Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: ari1956 - 24.08.2015, 12:25:12
-
Liikkeelle lähtiessä tuollaista kuulee, ääni on ikäänkuin sidoksissa pyörän pyörimiseen. Muistuttaa kopautusta jonka saisi aikaiseksi kopauttamalla rystysellä paksuun pahviin. Kovemmassa vauhdissa kuin kävelyvauhdissa ja varsinkin liikkeellelähdössä tuon kuulee. Vierellä kävelijäkin kuuli tuon äänen, ei kovin vahvana ulos, kun ajoin ihan hiljaa pihalla. Asfaltilla ääni kuuluu parhaiten.
Irroitin vasemman etupyörän ja tarkistin että jarrusatula oli kiinni. Autoon on vaihdettu etuiskarit n. 1000-2000 km sitten ja käyttämäni korjaaja on ennenkin unohtanut kiristää pultteja (kerran oikean takajarrusatulan käsijarruremontin jälkeen).
Joku iskarin alaosassa muovisen suojaputken metallinen rinkula ei ole paikallaan, mutta ei kai se voi tuollaista ääntä pitää? Noita rinkuloita on kaksi ja se toinen on kiinni.
Pyörän laakeri ei kai ole kyseessä, koska pyörästä kiinniottamalla ja vääntämällä ei tunnu klappia. Pyörän pultit olivat kaikki ehjiä.
-
Väljä alapallo.
Muita vaihtoehtoja pyöränlaakeri, iskarin yläpään laakeri, tukivarren
etummaiset helat, mahdollisia mutta epätodennäköistä.
:smoke:
-
Eikä renkaassa ole mitään, mikä napsuttelisi pyörimistahtiin asfalttiin? ::)
_sfr-
-
Väljä alapallo.
Muita vaihtoehtoja pyöränlaakeri, iskarin yläpään laakeri, tukivarren
etummaiset helat, mahdollisia mutta epätodennäköistä.
:smoke:
Ei varmaan väljä alapallo, koska se on vaihdettu vas. puolell viime vuonna, ajettu n. 20000 km tällä. Merkki TRW, pitäisi olla hyvä. Mielestäni vääntelin pyörää, enkä huomannut mitään klappia, siis ehkä ei pyöränlaakeri.
-
Ei varmaan väljä alapallo, koska se on vaihdettu vas. puolell viime vuonna, ajettu n. 20000 km tällä. Merkki TRW, pitäisi olla hyvä. Mielestäni vääntelin pyörää, enkä huomannut mitään klappia, siis ehkä ei pyöränlaakeri.
Jaa, mätänet laatua? ???
Käytä alapallo irti, tuo kuvailemasi vika näy kuin kädessä pyörittelemällä.
Napsuuko terävä reunaisissa montuissa?
-
edelleen veikkaan renkaaseen kaivautunutta pulttia tms.
_sfr-
-
selkiskö tää mystinen ääni?
_sfr-
-
No nyt huomasin, että kun autohallissa (sileä betonilattia) kun alkaa hitaasti kääntämään ratista, kuuluu kumeaa naputusta. Tämähän voisi kuulua ohjaustehostimesta, vai mitä? Olisiko pumppu mennyt paskaksi, jos hihna on ollut liian kireällä jo kolme vuotta?
Mielestäni ääni kuuluu vaikka nopeus on 0 km/h tai ainakin alle 2 km/h.
Vasen pallonivel ei ole testattu, mutta se on viimeksi vaihdettu 1 v 2 kk sitten (oikea puoli kai 3 v sitten, molemmissa TRW merkkiset).
Rengasliikkeessä ei ollut ravistelukonetta. Korjaamoista voisi kysellä, mutta arvelen että ei löytyisi. Katsastusasemilla taitaa olla ainoat ravistelulaitteet nostureissa.
Mittarissa on nyt n. 363200 km. Mittarissa oli n. 133400 km kun ostin auton maaliskuussa 2002.
Öljyvuodot pitäisi saada pois. Niistä tuli kesäkuussa katsastuksessa merkintä auton katsastustietoihin. Vaatiivat korjattavaksi.
Jäähdytinnestekin vuotaa hieman, mutta mielestäni eniten silloin, kun käytän lämmitystä. Vuoto ei ole kovin iso, kyllä tämän kanssa pärjää. Vesipumppua ei ole ikinä vielä vaihdettu.
Muitakin vikoja on koko joukko.
-
Iskarin yläpään laakeria veikkaan. Tehostajan pumppu on sidoksissa moottoriin enemmänkin kuin kääntymiseen. Pidä kiinni iskarista samalla kun kääntää rengasta, voi tuntua suoraan siitä
-
Iskarin yläpään laakeria veikkaan. Tehostajan pumppu on sidoksissa moottoriin enemmänkin kuin kääntymiseen. Pidä kiinni iskarista samalla kun kääntää rengasta, voi tuntua suoraan siitä
Jaa, iskarit on vaihdettu n. 1-2 kk sitten korjaamossa. Mitähän siellä on sössitty? Pitää mennä näyttämään sinne, nyt on aikaa, kun olen ollut työttömänä ekaa kertaa elämässäni.
Viikko sitten tuli kenkää ja tuskin on enää paluuta työelämään, koska on näin paljon ikää ja alan paikat kovin harvassa. Kaikki osaajatkin ovat yleensä yli 50-vuotiaita. Töitä ulkoistetaan kehitysmaihin, mm. Intiaan. Tällaista on tietoalalla.
-
Samanlainen auto ja ehkäpä sama kohtalo edessä. Tsemppiä Ari! Onneksi on tuo FD alla. Se kestää kyllä hyvinkin eläkeikään saakka... Ajamalla se ei tunnu loppuvan.
_sfr-
-
Iskarin yläpään laakeria veikkaan. Tehostajan pumppu on sidoksissa moottoriin enemmänkin kuin kääntymiseen. Pidä kiinni iskarista samalla kun kääntää rengasta, voi tuntua suoraan siitä
Nyt kokeilin tätä: Kun pysähdyin, ja moottori kävi, pyörittelin rattia. Ääntä kuului. Ohjaustehostin naputtaa hiljalleen?
Muutaman tunnin päästä toistin saman tempun. Nyt oli kone melko kylmä. En saanut mitään naputusta aikaiseksi paikallaan ollessa. Naputusta ei kuulunut hiljaan ajessanikaan.
Olen aika ymmälläni edelleen.