Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Kapa Kuosa - 18.08.2015, 14:45:57

Otsikko: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
Kirjoitti: Kapa Kuosa - 18.08.2015, 14:45:57
Mistähän mahtaisi johtua että ohjaustehostin on alkanut pikkuhiljaa jäykkenemään noin 10000 viimeisen kilometrin aikana. Jos hiljaa ajaa ja kääntää äkkinäisesti rattia, ei edes jakaa yhdellä kädellä kääntää. Öljyt on aina ollut varmasti volvon omaa öljyä, tiedän auton historian. Itse en ole koskenut öljyihin. 2.4D ja 350t ajettu, öljy haalean ruskeaa.

Onko vaan niinkin yksinkertanen vastaus että alkaa vanhuus kaihertaa pumppua ja uutta tilalle? Vai voinko vielä säästää lompakossa olevia roposia jollain kepulikonstilla  :pomo:
Otsikko: Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
Kirjoitti: Kojontti - 18.08.2015, 22:35:10
Onkohan sitä öljyä tarpeeksi?
Otsikko: Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
Kirjoitti: sjos - 18.08.2015, 22:39:48
Tarkasta ainakin rattiakselin nivel, ohjausvaihteen "juuresta"

Vaikka wd40 kylpy nivelelle,  ainakin silloin tuo on poissuljettu tahmaaja.
Otsikko: Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
Kirjoitti: aalt1n - 03.10.2015, 20:07:22
Tästä asiasta näkyi olevan montakin ketjua, mutta vastataanpa tähän. Kokemukseni mukaan huonot=likaiset=vanhat öljyt ja tukkoon menevä suodatin säiliön sisällä aiheuttavat ohjauksen jäykistymisen. Olen huomannut myös, että noin kahdessa vuodessa ilman öljyn vaihtoa ja suodattimen putsausta oireet palaavat. Harmittaa, kun en viimeksi älynnyt ottaa kunnon kuvia operaatiosta, mutta pariin autoon saman tempun teen vielä tälle syksylle, niin eiköhän niitä kuviakin saada näkyville. Hommaa menee seuraavasti:

Tarvitset: Bräkleeniä (tai muuta liuotinta), pihdit, kumihanskat, ilmastointiteippiä, n. 2m kirkasta puolen tuuman letkua ja sopivan klemmarin, astian jäteöljylle ja 2 litraa WSS-M2C204-A luokituksen omaavaa öljyä.

1) Tyhjennä ohjaustehostimen säiliö lapolla/pumpulla tai jollain vastaavalla.
2) Suojaa pyyhkeellä tai paperilla säiliön alapuoli, jotta öljyä ei pääse valumaan apulaitehihnoille
3)Irroita säiliö. Säiliö on sellaisella klipsillä kiinni telineessään. Tuo klipsi kannattaa vaikka laittaa taskuun sillä jostain syystä se tuppaa olemaan aina hukassa kasaamisvaiheessa.
4)Irroita paluulinjan letku säiliön pohjasta keskeltä. Ensin klemmari pihdeillä ja sitten se letku lähtee irti sormivoimin, kunhan hoksaa sen puristettavan liittimen säiliön pään juuressa.
5)Irroita lähtevän linjan letku samalla tavalla. (pelkkä klemmari, tässä letkussa ei ole sitä puristettavaa liitintä)
6)Tässä vaiheessa säiliön pitäisi olla kädessäsi ja sisällä näkyy erinäinen määrä sitä vanhentuneen öljyn lietettä. Sinne säiliön sisälle on hankala nähdä, ellei ole sellaista hammaslääkärin peiliä tai vastaavaa. Mutta kokemuksesta voin sanoa, että parin vuoden välein tapahtuvan putsauksenkin jälkeen sitä möhnää siellä on melkein ylös asti.
7)Itse olen käyttänyt bräkleeniä, mutta varmaan mikä tahansa liuotin kelpaa, mikä ei ole haitallista tuon säiliön muoviosille. Itse olen tehnyt niin, että olen tukkinut säiliön reiät ja ampunut säiliön niin täyteen bräkleeniä, että suodatin osa on uppeluksissa, kun säiliö makaa kyljellään. Olen jättänyt säiliön muhimaan pariksi tunniksi ja ravistellut aina välillä. Sitten vaan litkut ulos ja tarkistamaan onko säiliö ja suodatin puhtaat. Jos tätä ei ole tehty aiemmin ollenkaan tai pitkään aikaan joudut tekemään tätä liuotusta useampaan kertaan.

(http://aalt1n.kuvat.fi/kuvat/Julkinen/V70/ohjaustehostin/WP_20150916_20_31_34_Pro.jpg/_smaller.jpg) (http://aalt1n.kuvat.fi/kuvat/Julkinen/V70/ohjaustehostin/WP_20150916_20_31_34_Pro.jpg)

8) Nyt kun säiliö on puhdas niin kiinnitä lähtevälinja kiinni säiliöön ja tuki paluulinja(keskellä) esimerkiksi ilmastointiteipillä.

(http://aalt1n.kuvat.fi/kuvat/Julkinen/V70/ohjaustehostin/WP_20150916_20_47_59_Pro.jpg/_smaller.jpg) (http://aalt1n.kuvat.fi/kuvat/Julkinen/V70/ohjaustehostin/WP_20150916_20_47_59_Pro.jpg)

9) Paluulinjan letkusta pitää irroittaa se L-kirjaimen muotoinen mutka, jotta voit kiinnittää klemmarilla letkun, jota pitkin johdetaan letkulla jäteöljy johonkin purkkiin. En suosittele laakeaa avointa astiaa, koska öljy räiskyy helposti pitkin seiniä.
10)Sitten säiliö täyteen öljyä ja eturenkaat ilmassa kääntelyä laidasta laitaan(virrat päällä) ja uutta öljyä tilalle ennen kuin säiliö pääse tyhjäksi. Tätä jatketaan, kunnes ulos tuleva öljy näyttää samalta kuin sisään menevä. Tässä on kaveri avuksi, mutta onnistuu yksinkin.
11)Letkut kiinni ja säiliö paikalleen. Moottori käyntiin ja vähän ajan päästä täyttää öljyn oikealle tasolle. Ja tässä vaiheessa pitää tonkia se klipsi jostain taskun pohjalta, jotta säiliön saa lukittua paikalleen.

Toivottavasti tästä on apua asian kanssa tuskaileville. Laitan lisää kuvia, kunhan pääsen seuraavan auton kimppuun muutaman viikon päästä (v50jav70).
Otsikko: Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
Kirjoitti: brax - 04.10.2015, 08:35:25
Omassa s80 -08 ml. n. 435tkm kokeiltiin ensin sihdin puhdistusta ja nesteiden vaihtoa. Ohjaus keveni hiukan, mutta ei riittävästi. Pumpun uusinnalla korjautui sitten kokonaan. Uusi pumppu oli suht. arvokas, n. 500 eur.
Otsikko: Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
Kirjoitti: aalt1n - 04.10.2015, 11:27:13
Omassa s80 -08 ml. n. 435tkm kokeiltiin ensin sihdin puhdistusta ja nesteiden vaihtoa. Ohjaus keveni hiukan, mutta ei riittävästi. Pumpun uusinnalla korjautui sitten kokonaan. Uusi pumppu oli suht. arvokas, n. 500 eur.
Teitkö itse vai teetitkö jossain? Ja oliko tuota putsausta tehty ikinä aiemmin. Noin kunnioitettavilla kilometreillä pumppu on varmasti ottanut itsensä, mikäli paikat on ollut tukossa.
Otsikko: Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
Kirjoitti: brax - 04.10.2015, 13:42:18
Teitkö itse vai teetitkö jossain? Ja oliko tuota putsausta tehty ikinä aiemmin. Noin kunnioitettavilla kilometreillä pumppu on varmasti ottanut itsensä, mikäli paikat on ollut tukossa.

Teetin, VMS Racingilla. Kyllä se pumppu taisi tosiaan päivätyönsä olla tehnyt. Putsausta ei ainakaan omana n. 5v pitoaikana ollut tehty ennen tuota yritystä. Pikkuhiljaa se ohjaus tuossakin jäykkeni siihen pisteeseen, ettei vaimoa huvittanut enää väännellä tuota  :).
Otsikko: Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
Kirjoitti: Niclashki - 04.10.2015, 21:09:27
Ei auttanut öljyjen vaihto etc minullakaan. Pumppu vaihtoon jo 165tkm lukemassa. Samankaltaiset oireet oli ja kun menin öljyt vaihtamaan uusiin ja todennäköisesti juoksevempiin (ei peetä enää seassa jäykistämässä öljyä), niin tehostus hävisi kokonaan tyhjäkäynnillä. Osaa pumput kajahtaa jo pienilläkin kilsoilla. Autona tosin oli xc60 D5, mut samat pumput noissa muissakin malleissa on.
Otsikko: Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
Kirjoitti: aalt1n - 05.10.2015, 23:55:15
Eli ennakoivasti kannattaa tätäkin tehdä niiden kaikkien, joilla mahdollisuus omatoimiseen huoltoon on. Ylihuoltaminenkin on korjaamista halvempaa, sanoo vanha viidakon sananlasku. :P
Otsikko: Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
Kirjoitti: finraven - 07.11.2015, 13:21:36
Ei auttanut öljyjen vaihto etc minullakaan. Pumppu vaihtoon jo 165tkm lukemassa. Samankaltaiset oireet oli ja kun menin öljyt vaihtamaan uusiin ja todennäköisesti juoksevempiin (ei peetä enää seassa jäykistämässä öljyä), niin tehostus hävisi kokonaan tyhjäkäynnillä. Osaa pumput kajahtaa jo pienilläkin kilsoilla. Autona tosin oli xc60 D5, mut samat pumput noissa muissakin malleissa on.

Et sattunut pumpun varaosanumeroa laittamaan ylös? Itselläni XC60 D5, vm09 oireilee siten, että pitää pienillä kierroksilla jännää jurisevaa ääntä. Muutama viikko takaperin suoritettu öljynvaihto ja säiliön suodattimen putsaus ei asiaan vaikuttanut. Ohjauksen sinällään en ole huomannut jäykistyneen... :( Mahtaako uusia pumppuja saada muualta kuin siniseltä kiskurihintaan???
Otsikko: Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
Kirjoitti: Niclashki - 08.11.2015, 12:18:47
36002641 oli mulla  numerona. Samanlaisen laitoin tilalle. Tuolle numerolle on myös pari muuta variaatiota, vaikka on sama osa.
Otsikko: Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
Kirjoitti: Niclashki - 08.11.2015, 12:19:54
Ja itse hommasin sen Autoharrilta forumilta. Hän hommasi uuden suoraan Ruotsista.
Otsikko: Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
Kirjoitti: finraven - 08.11.2015, 12:38:28
36002641 oli mulla  numerona. Samanlaisen laitoin tilalle. Tuolle numerolle on myös pari muuta variaatiota, vaikka on sama osa.

Kiitos vastauksestasi! Tuolla numerollahan sitä löytyy netin syövereistä vaikka mitä tietoa!
Otsikko: Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
Kirjoitti: finraven - 14.01.2016, 19:35:54
Tähän päivitystä sen verran että ohjaustehostimen pumppua löytyy myös varaosanumerolla 31280320, sopii 2,4l dieseleihin.
Otsikko: Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
Kirjoitti: maurei - 08.02.2016, 17:51:18
Mistähän mahtaisi johtua että ohjaustehostin on alkanut pikkuhiljaa jäykkenemään noin 10000 viimeisen kilometrin aikana. Jos hiljaa ajaa ja kääntää äkkinäisesti rattia, ei edes jakaa yhdellä kädellä kääntää. Öljyt on aina ollut varmasti volvon omaa öljyä, tiedän auton historian. Itse en ole koskenut öljyihin. 2.4D ja 350t ajettu, öljy haalean ruskeaa.

Onko vaan niinkin yksinkertanen vastaus että alkaa vanhuus kaihertaa pumppua ja uutta tilalle? Vai voinko vielä säästää lompakossa olevia roposia jollain kepulikonstilla  :pomo:

Kyseiseen autoosi sopiva pumppu olisi myynnissä ja sopivaan hintaan, postitettuna 100 euroa. Pumppu (käytetty ja tarkisteetu) hankittu Ruotsista V70 vm 2010 diesel Volvoon mutta jäi auton vaihdon takia vaihtamatta.

Terv. mauno.reittu@gmail.com
Otsikko: Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
Kirjoitti: v70TH - 20.01.2021, 07:55:24
Tarkasta ainakin rattiakselin nivel, ohjausvaihteen "juuresta"

Vaikka wd40 kylpy nivelelle,  ainakin silloin tuo on poissuljettu tahmaaja.

Omassa P3 v70 alkoo tuntua pykälä kun keskiasennosta lähtee vastapäivään kiertämään. Myötäpäivään kiertäessä tätä ei tunnu.
Selvimmin tuntuu nyt pakkaskeleillä kun kylmänä lähtee liikeelle, ajaessa sitten vähän vähämmän mutta kuitenkin vielä huomattavasti.
 
Nesteet on vaihdettu viimekesänä ja samalla putsailin myös paistuntasäiliötä. Nestettä ei häviä ja pumppu ei äännä joten,
googlettelun perusteella tuo alempi nivel voisi kaivata rasvausta.

Onko kukaan onnistuneesti P3ssa suorittanut tätä operaatiota ja miten teitte sen?

Aiheesta löytyneet videot tuntuivat kaikki olevan P2 Volvoille, ja niissä kehotettiin kabiinin kautta tekemään rasvaus.
Aloin availeen verhouksia, mutta on tosi ahdasta ja heti tuo ensimmäinen kumibuutti on ihan eri tavalla tehty mitä vanhemmissa. Sen irroitusyrityksessä loppui motivaatio ja ajattelin kysyä josko hommaan olisi helpompaa tapaa?
Alakauttakaan en nähnyt järkeää reittiä päästä niveleen käsiksi ilman mittavaa purkuoperaatiota.
Otsikko: Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
Kirjoitti: Mustapug - 12.08.2021, 18:40:18
Tähän päivitystä sen verran että ohjaustehostimen pumppua löytyy myös varaosanumerolla 31280320, sopii 2,4l dieseleihin.

Samaa ongelmaa kuin aiemmin täällä mainittu, eli ohjaustehostin ei pelitä pienillä kierroksilla oikeastaan ollenkaan ja vaatii pari kättä että saa ratin pyörimään. Autona vm 2008 V70 D5 AWD, käyköhän siihen tuo sama 31280320 kuin 2.4D? Skandixilla olisi siedettävään 170e hintaan tarjolla sellainen.
Otsikko: Vs: V70 -09 ohjaustehostin jäykkä
Kirjoitti: Mustapug - 05.09.2021, 10:13:24
Samaa ongelmaa kuin aiemmin täällä mainittu, eli ohjaustehostin ei pelitä pienillä kierroksilla oikeastaan ollenkaan ja vaatii pari kättä että saa ratin pyörimään. Autona vm 2008 V70 D5 AWD, käyköhän siihen tuo sama 31280320 kuin 2.4D? Skandixilla olisi siedettävään 170e hintaan tarjolla sellainen.

Itselleni vastaten, tuo osa käy ja ohjaustehostin toimii taas. Tilasin skruvat.fi nimisestä verkkokaupasta ja Ruotsista osa tuli n. neljässä päivässä. Toimitus oli ilmainen ja kun tilasi yli 200e tavaraa sai 25e alennuksen (elokuu 2021).