Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Roopeh - 24.08.2015, 16:12:21
-
Moro,
ostin ensimmäiseksi autoksi s40:sen tuossa vuosi sitten keväällä. En autoista ollut vielä silloin pahemmin kiinnostunut tai takavetosista, kunhan pystyi vaan liikkumaan pisteestä A pisteeseen B :D
Mutta joo, ollut tämä auto yksi ongelmapesä. Lambda-valo palanut ostohetkestä asti ja viime syksyn katsastukseen lambda-anturin liittimet uusittiin jolla saatiin valo pimeäksi katsastukseen, ja yllätys yllätys meni läpi. Pari viikkoa katsastuksen jälkeen se taas alkoi palamaan mutta en pahemmin siitä välittänyt. Nyt keväällä kun lähdin pihasta ajamaan ei auto kiihtynyt enään. 60 vauhtiinkin kesti noin 20 sekuntia. Kauan vikaa etsittiin kunnes huomattiin että katalysaattorista oli kenno irronnut ja ajan mittaan pakokaasut pyörittänyt siitä pallon ja tukkinut putken :idiot2: noh, uusi katalysaattori ja autohan taas pelitti. Nyt katsastukseen sitten piti alkaa lambda-anturi vaihtamaan ja jarruja jne pientä laittaan. Ekalla kerralla oli kaikki päästöarvot päin helvettiä. Putkesta löyty pari vuotokohtaa jotka tuttu korjaili. Nyt uudella kerralla suurin osa arvoista oli OK mutta vielä tyhjäkäynnillä HC-pitoisuus liian korkea (147 ppm, max on 100 ppm) ja CO-pitoisuus kierroksilla liian korkea (0.49%, max on 0.3%). Putki ei enään vuoda mistään niin osaatteko viisaammat sanoa mikä tässä voisi olla vikana? Ilmansuodatinta ei oo vaihdettu vähään aikaan, mutta voiko vaikuttaa? Ainoa mitä en oo vielä tehnyt.
Mutta tämä on kyllä ensimmäinen ja viimeinen vähäpäästöinen auto, tämmösillä viiti ajaa :D onneksi tallilla oottelee 740-projekti S*
-
Laitoitko tarvikelambdan vai alkuperäisen?
-
Tarvikelambda motonetistä, joka on n. 1 kk vanha.
-
Laita alkuperänen niin alkaa pelaamaan.
-
"Ongelmapesässä" yksi vika ollut alusta asti jota katsottu läpi sormien ja lopuksi korjattu väärällä tavalla. .. joo sori siis tosiaan nuo tarvikelambdat ei näissä toimi ja muutenkin sähkö-osat kannattaapi siniseltä hankkia.
-
Ongelmapesällä tarkoitin että on tässä ihan muitakin vikoja ollut (esim. startti hajonnut ja jättänyt välille, kaikki abs-anturit, kahella pytyllä ajanut jne, kaikki 1½ vuoden/18 tkm aikana).
Mutta joo, kiitti vastauksista! pitääpi sitä orkkislambdaa koittaa tuohon.
-
Prkl, unohin tänne päivittää miten sitten kävi.
Joo elikkäs kävin siinä sitten yks aamupäivä tankilla huoltoasemalla jossa on korjaamo samassa yhteydessä. Noh siinä sitten oli vanha ala-aste tuttu korjaamolla töissä ja pari sanaa vaihettiin. Tuli vaa sitten juttuun tämän volvon päästöarvot ja katsastus niin se sano että voi puoli ilmaseksi kattoa siinä hallilla että vuotaako putki jostai vai että mikä olis vikana. Se siinä vähän aikaa sitä tutki ja tuli siihen tulokseen että katti ois hajonnut. Olin että ei varmasti oo ku n. puoli vuotta sitten vaihettu, mutta se oli silti sitä mieltä. Noo kävin hakee tarvikekatin motonetistä ja tuttu hitsas paikalleen yks ilta. Seuraavana aamuna sitte katsastukseen ja sehän meni heittämällä läpi. Päästöarvot oli erinomaisen alhaalla. Vissiin rikkinäinen lambda voi hajottaa katin, siitä ku on oltu montaa mieltä mitä nyt lukenu netistä.
Mutta nyt sitten eilen illalla ajelessa lambda-valo taas vaihteeksi syttyi, ei selvästi nämä tarvikelambdat kestä :D
Lyhyesti mutta ytimekkäästi: katin vaihtamalla meni katsastuksesta läpi
offtopic: 740 odottelis tallissa että pääsis sitä laittamaan S*