Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: HegeP - 27.08.2015, 21:21:42
-
Juuri tänne rekisteröidyin, kun ajattelin että täällä tiedetään näistä veteraaneista enemmänkin. :) Ja onhan näistä asioista keskustelua täällä ollutkin, mutta ei tunnut vastausta löytyvän niistäkään.
Nyt melkeen vuoden olleesta 240 B200K -87 löytyi vikaa. Vika ilmeni kun olin säätelemässä sytytystä. Kun otin virranjakajan alipainekellolta letkun irti, tyhjäkäynti ei muuttunutkaan. (Eikö sen pitäisi ???) Kun letkun irroittaa kaasarin puolelta, imua tuntuu olevan kaasarin nastassa. Myös kaasarissa oleva paksumpi letku tuntuu olevan hengissään. (Oli hieman revennyt, mutta teippasin tiiviiksi.) Letkun olen vaihtanut kellon ja kaasarin väliltä. Imusarjassa oleva paksu letku, joka menee kaasarille, oli irti ja työnsin sen kiinni, vaikutusta ei silti ollut asiaan. (Tuntuu lähtevän paikoiltaan aika heppoisasti, lukkiutuuko jollain?)
En oikein tiedä tosta virranjakajan kellosta enempää, voiko siellä olla vuotoa? Vai onko vuoto jo imusarjassa? (Eikös alipaine luoda imusarjassa?) Vai voiko vuoto olla kaasarissa jossain?
Miten kokeilen vuotaako imusarja?
En huomannut vikaa aikasemmin. Jotenkin tuntui, että volle toimisi ihan hienosti, mutta ilmeisesti sitten tämä vika ollut kokoajan. :o :D
-
Ota letku kaasarin päästä irti, ja koita imeä. Jos sinne syntyy alipaine, on kello ehjä. Sillä siis ohjataan alipaineella säätyvää ennakkoa.
-
Kyllähän sinne alipaine syntyy, eli kello on ehjä. Mahdollisuudeksi jää kaasari, kaasarin ja imusarjan välinen letku tai imusarjan tiiviste?
-
Imusarjan tiiviste vuotaa usein, sekä kaasarin alta kqbnatt vaihtaa bakeliitti tiivisteineen.
-
Jakajan sisältä näkee, liikkuuko osat vai liikkuuko ei.
-
Pitää nyt kattoa imusarjan tiiviste ja kaasarin ja imusarjan välinen letku. Jos ei ole vaikutusta, niin tarkistan kaasarin tiiviyden. Kuitenkin kaasarissa tuntuu olevan imua, niin vika voisi olla helposti paikannettavissa.
-
kannattaa tarkistaa toimiiko jakajassa se alipaine säätö.eli jakajalle menevä letku irti koneen käydessä ja imet kovaa siitä pitäis käynti muuttua tai sit jakaja auki sen verra et näät jakajan pohjalle liikkuuko siellä mikään kun imet.eikös nää jakajat säädä myös kierrosten mukaan ennakkoa?eli siinäkin voi olla vikaa sen näkee ajotuslampun kanssa ja imuvuodot löytää helpoiten kun suihkit vaikka breikcleaneria mahdollisiin vuotokohtiin mutta mikä tässä nyt on niikun vika kun tosta alotus viestistä en oikein ymmärtäny?
-
Eipä se hirveesti tyhjäkäynnillä käytännössä liiku, kieroksilla. Siis ennakkoa meinasin.
Eikä se kyllä tyhjäkäynti omaan korvaan muutu ottaako letkun pois.
-
Ongelma selvisi noin 3 viikkoa sitten, mutta jos jotain nyt kiinnostaa, niin kirjottelempa sen nyt tänne.
Imusarjan tiiviste oli huonona, kaikki toimi hetken hyvin. :D Nyt enään kaasarin ja imusarjan välinen pakeliitti. Brakecleanerilla kun suihkuttaa tiivisteeseen niin hörähtää!
Paljos tommonen tiiviste kustantaa? Jossain luki 7,5€, mutta onko vanhaa tietoa?
-
Hyvä kun laitoit vastauksen että mikä oli vialla, netti kun on pullollaan korjaustopicceja joista jätetty kertomatta mikä loppujen lopuksi oli vialla. Ne eivät kauhean hyvin palvele ketään jotka samojen ongelmien kanssa kamppailee.
Onko kaasarin bakeliitti halki? Se saattaa nimittäin olla myös vääntynyt sen verran kieroksi ylikiristämällä (saa myös rikottua kiristämällä liikaa) että valskaa vanhojen tiivisteiden välistä.
Jos se siis on muuten ehjä niin se kannattaa hioa lasilevyn päällä hienolla vesihiomapaperilla ja vedellä tasaiseksi ja tehdä uudet tiivisteet leikattavasta tiivistepaperiarkista. Sain ainakin oman kaasarin näin tiivistettyä.
(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Volvo%20240/HPIM0739_zps9a24daee.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/Dartagnan_album/media/Volvo%20240/HPIM0739_zps9a24daee.jpg.html)
-
Ajattelinkin että olisi jotain hyötyä jos kertoo tilanteen, ehkä joku eksyy tänne jolla on sama ongelma.
Tilasin uudet tiivisteet jo, volvolta tulee jostain tehtaalta, missä ikinä sitten onkin. Bakeliittilätkä taisi olla 9€ tai 8€, paperilätkät olisi ollut 10€/kpl, mutta ei kiitos! ;D Vähän turhan kallista paperia.
Onkos noille kaasarin pulteille joku momentti olemassa?