Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Heinämies - 18.08.2015, 15:46:54
-
Nyt alkaa keinot olla kaikki jo läpikäytyjä. Boksi on tinattu alan liikkeessä vuosi sitten. Kuitenkin valo jäi palamaan silloin tällöin ja joskus hyvin harvoin teki sen että ajotietokone ja nopeusmittari eivät myöskään toimineet. Vika "korjattiin" tietotekniikasta tutulla menetelmällä eli "buuttaamalla" auto. Aina virtojen katkaisun jälkeen homma toimi.
Nyt loppukeväästä kovia kokenut abs-liittimen runko on vaihdettu. Johdot ja liittimet oli ok. Liittimen rungon vaihdon jälkeen ongelma paheni ratkaisevasti. Nyt "abs-valo syttyy ja ajotietokone ja mittari ei toimi" -ongelmasetti toistuu lähes päivittäin. Aina ei auta edes "buuttaus" vaan joskus pitää käydä konehuoneen puolella ja ottaa liitin irti ja laittaa takaisin. Se yleensä auttaa.
Vedän tästä johtopäätöksen että vika on nyt jossain muualla kuin ohjainboksissa, todennäköisesti liittimessä. Onko arvon raati samaa mieltä?
Kysymys kuuluukin, mitä tässä nyt vielä kannattaisi tehdä?
Silloin kun tuo liitinrunko uusittiin alkukesästä niin mittasivat anturit ja siellä on kaikki ok.
Itse mietin että pitäisikö jostain purkaamolta hankkia koko liitin johtoineen, mutta näyttää siltä että tuo ei olekaan mikään johtonippu joka irroitetaan jostakin liittimestä vaan sinne ne liittyy muihin johtoihin ja sukeltaa korin sisään jonnekin.....
-
Jos nopeusmittari ei toimi ABS-valon palaessa niin tulee mieleen että boksi ei saa nopeustietoa ja siksi sytyttää vikavalon. Vaan nyt en tähän lähtöön muista että mistä se nopeustieto sille boksille tulee.
-
Taka anturista tulee, vaihdoin molemmat turhaan, boksissa oli vika omassa ?
-
Mä irrottaisin boksin ja aukasisin ja tarkistaisin tinaukset kunnolla...
-
Boksivikaa mullekin tyrkytettiin, mut vika löyty viiden minuutin mittauksella takapyörän nopeustunnistimesta.
Antaako mitään vikakoodia?
-
Koodinlukija ei tunnistanut koko abs-järjestelmää... Lukua varten pitäisi viedä siniselle ja ottavat siitä 67 €.
Taidan kävästä vielä siellä liikkeessä jossa boksi tinattiin. Jos tinaisivat sen uudestaan vaikka puoleen hintaan.....
-
http://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Volvo/VOLVO-850/1991_1997/S%C3%A4hk%C3%B6laitteet-&-Anturit-&-Ohjausyksik%C3%B6t-&-Tunnistimet/ABS-Ohjausyksikk%C3%B6/Kaikki/ID-30663989/OEM-3515775-VOLVO/?page=2&parttype_id[0]=0
Tai ostat purkamolta toisen, 100e maksoin käytetystä ja oli mukana pumppuosakin jota en tarvinnut jonka myyvät yleensä erikseen.
-
Koodinlukija ei tunnistanut koko abs-järjestelmää... Lukua varten pitäisi viedä siniselle ja ottavat siitä 67 €.
Ai, no minkä ikäinen laite tämä on, et ole sitä tässä kertonut.
Onko se tuo 10V -96 josta löysin jonkun kirjoituksesi heinäkuulta? Jos näin on niin on tosiaan hankala tapaus halpalukijoilla etsiä vikaa..
Toisaalta 67€ siitä että tiedät mitä korjata, hmmm...
Paaliinhan näitä voi myös laittaa tai myydä "pikkuvikaisena".
-
Juu siis ysikutonen. Voishan sen toisen boksin ostaa.... Ei tääkään oikein voi jatkua.... Tänään nimittäin sellasessa normijarrutuksessa iski abs päälle. Onneks ei ollu "tilannetta". Sen jälkeen tein ajossa voimajarrutuksen. Jarrutti mutta myös absi jossain vaiheessa aktivoitu ainakin vähän. Tämän jälkeisissä voimajarrutuksissa ei enää aktivoitunu....
-
Laita YV:tä jos haluat osallistua ja et jaa ohjelmia ja omistat android puhelimen. Ja halppislukija oli kyseessä ELM327 bluetooth adapteri.
-
Saattaa olla mittaristo vikaa. :(
-
Miten se mittaristoon voisi liittyä? Tietty kosketushärö tai vastaava, mutta kun tää vika on elänyt sen mukaan miten ton abs-liittimen kanssa on puuhailtu.
Pitäisikö mittaristo kuitenkin ottaa irti ja käyttää tinauksessa? Siinähän on jo yksi kosketushäikkä eli joskus se abs-valo ei syty kun kääntää virrat päälle. Se syttyy kun läimäsee kojetaulun mittariston kupukohtaan.
Xanthe, ei oo Androidia...
-
Vika on mittaristossa jos lyöntikin auttaa ja ajotietokone puuttuu.,
luultavasti juotoksissa vikaa.
Tiedän tapauksen jossa abs-valo paloi mittariston takia jatkuvasti.
-
Eli boksissa ja liittimessä ei välttämättä ole edes vikaa, vaan itse mittaristo saattaa temppuilla murtuneiden juotosten takia ja mittariston piirilevyn juottaminen voi korjata koko tämän ongelman.
Ymmärsinkö oikein?
Tänään oli muuten eka päivä kun "buuttaus" eikä liittimen "räplääminen" ole auttanut vaan valo on palanut koko ajan. Yhden kerran myös nopeusmittari ja ajotietokone oli toimimatta mutta ne heräs kun sammutin ja käynnistin.
Siksi siis epäilyttää boksi/sen liitin koska abs, nopeusmittari ja ajotietokone "sijaitsee" kaikki tossa boksissa. Voisiko silti vika olla mittaristossakin?
-
jossain on hyvä ohj mittariston irroittamiseen. Yhden mittariston olen tinannut uudestaan. Aika simppeli homma .
-
Kyllä ymmärsit oikein.
Eikö boksin tinauksellakin ole vuoden takuu? ???
Liittimien kontaktipinnat voi puhdistaa elektroniikan puhdistusaineella ja tarkistaa että pinnit on kunnossa.
-
Soitin ja kyselin.... Mittariston piirilevyn koko tinaus maksaisi 150 €. :buck2:
Vika voisi myös olla siinä abs-pumpussa mikä on boksin päällä. Onko kellään kokemusta sen operoinnista?
Abs-boksin juotoksista totesi, että ne tehdään äärimmäisellä huolellisuudella joten tuskin niissä vikaa on koska homma on tehty reilu vuosi sitten.
-
Vikamuisti pitää lukea/luetuttaa. Nollata vikamuisti ja ajaa jonkinlainen lenkki ja lukea vikamuisti uudestaan. Näin pääsee selville, mitkä viat ovat edelleen aiheellisia. Muistissa voi olla vikoja 10 vuoden ajalta jos sitä ei ole nollattu hetkeen.
Tällaisella arvailulla ja mahdollisten vikakohteiden pyörittelyllä saa vaihtaa kaikki osat autoonsa kyllä varmasti. :hello:
Stressaavaa on varmasti se, että vaihtelee kaikkia satunnaisia osia, maksaa niistä ja vika ei kuitenkaan tule kuntoon. :idiot2:
Auton vikamuistin voi lukea joka kertoo mahdollisen vikakohteen tai antaa suuntaa ainakin. Siksi se on autoon asennettu.
Pohtii sitten muita mahdollisuuksia jos vikamuistissa ei ole koodeja. Jos ABS-valo kuitenkin palaa kojetaulussa ajon aikana, todennäköisimmin vikamuistissa on sisältöä....
-
Kävin Autosalvassa ja koodit luettiin pikahuollossa, sekä nollattiin. Jos ongelmat jatkuu niin uusintaluku samaan hintaan.
Saldoa....
abs-311 vas. etup. ant. signaali, anturivika
abs-321 vas. etup. ant. ekstrapolaatiolaskuri
abs-211 vas. etup. ant. pyörintänopeustieto
abs-312 oik. anturivika
abs-322 oik. ekstrapolaatiolaskuri
abs-143 ajonopeustieto signaali, piirivika
Nuo siis huoltomies kirjoitti käsin miulle paperille. Oletan että abs-312 ja abs-322 tarkoittaa oikeaa etupään anturia, vaikka ei sitä ole kirjoittanut. Huomioitavaa oli että herjat tuli etuantureista eikä taka-antureista jotka yleensä kielii boksiviasta.
Samalla huoltomies otti liittimen irti kummastakin etuanturista ja tarkasteli niitä. Näytti ihan hyvältä, mutta on mahdollista että liittimen jälkeen heti muutamassa ensimmäisessä sentissä johtoa voisi olla häikkää.
Toinen noista etuantureista antaa myös nopeussignaalin. Se ajotietokoneen toimimattomuus siis tarkoittaa itse asiassa sitä että kun minulla valitsin on siinä reaaliaikaisen kulutuksen kohdassa niin silloin ei näy kuin katkoviivaa jollei nopeusmittari toimi.
Näillä koodeilla todennäköisintä on hapettuneet johdot etuantureissa, eikä boksissa ole välttämättä mitään vikaa. Saa nyt nähdä josko auttoi jo se kun anturien liittimet irroitettiin ja pistettiin takaisin.
Uudet liittimet johtoineen maksaa sinisellä muistaakseni 52 € per sarja. Tietääkö kuka saako noita tarvikeosina?
-
Hyvä juttu. Tosin näistä ei kannata vetää mitään johtopäätöksiä.
Viat voivat olla vanhan abs-yksikön ajalta, ellei ole silloin muistia nollattu?
Nyt jos alkaa ABS-valo loimottaa taulussa vielä niin sitten uudestaan lukuun.
Se kertoo todellisen vian järjestelmässä.
Jos ABS-valo ei syty herätevirtojen yhteydessä ja aina läimäys mittaristoon sytyttää kuitenkin valon niin
tästähän voi maalaisjärjellä jo päätellä, että mittaristossa tinaukset/komponentit epäkunnossa vai mitä?
Vanhan mittariston tinauksesta ei kannata maksaa 150€.
Toinen asia on jos kolvi pysyy omissa käsissä ja osaa käyttää yleismittaria.
Käytettynä noita saa n. 60€ ja jopa edullisemminkin.
Kuitenkin kannattaa samalla uusia kaikki polttimot jos kerran sen raapaisee auki.
Mittaristoja on 850 sarjassa kahden eri valmistajan eli VDOn ja Yazakin mittaristoja.
Ylhäällä VDO, alhaalla Yazaki
http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/107/1969/58135544/ki-vdo-und-yazaki-003-3864812609432689820.jpg
Jos tähän päätyy, älä hommaa Turbollisen (T-5/R) mittaristoa, sillä näissä lisänä vielä ahtopainemittari.
-
Ei ole nollailtu, koska vikakoodeja ei ole pystynyt lukemaan edes.
Joskus, tosin harvemmin, käy tota että valo ei syty herätevirtojen yhteydessä ja silloin kun läimäyttää niin jopa syttyy. Kosketusvikaa siis. Appiukolla löytyy juottovehkeet ja luulen että ei ole kovin rakettitiedettä niitä kolvailla. Pitää varmaan jossain vaiheessa tuo tinata.
Nyt jos absivalo ja muut vielä temppuilee niin seuraava vaihe on se uusi koodinluku ja etuanturin johtojen mittaus, jolloin tiedetään meneekö niistä signaalia kuten pitää. Nyt niitä ei ehditty mittaamaan.
-
Kalliiks tulee kun ei ole androidia ja 30e palikkaa.
Kuhan kiusaan.
P.S. yksittäisten ABS antureitten mittailu ja mittariston vikakoodit.. :pomo:
Lisätään että nuo vikakoodit voi johtua myös huonosta virtalukosta. On siellä enemmänkin mahdollisia koodeja virtalukon kanssa liittyen ABS koodeihin rinnastettuna huonoihin kolvauksiin ABS boxissa mutta se näköjään jo käyty läpi...
-
Nyt jos alkaa ABS-valo loimottaa taulussa vielä niin sitten uudestaan lukuun.
Se kertoo todellisen vian järjestelmässä.
Tänäaamuna jäi palamaan, nopeusmittari toimi. Parkkeerasin 10 minuutiksi ja matka jatkui, valo jäi päälle mutta sammui muutaman metrin ajon jälkeen. Kahvilakäynnin jälkeen valo sammui normaalisti. Kohta ruokikselle ja katotaan miten käy. Odotan vielä varmaan viikonlopun yli, josko nopeusmittarikin jäisi katkolle ja sitten luetuttamaan saldo.
-
Parkkeerasin 10 minuutiksi ja matka jatkui, valo jäi päälle mutta sammui muutaman metrin ajon jälkeen.
Syttyykö ABS-valo läimäyttämällä mittaristoa?
Ehkä se palaa jatkuvasti, mutta mittaristo on epäkunnossa ja merkkivalolla on katkonainen signaali ja siksi palaa vain satunnaisesti?
Jos merkkivalo sammui ~ 30-40km/h nopeudessa, kyseessä voi olla ABS-järjestelmän oma testi.
-> Merkkivalo sammuu jos kaikki kunnossa.
-
Syttyykö ABS-valo läimäyttämällä mittaristoa?
Ei. Olen kokeillut tätä useasti.
Yleensä se varmaankin on tuon verran se nopeus kun valo sammuu liikkeellelähdön jälkeen.
Huomenna työpäivä päättyy jo klo 15 niin silloin voisi käydä luetuttamassa vikamuistin. Samalla varmaan mitataan liittimistä virranjohto boksille.
-
se pumppu maksaa mansikoita älä vaan mee ostaa :D kun itse yselin hinta oli 1300€... Ota mittaristo irti ja tarkista tinaukset
-
Pitää ottaa siitäkin projekti.
Jos noita antureiden liittimiä johtoineen joutuu vaihtamaan, niin onko kummonen homma? Anturissa kiinni olevan liittimen sijainnin näinkin, mutta mihin se johdon päässä oleva toinen liitin kiinnittyy?
-
No niin, uusintaluvussa käyty ja abs-311 ja 312 eli molempien etupyörien anturivikaa löytyi muistista.
Mitattiin sekä abs-liittimen pinneistä että anturiin kiinni tulevasta liittimestä ja kumpikin on ihan kunnossa. Nyt laitettiin jotain "kontaktiainetta" suihkautukset anturien liittimiin sekä abs-boksin liittimiin.
Tänään ei abs-valo ole palanut. Seuraan tilannetta. Joka tapauksessa keskiviikon jälkeen, kun siis anturiliittimiä oli irrotettu ja laitettu takaisin, ongelmat on vähentyneet suuresti. Abs-valo on palanut pari-kolme kertaa mutta nopeusmittari ei ole temppuillut ollenkaan.
Asentaja arveli että jos vielä ongelmat jatkuu niin ainakaan etuantureita hän ei lähtisi operoimaan vaan vika saattaa olla abs-boksin jossain komponentissa. Tätähän ei tinaaminen siis korjaa.
-
No niin, uusintaluvussa käyty ja abs-311 ja 312 eli molempien etupyörien anturivikaa löytyi muistista.
Mitattiin sekä abs-liittimen pinneistä että anturiin kiinni tulevasta liittimestä ja kumpikin on ihan kunnossa. Nyt laitettiin jotain "kontaktiainetta" suihkautukset anturien liittimiin sekä abs-boksin liittimiin.
Veikkaisin merkkivalon kummittelun syypääksi johtosarjoja ja niiden kontakteja. Tuskin ABS-boksissa on vikaa, vaikka teoreettinen mahdollisuus siihen tietenkin on.
Edellinen omistaja tai korjaamolla joku varmaan irroittanut ne liittimet pienellä kiukun puuskalla, sillä alunperinhan ovat saamarin tiukassa siinä pistokkeessa jos niitä ei ole auottu hetkeen. Kerran yritin irroittaa yhtä liitintä omastani, mutta katsoin viisaammaksi olla irroittamatta, sillä oli totaalisen tiukassa :)
Siinä kun murjoo sen anturin johdon niin varmasti on kontakteissa häröä.
-
Anturiin tulevan liittimen johdot katottiin ja silmämääräsesti ovat ihan ookoo.... Lisäksi johtivat hyvin.
Tän päivän toiminut hyvin.
-
Aamun ensimmäinen startti on yleensä ollut se missä valo jää palamaan. Tänään ei näin käynyt, ei myöskään tähän mennessä ole palanut. Seurailen tilannetta toiveikkaana.
Tuttavan kautta järkkääntyisi boksi viidelläkympillä. Kunnosta ei ole tietoa. On raadossa jonka ajohistoriasta ja toiminnasta ei ole tietoa.
-
Mielenkiinnolla seuraan tätä, omassanikin tuo valo palaa välillä, yleensä sateella tai jos johonkin isompaan kuoppaan ajaa niin syttyy :idiot2: anturissa vika veikkaisin.
-
Miulla se on ollu satunnaista eikä riipu keleistä tai missä ajaa. Se ei myöskään ole paria poikkeusta lukuunottamatta syttynyt kesken ajon vaan aina niin että se jää palamaan käynnistyksen jälkeen.
Tänään ei ole palanut vielä kertaakaan.
-
Tänne pitäisi perustaa oma ABS vika osio, vaihtoehtoja piisaa tarkistuskohteista ja boksin viat päälle, kun lukulaitteet eivät yleensä auta, miten viallinen boksi voi antaa oikeata tietoa lukulaiteelle ??
Niin olikin jo noista kerrottua asiaa ;)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4773.msg99353#msg99353
-
Faq-osiossa on tarinaa abs-jarruista.
::)
-
Ei ole nyt perjantain operaation jälkeen valo palanut... eli silloin mitattiin johtokyky ja suihkautettiin jotain liittimiin tarkoitettavaa kiinnikeainetta antureiden liittimiin sekä abs-liittimeen.
-
Ei ole nyt perjantain operaation jälkeen valo palanut... eli silloin mitattiin johtokyky ja suihkautettiin jotain liittimiin tarkoitettavaa kiinnikeainetta antureiden liittimiin sekä abs-liittimeen.
Mukava kuulla. Vikakoodien luvusta oli siis apua... ;)
Jos merkkivalo vielä myöhemmin alkaa loimottaa niin tiedät hakea vikaa ABS-järjestelmän johtosarjasta.
-
No niin.... syttyihän se taas :-\
Tänään ruokikselle lähtiessä valo jäi palamaan. Ruokapaikan pihalla sammutin ja käynnistin ja siirsin muutaman metrin spurtilla autoa. Valo paloi koko ajan. Pois lähtiessä valo jäi päälle mutta sammui ajoon lähdön jälkeen. Nopeusmittari ym. pelitti ihan normaalisti koko ajan.
Pitäiskö sitä "kiinnitespraytä" laittaa noihin liittimiin uudestaan? Sen laiton jälkeen meni nyt siis viikko että kaikki pelitti kuten pitääkin.
-
Katsoin tänään nuo etupyörien abs-anturien liittimet. Silmämääräisesti ei mitään outoa, mutta liittimet lähtevät irti ja menevät takaisin ilman sen kummempaa taistelua. Olen ymmärtänyt että kunnossa oleva liitin on niin tiukka ettei se yleensä irtoa ilman ärräpäitä.
Onko näin?
Nyt putsasin nuo liittimet samalla CRC-suihkeella millä putsataan kaasuläppäkotelo. Kuivaus paineilmalla ja liittimet paikoilleen. Käynnistyksessä valo jäi palamaan mutta sammui liikkeellelähdön jälkeen ehkä kymmenkunta metriä ajettua. Sen jälkeen pari pysäytystä ja renkutusta virrat päälle ja pois erinäisiä kertoja. Valo sammui joka kerran kuten kuuluukin.
Jotain tuolla siis on ja se jokin tuntuu kulminoituvan noihin liittimiin. Siniseltä voisi tilata uudetkin.
Miten pitkä liitinjohto anturilta "sinne jonnekin" on? en löytänyt askarrellessani toista päätä vaikka yritin katsella. Sinne se häviää jonnekin konehuoneen puolelle....
-
Katsoin tänään nuo etupyörien abs-anturien liittimet. Silmämääräisesti ei mitään outoa, mutta liittimet lähtevät irti ja menevät takaisin ilman sen kummempaa taistelua. Olen ymmärtänyt että kunnossa oleva liitin on niin tiukka ettei se yleensä irtoa ilman ärräpäitä.
Onko näin?
Nyt putsasin nuo liittimet samalla CRC-suihkeella millä putsataan kaasuläppäkotelo. Kuivaus paineilmalla ja liittimet paikoilleen. Käynnistyksessä valo jäi palamaan mutta sammui liikkeellelähdön jälkeen ehkä kymmenkunta metriä ajettua. Sen jälkeen pari pysäytystä ja renkutusta virrat päälle ja pois erinäisiä kertoja. Valo sammui joka kerran kuten kuuluukin.
Jotain tuolla siis on ja se jokin tuntuu kulminoituvan noihin liittimiin. Siniseltä voisi tilata uudetkin.
Miten pitkä liitinjohto anturilta "sinne jonnekin" on? en löytänyt askarrellessani toista päätä vaikka yritin katsella. Sinne se häviää jonnekin konehuoneen puolelle....
Anturilta suoraan abs- boksin liittimelle asti piuhat. Kyseisellä välillä ei ole liitoskohtia. Johto hajoaa yleensä läheltä liittimen juurta eli riittää kun uusii lopun noin 30cm. Piuhaksi käy mikä vaan laadukas sähköjohto eli ei tarvitse olla eristettyä tms.
-
Johto hajoaa yleensä läheltä liittimen juurta eli riittää kun uusii lopun noin 30cm.
Eli siis se absiboksin puoleinen loppu, eikä anturin liittimeen tuleva?
Silloin sinisen pikahuollossa epäilivät sekä liitintä anturin päädyssä että muutamaa senttiä johtoa heti liittimen jälkeen. Kokonaan uusi johto liittimineen kaikkineen olisi sinisellä 52 €. Motonetista ei saa, mutta saisi anturin johon kuuluu myös tuo koko johto. Nettikaupassa ei johdosta puhuta mitään mutta tiskillä näin kyllä sanottiin...
-
Anturin päädyssä, pahoittelut epäselvyydestä.