Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: HirviTarra - 18.08.2015, 13:33:00
-
Moro! Ostin tuossa muutama viikko takaperin kyseisen kulkineen. Heti seuraavana päivänä käynnistäessä hirveä savutus, mutta kun nostin ahtoja hieman bleedillä, savutus väheni ja lopulta lakkasi kokonaan. Nyt taas auton seisottua muutaman päivän sama savutus alkoi vakioahdoilla. Ei kuitenkaan savuta ihan kokoaikaa, mutta välillä taas hirveä savupilvi tyhjäkäynnillä.. En tiedä liittyykö asiaan, mutta tyhjäkäynti heittelee hieman (välillä n.900rpm ja välillä 1000rpm) sekä auton oma vikakoodin lukija valitti liian laihasta/rikkaasta seoksesta.
Aluksi pelkäsin että polttaa vettä, mutta kaikki nesteet pysyy omassa paikassaan, eikä häviä/lisäänny.. Ei siis syö ollenkaan öljyä/jäähd.nestettä ja kaikki on muutenkin normaalin näköistä. Tehotkin on tallella.
Tyhjäkäyntimoottorin luonta alkoi myös kuulumaan ajoittaista naputusta, joka häviää kaasua painettaessa.
Itseltä loppui ideat kesken, eikä googlekaan osannut auttaa, joten toivottavasti täältä saa apua! :)
Kyseessä siis on 2.0l italo, johon vaihdettu 2.3 kone. Valitettavasti ahdin on 2 litrasesta, mutta kyllä se silläkin mukavasti liikkuu.
-
Tuosta löytyy lista mahdollisia syitä:
http://www.nctcog.org/trans/air/smoking/causes.asp
Nollaa se vikamuisti, aja jonkinlainen lenkki ja lue vikamuisti uudestaan tuleeko se sama koodi takaisin?
Vikamuistissahan voi olla koodeja vaikka kuinka pitkältä ajalta.
Tekisin vielä PCV testin tuohon näillä ohjeilla:
https://www.youtube.com/watch?v=FIRoc0VxLd4
-
Luin vielä aluksi vikakoodit niin antoi koodit 232 "long term fuel trim, idling" ja 414 "boost pressure regulation".
Nollauksen jälkeen ei anna enää mitään koodia.
Rupesi käymään tuon nollauksen jälkeen tyhjäkäyntiä hieman epätasaisesti (kuin joku ralliauto tms.) 700-800rpm kohdilla, mutta heitin kuitenkin pienen lenkin, jonka jälkeen annoin käydä tyhjäkäyntiä ja kierrokset nousi n.1100rpm kohdille.
Vähän ajan päästä tasoittui tonnin kohdille, mutta savutus jatkuu. Välillä enemmän ja välillä vähemmän.. Edelleenkään ei antanut vikakoodia.
Unohdin mainita että huohotin on huono sekä siinä joku entisen omistajan viritelmä.. Alhaalta tulee letku, joka yhdistyy T-haaralla moottorin päältä lähtevään letkuun ja t-haarasta lähtee kolmas letku öljypurkkiin.. Imuputkeen ei mene mitään letkua, vaan sen paikka on tukittu. Toivottavasti tuosta nyt ymmärsi jotain.
-
Miltä se sauhu haisee?
-
En oikein osaa sanoa.. Vähän pistävä haju. Hiukan haiskahtaa öljykin.
E: Itselleni vastatakseni luultavasti turbo leviämispisteessä..
Turbon imupuoli öljyinen, sekä samoin turbolta coolerille lähtevä ahtoputki.. Annoin lämmetä tyhjäkäynnillä, jonka jälkeen rupesin kaasuttelemaan. Aluksi savutus loppui kokonaan, mutta nyt tulee putkesta sellainen haalean sinertävä savuvana.
-
Vaihda huohotinpuolen osat niin luultavasti loppuu. Kuumalla konella öljykorkki pois -> ohut kumihanska tiiviisti kuminauhalla öljykorkin reijän kaulukseen. Jos huohottaa nii hanska paisuu ja jos kunnossa niin moottorin pitäis kevyesti omeä hanskaa sisäänpäin
-
Juu tiesin jo ostaessa huohottimen olevan huono, mutta epäilin kuitenkin turboa koska laakerit aivan loppu, eikä huohotinta ole yhdistetty imuputkeen, jolloin öljyn on pakko olla turbosta. Uusi turbo (16T) löytyy jo, mutta vielä pitäisi tilata 3" putkisto sekä tietenkin hakea uudet huohottimen osat siniseltä.
-
Vaihdoin tulpat Volvon omiin, turbon ja tietysti öljyt, niin ei enään näyttänyt tulevan hirveetä savupilveä perässä.
Polettaessa pölläyttää vielä korkeilla kierroksilla, mutta sehän johtuu ilmeisesti huohottimesta.
Kiitos vielä kaikille!