Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jleino - 23.08.2015, 21:09:42
-
Terve!
Savutuksesta matalilla kierroksilla kyselin tässä aiemminkin. Eli kun ahtaa, niin mustaa pötköä tulee kovasti varsinkin alle parin tuhannen kierroksen.
Jäähdytin on tämän näköinen kun kävin tarkemmin tutkimassa. Mitäs sanotte, taitaa olla valmista tavaraa ja uutta tilalle? Tuo öljyvuotojälki kai kaiken järkeilyn mukaan viittaa vuotoon?
(http://i3.aijaa.com/t/00480/13942599.t.jpg) (http://aijaa.com/RKwXm3)
Millainen savotta tämä on vaihtaa itse? Kiitoksia taas vastauksista jo näin etukäteen..
-
Niin tuo etummainen kennohan on ilmastoinnin lauhdutin, toki jos välijäähy sen takana falskaa tulee öljyä läpi.
Luulisi pitävän ääntä jos se vuotaa, ainakin ahtoputken menennessä töhäyttää oikeen kunnolla kun ahdot nousee.
Vaihto ei mahdottoman paha, syyläri, välijäähy 4 pultilla toisissaan kiinni ja sitten tietenkin ahtoputket ja varmaan lauhduttimen putket irti. Alapuolelta sitten tulee pois eli pitäisi ylös saada
-
Saattaa olla välijäähdytin rikki, tuo ensimmäinen kenno tosiaan on ilmastoinnin, mutta jos se vuotaisi noin paljon, ei ilmastointi toimisi ja tuo vuoto olisi luultavasti vihreää väriaineen ansiosta. Eli varmaankin tulee nyt vain tuosta kennosta "läpi" tuo vuoto.
Parhaiten näkisi kun ottaa kennojen alapuolelta pohjamuovin pois, on kahdella pultilla reunoista kiinni.
Vaihto ei tosiaan ole paha homma, kennot on toisissaan neljällä (4) pultilla kiinni ja koko kennopaketti autossa kahdella pultilla.
Onnistuu yläkautta kun irroittaa etupuskurin ja lukkopellin.
Ilmastoinnin lauhduttimen putkia ei tarvitse irroittaa, eli ilmastointijärjestelmää ei tarvitse tyhjentää, myöskään syylärin letkuja ei tarvitse irroittaa eli jäähdytinnesteetkin saa olla koneessa sisällä.
-
Kylläpä oli Hurmokselta hyvä kommentti! Ja rohkaisee vaihtamaan tuon itse. Täytyy toki tsekata ensin ohjeittesi mukaan alhaalta miltä se näyttää, koska ilmastointi toimii erittäin hyvin :)
Tarvikeliikkeestä sanottiin väliäähyn hinnaksi 690 euroa. Aika kallis. Saksasta löytyi hintaan 150 euroa ja Wetterin tuotteen voisi olettaa olevan noitten väliin. Esimerkiksi Polar-partsilta tai vastaavasta tilaaminen houkuttaa, mutta se ei, jos huomaa asentaessa että vääränlainen tuli, kuten kävi talvella vetoakselin kanssa.
Vielä kun löytäisi tuosta purkuhommasta videon niin olisi helppoa. Eräässä vanhassa topicissa sellainen oli mutta oli mennyt jo vanhaksi.
-
Tuossa kuvallinen ohje: http://forums.t5d5.org/topic/10621-d5-intercooler-replacement/
Itse vaihdoin yläkautta, eli ei ole pakko saada pukeille noin korkealle.
Muuten on hyvä ohje.
Mutta varmista nyt ensin että on tosiaan rikki.
Musta öljymöhnä välijäähdyttimen alareunassa on aika varma merkki.
Muistaakseni Volvolla tuo cooleri maksaa jotain 350e tienoilla, hieman halvemmalla saa alumiinisen mallikohtaisen coolerin KL-Racingilta tai Do88:lta, nuo sitten kestääkin auton loppuiän.
-
Minulla oli pitkään rikki cooleri. Oli kennot ihan mäskissä. Vikakoodiin tai tehon puutteeseen tuo ei kyllä edes johtanut. Ainoa vika oli tuo sateella valuva öljyvesi auton keulasta. Itse tilasin alvadilta. Tarvike oli nissens merkkinen kenno ja paljon painavampi kuin alkuperäinen. Sen perusteella voisi olla alkuperäistä lujempikin. Taisi maksaa n. 200 kuluineen...
Tuolta se näytti kun muovin purki pois. Ja yläkautta sain vaihdettua.
http://vid1072.photobucket.com/albums/w370/Kemikaalio/WP_20141122_18_18_38_Pro_zpsba73c79e.mp4
-
polarpartsilta tilaat niin saat hyvää ja edullisesti...
Mites onko v70 ja xc90 sama paketti jäähyjä keulalla? jos on niin tuosta aukostahan näkyy silloin jo tosiaan cooleri kun ilmastoinnin kenno on ¨7cm matalampi kuin cooleri ja syyläri... omassa ainakin kunn vaihdoin... ja tosiaan on ihan tehtävissä oleva juttu vähän keskittyy ja purkaa kiltisti sen paketin auki niin onnistuu vaihto..
-
Näitten ohjeitten mukaan vaihdan itse. Tosi hyvät nuo aiemmassa linkissä! :) Korjaamo ottaa kuitenkin 2-2,5h töitä kun kysyin ja nyt lomalla on vähän aikaa harrastellakin. Käytin alamuovia irti ja oli kyllä aikalailla öljyliemessä se coolerin alalaita. Minusta se taitaa Ristus olla niin että nuo kaikki kolme tulee alalaitaan asti, ellen väärin muista mitä aamulla tsekailin ja tuo kuvassa eteenpäin näkyvä on ilmastoinnin kenno. Pistän sitten kuvaa ja juttua kun homma bueno.
Niin ja yläkautta ajattelin vaihtaa, ettei tarvii alkaa vääntelemään ilmastoinnin- tai muita letkuja.
-
ok sit on erilainen kuin XC90
-
Ennen uuden välijäähdyttimen hankkimista kannattaa varmistaa että se on oikeasti rikki. Se ei hajoa mistään ahtopaineista mutta esim vesi jäätyessään rikkoo sen. Pieni vuoto ei ole haitallinen koska ahtopainetta säädetään mittauksen perusteella.
Alle tippuva öljy kertoo rikkinäisestä turboahtimesta eikä täysin tiivis välijäähdytin korjaa varsinaista vikaa vaan peittää sen. Ehjä ahdin ei juurikaan/ollenkaan vuoda öljyä tuonne putkistoon. Jos öljyä kertyy imuputkistoon, niin täysin tiiviin välijäähdyttimen pohjalle kertyy öljyä. Kauhuskenario on sellainen että varovainen kuski ei koskaan huudata moottoria, mutta sitten vaikka katsastuksessa päästötestauksessa moottori imaisee öljyt.
-
Joku tuollainen öljyn imaisu -juttu on jo kertaalleen tuosta entisen omistajan aikaan rikkonut moottorin, joten hyvä pointti.
Jos ahdin vuotaisi öljyä putkistoon, niin pitäisisihän sen vajua mittatikustakin, eikös? Öljyn pinta ei nimittäin vaju käytännössä yhtään kymppitonnin välillä.
Ajattelin tämän näin, että vaihdan ehjän coolerin vanhan tilalle joka oletettavasti rikki tuon märän alalaidan ja säleikön keskiosan vuoksi. Myös muu taudinkuvaus passaisi oireisiin.
Oletan että järkyttävä savutus lakkaa normilukemiin tämän jälkeen.
Ellei niin tapahdu, niin autossa tosiaan on uusi cooleri ja sen jälkeen laitan uuden turbon tai vien suutin huoltoon tai kummatkin. Siniselle kai se täytyy sitten tutkittavaksi viedä, niin ei tarvitse summassa alkaa osia vaihtamaan joka se vasta maksaakin..
-
Ennen uuden välijäähdyttimen hankkimista kannattaa varmistaa että se on oikeasti rikki. Se ei hajoa mistään ahtopaineista mutta esim vesi jäätyessään rikkoo sen. Pieni vuoto ei ole haitallinen koska ahtopainetta säädetään mittauksen perusteella.
Alle tippuva öljy kertoo rikkinäisestä turboahtimesta eikä täysin tiivis välijäähdytin korjaa varsinaista vikaa vaan peittää sen. Ehjä ahdin ei juurikaan/ollenkaan vuoda öljyä tuonne putkistoon. Jos öljyä kertyy imuputkistoon, niin täysin tiiviin välijäähdyttimen pohjalle kertyy öljyä. Kauhuskenario on sellainen että varovainen kuski ei koskaan huudata moottoria, mutta sitten vaikka katsastuksessa päästötestauksessa moottori imaisee öljyt.
Ahtovuoto on aina haitallinen, ilmamassamittarin jälkeen ei saa vuotaa ilmaa.
Ja kyllä näistä taitaa ihan ahtopaineesta repeämällä coolerit hajota, noita kuitenkin hajoaa ihan ympäri maailmaa, jopa sellaisissa paikoissa joissa ei käsittäkseni ole pakkasta.
Ahtoputkistossa on aina öljyä, joka on täysin normaalia eikä liity ahtimen kuntoon.
Huohottimen kautta öljy sinne menee...
-
Minulla ei kyllä edes savuttanutkaan vaikka oli reikiä tullut kennon alalaitaan. Koko kenno oli alalaidasta pyöreä kun ilmeisesti jää sitä pullistanut. Kyllä sinulla varmaan pieni vuoto on siellä, mutta häviääköhän savutus kennon vaihdolla.
Ja jotakin huohotushöyryä minäkin tuon savun kuvittelin olevan mitä videossakin näkyy. Jotkunhan muuten ovat uuteen kennoon poranneet pienen reiän alakulmaan mistä saa öljy valua. Tai semmoisia muistelen lukeneeni täältä.
-
Ihan mielenkiinnosta samaisen koneen omistajana kysymys aloittajalle, eli paljonko Volvollasi on rullattu?
-
Tällä Volvolla on ajettu 498 000km. Moottori on 380 000km ajettu juurikin tuon aiemmin mainitsemani jutun takia. Niin on siisti ja hyvä Heico -varusteinen että voisi puolet vähemmän ajetuksi luulla, joten kannattaa korjata vaikka vähän maksaisikin.
-
Tässä kuva vanhasta ja vuotokohta. Katsokaapa alemmasta miten kummaan muotonkin tuo on mennyt!
(http://i3.aijaa.com/t/00885/13945916.t.jpg) (http://aijaa.com/fdZNhq)
(http://i4.aijaa.com/t/00737/13945917.t.jpg) (http://aijaa.com/WcmIEt)
Auto on nyt kasassa ja savutus loppui, tehoja tuli reippaasti lisää! :D Eli tuntuu nyt että lukemat 190/420 pitää paikkansa :)
Tässä kohtaa tulee myös kiittää teitä mahtavia kerholaisia taas kerran aivan loistavista vinkeistä ja mielenkiinnosta asiaa kohtaan! En nimittäin olisi ilman tätä topicia uskaltanut alkaa itse vaihtaa. Homma oli kuitenkin tosi helppo ja muutenkin meni mukavan askartelun piikkiin. Tein yläkautta tämän ja tässä alla kuvaa itse remontista.
(http://i7.aijaa.com/t/00708/13945913.t.jpg) (http://aijaa.com/WQp19q)
(http://i9.aijaa.com/t/00924/13945914.t.jpg) (http://aijaa.com/vICMKL)
-
tutun näköinen, mulla poksu ja turpos alimmat rivat.
-
Onko se niin heikkoa tekoa? Ja kauanhan nämä ylipäätään sitten käyttöä kestää, tai siis kilometrejä? Ruotsista saa täysalumiinista muttei nyt ollu sitä aikaa jäädä odottelemaan eikä tekemään mitään muutoksia että saa passaamaan suoraan ellei olisi passannut. Kummallista.
-
oma kesti vissiin 260tkm jonkun aikaa ajoin vuotavana kunnes se lojahti... vesihän tuon tekee kun kondensoituu ja tukkii...
(http://s18.postimg.org/9fgyqfy9x/WP_20150625_004.jpg) (http://postimg.org/image/9fgyqfy9x/)
(http://s23.postimg.org/iemvbxngn/WP_20150625_003.jpg) (http://postimg.org/image/iemvbxngn/)
-
Jeps nyt oma -03-mallinen kyseessä ja ahtovuoto meni pahaksi, suhina kuuluu kiihdyttäessä,vikavalo palaa ja auto ei kiihdy (ecm-6805 faulty flow tms.). Auton alla tunnustelin että etupäästä tulee puhallus eikä turbon suunnalta, vaihdoin varuiksi taemman ahtoletkun kiristiminineen mutta se oli ehjä. Auto ei savuta. Oireet oli aika samat joskus kun etumpi ahtoletku irtosi, auto ei kiihdy.
Kennopaketin pohja ja oikea pääty on märkä, kuivain näyttää tuolta
(https://i.ibb.co/vc3TwR9/IMG-20230429-183242-HDR.jpg) (https://ibb.co/vc3TwR9)
Keulan alle oikealle auto merkkaa reviiriä. Uskalsin näillä oireilla tilata autodocista nissensin coolerin, katotaan miten äiän käy
-
Oma saagani saatu päätökseen, eli vaikka orkkiscooleri oli ihan sohlo ja yläkautta vaihdoin Nissenssin coolerin tilalle, niin vikatila tuli vasta kun coolerin tuloletkuun tuli alapuolelle 3cm repeämä jota en heti alussa huomannut. Niinpä auto seisoi vähän pidempään ja välillä oli mm. vulkanoituvalla teipillä, gorillateipillä ja klemmareilla paikattu letku ajossa
(https://i.ibb.co/MC7BjPp/ahtoletku.jpg) (https://ibb.co/MC7BjPp)
Hyvänä puolena letkushowhun muitakin letkuja ja klemmareita tuli käytyä läpi, uusi revenneen tilalle tuli do88:lta ja vaikuttaa laadukkaalta. Autodocin halvinkin oli kokeilussa yhden mökkireissun mutta se oli alamittainen ja vaikka lämmetessään venyi ei siihen ollut luottoa. Auto kiihtyy taas oikein mainiosti ja tasaisesti ilman savumerkkejä.