Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Strömsö - 19.08.2015, 21:03:42

Otsikko: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
Kirjoitti: Strömsö - 19.08.2015, 21:03:42
Moro! Ajattelin tänne alkaa kirjoittamaan mitä autoon on tapahtunut ja tulee tapahtumaan niin muistaa itsekkin joskus :D
Tarkoitus olisi laittaa auto toimimaan e85 polttoaineella ja saada semmonen 300-350whp.

Elikkä auto on 91 vuoden 940 b230ft g80 m90 EI vähäpäästöinen (käyty konttorilta kysymässä) ja ajettu 317tkm.
Värinä tropic green metallic. Löytyy myös vaalea nahkasisusta, 4x sähkölasit ja sähköinen kattoluukku 8)

Ostettaessa autoon oli jo laitettu:
-531 kansi V nokalla
-garretin t04
-3/2.5 tuuman putki
-turbosmartin ahtopaineensäädin
-sre 763 asetelma ja dieselin levy
-depo racing laajakaista seosmittari
Alustassa oli koni sport iskarit takana, katkaistut kuormajouset ja edessä madallus jouset.

tulossa koriin:
-"bamse" spoileri
-kaari levikkeet
-tuplavakaaja taakse
-joku coilover sarja
-poikkituki konehuoneeseen
-säädettävä panhard

sisälle:
-kuppipenkit. on
-4piste vyöt. on
-ralli ratti. on
-Ahtopaine, öljynpaine, öljynlämpö ja seosmittari. on

tekniikkaan:
-iso kiinacooleri. on
-750cc suuttimet. on
-012 imm. on
-bensapaineensäädin
-bypass. on
-parempi polttoaine pumppu?
-e85 lastut, nyt pelkkä bensa lastu               
-sintteri levy jos tarvitsee..
 Osa osista löytyy jo, mutta odottaa kiinni laittamista :D

SAA ehdotella, neuvoa ja kommentoida mitä vaan. Kaikki on tervetullutta :)


Tuossa auto osto kunnossa.

(http://i1037.photobucket.com/albums/a452/late3/ea9df619-26c4-481d-aa2c-77a160e07c28_zpszjlcris7.jpg) (http://s1037.photobucket.com/user/late3/media/ea9df619-26c4-481d-aa2c-77a160e07c28_zpszjlcris7.jpg.html)
Otsikko: Vs: Strömsön 940turbo
Kirjoitti: Strömsö - 19.08.2015, 21:11:32
Kesän ratapäivillä


(http://i1037.photobucket.com/albums/a452/late3/12226872_1024833744205552_1237693216_n_zpsesnqjfhd.jpg) (http://s1037.photobucket.com/user/late3/media/12226872_1024833744205552_1237693216_n_zpsesnqjfhd.jpg.html)



Nykyään tallissa, kun alkoi moottori kilkattamaan ja vuoti öljyä myös aika runsaasti.
 Kiertokangen laakerit olivat aika pahan näköiset, kun kone avattiin.
Uudet laakerit ja tiivisteet koko koneeseen niin voi alkaa "virittämään"  :2funny:


(http://i1037.photobucket.com/albums/a452/late3/12226467_1024833710872222_839426433_n_zps724dqwof.jpg) (http://s1037.photobucket.com/user/late3/media/12226467_1024833710872222_839426433_n_zps724dqwof.jpg.html)

(http://i1037.photobucket.com/albums/a452/late3/12204945_1024833720872221_1239765618_n_zpsdivdktkl.jpg) (http://s1037.photobucket.com/user/late3/media/12204945_1024833720872221_1239765618_n_zpsdivdktkl.jpg.html)
Otsikko: Vs: Strömsön 940turbo
Kirjoitti: Strömsö - 31.08.2015, 14:19:05
Noniin! :hello: Nyt niputettu kone uusilla kiertokangen ja runkolaakereilla, uudet alapään tiivisteet ja stefat vaihtui samalla. Vaihdettu myös samalla laturin ja ohjaustehostimen hihnat, jakohihna, ohjaustehostin nesteet, pakosarjan tiivisteet, vaihdelaatikko öljyt ja moottori öljyt ja suodatin, kytkimen painelaakeri yms yms, mitä kaikkea nyt pitikin vaihtaa :D

Vielä pikku asentelua ja säätöjä niin saa taas takaisin ajoon    ::)
Otsikko: Vs: Strömsön 940turbo
Kirjoitti: Kisko - 01.09.2015, 13:31:51
Mikä on Bamse-spoileri?
Otsikko: Vs: Strömsön 940turbo
Kirjoitti: Strömsö - 03.09.2015, 13:58:39
Mikä on Bamse-spoileri?

Semmonen 240 A group spoileri :D
Otsikko: Vs: Strömsön 940turbo
Kirjoitti: Strömsö - 05.09.2015, 13:57:18
 :hello: Volvo ajossa taas ja kaikki toimii niinku pitää.
Seuraavaksi olisi edessä noiden suuttimien, ilmamassamittarin ja bensapumpun vaihto. Tarkoituksena siis olisi laittaa toimimaan e85 polttoaineella ja saada lisää tehoa  ;D
Onko tonin lastut hyviä tuohon e85 hommaan vai jonkun muun? Ja pitääkö ensin lyödä kamat kiinni ja ajaa lastuntekijän luo? vai lastun voi tehdä etukäteen kun kertoo mitä osia autossa kiinni?'

Otsikko: Vs: Strömsön 940turbo
Kirjoitti: Juusoo - 05.09.2015, 16:46:01
Nimimerkki Ari E tekee e85 lastuja.
Otsikko: Vs: Strömsön 940turbo
Kirjoitti: Strömsö - 07.09.2015, 11:36:39
Nimimerkki Ari E tekee e85 lastuja.

Okei kiitoksia. Pitääpä ottaa yhteyttä :)
Otsikko: Vs: Strömsön 940turbo
Kirjoitti: TJK - 07.09.2015, 20:06:28
Jaa tämäkin viel elossa :D, ostin tämän muistaakseni 2010. Joko vasen ovi on maalattu?, mun jäljiltä on nuo kaikki "viritykset" :2funny:
Otsikko: Vs: Strömsön 940turbo
Kirjoitti: Strömsö - 07.09.2015, 23:24:36
Jaa tämäkin viel elossa :D, ostin tämän muistaakseni 2010. Joko vasen ovi on maalattu?, mun jäljiltä on nuo kaikki "viritykset" :2funny:

No perhana! On juu maalattu :) oisko sulla kertoa tästä jotai historiaa että mitä tehty yms  ::)
Vaikka yksityisviestillä :)
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 23.09.2015, 11:32:45
Tuli tuossa laiteltua -012 immu, rc racing 750cc suuttimet, tuo kiina cooleri, tankkiin 95e10 50/50 E85 ja tonin lastu. Vähän säätöä kaipaa vielä..


Tuli kuitenkin vähän pyöriteltyä ja kumia polteltua parkkipaikalla ja sen jälkeen hehkui turbo ja pakosarja aivan punaisena :D normaalia?? Liekkiä iskee myös pakoputkesta  ::)

Molemmat sisemmät ja ulommat raidentagonpäät ja koiranluut tuli vaihdettua myös.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: NordicR - 23.09.2015, 11:38:22
Seurantaan  O0

EDIT: Alotusviesti luettu uudelleen  :)
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: puliukk0 - 23.09.2015, 14:47:54
Taitaa noi suuttimet jäädä viinalla pieneksi jos yrittää +300-350whp...( Eli 400hp moottorilta.)
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 23.09.2015, 18:17:04
Taitaa noi suuttimet jäädä viinalla pieneksi jos yrittää +300-350whp...( Eli 400hp moottorilta.)


Monella on riittänyt pienemmätkin suuttimet, että kokeillaan nytten noilla ensiksi :D

Tällä hetkellä kun on vielä puolet polttoaineesta bensaa ja ahtopaineita ei vielä hirveästi (1.1bar), niin käy todella rikkaalla. :buck2: Hukkaportti tosiaan joku aivan surkea kun ahtopaineensäätimen tilalle laittaa pelkkää letkua niin ahtaa vain 0.5bar..
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: erkkaz - 23.09.2015, 18:31:11
jos sun pakosarja ja turbo hehkuu niin varmaan on toi sytytys liian myöhäsellä ja siitä johtuu myös toi tehottomuus ?? ;) itellä e85 keitti jo tyhjäkäynnillä ollessa koska sytty myöhäsellä  ;D
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: puliukk0 - 23.09.2015, 21:27:07

Monella on riittänyt pienemmätkin suuttimet, että kokeillaan nytten noilla ensiksi :D

Tällä hetkellä kun on vielä puolet polttoaineesta bensaa ja ahtopaineita ei vielä hirveästi (1.1bar), niin käy todella rikkaalla. :buck2: Hukkaportti tosiaan joku aivan surkea kun ahtopaineensäätimen tilalle laittaa pelkkää letkua niin ahtaa vain 0.5bar..

Epäilen suuresti kyllä suuttimien riittoa, mitä näitä muutaman viinakoneen nähnyt.

jos sun pakosarja ja turbo hehkuu niin varmaan on toi sytytys liian myöhäsellä ja siitä johtuu myös toi tehottomuus ?? ;) itellä e85 keitti jo tyhjäkäynnillä ollessa koska sytty myöhäsellä  ;D

Ilman syttylastua jo sen verran naulannut kone että syttymyöhäköt maksimissa ja rikastukset käytössä.  :D
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 24.09.2015, 11:30:49
jos sun pakosarja ja turbo hehkuu niin varmaan on toi sytytys liian myöhäsellä ja siitä johtuu myös toi tehottomuus ?? ;) itellä e85 keitti jo tyhjäkäynnillä ollessa koska sytty myöhäsellä  ;D

No pitääpä varman hankkia se syttylastu sitten seuraavaksi ???
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: dumppi - 25.09.2015, 06:39:38
No pitääpä varman hankkia se syttylastu sitten seuraavaksi ???
suosittelen laittamaan oikeat lastut purkkeihin ennen kun polet justrempatun  koneen paskaksi ::)
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 25.09.2015, 07:37:09
suosittelen laittamaan oikeat lastut purkkeihin ennen kun polet justrempatun  koneen paskaksi ::)

Niinhän se pitäisi  ;D
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Possue - 15.10.2015, 12:35:14
Ootko jo säädettävän panhardin tehny? Itelle pitäis väsätä, taino väsäyttää samanmoinen. Mietin vaan noita mittasuhteita. Paljonkohan siitä väliltä pitäis/kannattais sitä tankoa ottaa pois? Ja minkälainen kierretanko siinä kestää? 10.9 varmaan? Kerro kaikki mitä pitää tietää! :D
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 16.10.2015, 08:41:18
Ootko jo säädettävän panhardin tehny? Itelle pitäis väsätä, taino väsäyttää samanmoinen. Mietin vaan noita mittasuhteita. Paljonkohan siitä väliltä pitäis/kannattais sitä tankoa ottaa pois? Ja minkälainen kierretanko siinä kestää? 10.9 varmaan? Kerro kaikki mitä pitää tietää! :D

En oo sitä vielä saanu tehtyä ::)
Joku täältä foorumilta semmosen kummiski on tehny, kun siitä sen idean varastin. Mut joo varmaa mahdollisimman paksu ja kestävä siitä olisi hyvä tehdä :P
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: 8-pätkä - 16.10.2015, 15:54:31
Alustan osissa on hyvä muistaa sekin että aineen kovuus ei välttämättä ole aina hyvästä. Itse ainakin haluaisin että omatekoiset alustan osat tällin saadessaan mieluummin taipuu kuin katkeaa kerrasta. Esim. raskaiden perävaunujen aisan silmät ovat pehmeää rautaa juuri siksi että kärryn kaatuessa tms. ääritilanteessa antaa periksi eikä missään tapauksessa katkea. ;)
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 18.10.2015, 18:33:06
Alustan osissa on hyvä muistaa sekin että aineen kovuus ei välttämättä ole aina hyvästä. Itse ainakin haluaisin että omatekoiset alustan osat tällin saadessaan mieluummin taipuu kuin katkeaa kerrasta. Esim. raskaiden perävaunujen aisan silmät ovat pehmeää rautaa juuri siksi että kärryn kaatuessa tms. ääritilanteessa antaa periksi eikä missään tapauksessa katkea. ;)

Hyvä pointti! Eipä tullut itse mietittyäkään tuota :o
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 26.10.2015, 17:30:05
Pitkästä aikaa tännekki jaksaa kirjotella.
 Nyt on sytkä lastu ja hyvä polttoaine lastu, jota käyty "pari" kertaa säätämässä tonin luona :D Uusi cooleri myös asenneltu kiinni.
Tankissa noin 50/50 e85/95e10 ja oikein hyvin pelittää. Ahtoja semmonen 1.3 bar ja ihan suht hyvin vetää... välillä.
Elikkä vikana on semmoinen että välillä kun vedättää niin kuulostaa ja tuntuu kuin puhaltaisi puolet ilmoista johonkin pihalle? kaikki letkut tarkistettu yms.
ahtomittari kuitenkin imusarjassa ja näyttää normaalisti paineet. ja alakierroksilla tuntuu todella tukkoiselta.
Kuvia on paljon :D laitan myöhemmin taas.

EDIT. Letkuhan siellä kuitenkin vuoti...
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Jara_ - 26.10.2015, 17:57:00
Tankissa noin 50/50 e85/95e10 ja oikein hyvin pelittää.
Saanko kysyä miksi tuommosella seoksella ajelet??  :)
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 26.10.2015, 22:27:34
Saanko kysyä miksi tuommosella seoksella ajelet??  :)

No sanotaanko näin että ihan kokeilun vuoksi, jos siitä jotain hyötyä olisi :D
Ei viitsi näin kylmillä säillä ajella pelkällä e85.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 26.10.2015, 22:30:32
Mitenköhän onnistuisi tuohon vakio pakosarjaan laittaa ulkoinen hukkaportti? Onko kellään kokemuksia? Vai pitääkö pakosarja laittaa uusiksi myös samalla.
On meinaan aika lailla ongelmia noiden ahtopaineiden kanssa, kun ei oikein saa säädettyä sopivaksi:p
Välillä piikkaa aivan liikaa ja sitten taas välillä ei ahda juuri mitään.
Käytössä siis säädettävä sisäinen hukkaportti ja turbosmartin ahtopaineen säädin.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: 7kanelkeet - 27.10.2015, 09:00:58
Kyllähä se vaan kielii että asiat on päin veetä jos pitää latrata bensaa/viinaa..

Aika hankalaa siihe vakio sarjaan on saada ulkosta hukkista. Kerran näin kuvan ku oli hukkaportti (ulkone) hitsattu ahtimen pakopesään.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 27.10.2015, 09:43:02
Kyllähä se vaan kielii että asiat on päin veetä jos pitää latrata bensaa/viinaa..

Aika hankalaa siihe vakio sarjaan on saada ulkosta hukkista. Kerran näin kuvan ku oli hukkaportti (ulkone) hitsattu ahtimen pakopesään.

Eipä tuo polttoaine varmastikkaan vaikuta turbon oudosti käyttäytymiseen? Seokset suht hyvät, mitä nyt vieläkin vähän rikkaalla vetää. Pysyy käynnissä hyvin yms.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Jara_ - 27.10.2015, 11:14:18
Eipä tuo polttoaine varmastikkaan vaikuta turbon oudosti käyttäytymiseen? Seokset suht hyvät, mitä nyt vieläkin vähän rikkaalla vetää. Pysyy käynnissä hyvin yms.

Kenenkäs valmistajan hukkiksen kello sulla on??
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 27.10.2015, 11:26:04
Kenenkäs valmistajan hukkiksen kello sulla on??

Joku kiina ilmeisesti. Oli kiinni kaverin vanhassa t3/4 turbossa. Vanhalla melkein samanlaisella mikä tässä oli kiinni ostaessa, toimi vielä huonommin.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Acke - 27.10.2015, 11:48:58
Piikkaako myös ilman turbosmarttia? Tai jos toi on kopio niin sekin voi aiheuttaa sitä. Jossain näin kuvan jossa oli laitettu ulkoinen hukkis pieneen putkenpalaan pakosarjan ja ahtimen väliin.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 27.10.2015, 11:57:07
Piikkaako myös ilman turbosmarttia? Tai jos toi on kopio niin sekin voi aiheuttaa sitä. Jossain näin kuvan jossa oli laitettu ulkoinen hukkis pieneen putkenpalaan pakosarjan ja ahtimen väliin.

Sillon ei piikkaa. Mutta ahdot jäävät reilusti alle 1barin vaikka miten säätelee tankoa.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Acke - 27.10.2015, 12:01:53
Joo, toi on sit varmaan rajapaine/bleedi yhdistelmä? Toimisko paremmin pelkällä bleedillä, vaikka ihan reikäputkella kokeilu. Tai lisäjousi kellon rinnalle. Omat kokemukset todella löysän hukkiskellon kanssa: pieni bleedaus onnistui, heti kun haki enemmän turbosmart kopiolla niin piikkasi.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 27.10.2015, 13:32:11
Joo, toi on sit varmaan rajapaine/bleedi yhdistelmä? Toimisko paremmin pelkällä bleedillä, vaikka ihan reikäputkella kokeilu. Tai lisäjousi kellon rinnalle. Omat kokemukset todella löysän hukkiskellon kanssa: pieni bleedaus onnistui, heti kun haki enemmän turbosmart kopiolla niin piikkasi.

http://sporttiauto.com/kauppa/index.php?route=product/product&product_id=190
tuon näköinen kyseessä. ja siis kun tuosta laittaa lisää ahtoa. niin tuntuu siltä että alkaisi ahtamaan paljon aikasemmin mutta auto ei ala liikkumaan yhtään enempää  ;D
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Acke - 27.10.2015, 14:47:11
Tossakin näyttäisi olevan sisäänrakennettu säätämätön rajapainevena.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Jara_ - 27.10.2015, 15:41:50
http://sporttiauto.com/kauppa/index.php?route=product/product&product_id=190
tuon näköinen kyseessä. ja siis kun tuosta laittaa lisää ahtoa. niin tuntuu siltä että alkaisi ahtamaan paljon aikasemmin mutta auto ei ala liikkumaan yhtään enempää  ;D

No mitä mittari sanoo paineista?? Pistä semmonen kello mihin saa jousen vaihettua nii saa lisää jousikuormaa ni ei tarvi bleedejä. :)
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: TVS - 27.10.2015, 17:30:10
Turbosmartti poies ja bleedi tai lisäjousi millä ahtopaineet säädetään. Ei aiheuta muulinpotkua vaan tasasemman kaasuvasteen kun tuommonen rajapainevena, ja on piikkaamaton ja tasainen paine. Miinuksena pikkusen hitaampi herääminen.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 27.10.2015, 22:20:21
Turbosmartti lensi kuuseen ja kiristelin taas hukkaportin tankoa. Nyt vetoja paljon enemmä mutta ei ahda kuin noin 1bar vieläkään. Tangossa vielä pari senttiä varaa kiristää...

Tankkaamasa kävin myös ja tällä kertaa laitoin 30l e85 ja 10l 95. Ajatuksena siis jos seos olisi vähän laihentunut. Noh pitihän sitä käydä kunnolla vetelämässä ja eihän se mitään toimi. Seos menee kaasupohjassa ajaessa alle 10 ja alkaa vähän pätkimään sitten. :-\

Mikäs tähän avuksi? Pitääkö tehdä ite joku super iso ilmamassamittari vai käydä taas vähän pienentämässä seosta sieltä karttojen yläpäästä lastun tekijällä?

Entä voiko kipinä loppua? Vai missä vika liian rikkaaseen seokseen?
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: puliukk0 - 27.10.2015, 22:30:32
Turbosmartti lensi kuuseen ja kiristelin taas hukkaportin tankoa. Nyt vetoja paljon enemmä mutta ei ahda kuin noin 1bar vieläkään. Tangossa vielä pari senttiä varaa kiristää...

Tankkaamasa kävin myös ja tällä kertaa laitoin 30l e85 ja 10l 95. Ajatuksena siis jos seos olisi vähän laihentunut. Noh pitihän sitä käydä kunnolla vetelämässä ja eihän se mitään toimi. Seos menee kaasupohjassa ajaessa alle 10 ja alkaa vähän pätkimään sitten. :-\

Mikäs tähän avuksi? Pitääkö tehdä ite joku super iso ilmamassamittari vai käydä taas vähän pienentämässä seosta sieltä karttojen yläpäästä lastun tekijällä?

Entä voiko kipinä loppua? Vai missä vika liian rikkaaseen seokseen?

Hukkaportin kellon tangolla säädetään n. 5mm esijännitys, muuten sillä ei säädetä mitään ahtopaineita. Jousi siellä kellon sisällä määrää paineen. Muuten joko hukkis aukea liian aikaisin tai ei aukea tarpeeksi.

Nuo seos polttoaineet kielii huonoista lastuista, varsinkin etanolilla sytkäkartta on täysin erilainen kuin bensalla. Sen takia luultavasti nakurikastus (seos 10afr) iskee peliin. Tarkka perseinen huomaa (jos ajanut puutuvaa ja ei puutuvaa) kun veto puutuu, polttoainetta lisätään ja syttyä myöhästetään.

Tai sitten lastut on niin hanurista ettei nakuta, mutta silti seokset luokkaa deekun savu kiihdytyksissä? Valitettavasti LH 2.4 ei taivu FlexFueliksi, se on joko bensa tai etanoli. Ei väliltä, tai sitten aina ajettava samalla seoksella.

Super isoa massamittaria ei tarvita:
-016 riittää 0.7-0.8bar vakio ahtimella (180hp?)
-012 riittää (ainakin) n. 350hp luokille.
(Jos aika ja tarve näyttää, Porsche 928, Audi Sport Quattrosta löytyy vielä helvetisti isompi ja sille ehkäpä valmiit kartat)

Kipinä loppuu vakio puolalla etanolilla (tai ainakin muutamassa tapauksessa) siellä vakio ahtimen maksimeissa. US-Partsista jenkki hipo tölkkipuola ratkaissut ongelman.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 28.10.2015, 08:51:36
Hukkaportin kellon tangolla säädetään n. 5mm esijännitys, muuten sillä ei säädetä mitään ahtopaineita. Jousi siellä kellon sisällä määrää paineen. Muuten joko hukkis aukea liian aikaisin tai ei aukea tarpeeksi.

Nuo seos polttoaineet kielii huonoista lastuista, varsinkin etanolilla sytkäkartta on täysin erilainen kuin bensalla. Sen takia luultavasti nakurikastus (seos 10afr) iskee peliin. Tarkka perseinen huomaa (jos ajanut puutuvaa ja ei puutuvaa) kun veto puutuu, polttoainetta lisätään ja syttyä myöhästetään.

Tai sitten lastut on niin hanurista ettei nakuta, mutta silti seokset luokkaa deekun savu kiihdytyksissä? Valitettavasti LH 2.4 ei taivu FlexFueliksi, se on joko bensa tai etanoli. Ei väliltä, tai sitten aina ajettava samalla seoksella.

Super isoa massamittaria ei tarvita:
-016 riittää 0.7-0.8bar vakio ahtimella (180hp?)
-012 riittää (ainakin) n. 350hp luokille.
(Jos aika ja tarve näyttää, Porsche 928, Audi Sport Quattrosta löytyy vielä helvetisti isompi ja sille ehkäpä valmiit kartat)

Kipinä loppuu vakio puolalla etanolilla (tai ainakin muutamassa tapauksessa) siellä vakio ahtimen maksimeissa. US-Partsista jenkki hipo tölkkipuola ratkaissut ongelman.

Tuo -012 immuhan minulla on ja garretin t04 ahdin. lastut ei siis tehty erikseen e85 polttoaineelle, mutta nyt jos isken pelkkää bensaa tankkiin niin eikö luulisi että käy vielä rikkaammalla?

Ehkä se olisi satsattava kunnon moottorinohjaukseen...
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Jara_ - 28.10.2015, 09:04:43
Tuo -012 immuhan minulla on ja garretin t04 ahdin. lastut ei siis tehty erikseen e85 polttoaineelle, mutta nyt jos isken pelkkää bensaa tankkiin niin eikö luulisi että käy vielä rikkaammalla?

Ehkä se olisi satsattava kunnon moottorinohjaukseen...

Jos meinaa re85 ajella ni sillehä ne lastut on tehtävä. Jos bensalla meet ajaa pelkästää nuilla ni varmaan ruppee röpöttää ku käy nii paksulla. Siihehä voi tehä bensalle ja re85 omat lastusa ja vaihella mielen mukaan kummalla haluaa ajaa.
PS: kyllä sen saa toimimaan kuha lastuntekijä tietää mitä tekee. :)
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: puliukk0 - 28.10.2015, 10:17:24
PS: kyllä sen saa toimimaan kuha lastuntekijä tietää mitä tekee. :)

Tuo on totta.
Vakio bulkkilastun pystyy jokainen polttamaan, mutta isot muutokset vaatii vähän ajolenkkiä ja säätöä.
Valitettavaa, mutta ei pysty säätämään LH 2.4 vaan "lambda ahdoilla lukittuna 12.5afr ja sytkää vähän yläkuormilta alas" bulkki/perus suomi tyylillä.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 28.10.2015, 14:12:12
Tänään voisi vielä lisäjousella tai jollain kokeilla jos saisi ahdot jonnekkin 1.3bar vaikka. Jos vaikka seos edes vähän laihenisi. Muuten otettava yhteyttä lastun tekijään, jos jaksaisi taas vähän säätää :buck2:
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Jara_ - 28.10.2015, 15:54:01
Tänään voisi vielä lisäjousella tai jollain kokeilla jos saisi ahdot jonnekkin 1.3bar vaikka. Jos vaikka seos edes vähän laihenisi. Muuten otettava yhteyttä lastun tekijään, jos jaksaisi taas vähän säätää :buck2:

Vielä yks juttu jäi mietityttämään onko kaikki muutokset tehty karttoihin ajamalla vai?  :)
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 28.10.2015, 16:23:48
Vielä yks juttu jäi mietityttämään onko kaikki muutokset tehty karttoihin ajamalla vai?  :)


Ei ole ajamalla tehty. Sehän varmaan paljon helpompaa olisikin :D
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Jara_ - 28.10.2015, 16:33:11


Ei ole ajamalla tehty. Sehän varmaan paljon helpompaa olisikin :D

Joo ei näin :facepalm:
 iha oikeasti kaikki muutokset tehdään ajamalla tai penkissä kukaan oikea säätäjä ei niitä kotisohvalla tee koskee aivan kaikkia moottorinohjauksia.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: 252R - 29.10.2015, 15:57:45
jotenki samaa huttua kuuntelin kaverin merikontista kunnes lopulta antautu kansipahvi, oli syttölastuna XXX tekemä 16 valve missä ei sitte nakurikastus pelannu ollenkaa....
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: 8-pätkä - 29.10.2015, 18:31:40
lopulta antautu kansipahvi, oli syttölastuna XXX tekemä 16 valve missä ei sitte nakurikastus pelannu ollenkaa....

Mitäs erikoista siinä on että kansipahvi pettää jos sen koneen päästää naulaamaan?
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Slerbahuuli - 29.10.2015, 19:09:55
Mitäs erikoista siinä on että kansipahvi pettää jos sen koneen päästää naulaamaan?
Eihän siinä olekkaan? Lähinnä vissiin oli vinkkinä auton omistajalle, että käy lastuntekijän luona nyt säädättämässä sen auton oikeasti säätöihin/ vaihtaa moottorinohjauksen ja hoitaa sen oikeasti säätöihin, ennenkuin käy vahinko.

Kukaan kuitenkaan huvikseen tuskin haluaa konettaan räjäyttää. :-\
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Huikkoster - 29.10.2015, 19:29:53
Pääset pian sanomaan "ei mennyt niinkuin strömsössä".

Älä polje kaasua ennenkuin saat lastun joka toimii tai vaihdat moottorinohjauksen. Tää on jotenkin tutun kuuloista... Tonin lastu ja "vetää hienosti välillä" :facepalm:
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Chall - 29.10.2015, 19:39:29
Jos saat sen lastun edes jossain vaiheessa kuntoon, lopeta se polttoaineen sekottelu, ei ainakaan helpota yhtään sitä lastun tekoa.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Slerbahuuli - 29.10.2015, 19:53:08
Melkein suosittelisin sen jännitemittarin asentamista EZK-LH boksien välille nakutuksen "juorupiuhaan". Eli siihen piuhaan, millä EZK kertoo LH:lle nakutusta tapahtuvan.

Pikaisella hakemisella löysin vain tämmöisen listan:
EZ116K ohjausyksikön liittimen pinnien toiminnot.

1: Diaknostiikka pistokkeelle
2: Moottorinlämpötila-anturille
3: Lambda-valon ohjaus (jaettu LH:n kanssa, pinnin 22 kanssa) 12V = off, 0V = valopalaa
4: Nakutustiedon lähtö LH:n pinnaan 28. 12V = esisytytys, ~7V = stabiili, 0V = nakutus
5: 12v jatkuva jännite
6: 12v jännite, virtalukolta.
7: Tyhjäkäyntikytkimeltä kaasuläppältä.
8: Kuormitustieto LH:lta, pinnasta 25.
9: ?
10: Asentotunnistimen signaali (kutsutaan virheellisesti myös YKK-anturiksi).
11: Asentotunnistimen suojamaadoitus.
12: Nakutustunnistin anturin maadoitus
13: Nakutustunnistin anturin signaali
14: ERG venttiilin maadoitus
15: EGR, Ohjaus
16: Sytytyspääteasteen ohjaus
17: Moottorin nopeustieto. 6.5V starttaus, >8 tyhjäkäynti
18: Sytytysennakon kiinteä säätö: 5v- off, Maadoitettu=kytketty
19: Sytytysennakon kiinteä säätö: 5v- off, Maadoitettu=kytketty
20: Signaalimaadoitusjohdin moottorille
21: Sytytysennakon kiinteä säätö: 5v- off, Maadoitettu=kytketty (varmistamaton)
22: EGR, lämpötila-anturi
23: ?
24: ?
25: ?

Viisaammat osannevat kertoa tarkemmin, miten ja mihin johtoon se yleismittari/jännitemittari kannattaa asentaa. Kuitenkin olisi melko halpa tapa varmistaa, tapahtuuko nyt moottorissasi nakutusta vaiko ei.


EDIT!:
Tämä ei koske sitten 208-biniä (16-tappisen). Joka ei osaa lisää leipää pyytää LH:lta!
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: 252R - 29.10.2015, 20:19:21
jotenki samaa huttua kuuntelin kaverin merikontista kunnes lopulta antautu kansipahvi, oli syttölastuna XXX tekemä 16 valve missä ei sitte nakurikastus pelannu ollenkaa....
niin, juurikin tuota meinasin että jos lastut sinnepäin ja poletaan ku vierasta sikaa nii kyllä se viisain antautuu, tässä nyt näyttää nakurikastus pelaavan, vaan on niitä ollu lastuja missä se ei toimi.  kytke tosiaan tuo jännitemittari niin näet sen nakun ettei tuu ylläriä.

Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: o_j - 29.10.2015, 20:44:17
Pääset pian sanomaan "ei mennyt niinkuin strömsössä".

Älä polje kaasua ennenkuin saat lastun joka toimii tai vaihdat moottorinohjauksen. Tää on jotenkin tutun kuuloista... Tonin lastu ja "vetää hienosti välillä" :facepalm:

Ja tästä syystä... Seurantaan! :nälkä:
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Niilo - 29.10.2015, 22:01:27
Kun tuosta jännitemittarista tuli puhetta, niin LH:n säätötopicissa oli tosiaan tällainenkin kirjoitus.

Testailimpa tuossa tälläistä kytkentää, joka on vedetty niin KISS-periaatteella, ettei sitä pysty enää yksinkertaistamaan.

(http://i2.aijaa.com/t/00331/13971407.t.jpg) (http://aijaa.com/T7Xg6Y)

Palikan idea on sytyttää ledi kun LH tekee nakutusrikastusta EZK:n käskemänä.

Kytkentä on helppo, eli tuo +12V kytketään EZK:n virtalukolta tulevaan plussaan ja tuo VSS pinni kytketään siihen EZK:n harmaa-punaiseen piuhaan (nakutusrikastuksen ohjaus).

Toiminta on yksinkertaista. Heti kun nakutusrikastuspinnin jännite laskee alle 4,7V jännitteeseen, niin ledi syttyy.
EZK pitää nakurikastuksen niin pitkään päällä sen alettua, kunnes LH:lta tulee tieto siitä, että moottorin kuormitusta on laskettu voimakkaasti (kaasu höllätty).

Kun virrat laittaa päälle, ledi syttyy ja jää palamaan. Startin aikana ledi tulee vilkkumaan koneen kierroslukua vastaavalla pulssisuhteella, kunnes moottori käy LH:n mielestä.

Seuraavan kerran startin jälkeen ledi syttyy naktusrikastuksessa tai moottorin sammuessa.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: ipijee - 30.10.2015, 23:19:20
Pikaisesti luin topicin ja ihan rehellisesti: nyt ollaan menossa peräreikä edellä puuhun notta rutina käy..
Älä hyvä mies särje silkkaa tyhmyyttäsi moottoriasi!
Tässä vaiheessa kandee päättää teetkö autoa bensalle vai etanolille ja sen jälkeen valitsemaasi ainetta tankkiin ja auto säädettäväksi asiansa osaavalle taholle.
Tuommoinen yltiöpäinen polttoaineen sekoittelu ja hukkiksen virittely ei voi päätyä muuten kuin täystuhoon, tuhon mahdollisuus kun on näissä mahdollista vaikka tekisi kaiken "järkevästikkin".
Nuo kaikki ahtopuolen viritykset kuuseen ja perus rajapainevena ahtojen säätöä varten, toimii.

Ja kyllä: ei tule tuota otsikon 300whp tällä sähläämistasolla. Asioohin kannattaa hieman paneutua ja etsiä tietoa ennenkuin tekee ja kokeilee vailla ymmärrystä asiaan.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 31.10.2015, 15:31:04
Nyt vaihdettu paremmat klemmarit ahtoputkiin ja parempi bypass...
Enää ei tunnu siltä että "puhaltaisi ohi" ja vetää ihan hyvin. Ahtoja aika lailla tasan 1bar ja tankissa pelkkää re85. Toimii paremmin taas, seokset vähän yli 10 täys kaasulla vedettäessä.
Pysyy tyhjäkäynnillä ja ei sammu valoihin yms mitään muutakaan, eli ei tämä nyt ihan maailman huonoimminkaan toimi :)

Talven aikana olisi ehkä tarkoitus hankkia uusi pakosarja ja ulkoinen hukkaportti niin saisi enemmän ahtoja.

Mites on, voiko 2.5tuuman loppuputki ahdistaa näillä tehoilla vai antaako olla vaan? :D
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: puliukk0 - 31.10.2015, 16:31:02
Nyt vaihdettu paremmat klemmarit ahtoputkiin ja parempi bypass...
Enää ei tunnu siltä että "puhaltaisi ohi" ja vetää ihan hyvin. Ahtoja aika lailla tasan 1bar ja tankissa pelkkää re85. Toimii paremmin taas, seokset vähän yli 10 täys kaasulla vedettäessä.
Pysyy tyhjäkäynnillä ja ei sammu valoihin yms mitään muutakaan, eli ei tämä nyt ihan maailman huonoimminkaan toimi :)

Talven aikana olisi ehkä tarkoitus hankkia uusi pakosarja ja ulkoinen hukkaportti niin saisi enemmän ahtoja.

Mites on, voiko 2.5tuuman loppuputki ahdistaa näillä tehoilla vai antaako olla vaan? :D

Lisää ahtoja, ei niitä moottoreita tarvitse säätää.  ;D
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Miuzo - 31.10.2015, 16:51:19
Mites on, voiko 2.5tuuman loppuputki ahdistaa näillä tehoilla vai antaako olla vaan? :D

Taitaa olla vähän tapauskohtaista mutten usko että ahdistaa
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 31.10.2015, 17:16:44
Taitaa olla vähän tapauskohtaista mutten usko että ahdistaa

Näin vähän itsekkin miettinyt ??? Mutta hyvä kysellä viisaammilta  ;D
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: miikel - 31.10.2015, 17:29:04
Näin vähän itsekkin miettinyt ??? Mutta hyvä kysellä viisaammilta  ;D

Kannattaa myös uskoa välillä mitä viisaammat sanoo auttaakseen... Ensin pelit jiiriin ja sitten tuollaisia pullonkauloja miettimään
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 31.10.2015, 18:46:49
Kannattaa myös uskoa välillä mitä viisaammat sanoo auttaakseen... Ensin pelit jiiriin ja sitten tuollaisia pullonkauloja miettimään

No mikä nyt enään on pahasti pielessä? Aikun autoa ei ole säädetty ajamalla? Onhan näitä samassa teholuokassa olevia vikingin yms lastuillakin rakenettu..
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Huikkoster - 31.10.2015, 19:44:10
Vikingin lastut on ollu motronic ohjattuihin joten et voi verrata suoraan. Nekin lastut on ollu sellaisia että tehoa löytyy kaasu pohjassa mutta esim kulutus 20l/100km eli ei voi olla säädöissään.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: TVS - 31.10.2015, 19:52:10
Vikingin lastut on ollu motronic ohjattuihin joten et voi verrata suoraan. Nekin lastut on ollu sellaisia että tehoa löytyy kaasu pohjassa mutta esim kulutus 20l/100km eli ei voi olla säädöissään.
Se on ihan riittävän hyvä jos mustaa ei tuu putkesta kovin paljoa ja se pysyy käynnissä  :-\
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: razori - 31.10.2015, 19:57:40
No mikä nyt enään on pahasti pielessä?

No siiis..

Kun haetaan tehoja niin niitä EI HAETA kiristämällä hukkiksen jousta. Tehoja haetaan optimoimalla autoa, eli käydään käymällä käsiksi auton ECU:n polttoainekarttoihin (sekä myös syttykarttoihin) ja muuttamalla sieltä osakuormia eri osa-alueilta, jolloin mötöööri saa enemmän soppaa. Syttykarttoihin käsiksi käymällä määritellään milloin seos sytytetään, tällöin saadaan optimaalisin teho/vääntösuhde

Hukkiksen tarkoitus on suojata moottoria ylipaineelta ja siltä, että seos menee laihalle, jolloin pääsee mahdollisesti naulaamaan. Jos hukkiksen jousta kiristetään lisäpaineistuksen toivossa, niin kyllä, ahdot nousee (ja saattaa tulla jopa lisää tehoakin) mutta seos menee laihalle, koska moottori saa ilmaa enemmän suhteessa polttoaineeseen ja tuolloin kannattaa oikeasti rukoilla ettei pistiäinen tule kylään..  :buck2:

Hukkiksen jousen kiristys on sallittua siinä tilanteessa, kun kajotaan samalla myös polttoaine/syttykarttoihin, koska tällöin moottori saa ENEMMÄN KAIKKIA SAMASSA SUHTEESSA
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Veksi - 31.10.2015, 20:05:59
Ahtoja aika lailla tasan 1bar ja tankissa pelkkää re85. Toimii paremmin taas, seokset vähän yli 10 täys kaasulla vedettäessä.

Onko mitään käsitystä siitä että missä seoksen tulisi täyskaasu vedossaolla olla ahdetussa E85 moottorissa?

Talven aikana olisi ehkä tarkoitus hankkia uusi pakosarja ja ulkoinen hukkaportti niin saisi enemmän ahtoja.

Voitkin sitten koittaa ajaa kokonaan ilman polttoainetta.
Autohan liikkuu pelkällä ahtopaineen voimalla, eikö?
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: JoonasH - 31.10.2015, 20:30:06
Tähän väliin ylläpidolta huomautus että keskustelu on nyt suuntautumassa väärille raiteille. Tätä vääntöä jatketaan tarvittaessa viritysosiossa siihen soveltuvissa topiceissa.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 01.11.2015, 21:51:40
Tämähän on siis alunperin parin tonnin auto ja jokapäiväinen käyttis, josta pienellä rahalla yritetään hevosia kaivaa :D

On tullut luettua autoista mitä rakennettu isolla rahalla ja silti räjähtäneet jo ensimmäisen tuhannen kilometrin sisään. Tällä nyt tullut ajeltua jo 10k ainakin ja ei mitään täys tuhoa vielä tullut... ::)

Koitetaan nyt ensiksi halvalla ja helpolla päästä ja jos se ei onnistu niin sitten ehkä tehdään kunnolla ja ajan kanssa :D ;D Ei tätä harrastusta saa liian vakavissaan ottaa ;)
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Veksi - 01.11.2015, 22:52:40
josta pienellä rahalla yritetään hevosia kaivaa :D

Hevosia löytyy joka karaoke baarista vaikka velaksi ;)
Sulla näyttäisi mekaaninen puoli olevan kohdillaan
Jos ahtomoottorisa voimaa haluaa niin niin:
-E85 grammaa kohden olisi VEDOSSA syytä syöttää noin 7 grammaa ilmaa, korkeintaan 8,5
-Tuohon soppaan kun iskee kipinän oikaan aikaan niin jopas voi olla voiman tuotto kohdillaan

Kovin rikkaalle jos mennään niin tehon tuotto putoaa. Ei mielestäni näillä tehoilla kovin merkittävää, jos edes pers dynolla huomaa?
Liian aikaisella kipinällä hukkuu vääntö ja kone voi kuulostaa vähän dieseliltä. Nakuanturi voi siitä huolimatta olla hiljaa
Kokeilemalla selviää...
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 01.11.2015, 23:24:11
Hevosia löytyy joka karaoke baarista vaikka velaksi ;)
Sulla näyttäisi mekaaninen puoli olevan kohdillaan
Jos ahtomoottorisa voimaa haluaa niin niin:
-E85 grammaa kohden olisi VEDOSSA syytä syöttää noin 7 grammaa ilmaa, korkeintaan 8,5
-Tuohon soppaan kun iskee kipinän oikaan aikaan niin jopas voi olla voiman tuotto kohdillaan

Kovin rikkaalle jos mennään niin tehon tuotto putoaa. Ei mielestäni näillä tehoilla kovin merkittävää, jos edes pers dynolla huomaa?
Liian aikaisella kipinällä hukkuu vääntö ja kone voi kuulostaa vähän dieseliltä. Nakuanturi voi siitä huolimatta olla hiljaa
Kokeilemalla selviää...

Kiitos! Tämä oli asiallinen vastaus. Elikkä pitäisikö minun jotenkin kalibroida seosmittari tuolle e85?
Tämä e85 läträäminen ollut vähän tälläistä kokeilua... Taidan talvelksi palata normi bensaan :idiot2

Näyttää muuten nuo kuvat kadonneen kanssa >:( Mikäs olisi hyvä kuva sivusto missä ne pysyisivät vähän pitempään?
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: razori - 01.11.2015, 23:33:04
Taidan talvelksi palata normi bensaan :idiot2:

Joka tarkoittaa taas samaa säätörumbaa..  :idiot2:

Kannattaa valita joko tai :) tai sitten tehdä lastut molempiin :P
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 02.11.2015, 00:02:00
Laitan ehkä vakio suuttimet, immun ja lastun niin pelaa hyvin ja ei kulutakkaan niin hirveästi :D
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: mikko078 - 02.11.2015, 09:16:00
Kannattaa muuttaa seosmittari näyttämään lambda-arvoa jos mahdollista... On samat lukemat bensalla ja 85:lla. Helpottaa mittarin lukemista varsinkin jos pulaa edestakaisin aineiden kanssa
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: -Hans - 02.11.2015, 09:26:56
Kiitos! Tämä oli asiallinen vastaus. Elikkä pitäisikö minun jotenkin kalibroida seosmittari tuolle e85?
Tämä e85 läträäminen ollut vähän tälläistä kokeilua... Taidan talvelksi palata normi bensaan :idiot2

Näyttää muuten nuo kuvat kadonneen kanssa >:( Mikäs olisi hyvä kuva sivusto missä ne pysyisivät vähän pitempään?
Seosmittarina toimii samalla tavalla afr lukua näyttävä koska kaikki mittaavat lambda arvoa. Afr luku on vain laskutoimitus jonka mittari suorittaa .
Eli seosmittarin näyttämä 14.7afr vastaa lambda arvoa 1.00 oli polttoaine kumpi hyvänsä
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: NordicR - 02.11.2015, 09:35:01
Ymmärsinkö keskustelusta oikein, että etanolikäyttöisillä turboilla seossuhde tosiaan 7.0-8.5 vedossa ? Hyvä tietää, kun itsekkin etanolille siirtymistä punninnut.

Entäs ajossa ? Tuskin ainakaan sama 14.7 mitä bensalla ?
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: mikan - 02.11.2015, 10:55:18
Laitan ehkä vakio suuttimet, immun ja lastun niin pelaa hyvin ja ei kulutakkaan niin hirveästi :D
  :tykkää:

Jos lastusi pelaavat kuvatulla tavalla, niin vaihtoehto on erittäin suositeltava!  :pomo:

Ihan kärkeen, sama lastu ei toimi bensiinillä ja viinalla, vaan kummallekkin on omat säätönsä!
Vielä vähemmän toimii sellainen polttoaineen jatkuva vaihtelu, sillä sopituksessa on määrällisesti sellainen ~30% eroavaisuus polttoaineesta johtuen, jolloin LH:n sopeutuminen on täydellisen hukassa.

Yleensä jos LH/EZK systeemissä sopat vetäisevät AFR 10 tietämille, kone joko naulaa tai sitten lastut ovat täysin päin persausta!

Jos koneessa on nyt 750cc sumut, niin bensalla ne riittävät hienosti sinne 400hv luokkaan. Wiinalla niiden kanssa ollaan rajoilla jo 330hv kohdilla.

Ymmärsinkö keskustelusta oikein, että etanolikäyttöisillä turboilla seossuhde tosiaan 7.0-8.5 vedossa ? Hyvä tietää, kun itsekkin etanolille siirtymistä punninnut.
Itse tavoittelisin vedoissa lambda arvoa ~0,8. Muutoin voidaan mennä stoikassa mahdollisimman tarkasti, jopa kevyesti ahdettunakin.

Entäs ajossa ? Tuskin ainakaan sama 14.7 mitä bensalla ?
Kyllä se on AFR 14,7 (= lambda 1,0) jos mittari näyttää bensan AFR lukemia.

Tasainen sopitus on hyvän viinalastun ensimmäinen pakollinen asia, jotta sytkä puolen saa järkevästi säätöihin.

Wiina nimittäin muuttaa palonopeuttaan yllättävän rajusti sopituksen funktiona. Joten sopat kuntoon ja sitten sytkää säätämään. Jolloin voi suoraan unohtaa vakiona bensalla käytettävien ennakoiden tavoittelun, sillä ne vaan on aivan liikaa wiinalle! Toisaalta ennakot eivät laske ahtojen suhteen yhtä rajusti kuin bensalla naulaamisen vuoksi.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 03.11.2015, 18:33:42
  :tykkää:

Jos lastusi pelaavat kuvatulla tavalla, niin vaihtoehto on erittäin suositeltava!  :pomo:

Ihan kärkeen, sama lastu ei toimi bensiinillä ja viinalla, vaan kummallekkin on omat säätönsä!
Vielä vähemmän toimii sellainen polttoaineen jatkuva vaihtelu, sillä sopituksessa on määrällisesti sellainen ~30% eroavaisuus polttoaineesta johtuen, jolloin LH:n sopeutuminen on täydellisen hukassa.

Yleensä jos LH/EZK systeemissä sopat vetäisevät AFR 10 tietämille, kone joko naulaa tai sitten lastut ovat täysin päin persausta!

Jos koneessa on nyt 750cc sumut, niin bensalla ne riittävät hienosti sinne 400hv luokkaan. Wiinalla niiden kanssa ollaan rajoilla jo 330hv kohdilla.
Itse tavoittelisin vedoissa lambda arvoa ~0,8. Muutoin voidaan mennä stoikassa mahdollisimman tarkasti, jopa kevyesti ahdettunakin.
Kyllä se on AFR 14,7 (= lambda 1,0) jos mittari näyttää bensan AFR lukemia.

Tasainen sopitus on hyvän viinalastun ensimmäinen pakollinen asia, jotta sytkä puolen saa järkevästi säätöihin.

Wiina nimittäin muuttaa palonopeuttaan yllättävän rajusti sopituksen funktiona. Joten sopat kuntoon ja sitten sytkää säätämään. Jolloin voi suoraan unohtaa vakiona bensalla käytettävien ennakoiden tavoittelun, sillä ne vaan on aivan liikaa wiinalle! Toisaalta ennakot eivät laske ahtojen suhteen yhtä rajusti kuin bensalla naulaamisen vuoksi.

Hyvä faktapaketti. Kiitos :o
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 07.11.2015, 15:24:39
Viimein jaksoi tulla koneelle laittamaan kuvia  :D

Vahauksen jälkeen.
(http://i1037.photobucket.com/albums/a452/late3/12226733_1024833667538893_736531829_n_zpszq5bygvz.jpg) (http://s1037.photobucket.com/user/late3/media/12226733_1024833667538893_736531829_n_zpszq5bygvz.jpg.html)

Uudet jarrut.
(http://i1037.photobucket.com/albums/a452/late3/12226883_1024833697538890_1399336997_n_zpsyarcemjx.jpg) (http://s1037.photobucket.com/user/late3/media/12226883_1024833697538890_1399336997_n_zpsyarcemjx.jpg.html)

Ohjaamosta :D
(http://i1037.photobucket.com/albums/a452/late3/12204738_1024833820872211_132966900_n_zpslfjngppy.jpg) (http://s1037.photobucket.com/user/late3/media/12204738_1024833820872211_132966900_n_zpslfjngppy.jpg.html)
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 07.11.2015, 15:27:58
Pakosarjaa sai vähän vingulla avartaa  :idiot2:
(http://i1037.photobucket.com/albums/a452/late3/12212488_1024833644205562_2104565042_n_zpsfaiwk3n6.jpg) (http://s1037.photobucket.com/user/late3/media/12212488_1024833644205562_2104565042_n_zpsfaiwk3n6.jpg.html)

Konehuone nykyyän.
(http://i1037.photobucket.com/albums/a452/late3/d99865b2-8c77-4355-a45e-4fb4e81c2eaf_zps5f3wtxka.jpg) (http://s1037.photobucket.com/user/late3/media/d99865b2-8c77-4355-a45e-4fb4e81c2eaf_zps5f3wtxka.jpg.html)

(http://i1037.photobucket.com/albums/a452/late3/2179ef52-289e-4cb1-bc22-ac003934a2a9_zpsbz4c3lyr.jpg) (http://s1037.photobucket.com/user/late3/media/2179ef52-289e-4cb1-bc22-ac003934a2a9_zpsbz4c3lyr.jpg.html)

Kuminpoltto vanteet takana tietenkin :D
(http://i1037.photobucket.com/albums/a452/late3/1e5c2113-47cc-4323-95ed-592cd88086b0_zpsyfiz3bls.jpg) (http://s1037.photobucket.com/user/late3/media/1e5c2113-47cc-4323-95ed-592cd88086b0_zpsyfiz3bls.jpg.html)

Mitäs mieltä olette, pitäisikö valot tummentaa smoke kalvolla vai antaa olla noin??

Tuntuu tuo hukkaportti myös olevan aika persiistä  >:( Ajattelin kokeilla lyödä tuohon vakio pakosarjaan ulkoisen hukkaportin :D voin sitten kertoa miten toimii, jos toimii  :D
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
Kirjoitti: tanskude - 07.11.2015, 16:41:58
Valuraudan hitsailu on vähän niin ja näin, kyllähän se onnistuu kun ensin kuumentaa hitsattavat kappaleet, puikolla vetää ja lopuksi vielä päästää koko pakosarjan mutta jos ulkoista hukkista suunnittelee niin ennemmin alkaisin miettiä kokonaan uuden pakosarjan hommaamista/valmistamista.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
Kirjoitti: Slerbahuuli - 07.11.2015, 18:30:18
Tai sitten holkki pakosarjan/turbon välille ja siihen hukkiksen lähtö.

Valojen tummennuksesta, tee nin kuin parhaaksi itse näet. Minen näe mitään järkeä tummentaavaloja kalvoilla, valotehon saa laskemaan sarjavastuksillakin.

Mutta jos omaa silmää miellyttää, niin tee nin. Minusta urpån näköistä ja typerää, mutta tämähän on vain mielipide.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
Kirjoitti: Strömsö - 07.11.2015, 22:23:22
Kävin biltemasta hakemassa ulkoisen hukkiksen (50mm) :D
Mites onko liian isosta hukkiksesta jotain haittaa??

Olen kuullut kanssa että vähän huonosti tuota vakio pakosarjaa voi hitsailla, mutta olen myös nähnyt onnistuneita versioita missä hukkis saatu kiinni.
Kokeillaan nyt ensin noin :D jos toimii niin mikäs siinä, jos ei niin sitten aletaan suunnittelemaan kokonaan uutta pakosarjaa  8)

Katsastaa auto pitäisi ensin nyt lähiaikoina  >:( Katti pitää ainakin tunkea putkeen  :buck2:
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
Kirjoitti: puliukk0 - 07.11.2015, 22:36:20
Ymmärsinkö oikein, että sulla on T04 missä on sisäinen hukkis... Miksei sillä voi ajaa?
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
Kirjoitti: Strömsö - 07.11.2015, 23:25:24
Ymmärsinkö oikein, että sulla on T04 missä on sisäinen hukkis... Miksei sillä voi ajaa?

Tällä hetkellä ahdot piikkaa johonkin 1.1bar ja laskee sieltä sitten 0.8bar. Ja ei muutenkaan toimi hyvin. Kokeiltu säädellä tankoa ja lisäjousen kanssa myös. Ahtopaineensäädin lensi myös kuuseen,  ahtoi nopeammin mutta ei muuta hyötyä.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
Kirjoitti: Acke - 08.11.2015, 09:32:13
Uusi kello taitaa olla halvempi ja helpompi kuin ulkoinen hukkis. Tietenkin eri tilanne jos lähitulevaisuudessa on aikomus vaihtaa portiton turbo tilalle.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
Kirjoitti: mikan - 08.11.2015, 14:21:55
Tällä hetkellä ahdot piikkaa johonkin 1.1bar ja laskee sieltä sitten 0.8bar. Ja ei muutenkaan toimi hyvin. Kokeiltu säädellä tankoa ja lisäjousen kanssa myös. Ahtopaineensäädin lensi myös kuuseen,  ahtoi nopeammin mutta ei muuta hyötyä.

Jos ahdot piikkaavat, vika on ahtojen säätö-systeemissä.

Olen ajanut vakio kellolla lisäjousen avustuksella 1 baarin ahdoilla, eikä mitään piikkausta.
Myöskään nykyisin käyttämäni kaksiporttinen hukkis pelaa moitteetta, eikä ahdot piikkaa.

Käyttämästäni polttoaineesta johtuen minulla (kuten kaikilla wiinamäen miehillä) on ahtojen ns. minimi-raja, joka minulla on 0,7 baaria vaikka kello on ilman apupainetta 0,4 baarinen.

Oma osansa ahtojen piikkauksessa voi olla lastulla, jos sen sopitus ei ole tasainen ahtimen spoolatessa. Tämänkin ilmiön säätäjättm tuntevat, mutta silloin vika on säätäjässä, eikä laitteissa.

Valurautaiseen pakosarjaan ei ryhtyisi hitsailemaan mitään ulkoista hukkista tms. joka hoitaa oiretta, eikä itse tautia. Ulkoinen hukkaportti on tarpeen vasta sitten, kun ahtimessa ei moista ole!
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
Kirjoitti: Juusoo - 08.11.2015, 14:41:45
Jos ahdot piikkaavat, vika on ahtojen säätö-systeemissä.

Olen ajanut vakio kellolla lisäjousen avustuksella 1 baarin ahdoilla, eikä mitään piikkausta.
Myöskään nykyisin käyttämäni kaksiporttinen hukkis pelaa moitteetta, eikä ahdot piikkaa.

Käyttämästäni polttoaineesta johtuen minulla (kuten kaikilla wiinamäen miehillä) on ahtojen ns. minimi-raja, joka minulla on 0,7 baaria vaikka kello on ilman apupainetta 0,4 baarinen.

Oma osansa ahtojen piikkauksessa voi olla lastulla, jos sen sopitus ei ole tasainen ahtimen spoolatessa. Tämänkin ilmiön säätäjättm tuntevat, mutta silloin vika on säätäjässä, eikä laitteissa.

Valurautaiseen pakosarjaan ei ryhtyisi hitsailemaan mitään ulkoista hukkista tms. joka hoitaa oiretta, eikä itse tautia. Ulkoinen hukkaportti on tarpeen vasta sitten, kun ahtimessa ei moista ole!
Joskus on myös ongelmana että sisäiset hukkaportit ei vaan yksinkertaisesti virtaa tarpeeksi.. Ei siis välttämättä ahtopaineen säädön syytä. Itsellä oli ja on siis edelleen ahtimena schwitzer s2b (hx35 kokoluokkaa), sisäisellä hukkiksella läppä aukes 0,8bar jossain 3500-4000rpm välissä mutta paineet hiipi kierrosten mukana vaan ylöspäin vaikka hukkis oli täysin selällään :) Rajottajalla painetta 1,2bar. Ulkoinen hukkis ja ongelma poissa.

Toki jos paine pomppaa ylös ja sitten laskee säädettyyn on vika yleensä juurikin säätimessä/säätötavassa.

Teillä minimipaine johtuu jäätävästä pakopaineesta/ja hukkaportin alimittaisuudesta noilla pikkumitsuilla. Itsekin viinalla ajelen mutta isommalla ahtimella ja ulkoisella portilla saan vaikka 0,2bar ahdot jos niin haluan :D
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
Kirjoitti: mikan - 08.11.2015, 15:15:07
Toki jos paine pomppaa ylös ja sitten laskee säädettyyn on vika yleensä juurikin säätimessä/säätötavassa.

Juurikin näin!

Teillä minimipaine johtuu jäätävästä pakopaineesta/ja hukkaportin alimittaisuudesta noilla pikkumitsuilla. Itsekin viinalla ajelen mutta isommalla ahtimella ja ulkoisella portilla saan vaikka 0,2bar ahdot jos niin haluan :D

Tiedostettu ominaisuus, eikä sitä lueta viaksi.   <Kippis>

Liki kaikki sisäiset hukkikset ovat liian pieniä wiinamäen miehille. Esim. puliuk0n TD05 ahdistin nostaa ahdot yli baarin sisäisell hukkiksella, vaikkei hukkaportin kello olisi edes paikallaan. Ahdin on hitusen modattu hukkiksen osalta, mutta silti se ei vaan riitä poistamaan wiinaksien savuja. Ulkoinen hukkis toimisi varmasti paremmin mutta emme ole sellaista halunneet (meissä elää pieni pussihousu).  ;)

Tosin hyvin suuresti säädötkin vaikuttavat asiaan (koettu). Optimi säädöillä ahdot eivät wiinalla laske alas kirveelläkään mutta poskellaan olevilla polttoaine/syttykartoilla ahdot saa niin alas kuin hukkis sallii.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
Kirjoitti: 7kanelkeet - 08.11.2015, 18:36:17
Kannattaa joltaki turbopajalta kysästä voisikkos ne muokata sitä sisäistä hukkista isommaksi...

Mulle on tehty holsettiin hukkaportti modi, kairattu kanava isoksi, isompi hukkiksen läppä ja hukkaportille oma "pakoputkikin" on. Ei piikkaa ahdot ja pysyy siinä missä pitääkin.  Tämähän on vain mun mielipide mutta helpommalla sä pääset ko ulkosella portilla.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
Kirjoitti: puliukk0 - 08.11.2015, 21:31:16
Juu viinalla toi TD05 vetää 1.2bar ja nousee 1.35bar. Pienemmäksi ei saa vaikka ois hukkis auki koko aika. Ja kairattu niin paljon koko ahtimesta kun ikinä voi. Bensalla tuskin ongelmia.

Mutta jos haetaan lisää ahtoja niin ei se hukkaportin virtaus ole siis mitenkään ongelma. Jos olisi niin, ahdot olisi vain korkeat.
Hölmöä lähteä tekemään ulkosta hukkista, kun ongelma ratkeaisi jäykemmällä hukkaportinkellolla (tai vaikka "erittäin" jäykällä lisäjousella).
Vertailua jousista: vakio 13c mitsussa on about: 0.3bar lisää per yksi jäykkä 7/940 kässärin helyjen jousi.

Jos ei nosta kilosta enempää ahtoja vaikka hukkis kokonaan kiinni. On tuo ahtimen tuotto loppunut. Syitä voi olla siihe monia. Esim. siivet saanut kipeää. Tai surkea kiinalainen ahdin.
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
Kirjoitti: Strömsö - 11.11.2015, 11:48:30
Voihan toki tuo ahdinkin olla huono  ::)

Nyt taas mielessä, että jos laittaisi auton talveksi talliin ja ostaisi toisen auton käyttöön :D
Voisi sitten rauhassa rakennella  :)

Laitettavaa olisi ainaki vielä:

-tuplavakaajat
-säädettävä panhard
-apparin kuppipenkki
-ulkoinen hukkis
-uusi pakosarja samantien
-perän modaus tai samantien uusi kunnon lukko
-puskurien korjailua
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
Kirjoitti: Strömsö - 04.12.2015, 16:15:30
No taas suunnitelmat muuttuivat :D Elikkä mersu hankittiin talviautoksi ja volvo menee talliin.
tuli myös ostettua uusi pakosarja, bilteman hukkis ja holsetin hx 35.
Saa nähdä mitä nyt talven aikana volvolle käy. :idiot2:



(http://i1037.photobucket.com/albums/a452/late3/12325293_1036403146381945_1894226281_n_zpso2j2h23s.jpg) (http://s1037.photobucket.com/user/late3/media/12325293_1036403146381945_1894226281_n_zpso2j2h23s.jpg.html)
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
Kirjoitti: Strömsö - 22.02.2016, 21:39:12
Suunnitelmat muuttuivat taas ja auto myynnissä :D  :idiot2:

http://www.nettiauto.com/volvo/940/7840667
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
Kirjoitti: _[niko]_ - 06.04.2016, 09:13:41
onko holsetti tulossa myyntiin kun kerran autokin mennyt jo?  ;D
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: VolvoNuikki - 25.08.2016, 17:22:49

Monella on riittänyt pienemmätkin suuttimet, että kokeillaan nytten noilla ensiksi :D

Tällä hetkellä kun on vielä puolet polttoaineesta bensaa ja ahtopaineita ei vielä hirveästi (1.1bar), niin käy todella rikkaalla. :buck2: Hukkaportti tosiaan joku aivan surkea kun ahtopaineensäätimen tilalle laittaa pelkkää letkua niin ahtaa vain 0.5bar..


Jos nakuanturinjohto olisi ollut oikeassa paikassa niin olisi voinut toimiakkin...
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: Strömsö - 25.08.2016, 19:06:06

Jos nakuanturinjohto olisi ollut oikeassa paikassa niin olisi voinut toimiakkin...



Jaa että oli väärään paikkaan laitettu vai?

Mitäs volvolle kuuluu nykyään?
Otsikko: Vs: 944turbo 300whp metsästys
Kirjoitti: VolvoNuikki - 25.08.2016, 19:09:27


Jaa että oli väärään paikkaan laitettu vai?

Mitäs volvolle kuuluu nykyään?

Kaverilla on se volvo, kone paskana...