Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Tome- - 28.08.2015, 15:23:18
-
Pari kertaa on nyt käynyt niin, että auton kun laittaa käyntiin ja melko pian laittaa D:lle niin se on sammunut? Mistä tää vois johtua? Kerran tehnyt ennen EGR tulppausta ja nyt EGR tulppauksen kera myöskin. Tyhjäkäynti on vähän aaltoilevaa n.800-950rpm (?) muutenkin... Pitää varmaan ottaa vielä video jostain käynnistyksestä.
-
Pienen googlettelun jälkeen löysin että moni oli kirjoitellut ongelmista polttoainejärjestelmässä - ilmaa pääsee dieselin sekaan. Tää kävis hyvin kuvaan ja jos laitan sopivasti D:n päälle kun kierrokset kyykkää niin helposti voi sammua. Pitänee alkaa tutkia mistä ilmaa vois järjestelmään päästä, ainakin osa letkuista suodattimelle näytti olevan uusittu...
-
Ei tää nyt enää oo sammunu, mutta yön yli tai varsinkin pidempään jos auto seisoo niin käyntiin lähtee ok ja parin sekunnin päästä tulee tuskanen 5-10sec. Käynti on silloin huonoa ja melkeen pahaa tekee kuunnella käyntiä... Korjaamolla oli käyty läpi kaikki letkuliitokset ja suodatin.
Mistä sitä kannattas lähteä jatkamaan? Välillä voi mennä 3-5sec ennen kuin tulee mitään käyntihäiriötä, joten viittais siihen että suuttimilta ei aineet karkaa? Käyntiin tosiaan lähtee hyvin, sen puoleen ei mitään. Niin kylmääkään ei ole ollut, että hehkut olis tuon aiheuttanu? Kierroksia kun antaa vähän, niin sit pelaa ja pysyy käynnis. Tuntuu kuitenkin että karkais silloinkin käymään välillä vajailla.
-
Tuo voisi viitata myös ettei kaikki tehot ole käytössä, miten ajoitus, massamittarin kunto ja syöttöjä lisää ???
-
Tuo voisi viitata myös ettei kaikki tehot ole käytössä, miten ajoitus, massamittarin kunto ja syöttöjä lisää ???
Tehot tuntuisi olevan kokolailla ok. Ajoitus ja massamittarin kunto arvoituksia, tuntuu kuitenkin että niissä ei olis vikaa. Se käynnistys on vaikeampi ja huono tyhjäkäynti kestää sitä pidempään mitä auto seisoo. Jotenkin siis vaikuttaisi että kyllä sinne ilmaa vaan pääsee väliin. Tai oikeastaan se käynnistyy aina ok, mutta sitten välittömästi alkaa se kakominen. Eli suuttimet lienee kunnossa, mutta onko sitten suuttimille tulevassa putkistossa jotain? Onko siellä mitään takaiskua joka päästäisi paineita karkuun?
-
Tuon massamittarin tutki, pistoke irti jos mikään ei muutu niin siinä vikaa, omassa oli tosi hengeton (meinasi sammua liikkeelle lähtiessä) kun ei ollut kunnossa, sitten lisäät syöttöjä on täälläkin paljon ohjeita (pumpun kantta remmiä kohti/päin).
-
Tuon massamittarin tutki, pistoke irti jos mikään ei muutu niin siinä vikaa, omassa oli tosi hengeton (meinasi sammua liikkeelle lähtiessä) kun ei ollut kunnossa, sitten lisäät syöttöjä on täälläkin paljon ohjeita (pumpun kantta remmiä kohti/päin).
Pitää kattoa vaikka viikonloppuna toi, vois EGR tulppauksenkin ottaa pois niin vois käyttää leimalla.
Tuntuu vaan että siinä ei olis vikaa, kun tossa ei muuten oo "hengettömyyttä" vaan tuntuu että jaksaa kyllä mennä todella nätisti. Syöttöjä, ahtoja yms. pitäs vähän tsekkailla, mutta varmaan lastun asia sitten keväällä. Toisaalta tähän en ajatellu isosti euroja laittaa vireihin, ennemminkin muuten kuntoon. On tuo ärrä, niin siitä sitten niitä tehoja etsiä tarpeen mukaan...
-
"Pitää kattoa vaikka viikonloppuna toi, vois EGR tulppauksenkin ottaa pois niin vois käyttää leimalla."
Minun autossa ei vaikuta katsastukseen tuo tulppaus, vikavalo palaa ja päästöissä (savut) ei valittamista, miksi poistat ???
-
"Pitää kattoa vaikka viikonloppuna toi, vois EGR tulppauksenkin ottaa pois niin vois käyttää leimalla."
Minun autossa ei vaikuta katsastukseen tuo tulppaus, vikavalo palaa ja päästöissä (savut) ei valittamista, miksi poistat ???
Kun en jaksa kaivaa mittaristosta polttimoa pois, ärsyttää sen palaminen. Lisäksi jos siellä jotain oikeaa vikaa tulee, niin valo ei kerro mitään.
-
Taitaa olla tässä nyt syy näihin käynnistyshäiriöihinkin, eli viallinen IMM / MAF.
Tässä keskustelua talteen pikahuollosta, jos sitä siivotaan jossain vaiheessa. Täytyy kattoa jos jossain vaiheessa siivoaa ja koostaa lyhemmän, mutta katsotaan vielä ongelma loppuun asti.
Vikakoodiksi jäi ECM-000B Mass air flow (MAF) sensor - No match
----
V70 mk1 tdi, tehot tuntu katoavan. Ihan kuin olis vikatilassa, mut ei kuitenkaan? Kuuluukos ahtoputkien olla auton ollessa käynnissä ihan veltot vai pitäskö tuntua vastinetta?
Jos saat jonkun painamaan kaasupoljinta ja itse pitelet ahtoputken kohdalla kättä niin silläpä tuo toimivuus tulee testattua.
No kyllähän siellä jonkin verran vastinetta tuntuu, mutta en tiedä miten paljon pitää olla.
Ideoita/ajatuksia?
Saamari jos siitä fööni meni.
Normaalisti toimi siis aiemmin, sitten huomasin kun lähdin rampilta motarille, että tehot ei oo tallessa. Täysin puskista tuli, ei mitään ylimääräisiä ääniä tms. aiemmin.
Mulla oli OliveRissa imusarjan nippa mahdollisesti liian ahdas. Ei siis tukossa asti. Ei ahtanut kunnolla mutta ei antanu vikavalookaan. Putsasin nipan niin alko letkuja paukkuun. ::)
Eli tarkistappas se nippa ekaks.
Okei.
Melkeen jää huomiselle, toivottavasti pääsee töihin ja takas... Tuota matkaa on sen +70km/suunta.
Mä oon tehny joskus Lapin reissun vaikka auto oli puolet matkasta vikatilassa. :D
Mutta eihän se tukehtua meinaa, lähtee tyhjäkäynnilläkin eteenpäin ilman kaasun härnäämistä? Jos pitää härnätä, veikkaan ahtovuotoa. Nykyinen teki sitä.
Ei tarvi härnätä joo, mutta menohalut loppuu aika pian. Tuntuu että pakilla liikkuu parhaiten. :D
Ahtovuoto mullakin ekana tuli mieleen, mutta katsotaan.
Pirun hitaasti kiihtyy tonne 80km/h ja sen jälkeen kaikki tuon yli onkin ihan tuskaa. Pienikin ylämäki, niin kuuttakymppiä mennään.
Lounastauolla pitäs yrittää käydä vilkasee pellin alle kun on vähän toivottavasti valosaakin. Onko se nippa mikä pitäs putsata, niin melko lähellä siinä akkua imusarjassa? Tarviiko nostaa moottorin päältä suojakoppa pois?
Niin ja kun sen putsaa, jos se on vikakohde, poistuuko todennäköinen vikatila itsestään vai pitääkö käyttää piuhan päässä? Koodihan jää muistiin, toivottavasti..
Imusarjan päässä vänkärin puolella, siitä lähtee mapille rintapeltiin letku joka voi myös olla täynnä paskaa. Tuon nipan putsaa kyllä pariin minuuttiin.
Hajonnut imm aiheuttaa myös menohalujen häipymistä, mutta tuo vika tulee yleensä hiljalleen...
Ihan vikatilalta kuulostaa. Toimiiks sun vikavalo? Myös huohottimen vastuksen zippaaminen saa vikatilan päälle, saman sulakkeen takana egr ja mappi. Ja kokemuksesta tiedän että sillon on tuskaa.
Kannattaa ottaa pois se suoja. Nippahan on juurikin o_j:n kertomassa kohdassa.
Muistelisin että poistuu vikatila ajallaan muttei heti. Koodi jää siitä muistiin.
Tarkista myös ahtoletkut. Eihän se suhise ylimääräsiä?
EGR on ollu tulpattuna, niin vikavalo mollottaa jatkuvasti.. Pitikin ottaa tuo tulppaus pois jo tovi sitten, että sais kaikki koodit nollattua ja luettua. Ei oo tullu ohjelmointia vielä ajateltua tarkemmin, vaikka suunnitelmissa sekin ollut.
Ylimääräisiä ääniä en havainnut äkkiseltään, mutta vesisateessa klo 20 muutenkin heikosti näki, kun tatti otsassa oli tiellä.
Edit: Lounaalla en kerenny kattomaan, joten jää tuohon klo 16:15 jälkeen.
Koodienluku helpottas paikallistamista.
Map-nippa, huohotuksen sulake tai IMM.
Jos oikeen huono säkä niin pumpun remmi pilessä hampaiden kadon myötä.
Turbo ei kai ihmisen elinijän aikana hajoa TDI:stä :2funny:
MAP nippa putsattu ja letkukin puhallettu puhtaaksi ilmalla. Olihan siellä vähän likaa, mutta ei tukossa, ei myöskään se nippa imusarjasta.
IMM piuhaa käytin irti, lähti pidemmällä vieterillä käyntiin. En kyllä käyny kokeilemassa ajoa ilman, mutta pistin pistokkeen takas.
Mistäs huohotuksen sulake?
Sen mitä kopan reunan välistä näky, niin hihna ja hampaat on kunnossa.
Edit: koodien luku tosiaan olis pop...
Joku noista 10-14 se oli.
(http://new.volvocars.com/ownersdocs/1999/1999_SV70/images/fff191.jpg)
Pitää kaivaa hiekat pois silmistä ja lähteä raottamaan konepeltiä.
Jos hyvin menee, niin saan vielä ennen töihin lähtöä tuon piuhan perään.
Edit: Oliko noissa se joku isompi 50A tms. erikoisempi sulake?
Sulake nro 14.
Sulake ehjä, vikakoodit luettu. Oli vähän muutakin kertynyttä, mutta MAF ilmaantui uudelleen. Eli ilmanmassamittari? (Vai määrä).
Kannattaako käytettyä harkita? Mites uuden hinta ja tarvike vai orkkisosa?