Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: blacknex - 29.08.2015, 14:08:32
-
Tere!
Volvossani on ollut tyhjäkäynnin kanssa ongelmia koko omistajakauteni ajan (8 viikkoa). Tyhjäkäynti seilaa lämpimänä 600-800 kierroksen kohalla. Noin 800:n kierroksen kohdalla kierrokset tippuvat ja kun saavuttaa 600 kierrosta, se nousee takaisin 800 "nopeasti".
Lievää helpotusta tähän tuli, kun putsasin ilmamassamittarin sille kuuluvalla aineella. Sen lisäksi otimme irti tyhjäkäyntimoottorin ja putsasimme siihen menevät letkut. Mutta nyt tuo alkoi käymään aivan ihmeellisesti kun olin tulossa kotiin kaupungilta. Tyhjäkäynti on erittäin huono ja meinaa sammahtaa itsestään, kun kierrokset vaappuvat 500-900 välillä. Mitähän ihmettä tässä pitäisi tehdä?
Taustaa: Volvo kuluttaa öljyä n. litran per / 10tkm ja jättää kiihdyttäessä ja käynnistyessä savupilven. Puristukset ovat tasaiset.
-
Kato nyt vaikka nämä jutut ensiksi:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=191.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=191.0)
Virranjakajan kansi
tulpat
ilmanputsari
Sitten varmaan venttiilinvarsien kumit vaihtoon, vähän isompi homma.
Haulla ja selailemalla foorumia löytyy paljon tietoa täältä.
-
Koitapas ensiapuna ottaa ilmanpuhdistinkotelosta pakosarjalle menevä haitariputki pois.
Näissä on tyyppivikana että ilmanottoläppä jumittuu kuumalle puolelle ja sekoittaa käynnin.
-
Lievää helpotusta tähän tuli, kun putsasin ilmamassamittarin sille kuuluvalla aineella.
Tämä taisi olla imuilman lämpöanturi, koska 10 venttiilisessä ei ole ilmamassamittaria. Moottorin kuorma lasketaan Siemensin vehkeissä imusarjan MAP-anturin ja imuilman lämpöanturin perusteella.
Voisikohan vika siis olla siinä tai tyhjäkäyntiventtiilissä, jos käytös on kerran muuttunut nopeasti niiden käsittelyn jälkeen?