Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tommil - 17.08.2015, 23:01:46
-
Vikakoodi tuli näyttöön, moottori vaatii huollon.
Toisella kertaa vikavalo sytty ja sammui vähän ajan päästä.
Syttyy yleensä kiidyttäessä kylmällä autolla, lämpimänä ei niin paljon.
Kävin tänään ajelemassa 40km, laatikko lukittuna 4 vaihteelle ja kierrokset yli 3000.
Katsotaan syttyykö huomenna samat viat.
Koodit luettu ja tulos on alla.
(http://s3.postimg.org/fg3t7074f/image.jpg) (http://postimg.org/image/fg3t7074f/)
-
Kannattaa tutkia alipainejärjestelmä, onko koneen tukikumit ehjät vai vuotaako alipaineen sieltä.
Toki letkujen ja liitosten kunto kannattaa tarkastaa myös.
Yleisin vika tuossa ahtopaineen säätelyssä näissä taitaa olla juurikin nuo kumit...
-
Omassa loppui samainen ongelma, kun käytin turbon ultraäänipesussa. Tuli vähän lisää vetojakin. Oli kuulemma aika törkyinen...
-
Juuri näin. Omassa D5:ssa eilen totesin alipainevuodon. Syynä tuo takakumi. Otat alipainemittarin(esim.biltema tms). Ja kytket sen ilmanputsarin kyljessä olevan tyynyjen alipaine magn.venttiilin alaspäin lähtevän letkun väliin, siis "sivuhaaraksi" ja katsot paljonko kone käydessä on alipaine. Pitäisi olla n.-0,95bar (95kpa). Jos ei ole, niin purista ko.venttiilin paksumpi eli se toinen letku lyttyyn. Jos alipaine lisääntyi niin vika on tyynyssä/ letkussa.
Jos ei vieläkään lisääntynyt niin vika on muualla, esim.turbon alipainerasian kalvo on puhki tai jokin letku.
-
Tänään ei syttynyt vikakoodit, mutta katotaan viikko miltä näyttää.
Turbo uusittu 100th sitten, saman vian takia.
Missä noita turbo pesuja tehdään?
-
Jyväskylässä ainakin TM-Autopalvelu tekee pesuja.
-
Omassa ex-kulkineessa v70 D5 -04 kun kylmällä koneella teki "kovan" kiihdytyksen niin meni vikatilaan. Lämpimällä koneella, vaikka kiihdytteli ja yritti saada vikaa päälle niin ei onnistunut. Vikana oli välijäähdytin, joka oli vähän revennyt.
-
Mulla D5 2002 ajettu 428tkm. Minulla meni vikatilaan moottori tarvitsee huollon ja antoi koodin P0244, joka viittaa ahtopaineen säätöventtiiliin. Vaihdoin sen kylläkin käytettyyn ja vähän aikaa pelasi joka myöskin antoi koodin P0244. Nyt tilanne on se ettei auto tahdo reagoida kaasupolkimen asentoon liikkeelle lähdettäessä. Vaikka kaasua painaa ei auto lähde kun hiljakseen eteenpäin ja sitten yhtäkkiä vastaakin kaasuun Tätä ei tapahdu koko ajan mutta osaisiko joku kertoa mistä lähteä vikaa etsimään. Maantievauhdissa auto toimii ihan normaalisti ja kiihtyy hyvin esim. ohitustilanteissa
-
Jos turbon siivekkeet takertelee niin "MrMuscle" voisi auttaa: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=25498.0
Minulla ainakin auttoi kun ajoin yhden talven 10 km työmatka 40 ja 60 nopeusrajoituksella tietöiden takia.
Huollossa sanottiin korjauksen hintaluokaksi 1500€ ja MrMuscle-pullo maksoi 2,95€, oli hyvä sijoitus ja siitä on
nyt puolitoista vuotta eikä ole vika vielä palannut.
-
Mulla D5 2002 ajettu 428tkm. Minulla meni vikatilaan moottori tarvitsee huollon ja antoi koodin P0244, joka viittaa ahtopaineen säätöventtiiliin. Vaihdoin sen kylläkin käytettyyn ja vähän aikaa pelasi joka myöskin antoi koodin P0244. Nyt tilanne on se ettei auto tahdo reagoida kaasupolkimen asentoon liikkeelle lähdettäessä. Vaikka kaasua painaa ei auto lähde kun hiljakseen eteenpäin ja sitten yhtäkkiä vastaakin kaasuun Tätä ei tapahdu koko ajan mutta osaisiko joku kertoa mistä lähteä vikaa etsimään. Maantievauhdissa auto toimii ihan normaalisti ja kiihtyy hyvin esim. ohitustilanteissa
Kaasupoljin on sähköinen ja siellä vissiin kuluneet liukupinnat..
-
Itellä v70 2.4d -03.. Ennen joka kerta meni vikatillaa kone ko paino kaasun pohojaa ja mr musclea turboon ja antoin tunnin vaikuttaa nii eipä oo sen jäläkee ollu ongelmia.. 600tkm turbolla ajettu ja ei näytä huolto historia ainakaa että ois ikinä mittää tehty sille.. Jännä että tuommonen autoki voi tuntua tehokkaalta.:)
-
Mistä reiästä sinä Kille91 ujutit letkun sisään? Kun luin tuota lontoon poikien linkkiä, niin siinä oli kyllä helpompi paikka mistä sitä vaggilaiseen sai laitettua.
-
Minä olen ruutannut vaahdon sisään pakopuolelta. Eli pakoputken liitos auki turbosta ja vaahto vaan sisään.
Täällä on toinenkin ketju, jossa tätä asiaa sekä tuota turbon puhdistusta on käsitelty enemmän. Löytynee hakusanalla 6805 ja olisko aihe ollut jotain d5 puutuu yli 60km/h nopeudessa tjsp.
-
Itselleni vastaten, voisiko vika olla moottorin etutukikumista joka toimii alipaineella, josta menee letku ahtopaineen säätöventtiilille. Kokeilin putken päästä imeä niin ei pitänyt alipainetta ollenkaan. Toinen letku piti alipaineen joka lähtee ahtopaineen säätöventtiililtä.
-
Jos suulla imien ei pidä yhtään alipainetta niin on särki. Ehjässä järjestelmässä pysyy alipainetta ~-0.9-(-)0.6 bar(ilmanpaineeseen verrattuna).
Suulla imien tuskin saa edes -0.1bar.
Tutki ensin myös letku ettei ole vaan rikki.
Silti vika ei välttämättä rajoitu pelkkään rikkinäiseen tukityynyyn.
-
Osaisiko joku kertoa onko tukityynyn vaihtaminen kuinka hankala homma?
-
Osaisiko joku kertoa onko tukityynyn vaihtaminen kuinka hankala homma?
Etutyyny on helppo. Tukee ja korottaa vain moottoria toisella tunkilla ja vaihtaa. Ei saa nostaa liikaa. Takatyyny ei varsinaisesti kummempi mutta huomattavasti ahtaampaa ja roinaa edessä ja saa maata auton alla naama kiinni auton pohjassa;-) Hyvät hermot ja varmistaa ettei auto tipu päälle niin kyllä se onnistuu. Kunnon nosturilla sen vaihtaa hetkessä
-
Vika paikallistettu, moottorin tukityynyt paskana, letkut tulpattu ja ajo jatkuu.
-
Täällä sama herja ja koodeja:
Ecm 5340
Ecm 2505
Ecm 930A
Cem 1A59
Cem 1E05
Cem 1D04
Cem 5F36
Dim 0005
Dim 0006
Kun koodit nollaa, ja autoa käyttää käynnissä, tulee heti seuraavat koodit:
Cem 1A59
Cem 1E05
Autossa on teho-ohjelma joten siihen liittyen ilmeisesti nuo kaksi yllämainuttia kuuluvat ja ovat ok, vai onko?
Tuo ajotietokoneeb huolla -herja tulee satunnaisesti. Yhden kerran on tehnyt sen että tehot aleni. Asia korjaantui kun käytti sammuksissa ja jatkoi sen jälkeen matkaa.
Mitä neuvoja osaisitteb noitten perusteella antaa?
Terv
Kiitollinen
-
No niin, herja alkoi tulla jokaisella reippaamalla kiihdytyksellä isommilla vaihteilla. Tutkiskelin asiaa tarkemmin ja nuo ensimmäiset koodit viittaa polttoaineen paineeseen. Ensimmäisenä listalla oli polttoainesuodattimen vaihto ja ellei se auta niin sitten suuttimien ohivuotomittaus ja vuotavien vaihto. Tosin auto käy niin tasaiseen, ei savuta coolorin vaihdon jälkeen ja tehoakin löytyy joten oletin noitten olevan kunnossa.
Summasummarum, viaksi paljastui tukkeentunut polttiaineen suodatin jonk juuri vaihdoin enkä ole saanut sen jälkeen herjaa aikaiseksi. Jännä juttu sinällään että vaihdoin sen viimeksi kaksi vuotta sitten syksyllä. Näyttää olevan niin että se kannattaa vaihtaa vuosittain. Muut koodit ovat osaltaan johdannaisia samasta asiasta ja osa auton uudesta tehokkaammasta moottorinohjelmasta. On meillä huippu foorumi, täältä löytyi tähän vastaukset kun kahlasi tarpeeksi läpi vanhoja topiceja.
Toivottavasti tästä vastauksesta on jollekin muulle myös apua.
-
Summasummarum, viaksi paljastui tukkeentunut polttiaineen suodatin jonk juuri vaihdoin enkä ole saanut sen jälkeen herjaa aikaiseksi. Jännä juttu sinällään että vaihdoin sen viimeksi kaksi vuotta sitten syksyllä. Näyttää olevan niin että se kannattaa vaihtaa vuosittain.
On niin halpa ja helppo vaihtaa että vaihdan hymyssäsuin joka syksy. Niin paljon kuullut matkanteon katkenneet dieselsuodattimen vuoksi että en ota riskiä. Tuttavan auto ryytyi talvella ja hinasivat korjaamoon sulamaan ja siellä vähän aikaa ihmettelivät kunnes äkkäsivät varalta tarkistaa "vasta huollossa vaihdetun" suodattimen kunnon. Ilmeni että suodatinta ei oltukaan vaihdettu hiljattain tehdyssä huollossa vaikka se näkyi laskullakin..
Tarvikesuodatin muuten poikkeaa orggis suodattimen ulkonäöstä aikalailla. Koska orggis on melko kallis ni en niitä käytä ja senkin vuoksi viisainta vaihtaa vuosittain. Kilsojakin tulee severta että suodattimen läpi huilaa noin 2.5 kuutiota vuosittain että kyllä sinne varmasti jotain kertyy ja sitä vettäkin ;)