www.volvopartswebstore.com/images/parts/volvo/fullsize/GR-275403.jpg)
Eli kysymys on tuosta osasta nro 22, eli lämmityslaitteen syöttöletku. Volvon osanumero näyttäisi olevan 9186849.
Jännä juttu että ruikkii vain jos on lämmin moottori ja antaa kierroksia. Ei muuten. Tiedä sitten koska hajoaa totaalisesti, sittenhän se on ilmajäähdytteinen moottori hyvin pian...
-
Vaihtamiseen saa varata uudet tiivisteet läpivientiin ja todennäköisesti koko uuden läpiviennin.
Jos helpolla ja halvalla haluat päästä niin katkaise vanha letku läheltä tulipeltiä ja laita putkenpätkällä liittäen klemmareilla uutta letkua moottorille.
Yleensä nuo hajoavat juuri sieltä kuumasta päästä eli moottorilta.
Jos on letkulämmitin lämppärinletkussa niin vaihtaisin suosiolla kaikki siihen liittyvät letkut heti jos ovat vanhoja.
Omasta vastaavasta olen 3x vaihtanut tienpäällä niitä letkunpätkiä, parhaimmillaan -20 lämpötilassa ja kovassa tuulessa pientareella, ei houkuttele toistamaan operaatiota.
Eivät ole yläkautta niin kovin näppärässä paikassa...
Sieltä ne sitten ensimmäisinä pettävät kovilla kierroksilla. Ehkä lämmitysvastus luo vastusta kiertoon ja lämmitettäessä lähellä olevat letkut saavat tosi hyvin kuumaa?
Toinen suosikkipaikka on ne pikkuletkut moottorin takana lähellä turboa, ovat kuin kiveä vanhemmiten.
Hajoaa ne sitten ilman sitä letkulämppäriäkin jos ei sitä autossasi ole. :)
-
Vaihtamiseen saa varata uudet tiivisteet läpivientiin ja todennäköisesti koko uuden läpiviennin.
Jos helpolla ja halvalla haluat päästä niin katkaise vanha letku läheltä tulipeltiä ja laita putkenpätkällä liittäen klemmareilla uutta letkua moottorille.
Yleensä nuo hajoavat juuri sieltä kuumasta päästä eli moottorilta.Hajoaa ne sitten ilman sitä letkulämppäriäkin jos ei sitä autossasi ole. :)
Thx.
Pitää koittaa tuota halpaa kikkaa. Jostain Motonetista ketjua metritavarana ja jostain sopiva putkenpala siis.
Moottorin päästähän toi mulla on mennyt. Eikä ole minkäänlaista moottorinlämmitintä. Että on ihan omia aikojaan mennyt tämä.
-
Aikas helppo ja halpa homma vaihtaa ne o-renkaat sinne tulipellin päähän, jos sieltä sattuis kanssa vuotaan, mutta tod.näkösesti siis vain letku haprastunut toisesta päästä.
-
Otin ja korjasin vuotavan vesiletkun. Klikkaa kuvia isommaksi.
(http://s4.postimg.org/veb6neql5/Risa_vesiletku.jpg) (http://postimg.org/image/veb6neql5/)
Tämmöinen vekki vanhassa. Ilmankos vuoti.
(http://s4.postimg.org/aswevi909/Uutta_tilalle.jpg) (http://postimg.org/image/aswevi909/)
Kaupasta 15mm sisähalkaisijaltaan olevaa uutta letkua ja putkihyllystä 16mm liitäntäkappale.
(http://s4.postimg.org/5syynk3dl/Uusi_liitetty.jpg) (http://postimg.org/image/5syynk3dl/)
Sitten vaan kiinni vanhaan.
Hyvin tuntuu toimivan. Pitää tietty seurata, mutta ei nyt ainakaan ruiski vaikka kone olisi lämmin ja antaa kierroksia.
Pieni jumppa oli kyllä tyhjentää jäähdytysnesteet. Niitä kyllä pitää seurata kun nyt en ole ihan varma että menikö yhtä paljon sisään kuin tuli ulos. Meinaan kaikki kun ei tyhjennyksessä osunu vatiin ja osa lörvähti asfaltille kun aukoi tuota vaihdettavaa letkua. Mutta kyllähän elämässä jännitystä pitää olla! 8)
-
vinkkinä voin sanoa, et kun letku pääsee tohon kuntoon, ni se on pian uudestaan samanlainen, joten kantsii alkaa katteleen uutta letkua tilalle.
pieni sijotus sille, et nesteet pihalla ja kansipahvi paskana ja kansi kierona
-
Aina on nuo pikkuletkut hajonneet kuumasta päästä eli koneen tyköä.
Seuraavaksi tuossa hajoaa varmaankin tuo muovinen liitosputki. Metallisia olen käyttänyt itse.
Kyllähän se aina paras tietysti on jos uusii koko letkun mutta jos nestetasomerkkivalo toimii niin se pelastaa aika paljon.
Joskus kun on hajonnut, olen puoli kilometriä ajellut sopivaan paikkaan eikä ole kone vielä kärsinyt.
-
Joo toimii kyllä nesteiden varoitusvalo ja tarkoitus onkin uusia noita letkuja. Tilapäisesti nyt korjattu - missä kyllä on se tunnettu riski, että tilapäisestä tulee vakituista :)