Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: temess - 31.08.2015, 23:08:13
-
joo elikkkä volvo s70 vm 2000 on ollu kakkosautona ja siihen pyörähti 300000km mittariin.öljyä ei ole koskaan tarvinnu lisätä,mutta nyt oli moottori vajaa n0.7l.autossa on aina käytetty vastoin volvon ohjetta 0w50 mobilia.eli liki litran on polttanut 20000km.eli nouseeko tuo öljynkulutus nopeasti mietin pitäskö tää panna äkkiä vaihtoon moottoria en aio ruveta missään tapauksessa vaihtaan.
-
Siis sulla on kulunut vajaa litra öljyä 20tkm aikana?
Aivan normaali tilanne. Sellaista mäntämoottoria ei ole vielä keksittykään, joka ei tippaakaan öljyä kuluta. Ei muuta kuin kovaa ajoa, jos muita oireita ei ole.
-
vaan ku näitä kuulee että nää alkaa syödä niinpaljon öljyä,että sitä ei ehdi lisätä bmw…hen ei olekoskaan lisätty öljyä 525000 ajon aikana rupeeko tää yhtääkkiä syömään tota ölkää.nyts siis uudet öljyt koneessa ja ajettu jo11000km eikä ole vielä tippunut ylämerkistä,kannattaiko vaihtaa öljymerkkkiä nyt siis 0w50 ralliformula.joka on ollut aina tässä moottorissa.
-
Huolestut nyt hyvin pienestä öljynkulutuksesta aika kohtuuttoman paljon. ;)
Jos mäntämoottorin öljy ei näytä kuluvan vaihtovälillä lainkaan, johtuu se siitä että kuluva öljy korvautuu epäpuhtauksilla ja kosteudella, jota öljy sitoo itseensä.
Jos mietit sitä mäntämoottorin rakennetta, on silkka mahdottomuus ettei se lainkaan öljyä kuluttaisi. Pätee myös bemariin.
-
No varmasti vie sen 0.7litraa 20 000km matkalla. Taavi tuossa koitti selittää asiaa ja tietääkseni öljynvaihtoväli tuossa on 12tkm.
Vanhemmissa turbomalleissa kehotettiin jopa 8000km vaihtoväliin vaativissa olosuhteissa.
Joten jos öljyillä on ajettu jo 2 kymppiä niin äkkiä vaihtoon. Siellä ei sitä öljyä enää paljoa ole, lähinnä palamisjätteitä ja bensiiniä.
Sitten tuollainen pieni sivuhuomautus ohjekirjasta: Do not use oils with other viscosity ratings. Incorrect viscosity oil can shorten engine life.
Suositukset löytyvät täältä http://new.volvocars.com/ownersdocs/2000/2000_sv70/00sv70_08b.htm#pg126 mutta nehän jo tiedätkin kun kerrot käyttäväsi suositusten ulkopuolista öljylaatua.
Jos nyt puhut samasta autosta että uusilla öljyillä ajettu jo 11tkm eikä taso laske niin mikä tässä enää on epäselvää, uusi ö-vaihto lähestyy taas.
-
Litra tonnilla kun menee niin on aika alkaa ventt.varren stefojen vaihtoon. litra 20 tonnilla ei tunnu olevan edes mahdollista, on se niin vähän. Nyt on kasipuolikkaassa uudet kumit, yläkautta vaihdoin ja tein jousipainimen siihen hommaan.
-
Mulla joutuu lisäämään useammin ku turpon paluuputken tiivisteistä valskaa...Toi on normikulutusta en huolestuis ollenkaan.. :)
-
joo en tiennytkään että näissä on näin tiheät vaihtovälit.oon vaihtanut 20 000 välein,mutta ruetaan vaihtaa 10 000 välein.edelliselle 20 000 söi 1,4 litraa mobil 0w50 oljyä,ja vaihdossa oli liki ylämerkissä.ei sitä kyllä 10 000 tartte lisätä,eli jatketaan turvallisella volvolla ajoa.
-
se moottoriöljyhän on ollut aina todella puhdasta ja sitä ei ole huollossa tahdottu uskoa 20 000 ajetuksi,luin vaan artikkelin jossa sanottin että sylinterit menee soikeiksi ja öljyä alkaa kulua järjettömiä määriä,siksi mietin auton hävittämistä.eikö tää oo se ns.tinavitonen,joka alkaa syödä öljyä,mutta ei se vielä niin paljon haittaa ettei se olisi jokapäiväisessä matka-ajossa.
-
94/95 tuli parannuksia lohkoon joten s70 ei enää mene soikeaksi sylinterit. Öljyä kuluu jumiutuvista männänrenkaista, kovettuvista ohjurikumeista, öljyvuodoista ja turbokin jossain vaiheessa alkaa tihkumaan.
Mutta niin kauan kun ei tarvitse joka toisella tankkauksella lisätä öljyä, en tekisi mitään.
-
Litra tonnilla kun menee niin on aika alkaa ventt.varren stefojen vaihtoon. litra 20 tonnilla ei tunnu olevan edes mahdollista, on se niin vähän. Nyt on kasipuolikkaassa uudet kumit, yläkautta vaihdoin ja tein jousipainimen siihen hommaan.
Oliko miten työläs projekti vaihtaa venttiilivarren kumet? Tartteeko muita erikoisia työkaluja kun tuo jousipainin?
-
(http://s18.postimg.org/9oe4edrxx/volvo_850_venttilinpainin.jpg) (http://postimg.org/image/9oe4edrxx/)
Viikonloppu meni, Ei vaikea. Tuo työkalu on vähän simplis, en löytänyt uudestaan mutta venäläisillä youtubessa oli hyvä filmi ja tuollainen paremmintehty työkalu. Narua sylinteriin ja hommiin, tarvii magneetin lukituspalojen ottoon. Sitte kannattaa tehdä myös työkalu nokan kohdistukseen, tein sen 4mm (tai oliko 3mm) alumiini L-listasta.
-
Minulla menee se litra tuhannella kilometrillä. Moottori ei savuta mitään erikoista (ei todellakaan sinistä), ei outoja hajuja, öljyä ei tiputa mihinkään, päästöt ovat priimat.
Mitä kannattaisi tehdä? Öljynä CASTROL MAGNATEC 5W-40, Motonet koodi 59-0004.
-
Mulla oli kuten Tommi_K koneessa, ei mitään näkyvää, öljyä vaan meni niin vimmatusti. Tuo yläkautta kumien vaihto kyllä kannattaa, pitää vielä sitte Motonetistä hakea se ventt.kumi työkalu. Narun kanssa pärjää jos se ei mene solmuun sylinterissä, mulla meni yhessä, sain sitte paloteltua tulppareijästä ja ongittua puutikulla joka aina kastelin vaseliiniin ne narunpalat pois.
-
Mulla oli kuten Tommi_K koneessa, ei mitään näkyvää, öljyä vaan meni niin vimmatusti. Tuo yläkautta kumien vaihto kyllä kannattaa, pitää vielä sitte Motonetistä hakea se ventt.kumi työkalu. Narun kanssa pärjää jos se ei mene solmuun sylinterissä, mulla meni yhessä, sain sitte paloteltua tulppareijästä ja ongittua puutikulla joka aina kastelin vaseliiniin ne narunpalat pois.
Mikä tämä naruhomma nyt on? En ymmärrä mitä sillä tehään :)
-
Mikä tämä naruhomma nyt on? En ymmärrä mitä sillä tehään :)
http://youtu.be/B8WTTfkyW8g
-
Belem, kuinka paljon öljynkulutus tipahti tuon rempan jälkeen?
Tommi
-
Narua tulpanreijästä sylinteriin kun mäntä alhaalla noin hernekeittopurkin verran ja sitte pyörität männän ylös niin naru lyttääntyy ja painaa venttiiliä ylös, eikä se pääse putoaan sylinteriin. Tossa filmissä oli sama homma mutta tossa moottorissa oli rutosti tilaa, 850 on hdr.nostimet ja venajouset ahtaammassa reijässä, mutta periaatteessa sama homma, en kylläkään kokeillut tuota iskemällä palojen ottoa, painintyökalu on mielestäni parempi.
-
Öljynkulutus tuntui aluksi tipahtavan nolliin, mutta ajoin sitte yli 2 tonnin matkan ja kyllä noin litra meni, eli pieneni, mutta auto parani, veto mahtava ja vääntö, vitosellakin aivan mahtava vääntö. Katotaan jos vielä kerran öljynvaihtoa ennen laitan uudelleen moott.pesuaineen sinne öljyyn ja vaihdan sitte uudet, ventt.kumit eivät kyllä enää vuoda, olisko sitte renkaat suttaantuneet sillä öljynkulutuksella mitä oli, tuntuis että vois vielä pienentyä, seurataan, mutta kannattaa vaihtaa kumit ja nimenomaan yläkautta.
-
tää naruhomma oli kyllä aivan yleinen noissa fordin ohc moottoreissa,olen vaihtanut paljon ohjarinkumeja tällä systeemillä fordeihin,mutta en ole kuullutkaan että tätä käytetään myös muissa merkeissä.volvon ohjekirjassa huollot on merkitty 15 000 välein,myös öljynvaihto,mutta vaihellaan tästä lähtien ölpät 10 000 välein niin ei tarvi lisäillä.ja hyvä tietää että näissä ei ole se soikeaksimeno ongelma niin hyvää autoa ei tarvi heti vaihtaa.10 000 se ei syö kuin n.0.5l.
-
eli vanha volvohan toimittaa tällähetkellä ns.ykkösauton virkaa ja kilometrejä tulee +40 000 vuodessa,mitä mieltä kannaisiko vaihtaa öljylaatu 0w50-johonkin muuhun,0w50 mobilia on käytetty aina,ei muuten tartte lisätä 10 000 vaihtovälillä tippuu siihen puoleenväliin.tuntuu että nyt kun auto on kovassa käytössä päivittäin öljynkulutus on pienentynyt.
-
Kyllä kait tuota narujuttua käytetään moottorissa kuin moottorissa jos ei paineilmalla sitten jos on pelit ja vehkeet. Puoli litraa kympillä on kyllä volvolle saavutus, ainoastaan tuo meidän vanhin auto, 440 vm.89 jossa rellun kone menee ilman lisäystä.
-
eli ei mitään hätää.tosiaan kun on ollut ns.2 auto tuota öljynkulutusta ei ole paljon seurattu,mutta nyt kun on tässä taloudessa ns. ykkosauto niin seurataan.
-
Jess..
-
Minulla menee se litra tuhannella kilometrillä. Moottori ei savuta mitään erikoista (ei todellakaan sinistä), ei outoja hajuja, öljyä ei tiputa mihinkään, päästöt ovat priimat.
Mitä kannattaisi tehdä? Öljynä CASTROL MAGNATEC 5W-40, Motonet koodi 59-0004.
Itse mittauttaisin puristuspaineet lisätiedon saamiseksi koneen kunnosta. Kasipätkä kun söi ton verran öljyä aikoinaan niin ei se pakokaasussa näkynyt, katalysaattorit on vaan niin hyviä. Käytin myös 10W-40 öljyä hillitäkseni kulutusta kun täällä etelässä ollaan ja Forte-huuhtelun.
-
No, miten mustalaatikon volvolle kävi sitten kun oli paineet mitattu ?
-
Siinä vaiheessa kun paineet mitattiin oli 2 sylinteriä pimeenä ja lopuissakin kulumaa. Auto meni paaliin. Viimeisen käyttökuukauden aikana pompsahti öljynkulutus 2 litraan ja sitten hävisi alavääntö ja rupesi vissiin pakoventtiilit kilisemään. Toi oli niitä nopeasti sylintereitään kuluttavia alkupään malleja ja venttiilit kilkatti kylmänä.
-
On se erikoista, että sellainen merkki kuin Volvo tekee tai laittaa moottoreita joissa on aivan ihmejuttuja, kuten tuo "kuluminen" ja öljynsyönti ?? ei mee jakeluun. Voisko tuo kuluminen vaivata 5252 konetta joka on otettu käyttöön Saksassa 1994 loppuvuodesta ja on ilmeisesti mallia 95 sellainen on mulla. Väännöt ovat hyvät, mutta kyllä tää kone tuntuu sellaiselta, että kierroksia kannattaa reippaasti antaa sekä lähdössä, että muutenki.
Nyt toimii sievästi ja käy hienosti, ainoastaan kaup.liikenteessä joskus kierr. ollessa n. 2 tonnia tuntuu lievä hyvin lyhyt nykäisy, kuin sytytyskatko mutta ihan vain yksi ja hyvin nopea, lyhyt.
En ole uskaltanut ajatellakaan mikä sen aiheuttais, ehkä kuiteski kannattais ?
-
Emmätiedä onko se niin huonoa kun mun huonosti pidetty kasipätkä kesti sen 289tkm. Jos olis mun hoivalla ollut alusta niin moottorikin olis kestänyt pidempään, saa vaan noita autoja niin halvalla nykyään ettei raaski ikuisesti korjata vaikka muuten iskussa olikin. Ainut auto ehkä johon oli aina ihan loputon luotto, eihän tuo koskaan tielle jättänyt janostaan huolimatta.
-
Sanoisin, että parempaa en ole ajanut kuin tämä 850 mutta kyllä on aina pienenpieni epävarmuus tätä kohtaan. Lainata en uskalla tätä kelleen, ja vähän tarkkana pitää olla kokoajan, älä sammuta liian heti ajon jälkeen, älä käytä liian lyhyttä aikaa, älä koske missään nimessä kaasupolkimeen käynnistäessä, anna kierroksia reippaasti, katso öljyt ja pidä aina lisäöljyä mukana niin kyllä se siitä, muuten juuri sellainen kuin auton pitää olla. Kulutus on kohtuullinen 8 litraa lähes aina.